Gå til innhold

3M Headlight Restorer - suksess på avstand, men...


Simen

Recommended Posts

God fredagskveld folkens!

Idag gikk jeg løs på frontlyktene mine. Hadde skikkelig trua på 3M's Headlight Restorer System, og det med god grunn. Jeg vet mange har hatt god erfaring med dette settet, men jeg slet noe veldig med å bli kvitt "hologrammene" etter de ulike stegene. Slik så det ut før jeg startet:

DB5D4FB9-orig.jpg

672C3620-orig.jpg

Jeg startet med å rengjøre og maskere, deretter kjørte jeg på med P500 - det groveste papiret...

7E83C52C-orig.jpg

Slik så det ut etter P500, jevnt og fint, deretter fortsatte jeg med P800. Etter noen gode runder med denne syntes jeg det ble jevnt og fint igjen, med finere sliperiper. Så var jeg klar for våtsliping og P3000. Her er et bilde etter våtslipinga...

D6556595-orig.jpg

Så polerte jeg opp dette, og fikk et tilsynelatende fint resultat:

4A88E5ED-orig.jpg

B744F15A-orig.jpg

Det ble jo veldig bra, hvertfall på avstand. Men med sterkt lys så jeg tydelig 'hologrammer' etter prossessen. Jeg polerte på ny nytt flere ganger, men det hjalp ikke. Prøvde så å våtslipe med 3000P igjen, gjorde dette grundig med mange runder over glasset. Polerte deretter opp igjen, flere ganger, og det var fortsatt like stygt på nært hold.

Hadde lyst til å gi opp, men jeg gjorde like gjerne heeele greia på nytt, grundig steg for steg. P500, sliping jevnt over med lett/medium press. Fulgte instruksjonene som fulgte med etter punkt og prikke, og sørga for jevnt press og passa på å få tatt like mye overalt. Etter jeg ble ferdig for andre gang, var det fortsatt hologrammer!! :( Så gikk jeg tilbake til P3000 etterfulgt av polering, flere ganger, IGJEN, men jeg klarte rett og slett ikke å fjerne hologrammene helt.

Tilslutt måtte jeg gi opp, for det gikk rett og slett ikke, slik jeg holdt på.

Så til dere som har brukt dette settet spørr jeg:

1.) Fikk dere til et perfekt resultat? Har dere undersøkt på nært hold med LED-lykt etc. for å se etter mikroriper? Jeg lurer på om det rett og slett ikke går an å få dette til 100% med disse produktene?

2.) Hva kan jeg har gjort galt underveis?

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å avslutte med en medium rubbin ala 3m Gul på liten pad etter våtslip 1000-2500 papir.

Har sånn mother headlight restorer, men aldri brukt det når jeg har funnet ut at det funker like greit med vanlig rubbing..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har bare Ultimate Compound, men den kan vel ikke brukes med roterende? Drillen blir jo en slags roterende. Men jeg sliter litt med å få pad'en helt i senter, kan dette skape holos i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Det er på samme måte med plastikk som med lakk, at om du ikke får det holofritt med roterende/drill, må du som regel over på DA. Så hadde testet med DA og en fin polish for lakk som f.eks Megs 205, 3M Ultrafina, Scholl S30+ osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Så jo unektelig bra ut det der da..

Uc på DA maskin kan nok være en løsning der, har ikke sett holos her på lykter her, men det kan nok være at det er litt slør etterpå..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti skikkelig ille lykter ennå, men bilene med plastlykter får både S03 og S40 når runden på bilen først skal taes, aldri vært borti problem med holos..

Ok, men det hjelper desverre ikke så mye her nå... Har ikke planer om å bestille Scholl-produkter for 1000 spenn inkl. frakt bare for dette! :D

Så jo unektelig bra ut det der da..

Uc på DA maskin kan nok være en løsning der, har ikke sett holos her på lykter her, men det kan nok være at det er litt slør etterpå..

Joa det gjør jo det, men man ser mikroripene ganske lett bare jeg slår på lysa på bilen. Og slik vil jeg ikke ha det, så UC må prøves. Kunne ønske det gikk an å ta av det ene hodet på Biltema'en. Jeg får enten prøve å bruke begge, hvertfall ha pads på begge, eller kanskje pakke det ene inn i MF? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med DA du. Blir det for kronglete så kan du jo evt prøve å gnikke litt med UC for hånd. Bør jo greie å ta noen hologrammer det hvis de er veldig lette.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Kan kjøre biltema med en pad, men da må du holde orden på hodet uten pad når du polere og ikke kommer borti noe med det..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funka fint å bruke den med to hoder. Ikke noe problem i det hele tatt faktisk. :)

Men idag prøvde UC, først for hånd og så med maskin. Det hjalp ikke, er fortsatt mye swirls etter slipinga. :(

Jeg ga opp den, og starta på nytt på lykt nr. 2 - men da gikk det bare enda dårligere. Utrolig dårlig resultat synes jeg.

Dette var skikkelig demotiverende. Jeg så til at jeg fikk slipt ned de groveste sporene etter P500 med P800. Etter det

gikk jeg på med våtsliping og slipte veldig lenge for å være sikker. Derette polerte jeg 2 eller 3 ganger skikkelig, men dette var altså ikke bra nok, og jeg så masse kjørespor og slikt når jeg var ferdig. Jeg tenker at dette kan være noe årsaken:

1.) For kraftig drill og vanskeligheter med å regulere riktig rpm.

2.) Bruker sandpapir for lenge uten å tørke bort støv som sitter på.

3.) Ikke bra nok sentrering. Bakplaten som fulgte med i settet er litt skjev, og det er derfor veldig vanskelig/umulig å få det 100% i senter...

Edit: Brukte en slik - Makita HP1621FK1X

large_hp1621fk2.jpg?updated_at=1297250582

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Noen tanker/innspill på de 3 punktene? Dere som har erfaring med roterende, er det større sjans for hologrammer om pad'en ikke er i senter?

Nope, mindre sjans da den går mer over til bli eksentrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...