Gå til innhold

Hva kan jeg kreve av selger?


MikaelØ

Recommended Posts

Har da kjøpt meg en Subaru Impreza 2010 mod. Og da fulgte det med uorginale felger (100% lik orginalfelg som subaru levere) som har annet inpress enn det som står oppført i vognkort. Så ikke på felgene når jeg prøvekjørte eller henta bilen.

Av rein nysgjerrighet sendte jeg mail til Subaru Norge om garanti på understellet, viss jeg endra inpresse. Og de bekrefta att endring ville føre til tap av garanti.

Da er spørsmålet.. Kan jeg kreve nye felger? Han jeg kjøpte bilen av jobber hos en Subaru forhandler og kjøpte bilen ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp av bil mellom to privatpersoner reguleres av kjøpsloven og har 2 års reklamasjonsfrist.

Jeg mener at det at bilen ikke hadde godkjente felger er en mangel. Du kan kreve å få selger til å fikse mangelen for egen regning, få prisavslag eller få annulert kjøpet.

Det kan selvsagt hende at selger mener at du burde ha oppdaget det da du kjøpte den, på en annen side burde han ha opplyst om det. Jeg har aldri sjekket om felgene er godkjent når jeg har kjøpt bruktbil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt hende at selger mener at du burde ha oppdaget det da du kjøpte den, på en annen side burde han ha opplyst om det. Jeg har aldri sjekket om felgene er godkjent når jeg har kjøpt bruktbil :P

Fikk aldri se felgen, henta dem selv par uker senere.

Men er det ikke litt rart att en ansatt hos Subaru velger og kjøpe uoriginale felger? Med tanke på de rabattene di sikkert har.

Min bror var ute for de samme når han vurderte og kjøpe seg helt ny Subaru. Forhandleren frarådet han og kjøpe originale felger, siden de kosta flesk i forhold til uoriginale

Endret av MikaelØ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål her er vel om selger faktisk visste dette selv.

For å komme noen vei må det vel kanskje kunne bevises at selger visste at garantien gikk dukken dersom det ble satt på felger som ikke var godkjent i vognkortet. Dersom det kan bevises, så kan du jo videre kreve at selger skulle opplyst deg om dette. Dersom det ikke kan bevises blir det i mitt hode hakket verre å komme noen vei med dette hvis selger ikke ønsker å rydde opp.

Jeg har mine tvil om at alle dekksjapper kun vil selge felger og dekk som er godkjent i vognkort, men i hvilket omfang dette eventuelt skjer har jeg ingen formening om.

Du får nesten bare prøve å ringe selger og se hvor imøtekommende han er og ta det derfra.

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt ikke at noe Subaru verksted kommer til å begrense hva du får dekket på garanti pga. en liten endring i innpress på felger i forhold til orginalmål. Er det ekstreme avvik blir det selvsagt noe annet. Er felgene greie ellers, så tut og kjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Har da kjøpt meg en Subaru Impreza 2010 mod. Og da fulgte det med uorginale felger (100% lik orginalfelg som subaru levere) som har annet inpress enn det som står oppført i vognkort. Så ikke på felgene når jeg prøvekjørte eller henta bilen.

Av rein nysgjerrighet sendte jeg mail til Subaru Norge om garanti på understellet, viss jeg endra inpresse. Og de bekrefta att endring ville føre til tap av garanti.

Hvilken dimensjon står i vognkortet og hva står på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte selger.

Så lenge jeg ikke fikler og tukler med motoren, skal de ikke ha noe på garantien og si. ;)

Hvilken dimensjon står i vognkortet og hva står på bilen?

ET 55 er originalt. Vinterfelga har ET 45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Ok, men hvilken dim på felg originalt og på vinterfelgene..

Som selger sier så skal de ha null påvirkning for garanti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Det er en kjent sak i subarumiljøet at subaru norge prøver seg på dette med garanti hvis man avviker en eneste millimeter på orginalt innpress.

Jeg har enda ikke hørt om noen saker der subaru har turt å stå på sitt og nekte kunden garantisak selv om kunden har uorginale felger.

For ordens skyld så koster vanlige 17" felger hos subaru ca 4500kr per stk! Ikke så rart at noen tyr til uorginalt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
  • Moderatorer

Ikke de nyeste felgene til dieselbilene (etter 2008). Der er det bare en standard underleverandør som også leverer til en haug av andre merker. Husker ikke hva de heter for øyeblikket.

De gamle felgene til tidligere modeller ble derimot laget av både speedline og BBS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par faktaopplysninger som kan være til hjelp.

Innpress kan endres med +/- 15mm uten at du trenger egen godkjenning/TÜV på dette.

Uansett hva Subaru sier om garanti, så er du fremdeles dekket av kjøpsloven. Så lenge endring i innpress ikke er direkte eller indirekte årsak til feilen du reklamerer på, så skal du ha det dekket av selger.

Jeg mener det også skal være mulig å reklamere til tidligere omsetningsledd (altså forhandleren), og da er det vel forbrukerkjøpsloven som gjelder, men her er jeg noe usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

I følge kjøretøyforskriften kan du bare endre med -+ 7,5mm.. Står vel også det samme i STRO boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Egentlig ikke.

Bilen blir levert med orginale felger som både biltilsynet og subaru påstår har 55 i innpress. (har både bilen og de felgene selv)

Så forskriftsmessig må du ha min 48 innpress, og garantimessig må du ha 55 eller 53, men at orginalfelgene i virkeligheten har et annet mål på omtrent alle subaruer er et kjent faktum blandt subarueiere. De orginale 17" felgene subaru får levret er av en eller annen grunn normalt sett 52,3 mm i inpresset.

Man kan jo lure på hvorfor de er såpass nazi på det med garanti og innpress når subaru selv ikke klarer å lage felger med riktig innpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...