Gå til innhold

TEST: 3M Tyre Restorer


Simen

Recommended Posts

God søndagskveld.

For litt siden fikk jeg inn noen 3M-produkter som jeg handla hos BS Bildeler, og jeg har planer om å lage tester på alle. Har egentlig trua på 3M, fordi det jeg har brukt av dem hittil har vært solide saker (eksempel; Quick Wax). Jeg trengte en dekkfornyer til dekkene mine, da det ser veldig digg ut med "våte" dekk, og jeg gikk for 3M's dekkfornyer denne gangen for å se om den er noe tess, "Tyre Restorer":

3m-tyre-restorer-lg.jpg

Pris: 105,- hos BS Bildeler (klikk for direkte link).

Testpanel ble min egen bil, denne gangen også. Jeg vet at den grundig vask av dekkene er et must om man skal oppnå gode resultater med dekkfornyer, uansett merke, så jeg gikk grundig til verks. Vasken ble gjort med Surfex HD 1:5, Green Clean, Citrus Wash & Gloss, og Mother's Dekkbørste. Ett av dekkene ble skrubbet to ganger, for å sjekke om holdbarheten ble lengre på det.

88553F12-orig.jpg

404550E4-orig.jpg

Etter avspyling ble dekkene tørket av med ett vanlig håndkle, også fikk dekkene stå litt og "luft-tørke" før jeg påførte dekkfornyeren. Slik så ett av bakhjulene ut før påføring, ferdig vasket og tørket:

921429BD-orig.jpg

B1D6B069-orig.jpg

Prosessen var jo enkel. Påførte med en av mine eldste Meguiar's pads. Spraya to spray på pad'en og fordelte rundt på hjulet. Lot det tørke, og ferdig. Resultatet ble finfint synes jeg, det så vått og digg ut:

15B03F0A-orig.jpg

82B38E58-orig.jpg

BA934774-orig.jpg

Resultatet samme kveld er det vel ingenting å si på. Men det er jeg er spent på nå, er hvor lenge det varer. Det kommer jeg tilbake til iløpet av uka (eller ideelt sett neste uke ;)). Takk for titten og på gjensyn!

Endret av Simen
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne selv og syntes den funker knall! Noen instruksvideoer viser at man skal spraye først på dekket og deretter tørke av med en MF klut, men den overnevnte viser at man skal spraye på en pad og fordele. Jeg har prøvd begge metodene og ser egentlig ikke noe forskjell, bare at ved å spraye på en pad først så paføre virker litt mere drøy i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm så bra da. Hva synes du om holdbarheten? Sitter fortsatt bra på her hvertfall. Det er jo ikke sånn at "sånn skal man gjøre det", men jeg synes det er mest praksis da du vet at alt av produktet kommer på dekket, også slipper du å spraye det på felgen og/eller panelet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 3 dekkfornyerne jeg har (MG Endurance Gel, Autoglym Instant Tyreshine og 3M Tyre Restorer) så blir det 3M`n som blir mest brukt. Av holdbarheten så vet jeg egentlig ikke da dekka mine får tyre guffe 2-3 ganger i uka så de ikke rekker å bli "vanlige" igjen :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det produktet jeg har blitt mest skuffet over av alt jeg har handlet. Den ble kun brukt et par ganger, før den ble byttet ut med bedre dekkfornyer som varer lenge. Hvis noen vil ha den, kan den hentes her :)

Men en fin test det her, eneste jeg synes ikke dekket ditt så helt rent ut etter vask? Ser jo brunt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 3 dekkfornyerne jeg har (MG Endurance Gel, Autoglym Instant Tyreshine og 3M Tyre Restorer) så blir det 3M`n som blir mest brukt. Av holdbarheten så vet jeg egentlig ikke da dekka mine får tyre guffe 2-3 ganger i uka så de ikke rekker å bli "vanlige" igjen :fun:

2-3 ganger i uka hørtes ikke sunt ut :P

Med swissvax pneu blir det absolutt max 2 ganger pr. mnd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AutoPetter: Skjønner. Du liker å holde look'en på dekka oppe skjønner jeg? :P Men for all del, det ser jo digg ut og gjør definitivt noe med helheten...

