Gå til innhold

TEST: GTechniq I1 Smart Fabric og W2 Cleaner


bsa

Recommended Posts

Ehem, ehem, kremt kremt:

Endelig var det tid til å gi litt tilbake etter lenge å ha forsynt meg grovt av folks kunnskap her :)

Vet ikke helt om jeg føler meg voldsomt kompetent i dette selskap ennå, synes ordet "brukererfaring" står mer til mitt nivå enn "TEST" ;) Men, novise eller ei, bilder å video taler for seg mener jeg :)

På testbenken:

GTechniq W2 Universal Cleaner Concentrate:

Dette er jo som navnet tilsier, en universal rengjøring. Alt fra tekstil til gummi. Og en sånn trenger man jo. Og siden jeg var på jakt etter noe til mine velourmatter og teppe i bilen generelt, må jo en sånn være super tenkte jeg. Virker veldig drøy i og med at man kan blande i ulike forhold til ulike formål.

Lukter: Ikke rart egentlig. Litt såpeaktig kort og godt. I etterkant er det kun en svaaak eim av rent igjen i luften.

I bruk: I følge anvisning blandet jeg 1:7 og peisa på. Jobbet inn med børste og lot stå en ti min mens jeg tok en kaffe. Skumma litt og ga veldig inntrykk av å gjøre reint. Skylte vel av en tre fire ganger med hageslange og våtsuger. Som bildet under et sted viser ble det greit møkkete etter to matter. Og da hadde jeg tatt noen runder med bare vann først og så vaska maskinen før runden med såpe.

Ble også testet på teppe og vinyl/plast nede i fotbrønnen, og den gjorde vei i vellinga der og.

GTechniq I1 Smart Fabric:

Tekstilimpregnering rett og slett. "Binder seg individuelt til hvert fiber" heter det i reklamen, og jeg innbiller meg at det må jo være en velourmattes våte...eller tørre...drøm. Men den kan selvfølgelig brukes på all tekstil, cab-topper og seter feks.

Lukter: Neglelakkfjerner er det første jeg tenkte på, og var litt skeptisk til hvordan det skulle bli i bilen. Men lukta blir så og si borte når den tørker, da må du begrave nesa i matta for å få et viff av noe, så det ble aldri noe problem.

I bruk: Spray på og jobb inn rett og slett. Er ikke helt sikker på rett forbruk. Mine matter er ganske plushe så jeg sausa godt på og brukte vel 2/5 flaske (500ml) på de to fremre mattene. Brukte en børste til å gnukke det inn.

(Overstående ble gjort over tre dager. Vaska en dag, fikk tørke til neste. Impregnerte. Fikk tørke til neste og så tok jeg bilder og video.)

Bevismateriale:

(beklager litt ukonsekvent hvitbalanse.)

Utgangspunktet. Synd og skam å innrømme at dette sølet er fra min bil, men fakta svir :)

Litt vanskelig å se på bildene kanskje og på grått interiør men håper det gir et lite inntrykk.

Både teppe og sidedeksel hadde noen ganske gufne, brune, inngrodde flekker.

post-3379-0-94229200-1316085554_thumb.jp

post-3379-0-12338500-1316085539_thumb.jp

post-3379-0-02556200-1316085544_thumb.jp

Men borte blei de:

(Og jeg vet pedalene ikke er perfekte)

post-3379-0-12486400-1316085559_thumb.jp

Etter å ha sitti på kne med hue inni fotbrønnen og blitt go-støl og stiv i den lange slampete kroppen brukte jeg fem min på en litt bedre arbeidsstilling for neste del av prosessen ;)

post-3379-0-57953400-1316085548_thumb.jp

Etter to matter:

post-3379-0-53935900-1316085551_thumb.jp

Ferdig impregnert og tørket til dagen etter.

Nederste er da den impregnerte, den øverste er ubehandlet.

På den ubehandlede trakk vannet bare rett ned som vises som mørke felter her:

post-3379-0-44782700-1316085569_thumb.jp

Close up:

post-3379-0-30244400-1316085573_thumb.jp

Måtte leke litt :)

post-3379-0-48587600-1316085579_thumb.jp

Video har jeg snekra sammen og! :)

Konklusjon:

Supre produkter som holder hva de lover!

Videoen viser vel greit hvor resistent matta blei. Da det er en velourmatte er det jo ikke til å unngå at fibrene fanger vann ved hard sprut, men dette preller raskt av ved en liten rist. Den lille matta virket som den veide dobbelt så mye som den store når jeg hadde metta de! Vann og smuss vil jo ikke hoppe ut av bilen av seg selv når man åpner døra, men jeg er ganske overbevist om at dette absolutt vil hindre ting i å sette seg i fibrene!

Holdbarhet er det for tidlig å si noe om, men jeg tenkte jeg skulle ha disse mattene til det er på tide å skifte dekk å gå over til gummimatter for "sloppy-season". Så da vasker jeg igjen og oppdaterer med en tilstandsrapport :)

Til da har jeg sikkert funnet masse bruksområder til W2 også. Motorrom skal til pers en dag blant annet :)

Neste mnd sender jeg kona hjem til England en uke og får endelig en helg for meg selv ;) Da kommer forhåpentligvis en omtale av GTechniq pSystem ProKit. Stay tuned :)

Takk for titten og håper det var til nytte :)

BSA

Oppdatering:

Slenger opp noen bilder som viser status etter ca 3 mnd bruk.

Det skal innrømmes at bilen ikke er i daglig bruk, men når den først er ute å putrer skal man jo innom en bønsj butikker ofte, så endel inn og ut i mye drittvær har det jo blitt. :)

De to bildene under er mattene kun støvsugd deretter sprayet med vann.

Ytterkantene avviser jo vann like bra som sist, mens det i slitesonen tilsynelatende ikke er mye beskyttelse igjen. Ved nærmere ettersyn trakk liksom ikke vannet inn noe sted, ble på en måte liggende som en liten dam nedi bland fibrene. Sånn sett virket det som hver fiber fortsatt var beskyttet.

post-3379-0-13533700-1326648082_thumb.jp

Ser ut som konemor sitter relativt stille og rolig når hun er med ;)

post-3379-0-56057700-1326648084_thumb.jp

Men så slo det meg at det vel egentlig er litt urettferdig å sammenligne nyimpregnerte matter med møkkete matter, så de fikk en rens og en god skyll, denne gang med Foma sin rens som følger med det mynnstykke alle her har :)

Og med all møkk ute er vel bildet litt mer realistisk. Ser betraktelig bedre ut nå. God beading jevnt over.

post-3379-0-63068100-1326648087_thumb.jp

Nærbilde av området hvor beina hviler. Trekker litt mere vann her, men med tanke på all den mekaniske slitasjen dette området får synes jeg det fortsatt er veldig bra.

post-3379-0-18106900-1326648092_thumb.jp

Så jeg er fortsatt imponert. Litt svekket i slitasjeutsatte områder, men det er vel nesten å forvente.

Og det virket som om møkk og lort slapp veldig lett.

(Noen som har egne erfaringer så kom gjerne med innspill :) )

Endret av bsa
  • DCN Poeng 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

Bra test! B) Fine bilder og videoklipp. Meget bra og detaljert skrevet. Hadde vært fint med en oppdatering på holdbarheten så folk kan se hvor gode GTechniq produktene er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Knallbra resultat dette her... har denne her også, men ikke fått testet noe enda her...

Så jo virkelig bra ut den der..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra resultat dette her... har denne her også, men ikke fått testet noe enda her...

Så jo virkelig bra ut den der..

Du får gi en tilbakemelding du også da, når du kommer så langt. Jeg antar at du kanskje har et litt bedre sammenligningsgrunnlag enn meg ;)

Veldig bra bsa, sånn skal det testes! :)

Takk takk, prøver jo bare å følge i andre flinke folks fotspor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Finfin oppdatering du! :D

x2

Har I2 heima, gleder meg til å imprignere mattene mine no, og ikkje minst salen på MCen til fattern skal få ein dasj ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Øyvind G

Jeg har nylig kjøpt denne og har akkurat "lagt den" på de nye setetrekkene mine. Det blir spennende å se hvordan det fungerer. :)

Måtte du spraye rikelig (mette stoffet) eller holdt det med å sprøyte kjapt over med litt avstand?

Brukte ca 250ml på alle trekkene som tilsvarer fremseter og baksete i en vanlig bil med 5 seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver oppi her at jeg brukte 2/5 flaske (500ml) på de to fremre mattene, fikk liksom inntrykk av at det var rikelig ja. Det blir liksom en beskyttende hinne hvis man bare sprayer kjapt over også, men da blir den like fort borte. Litt mere metting og det virker som det setter seg skikkelig i fibrene og "beskytter fra innsiden" som det heter i sjamporeklamene ;)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg skriver oppi her at jeg brukte 2/5 flaske (500ml) på de to fremre mattene, fikk liksom inntrykk av at det var rikelig ja. Det blir liksom en beskyttende hinne hvis man bare sprayer kjapt over også, men da blir den like fort borte. Litt mere metting og det virker som det setter seg skikkelig i fibrene og "beskytter fra innsiden" som det her i sjamporeklamene ;)

Høres ut som jeg skulle kjøpt flere flasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Synes bruksanvisningene til GTechniq i beste fall er litt mangelfulle, samt at produktene deres er lite drøye og koster uforholdsmessig mye. Greit nok at de varer lenge, men hadde jo vært fint om en flaske I1 rakk til 3-4 biler, hvertfall. Og en flaske C1 kunne godt rukket over hvertfall 3 biler, til prisen den selges for... men nå er det vel bare gnieren i meg som snakker igjen. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...