Gå til innhold
ØHN

2011 sort/hvit Citroën DS3 - ØHN detail

Recommended Posts

ØHN    5 293
ØHN

2011 Citroën DS3

IMG_4504.jpg

Eier tok kontakt for å få fjernet noen riper og få en skikkelig vinterbeskyttelse på bilen sin. Vi avtalte tid for levering og jeg må innrømme at dette var en tøff liten fransk krabat.

Litt spent på fransk lakk, startet jeg med demontering av skilter og tok en nærmere titt på bilen. Jeg har beskrevet og forklart en del forkortelser denne gangen, så tråden kan leses og forstås også av de som ikke helt har "polish på hjernen" ennå... :)

Ved ankomst:

IMG_4345.jpg

IMG_4350.jpg

IMG_4349.jpg

IMG_4348.jpg

IMG_4347.jpg

IMG_4346.jpg

IMG_4352.jpg

Jeg startet med Prickbort avfetting mot asfalt, som fikk virke ca 10 minutter.

Samtidig la jeg på et lag Espuma Revolution 1:7 syrefri felgrens på felger. Espuma fikk ca 15 minutter virketid før jeg skumla bilen. Men først ble det supplert med P21S PG syrefri felgrens på grunn av tilsynelatende liten respons fra møkka på felgene. Det skulle vise seg at den var skikkelig inngrodd på de hvitlakkerte flatene, så det endte med Meguiar's D151 lakkrens på diverse flekker etterhvert. P21S PG tok ikke merkbart bedre enn Espuma her i hvert fall.

IMG_4353.jpg

IMG_4354.jpg

Lakken fikk så Bilthambers SurfexHD avfetting 1:10 over Prickbort som fikk virke ca 5 minutter.

IMG_4355.jpg

IMG_4356.jpg

IMG_4357.jpg

Så var det tid for skumlegging med SS kanon og Foma 747. I såpetanken ble det en sterk blanding Chemical Guys Citrus Wash & Gloss såpe og Bilthambers Autofoam. God kombo som henger lenge på bilen, skummer fint og fjerner godt med møkk.

IMG_4358.jpg

IMG_4359.jpg

IMG_4360.jpg

IMG_4361.jpg

Etter avspyling var det tid for motorvask. Prickbort og SurfexHD fikk virke en stund, før motorrom og undersiden av panser ble skumlagt med restene i skumkanonen. Produktene ble jobbet inn med detailerkost og mer skum ble tilført underveis ved behov.

Før vask:

IMG_4365.jpg

IMG_4366.jpg

Motorrommet ble så blåst tørt for vann med Autobahn Vehicle Dryer og motoren stod på tomgang til den hadde fått driftstemperatur.

Etter vask:

IMG_4369.jpg

IMG_4370.jpg

IMG_4371.jpg

IMG_4372.jpg

IMG_4376.jpg

IMG_4373.jpg

IMG_4374.jpg

IMG_4375.jpg

Etter avspyling ble felger rengjort med P21S PG og Ez brush felgbørste inni felger og en gammel vaskemitt på forsiden.

IMG_4379.jpg

Dekksider ble børstet med Espuma Revolution 1:7 felgrens. Funket bra på gummi også den.

IMG_4378.jpg

Tanklokk fikk Prickbort og Espuma Revolution som ble jobbet inn med Detailerkost.

IMG_4380.jpg

Etter en avspyling av produktrester fra motorvask, på fronten av bilen, tok jeg berøringsvask av selve lakken. Det ble gjort etter 2 bøttemetoden. En bøtte med gritguard til såpevann og en bøtte med gritguard til å skylle vaskeredskaper i, før nytt dypp i såpebøtta.

En liten dæsh av såpetrioen på bildet under, ga mye skum og god glid sammen med Zymolsvamp. Svampen ble brukt på alt untatt skjermkanter i hjulbuer og nedre kanaler. Der ble det vasket med en avdanket Meguiar's mitt og egen bøtte.

