Reidar

Vokslag nr 2, kan det legges rett etter lag 1?

Jeg har nå lagt og buffet første laget med voks, Shield. Har ikke sol ute så voksen kan få svettet litt.

Kan jeg legge lag nr 2 allerede nå? Hjelper det å dra over bilen med Quick Finish først og så lag nr 2?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vent 4 timer før du tar Quick Finish.Tørk av den og du er klar til og legge neste lag med voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man bruke quick finish eller annen wipedown før lag nr. 2? Får man kjøpt en skikkelig quick finish i butikk i Bergens område? Tørr ikkje blande batteri vann og kondensfjerner, redd det kan skade lakken, selv om eg ser at det er mange som bruker dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

QF er ikke en wipedown. Det er en QD

Kondensfjerner blandet 50/50 men vann er ikke skadelig for lakken.

Trenger ikke wipedown når du vokser. Det brukes når lakken blir korrigert med maskin :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så hvorfor da bruke QF før neste voks lag? For å fjerne evt. svette? evt. hva annet kan man bruke for å fjerne evt. voks svette før man tar på lag nr. 2? :) Ble mye "evt." her :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

QD kan brukes for og fjerne svetting på voksen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så hvorfor da bruke QF før neste voks lag? For å fjerne evt. svette? evt. hva annet kan man bruke for å fjerne evt. voks svette før man tar på lag nr. 2? :) Ble mye "evt." her :P

Vann på flask kan også funke, har jeg lest. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man MÅ ikke bruke qd før andre lag. Men man KAN :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man MÅ ikke bruke qd før andre lag. Men man KAN :)

Ja, forsto det, men tenkte på dette med evt. svette :) Men om en sprayflaske vann er godt nok eller en våt MF så er eg fornøyd med svaret :) Ellers noen QF å anbefale som kan fåes over disk i Bergens område?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svette har aldri plaget meg før jeg er ferdig med å vokse. Det er jo bare kosmetisk. Jeg har pleid å bruke vann ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svette har aldri plaget meg før jeg er ferdig med å vokse. Det er jo bare kosmetisk. Jeg har pleid å bruke vann ja :)

Men om svette oppstår, vil eg jo helst bli kvitt dette da det ser ut som swirls osv. og er jo ute etter et godt utseende og et godt, pent resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men hvis du skal legge et lag til så spiller det jo ingen rolle, for da blir de jo borte likevel. Det funker jo greit å gjøre det når man er ferdig med å vokse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om svette oppstår, vil eg jo helst bli kvitt dette da det ser ut som swirls osv. og er jo ute etter et godt utseende og et godt, pent resultat.

Spiller ingen rolle for slutttresultatet om du fjerner svetting eller ikke før lag 2 av voksen. Du skal jo legge på et lag til med voks som løser opp lag 1 noe. Dessuten kommer lag 2 til å svette like mye som lag 1.

Hvis du gjør grundig arbeid med 1. lag voks har det liten hensikt å legge et lag til med voks. Får ikke noe mer voks på bilen av det, for likt løser likt og lag 2 blander seg med lag 1 på lakken.

Lag 2 sikrer evt. at hele bilen er vokset. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så 2 lag med voks gir ikke noe bedre holdbarhet/beskyttelse enn 1 lag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har voksa ein del biler og eg bruker ikkje QD etterpå. Har ikkje problem med svetting. (kanskje ikkje so lett å sjå på sølvfarga biler ;) )

Er eit stort kjøpesenter sør for Bergen. Er ein bilxtra butikk rett ved. Der har dei Meguair´s produkter. Dei har antagligt både QD og QW (w = wax)

Er ingen fasitsvar, men antagligt omtrent ingen forskjell i holdbarheiten. Lag 2 er mest for være sikker på at heile bilen blir dekka. Eg legger vanligvis 1 lag. Kan hende eg legger på eit nytt lag nokre veker seinere i forbindelse med ein vask

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg aldri merket noe forskjell på.

Men hvis man trenger 2 lag for å 100% dekke alle lakkerte flater, er 2 lag bedre enn 1 lag, selvsagt. Hvordan man jobber, og legger voks spiller også inn. :)

Men så har jeg også liten sans for å blande, en kanskje ekslusiv, voks med en "billig" Quick Detailer. Jeg stoler på at de som har brukt tid og ressurser på å lage en god voks, ikke har konstruert den slik at den blir bedre av å blande inn fremmedelementer. Jeg lar produktet få gjøre jobben i fred.

Når voksen har mistet mye av effekten bruker jeg selvsagt QD som en kvikk fiks, for å sprite opp mangelen på beskyttelse. ;)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller ingen rolle for slutttresultatet om du fjerner svetting eller ikke før lag 2 av voksen. Du skal jo legge på et lag til med voks som løser opp lag 1 noe. Dessuten kommer lag 2 til å svette like mye som lag 1.

Hvis du gjør grundig arbeid med 1. lag voks har det liten hensikt å legge et lag til med voks. Får ikke noe mer voks på bilen av det, for likt løser likt og lag 2 blander seg med lag 1 på lakken.

Lag 2 sikrer evt. at hele bilen er vokset. :)

Ok, men vil jo uansett, om svetting oppstår, fjerne det etter siste laget med voks for å få glattest penest mulig resultat :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive