Gå til innhold

Våtsliping eller "tørrsliping" ??


AcciDabbi

Recommended Posts

Siden jeg nå har fått med meg at Scholl S0 ikke er veldig bra å bruke sammen med maskin får jeg begynne med noe jeg aldri har vert borti før.. :P Nemlig våt-slip..

Er det et must med VÅTsliping? Jeg har en kompressor i garasjen så jeg har mulighet til å drive en luft-pussemaskin.. Eks 3M sin 6" maskin.. Er det noe i veien for å bruke denne på sliping med 3000 papir? Eller er det liksom nødt til å være vått?? :P

Trenger litt hjelp på veien her.. :)

Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker på å muligens starte opp for meg selv med bilpleie.. Da eg jeg avhengig av løsninger som leverer topp resultat men at man slipper å bruke unødvendig lang tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg opplever forskjellen på tørr og våt, så tar våt mye bedre samt at det tar med en gang.

Når jeg pusser med tørt må jeg liksom pusse en stund før papiret begynner å ta skikkelig, og så fylles det veldig fort med støv.

Jeg foretrekker derfor våt fordi det gir meg bedre kontroll og jeg syns jeg får et mye jevnere resultat.

Skal og sies at jeg aldri har turt å slipe med maskin enda, kun for hånd pga nevnte kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss gjerne med tørr. Har pusset halve bilen min med tørr selv nå. Sykt mye bedre enn våt med de papirene jeg brukte iaff. Kovax Buflex Dry 2500 og 3000. Stor fordel med tørr er at du ser hvor mye du har pusset. Og holdbarhet på disse kovax var tre-fire ganger så stort område kunne pusses i forhold til mirka abralon 2000, og i tillegg gjorde kovax midre ugang så mye lettere å polere opp igjen...

www.kovax.com

Fås kjøpt på e-bay under navnet Eagle og så jeg. Evnt Meca her hjemme i moderlandet

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker eksentermaskin, elektrisk.

Begge varianter er greie å bruke, men tørr har fordelen at du ser med en gang hva du har slipt, våt så må det jo tørke før du ser hva som egentlig er slipt! Det skal sies at jeg har ikke testet annet tørt enn kovax sine buflex-papir, som oppgis å være i f.eks 2500 og 3000 grit, men i realiteten skal være finere enn oppgitt, men gi tilsvarende "cut"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å prøve meg på tørrslip så blir vel litt forsøk fremover.. :-)

Så at de selger 3M maskin for luft og papir til denne på autogeek.net.. Grei pris også.. Får prøve forsiktig med noe 3000 papir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kaste seg i det. evnt skaffe seg noe "rælpanel" å teste grenser på :)

Siste slipejobb: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=45151.90

Noe våt på deler av bilen, men gikk over til tørr, og sparte meg for MYE jobb og fikk mye bedre resultat og... I tillegg var tørrpapirene nesten halv pris sammenlignet med mirka våt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Tar opp denne.

Jeg skal slipe med Abrolon pader og DA maskin idag. Må disse legges i vann i forveien som vanlig våtslipepapir må? Eller er det bare å bruke vann/onr med selve slipingen? Holder det å bare dynke puta, eller må man spraye på panelet også? Jeg har prøvd litt tidligere, men tror jeg har brukt for mye vann da. Føler ikke slipingne tar så mye, men kan hende jeg ikke har kjørt lenge nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...