Dr_S: Eh, jo, de var rimelig rene kan du si. Dekket på bilde ble dynket med Green Clean, Surfex HD 1:5 og skrubbet omhyggelig. Etter avspyling gjorde jeg samme prossessen enda en gang, så rent var det. Men grunnen til at de er litt brune er nok pga. Biltema's dekkfornyer som (desverre) ble testet for en liten stund siden. Heldigvis ble de sorte og fine igjen med 3M ;)

troha: Ikke sunt sier du? Går det an å bruke slikt for mye? Eller tenker du på det økonomiske kanskje? :D

Btw, de tre andre dekkene ble bare avfettet og skrubbet en gang, dette var for å sammenligne og se om holdbarheten ble lengre på det som ble vasket enda grundigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig ville fram til er at det muligens kan være en ide og prøve noe annet hvis man må påføre 2-3 ganger i uka for å være fornøyd med utseendet...kanskje noe med en smule bedre holdbarhet :)

Kan ikke faglig begrunne om det er bra eller dårlig for dekkene å få dekkguffe påført 3 ganger i uka, men sånn litt helhetlig synes jeg ikke det hørtes sunt ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene holder jo greit og mer mere mørkere, men rett etter påføring er dem blanke og holder ikke så lenge etter litt kjøring. Den er vel vannbasert går jeg utifra siden den har en tynn konsitens som vann, petroleumsbaserte som Meguiars Endurance Gel ville jeg tro ikke var så sunn med det forbruket mitt.

Holder Pneu såpass lenge som ca 2 uker hvis du har dekkene dine konstant mørke/blanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene blir jo skitten på (nesten) samme måte som lakken, og har du en dekkfornyer med litt holdbarhet så er det bare å vaske de.

Dog liker jeg å ha et matt utseende på dekk, og tror nok det kan være vanskelig å beholde den klissvåte/blanke looken over tid, og den overlever vel neppe en vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aldri så liten oppfølging av tråden. Nå har det gått (nesten) en uke, og bilen har blitt kjørt hver dag. Har blitt kjørt i mye regnvær, så dekkene har fått gjennomgått greit med påkjenning tenker jeg. Tørka over hjulene med en lett fuktet MF-klut for å fjerne en eventuell "trafikkfilm" som dekkene jo også får (som trogha påpekte). Her er et bilde av venstre forhjul, det hjulet som går gjennom mest:

61C8001B-orig.jpg?t=1316863497

Synes det så relativt bra ut jeg. Den har fortsatt en del finish igjen (finishen ser blank ut rett etter påføring, men når dekkfornyeren får tørka får den "satin finish", altså matt sort), og tyder på at den fint holder minst en uke. Får se hvor lenge denne varer. Skal jeg vaske dekkene når jeg vasker bilen (hvis jeg får tid imorra skal jeg det), eller skal jeg bare la de være? Hvis jeg skrubber med Surfex HD så fjerner jeg vel antakelig Tyre Restorer?

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne har en matt finish kan det nok være en ide for autopetter å gå over til et produkt som faktisk gjør dekkene blanke, f.eks Pneu glossy eller Megs insane shine, så slipper man påføring annen hver dag ;)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

csjoh: Stemmer nok bra det. Men er slik jeg pleier å vaske dekk på, er vel den beste måten det? :)

Kjørte i ett forferdelig vær idag, med mye trafikk og pøsende. Sjekka dekkene etter regnet hadde gitt seg og dekkene hadde tørka. Gjorde ingenting med dem før jeg knipsa:

45DB40C0-orig.jpg

79808FEA-orig.jpg

Litt solnedgang-lys var det imot, og man kan tydelig se at de har en matt og fin finish ennå. Hvis man sammenligner delen av dekket som kjøres på, og dekksiden på andre siden av kanten, ser man et tydelig skille på dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...