Gå til innhold

Førstegangs polering


rel0ad

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle polere og vokse bilen min for å få frem glansen igjen.

tenkte noen hint i forhold til produkter jeg bør bruke.

kjøper mine produkter på bilxtra, så tenkte å bruke meguiears

Vet ikke en gang om det er riktig rekkefølge eller om jeg mangler noe essensielt, så tar imot tips og forslag :D

1. Vask med Meguiars NXT car wash og mikrofiber vaskehanske

1a. Gå over bilen med prickbort?

2. Gå over bilen med Clay bar og lube

3. Gå over med meguiars quik clay detailing system

- Denne lager man en pannekake av? og går over bilen som man gjør med en svamp?

4. Så polere bilen med Meguiars deep crystal polish eller Meguiars NXT generation tech wax? (hvem anbefalles)

5. tut og kjør med blank bil???

Endret av rel0ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle polere og vokse bilen min for å få frem glansen igjen.

tenkte noen hint i forhold til produkter jeg bør bruke.

kjøper mine produkter på bilxtra, så tenkte å bruke meguiears

Vet ikke en gang om det er riktig rekkefølge eller om jeg mangler noe essensielt, så tar imot tips og forslag :D

1. Vask med Meguiars NXT car wash og mikrofiber vaskehanske

1a. Gå over bilen med prickbort?

2. Gå over bilen med Clay bar og lube

3. Gå over med meguiars quik clay detailing system

- Denne lager man en pannekake av? og går over bilen som man gjør med en svamp?

4. Så polere bilen med Meguiars deep crystal polish eller Meguiars NXT generation tech wax? (hvem anbefalles)

5. tut og kjør med blank bil???

1 og 1a. Prick bort og andre avfettinger først, så pre wash (skumlegg om du har mulighet for å fjerne mest mulig skit før håndvask) også mekanisk vask(håndvask)

Punkt 2 og 3 er vel samme :) Husk at clay merker KAN være veldig vriene å få vekk, blir jo litt utdypede merker i lakken av dette, ettersom den tar skit og smuss ut av merkene som er i bilen, dei blir då meir synelige. Med MG Crystal Deep (MG CD) step 2 polish får du dei nok ikkje vekk, men klarer kanskje skjule dei :PMG Ultimate Compund forhånd tar nok merker (riper, swirls osv.) bedre forhånd, da denne har mer cut. Men vær forsiktig med den! Aldri brukt den sjøl, men sett bilder hvor det har gått galt.

4. Der er det vel polering og en voks (?) (Tech wax er vel en polishingwax, skjuling og beskyttelse i et?), polish blir brukt til å fjerne (i dette tilfellet med MG DC step 2 polish uten cut, så blir det mer skjuling enn fjerning) og MG tech wax skal på sist som en beskyttelse. (men mener å ha lest at dette er en polishingwax? altså 2 i et?)

5. tut og kjør etter at voksen har fått herde ;)

Er ikkje erfaren på dette, lagt ifra, men har lest MYE på dette forumet siste 1 1/2 mnd og plukket opp noe av det grunnleggende velger eg å tro :) Men du har nok havne på rett plass viss du ønsker gode tips og triks til en korrekt bilpleie :) Som det blir sagt ofte her; pass på, det er veldig vanedannende! Eg bestillte produkter for flere tusen etter eg hadde lest nok og meldm meg inn som VIP :P

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Gå over bilen med prickbort?

2.Vask med Meguiars NXT car wash og mikrofiber vaskehanske

3. Gå over med meguiars quik clay detailing system

- Denne lager man en pannekake av? og går over bilen som man gjør med en svamp?

4.Vaske bil igjen med NXT? for å få vekk evt clay?

5. Så polere bilen med Meguiars deep crystal polish eller Meguiars NXT generation tech wax? (hvem anbefalles)

6. tut og kjør med blank bil???

Ser denne ok ut da? eller bør jeg ender, litt avansert skriving på noen av dere, så prøver å følge så godt med som jeg kan:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars deep crystal polish eller Meguiars NXT generation tech wax?

eller Mirror glaze?

hva bør jeg bruke?

er det hovedsaklig tre deler? vask, korigering og forsegling? man bør forholde seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tråder i Show and Shine forumdelen viser rekkefølgen :)

What Tommy said :) MYE nyttig info her på forum rundtom, må bare ta seg tid til å lese :) Men i mine øyne er det morsom lesing og veldig motiverende :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, leser på show and shine, men når man ikke vet hva de enkelte produktene gjør, så må man spørre litt:)

forresten helt sykt hva forskjell enkeolte får til. som natt og dag

Endret av rel0ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke IPA/wipedown når du jobber med forbrukerprodukter for hånd, de skal etterlate litt oljer og div. på lakken som det ikke er meningen å fjerne med wipedown. Det er som regel kun når du korrigerer med maskin at du vil fjerne litt oljer etter hvert panel for å sjekke resultatet.

Etter vask og clay ville jeg gått for DC 1 (paint cleaner), så evt. DC 2 (polish) og voks, DC 1 renser faktisk lakken litt, noe ikke DC 2 gjør (kun oljer i den). Resultatet vil nok bli hakket hvassere hvis du får renset lakken litt før voks, ikke bare smurt den inn med oljer.

Hvis du skal bruke noen av disse produktene med maskin bør det være en DA, og med så myk pute som mulig. Ikke slipemidler i noen av disse produktene, så blir pad`n for grov vil den lage merker du ikke klarer å fjerne igjen uten å kjøpe produkter med litt slipemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...