Gå til innhold
Ælen

dårlig mobildekning, forslag til tiltak?

Recommended Posts

Ælen    45
Ælen

Ja, da har det seg slik at i huset jeg bor i har jeg minimalt med mobildekning, så derfor lurer jeg på om noen har noe erfaring med noe slags signalforsterker, eller en ekstern antenne jeg kan ha ute?

innendørs har jeg skjelden signal, men beveger jeg meg ut og litt opp i hagen har jeg delvis signal. Dette har da iritert meg i 2 år uten at jeg har gjort noe spesielt med det, men nå som jeg har fått dame i hus så er det ikke bare meg det irriterer, så jeg bør prøve å gjøre noe med det.

Noen om har forslag på hva jeg kan gjøre?

Kan nevne at vi har telenor begge to, og har testet med netcom tidligere uten å få noe bedre signal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsta    49
johnsta

Vi har det samme problemet, så spent om det finnes noe løsninger på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anaxyd    114
Anaxyd

Samme her, er også usunt med dårlig dekning, da mobilene gunner opp styrken på antenna, som resulterer i større stråling. Så hadde vært digg med en løsning her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan B    0
Jan B

Pussig at du spør om dette, var innom en el butikk idag og spurte om det samme:-) Han visste det fantes noe, men han var usikker på om det var lov i Norge...... Men han hadde ikke noe i butikken hvertfall, pluss at han trodde det var dyre greier. Gadd ikke undersøke mer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mats    16
Mats

Du får jo kjøpt GSM forsterkere, men disse er visstnok ulovlige og resultatene er det delte meninger om ettersom jeg skjønte etter litt kjapp googling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Faren min har en antenne med en "kopp" (ligner litt på sånn handsfree til bilen, fjærbelastede armer) til å legge mobilen i for å få dekning på hytta... Ikke særlig "mobilt" som sådan men det funker jo og han slipper å klatre opp i lia. Blir en slags forlengelse av mobilens antenne, siden få av dagens mobiler har eksternt uttak. Og med koppen skal det funke på alle mobiler.

Og så er det lovlig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Stemmer dette over her ja - det lovlige alternativet er en antenne-forlenger. Det ulovlige er en booster som sørger for at akkurat du får bedre signal, men som slår ut GSM for andre i nabolaget. And trust me - du ønsker ikke å få mobil-gutta på døra etter at du har "GSM-blanka en halv kommune"

Skulle ønske wifi-boostere ble forbudt også - evt satt maks-grense på intern signal-forsterking. Samma prinsippet det - akkurat ditt wifi får bedre forhold (selv om støy også boostes, slik at reell "fortjeneste" ikke blir så høy akkurat) men naboene dine får kvalt sitt eget wifi-nett. Jeg har personlig noise-busted et par i nabolaget som syntes det var kult med wifi-boosting, men gav seg fort da jeg mer eller mindre "drepte" signalet de hadde...

Endret av Essiek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terjeo    112
Terjeo

Sliter med dårlig mobildekning jeg også.

Mener ikke jeg sleit så mye før, men kanskje smarttelefoner har mindre og dårligere antenner?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ælen    45
Ælen

Jeg er tydeligvis ikke alene om dette problemet.

En gsm repeater som Thomas nevner her er uaktuelt for min del, da jeg ikke har noe lyst til å ødelegge for andre, eller å få en stor bot.

Noe sånt som Gry nevner her kan i alle fall være vært å prøve, noen som kan komme med konkrete eksempler på ett sånt produkt?

Jeg ringte Telenor i dag for å høre om de hadde noe forslag til meg hva jeg kunne gjøre, de ville melde inn at jeg hadde dårlig signal så de kunne sende noen for å se på senderne i nærheter om det var noe feil der, evt. om de kunne gjøre noen forbedringer.

Edit: Terjeo, jeg vet at Iphone f.eks har mye dårligere antenne enn andre telefoner, kanskje det er sånn med mange andre smarttelefoner også?