IMG_4362.jpg

IMG_4381.jpg

Etter nok en avspyling fra berøringsvask vises ikke mye beskyttelse på lakken. Jeg hadde faktisk ikke forventet at vannet lå så dødt på en bil som er så ny.

IMG_4364.jpg

Clay ble utført på halvvåt bil med Optimum No Rinse som claylube og Meguiar's Proffesional Clay Mild. To klumper i varmt vann så de holder seg myke og lette å forme. Med to klumper har man alltid en varm myk clay tilgjengelig. Det ble litt claymerker denne gangen. Følsom lakk på slike franskmenn.

IMG_4383.jpg

Mens jeg clayet bilen ute hadde jeg satt på varmen i garasjen. Selv om det var 14 grader ute, ble det mye lettere og triveligere å tørke bilen inni garasjen i 25-26 grader pluss. Til tørk ble det brukt et Eurow tørkehånkle. Jeg hadde blåst av det grøvste av vannet med biltørkeren før bilen ble kjørt inn i garasjen.

I refleksjonen vises en dieselvarmer på 21 kW. Den får opp temperaturen rimelig kjapt.

IMG_4387.jpg

Etter en sjekk med Paint Thickness Gauge'en fant jeg litt ulike lakkverdier. Mye av bilen varierte mellom 110 - 140 my. Forskjermene hadde minst lakk og var nede på 95 my. Under en tidels millimeter ned til stålet her altså.

Det hvite taket derimot var på drøye 170 my. Relativt store variasjoner på ulike paneler, men de hadde like verdier seg i mellom på høyre og venstre side. Jeg fant derfor ingen indikasjoner på at noe var omlakkert.

IMG_4391.jpg

IMG_4392.jpg

IMG_4393.jpg

IMG_4394.jpg

IMG_4395.jpg

IMG_4396.jpg

IMG_4397.jpg

IMG_4398.jpg

IMG_4399.jpg

IMG_4400.jpg

Så var det klart for litt kombotesting på lakken. Claymerker hadde allerede gitt en indikasjon på at denne lakken var følsom. Jeg begynte derfor pent med Meguiar's Soft Buff 1.0 finishpad og Mirror Glaze #205 på FlexDA-maskin. Jeg spredde på hastighetstrinn 1 og korrigerte på trinn 4 med litt press i starten som ble gradvis sluppet. Polishen oppførte seg oljete og fin. Ingen klabbing.

IMG_4390.jpg

Som de neste 50/50 bildene viser, fjernet den milde kombo'en mye. Her er det kjørt to runder:

IMG_4402.jpg

IMG_4407.jpg

IMG_4413.jpg

IMG_4420.jpg

IMG_4421.jpg

IMG_4422.jpg

En hologramsjekk med LEDLenser etter 2 ganger wipe down med IPA (IsoPropanolAlchohol) bestående av 50/50 blanding kondensfjerner og batterivann.

IMG_4388.jpg

IMG_4389.jpg

På en langsgående ripe på høyre side og noen riper på bakskjermen kjørte jeg roterende maskin og spotpad (liten poleringspute) først. Meguiar's D151 og orange Cyclopad ble brukt og det ga solid med hologrammer. Men Meguiar's Soft Buff 1.0 finishpad og Mirror Glaze #205 på FlexDA ryddet greit opp i dette.

Noen rare merker ble først kjørt med spotpad og deretter med DA-maskin.

IMG_4426.jpg

IMG_4423.jpg

IMG_4429.jpg

En fugl hadde lagt igjen ei ruke på panseret. Den hadde dessverre fått jobbet seg godt ned i lakken.

IMG_4436.jpg

IMG_4437.jpg

Her ble det også kjørt roterende maskin, spotpad og Meguiar's D151 først. Etterpå ble det kjørt over med DA-maskin, finishpute og Meguiar's #205 polish. Fuglebærsjmerket hadde gravd seg litt for langt ned i lakken og gjort den porete. Etter noen poleringsrunder ble det slik:

IMG_4447.jpg

IMG_4452.jpg

IMG_4454.jpg

Venstre forskjerm hadde også rester av en fugl med løs mage. Denne gikk greit å fjerne.

IMG_4456.jpg

50/50 bilder av fuglebajs:

IMG_4457.jpg

IMG_4459.jpg

Baklyktene måtte også få sitt. 50/50 etter korrigering:

IMG_4470.jpg

IMG_4474.jpg

Dekksider fikk Swissvax Pneu gummifornyer:

IMG_4478.jpg

Eksos fikk Meguiar's D151 på mikrofiber:

IMG_4479.jpg

Eier ønsket lakkforsegling og fikk Meguiar's Mirror Glaze #21 lagt på med Buff Daddy DA-maskin og hvit Cyclo pad.

IMG_4509.jpg

Ferdigbilder:

IMG_44952.jpg

IMG_4495.jpg

IMG_4500.jpg

IMG_4496.jpg

IMG_4497.jpg

IMG_4498.jpg

IMG_4499.jpg

IMG_4494.jpg

IMG_4493.jpg

IMG_4492.jpg

IMG_4491.jpg

IMG_4490.jpg

IMG_4489.jpg

IMG_4488.jpg

IMG_4487.jpg

IMG_4486.jpg

IMG_4485.jpg

IMG_4484.jpg

IMG_4483.jpg

IMG_4481.jpg

IMG_4480.jpg

IMG_44822.jpg

Takk for oppmerksomheten.

Endret av ØHN
  • DCN Poeng 58

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Flott arbeid som vanlig fra Mjøndalens store sønn :)

Imponert over hvor bløt lakken faktisk var :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Flott arbeid som vanlig fra Mjøndalens store sønn :)

Imponert over hvor bløt lakken faktisk var :)

Takk takk! :) Den var rimelig bløt, ja. Men du vet jo hvordan jeg kjører DA-maskin også da :fun:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

S/M style.. Når jeg tenker meg om så vil jeg ikke vite arbeidsantrekk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

S/M style.. Når jeg tenker meg om så vil jeg ikke vite arbeidsantrekk...

Det skal du få slippe å vite. Jeg skal ikke nevne at det foregår kun ikledd detailer-forkle og turnsko.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Føkk, takk for at du ødela helga mi.. Jeg må lære meg å holde kjeft..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Mais c'est tres bon :) Hvordan var taket ifht resten av bilen - merkbart hardere lakk der eller?

Det skal du få slippe å vite. Jeg skal ikke nevne at det foregår kun ikledd detailer-forkle og turnsko.

Samme antrekk som Bernhard det da. På sommeren bruker han ankel-sokker istedet for turnsko dog....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Mais c'est tres bon :) Hvordan var taket ifht resten av bilen - merkbart hardere lakk der eller?

Samme antrekk som Bernhard det da. På sommeren bruker han ankel-sokker istedet for turnsko dog....

Takk.

Ja, taket var en helt annen greie enn resten av bilen. Fant ikke en eneste swirl der. det så nytt ut etter en lett runde #205. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 399
Petter

Nydelig jobb og tråd Øyvind!!!

Må være herlig å polere en slik myk og god lakk som dette hørtes ut som.

Cred!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Gunnar    151
Ole Gunnar

Flott jobb igjen Øivind ! ;)

Myk lakk på denne skjønner jeg. Litt kjipt at det er så tynn lakk på forskjermene.

+1 Cred :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Flott jobb igjen Øivind ! ;)

Myk lakk på denne skjønner jeg. Litt kjipt at det er så tynn lakk på forskjermene.

+1 Cred :thumbup:

Takk takk :)

Ja, myk tynn lakk er ikke særlig tess ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Kjempe jobb med både bil og writeup :)

Cred i bøtter og spann :thumbup:

Det var hyggelig å høre. Tusen takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Viva la resistance :rofl1: Flott jobb på en flott og tøff vogn ;)

Oui! Mange takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Topp jobb og writeup :thumbup:

+cred :)

Mange takk :)

Tøff liten franski det der :) Nice work..cred :)

Thanks! Helt enig, den er litt tøff den bilen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig