Gå til innhold

Kjøpt "ny" bil, trenger GPS.


JonA

Recommended Posts

Som emnetillet sier har jeg gått på en smell, og byttet bil. Forrige vogna hadde Columbus/RNS 510 navigasjon, som jeg var godt fornøyd med.

Den nye bilen er en "litt mindre" praktisk type, uten noe særlig ekstrautsyr :-) En 2010 Mazda MX-5 20th anniversary hvit metallic.

Jeg skal hente den i Narvik i helga, og har lyst på en GPS som kan hjelpe meg å finne veien hjem igjen :-)

Hva anbefaler folket? Garmin? Tom Tom? Navigon?

Blir glad for tips til hva som bør handles.

Jon A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Mr. B her, alle de tre du nevner er knakende gode, så mitt tips er at du spør på butikken om de kan slå på gpsen slik at du får sett hvordan menyer, kart osv er laget, så velger du det merket du syns at er best å bruke.

Du kan også legge vekt på startup tid, hvor mye kart du trenger, fotoboksvarsling, funksjoner som bluetooth og minnekortleser osv.

Men uansett hvilket merke du velger av TomTom, Garmin og Navigon så vil jeg tro at du blir fornøyd.

Selv kjører jeg rundt med en Garmin til ca 800 kroner og er fornøyd med den, selv tenkte jeg at jeg trenger hverken stor skjerm, 3d-kart, bluetooth og slikt, hadde kun som krav at gpsen skulle minst ha kart over skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Samme som Popp her, bortsett fra som sagt så har jeg en rimelig Navigon.

Jeg skulle ha fotoboksvarsling, skandinavia og minst mulig duppedingser som jeg ikke har behov for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den billige løsningen er å stoppe på Statoil og kjøpe kartet til en hundrelapp. Resten tar du via skilting. Ærlig talt, her hjemme i Norge har jeg aldri følt behovet for navigasjon. Veien fra Narvik kan vel neppe sies å være en utfordring. Du har E6 nordover og E6 sørover, that's it.

Endret av Odd-M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne veien hjem er nok ganske greit.

Narvik er også lett å finne da det ligger på E6 som sagt.

Jeg kjøpte meg en Garmin billigste utgave i Spania for et par år siden og denne fungerer veldig fint.

Den har fått nytt kart hentet fra en bukt med pirater (fy skam?), og har også lagt inn fotoboksvarsling, samt snittmåling-varsling.

Får plass til 90% av Europa på den samtidig og fotoboksene varsles i hele Europa (hele verden om man har nok kart visstnok).

Husker dog ikke hvor jeg fikk tak i den fotoboksfila.

Billigste løsninga er nok å sjekke kartet på finn/visveg/gulesider/google og så se etter avvik fra E6, de er nok få.

Fotobokser er vel stort sett ikke-eksisterende nord for Trondheim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Jeg var vel egentlig ikke redd for å ikke finne hjem fra Narvik :blink: , men synes det er greit med info om hvor langt det er igjen til dagens mål osv. Det hender jo at jeg skal finne frem på steder i Oslo også, og da er det greit med "hjelp" :thumbup:

Det blir vel til at jeg går for en billig variant av en av de tre nevnte produsentene så blir jeg sikkert happy :fun: Gleder meg som en unge til kjøretur i helga :thumbup: :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Iphone koster TomTom kr525,- i App Store, det er Nordic versjon som dekker nabolandene. Er også en som heter Western Europa den koster kr630,-

Jeg har testet dette opp mot min egen Garmin og den var fullt på høyde med den. :)

Endret av snordbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Kammiz her inne skal selge sin Garmin siden han har kjøpt bil med navi http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30509923

Jeg har samme i min bil og er kjempe fornøyd med den. Den er rask og presis og jeg har oppdatert kart og software flere ganger fra garmin sine sider uten å betale. Den har så klart fotoboksvasler og mange andre kjekke funksjoner. Feks så har jeg koblet min til en trådløs OBD2 kontakt slik at jeg kan få opp all info om bilen min på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Iphone koster TomTom kr525,- i App Store, det er Nordic versjon som dekker nabolandene. Er også en som heter Western Europa den koster kr630,-

Jeg har testet dette opp mot min egen Garmin og den var fullt på høyde med den. :)

Har prøvd ut TomTom-appen til iPhone, og den funka mildt sagt ikke tilfredsstillende før vi kjøpte TomTom-holderen i bilen som forsterker gps-signalet, da først ble dette en super app..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...