Endret av Ælen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Mamma kjøpte den pappa bruker nå på en våpen og jaktradio-butikk på Ulefoss, men det er vel fem år siden.

Denne hos Netshop ligner mye men de har andre også.

Den holderen gikk jeg bare inn på en sjappe på Hønefoss Nord, MobilData, og sa hva jeg ville ha og han bestilte opp. Det var muligens i fjor høst. Den kosta to-trehundre.

Netshop har en annen løsning ser litt smoothere ut, litt lettere

Konnektorene på pappas er FME (de som er på større ICOM-stasjoner/amatørradio, med hvite plastikkforinger og nikkel). Men her må du jo bare sjekke hva du kjøper, noen bruker SMA (litt mindre, gullfargede)

Hvis du kjøper flere kabler og skjøteledd og så videre, husk at hver skjøt halverer signalet.. (Tommelfingerregelen er 3dB demping per skjøt)

Ser Netshop.no har mye moro under fanen Tilbehør Mobiltelefon - diverse.

Åpnet bare det første treffet jeg fikk på nettet så det er vel muligheter for å finne andre (eller med andre ord: Nei, jeg jobber altså ikke for Netshop)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
offroad    20
offroad

Smarttelefoner med stor skjerm og mange funksjoner er dårligere enn andre telefoner grunnet mye intern elektronikk i apparatet som forstyrrer GSM signalet. Har samme problem med radioen i bilen, stor skjerm, ryggekamera mm.. men skal jeg høre på radio lønner det seg å slå av selve skjermen, mye bedre radiomottak da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Sliter med dårlig mobildekning jeg også.

Mener ikke jeg sleit så mye før, men kanskje smarttelefoner har mindre og dårligere antenner?

Jeg har Iphone 4 som plutselig ble svart her om dagen, og på jobben har jeg fantastiskt dårlig dekning med Iphonen. Nå har jeg en Sony Ericsson som lånetlf og har like dårlig dekning med den..

Dog ingen løsning på problemet, men tror ikke smarttelefon er problemet her...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Rart da at problemet vedvarer fortsatt da :)

Det var vel de første utgavene som slet med det? Jeg har ihvertfall aldri opplevd å ha dårlig dekning utenom de stedene de faktisk er dårlig dekning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bompi    7
Bompi

Trenger ikke bekymmere deg for strålingen. den er svakere en den strålingen du får naturlig fra jorden. Vart bevist etter 14års studie :) Google it :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TommyM    0
TommyM

Har en gang hatt en teori om løsning på dette, som jeg dessverre aldri fikk prøvd i praksis. Uansett, hvis noen vil prøve:

Bruk 2 mobilantenner av den første Gry linker til.

Sett en antenne ute, og en inne, og koble en ledning i mellom (helst 50 ohm).

Det er viktig at den ute er rettet mot senderen for best mulig resultat. Antennen er ganske retningebestemt, og forsterker ikke signaler bakfra eller fra sidene noe særlig. Også viktig at den er montert vertikalt, som det står på Netshop.

Ettersom det ikke er noe elektronisk forsterkning her burde man ikke komme på kant med loven, men ingen garantier ;)

Og til sist, nesten det aller viktigste:

- Ledningen skal være så kort som overhodet mulig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lexgtturbo    134
Lexgtturbo

Evt om telenor ikke får fikset signalet med det første kan du si at du ser deg nødt til å koble opp en repeater, for signal må du Ha....

Selvfølgelig kobler du ikke opp noe sånt, men de får ræven i gir og gjør noe då.. hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TechKai    0
TechKai

www.iktpartner24.no leverer CEL-Fi bokser fra telenor og øker innvendig dekning i bygg/hus der det er dårlig dekning.

Selger til bedrifter, da dette må registreres på et org. nr.

Send en mail: POST @ iktpartner24.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig