BChris 30 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 (endret) Hei! Ser dette ut som en god lakk behandlig, har ingen store synelige swirls eller riper i lakken på bilen, (tidligere eigd av DCN medlem, og godt behandlet), så da burde vel dette være en god løsning? Men det eg ikkje forstår er; Step 1 er lakkrens, step 2 er polish, men er ikkje cleaner fluid også lakkrens? Er det da poeng i å ta CF etter polish? Fjerner ikkje berre dette polish finishen? Er nybegynner på dette og sliter veldig med å lære hva som er lakkrens? hva polish egentlig er? Hva som er LSP? om voks og LSP er det samme? Hva er egentlig korrigering? Takker for svar Endret 5 September, 2011 av Chris Tvedt Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 (endret) Ser dette ut som en god lakk behandlig? 1. Er det da poeng i å ta CF etter polish? 2. Fjerner ikkje berre dette polish finishen? 3. Er nybegynner på dette og sliter veldig med å lære hva som er lakkrens? 4. hva polish egentlig er? 5. Hva som er LSP? 6. om voks og LSP er det samme? 7. Hva er egentlig korrigering? Om bilen ellers er fin i lakken holder det med CF og BlueWeiss. Mye av dette andre vil du finne svar på når du leser mer på forumet, og bruker søkefunksjonen. 1. Nei 2. Nei, men etter fin polish gir den heller ingen ekstra finish. På ukorrigert bil derimot, er en slik lakkrens fin å bruke. 3. Lakkrens er en betegnelse på produkter som kjemisk renser lakken, fjerner oksidert (død lakk), forurensning og andre småskavanker. Dersom bilen jevnlig blir behandlet med en lakkrens, vil den aldri bli matt i lakken, men den vil fortsatt ha alle ripene og etsemerker etter fuglebæsj osv. 4. Mange uttrykk begynner å bli rimelig misbrukt i forskjellige kretser, men du kan si det slik at polish kort sagt er en samlebetegnelse på alle produkter som kan polere en overflate. Jeg bruker ofte uttrykket "korrigerende polish" når jeg snakker om bilpleie. 5. LSP = last step product. Dette er da det aller siste du legger på lakken som beskyttelse, etter at alt annet er gjort. 6. Voks er en type LSP. 7. Korrigering av lakk går på at du bruker polish med slipemidler slik at du fjerner grovere defekter som vaskeriper, riper etter naboens bildør, etsemerker av insekter eller fuglebæsj, betongvann osv. Ofte gjøres dette i 2 steg; grov og fin polish. Endret 5 September, 2011 av Knutis 1 Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Veldig godt svar Knutis! Hjalp meg litt også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 5 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 (endret) Ok, tusen takk for svar Knutis! Blir veldig forvirrende å lese på dette forumet når folk bruker uttrykk på forskjellig i hytt og dynevær. Noen snakker om noke heilt ant enn dei egentlig skriver, og da er det vanskelig å forstå Har lest at man etter polish, egentlig ikkje trenger CF (pre-wax), men at CF hjelper SV voks til å trekke inn i lakken skikkelig slik at den får bedre ved heft og holder lenger? Så skader vel ikkje å ta Step 1 lakkrens, step 2 polish, for så å bruke CF for å fjerne resterene poleringsrester fra lakken, også ta 1-2 lag med BlueWeiss? Da blir altså prosedyren slik: Selvebilen: Avfetting , la den virke litt. (Blandet Surfex HD eller prick bort? har begge deler) Foame bilen med skum, la denne virke. Bilt-Hamber Autofoam Spyle av "Hovedvask" for hånd 1-3 ganger. MG NXT Generation Car Wash. Evt. avfette, Prick Bort/Surfex HD, og vaske igjen siden eg ikkje skal bruke clay. Tørk av med godt håndkle, har Smartwax miracle dryer. Step 1 lakkrens, MG Step 2 polish, MG SV CF pre wax 1-2 lag SV blueweiss (la den herde fullt mellom hvert lag.) Felger Avfette, Surfex HD blandet Foame, sammen med bilen Spyle av P21s power gel, la virke. Spyle av Vaske med samme som hovedvask Spyle av Tørke CF SV Autobahn felg voks x2-3 (la den herde fullt mellom hvert lag.) Ser dette bra ut? Eller er det noe som bør skiftes på? Bruker ikkje Clay fordi eg aldri har brukt dette før og vil komme litt inn i dette før eg begynner å eksterimentere med dette, prøve på dama eller bruttern sin bil først kanskje Alt skal også foregå for hånd, og har lest at skal man claye burde man bruke maskin etterpå for å få vekk clay "riper"(?). Bruiker ikkje maskin pga. A; har ikkje, men skal kjøpe. B; Aldri brukt før, så vil lære det skikkelig før eg gjør det på min bil, som over, teste på dama eller bruttern sin bil først kanskje Endret 5 September, 2011 av Chris Tvedt Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Har lest at man etter polish, egentlig ikkje trenger CF (pre-wax), men at CF hjelper SV voks til å trekke inn i lakken skikkelig slik at den får bedre ved heft og holder lenger? Nei. Om lakken er ubehandlet; ja. Om lakken allerede er polert, er forarbeidet for voks gjort. Så skader vel ikkje å ta Step 1 lakkrens, step 2 polish, for så å bruke CF for å fjerne resterene poleringsrester fra lakken, også ta 1-2 lag med BlueWeiss? CF fjerner heller ikke poleringsrester. Da må du over på Menzerna Top Inspection, Scholl CF02, selvblandet IPA (batterivann+kondensfjerner 50/50) eller 3M's kontrollspray (min favoritt). Nå kjenner ikke jeg 3stegs'en til Meguiars så godt, men om jeg har skjønt det rett er 1-lakkrens, 2-sealer, 3-voks? Isåfall er det bare å droppe den og bare beholde CF+Blueweiss. Alt skal også foregå for hånd, og har lest at skal man claye burde man bruke maskin etterpå for å få vekk clay "riper"(?). Bruiker ikkje maskin pga. A; har ikkje, men skal kjøpe. B; Aldri brukt før, så vil lære det skikkelig før eg gjør det på min bil, som over, teste på dama eller bruttern sin bil først kanskje Om bilen er så pen i lakken som du sier, og velholdt, er det ikke sikkert at du trenger å claye før eventuelt til våren igjen. Vask bilen og kjenn så på panelene nedest på fordørene og bak forhjula. Er lakken ru å ta på, vil det lønne seg å claye. Clay vil oftest lage merker i lakken som må fjernes med maskin ja. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Surfex HD Kan blandes slik: 1:15 på selve bilen, 1:5 på felger, dekk og inni dørene osv 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 5 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Nei. Om lakken er ubehandlet; ja. Om lakken allerede er polert, er forarbeidet for voks gjort. CF fjerner heller ikke poleringsrester. Da må du over på Menzerna Top Inspection, Scholl CF02, selvblandet IPA (batterivann+kondensfjerner 50/50) eller 3M's kontrollspray (min favoritt). Nå kjenner ikke jeg 3stegs'en til Meguiars så godt, men om jeg har skjønt det rett er 1-lakkrens, 2-sealer, 3-voks? Isåfall er det bare å droppe den og bare beholde CF+Blueweiss.. Ja, trur det er sånn den pakken er; Lakkrens, polish og voks, men er blitt anbefalt å bytte ut step 3 med en annen LSP, så valgte SV blueweiss her Men er CF lakkrens og pre wax i en da? siden eg skal droppe hele 3 stegs pakken, burde eg ikkje iallefall bruke lakkrensen step 1? Og eg spør igjen, skader vel ikkje å bruke step 1, step 2 og så CF i tillegg? For har som sagt lest mange plasser her på forumet lest at CF alltid er anbefalt før SV voks for bedre vedheft og varighet. Men er jo mangen motstridene tråder også som sier det ikkje er nødvendig. Surfex HD Kan blandes slik: 1:15 på selve bilen, 1:5 på felger, dekk og inni dørene osv Ok Takk for det tipset Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Det har blitt mye diskutert om CF er nødvendig før voks etter polering. Du må egentlig bare gjøre deg opp en egen mening. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Clay vil oftest lage merker i lakken som må fjernes med maskin ja. Nei, det kan fint fjernes for hånd. Med Meguiar's Ultimate Compound. Gikk veldig lett bort, trengte ikke å legge så mye press på pad'en engang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Men er CF lakkrens og pre wax i en da? Ja, det er forskjellige navn på samme sak. siden eg skal droppe hele 3 stegs pakken, burde eg ikkje iallefall bruke lakkrensen step 1? Nei, det er rett og slett ikke vits. Og eg spør igjen, skader vel ikkje å bruke step 1, step 2 og så CF i tillegg? Som jeg skriver over, så er det ingen vits. Det finnes eksempler på at folk har blandet produkter og ikke nødvendigvis fått et bedre resultat av det. For har som sagt lest mange plasser her på forumet lest at CF alltid er anbefalt før SV voks for bedre vedheft og varighet. Men er jo mangen motstridene tråder også som sier det ikkje er nødvendig. Mange skriver det ja, men da er det i 99% av tilfellene fordi de har misforstått produktbeskrivelsen til Swissvax. Meningen er at CF skal brukes på ubehandlet lakk for å rense og klargjøre lakken til voksing. Heft og varighet skal da bli bedre, i motsetning til å påføre voksen på ubehandlet, matt og skitten lakk. Men som jeg sier: har du allerede polert, har ikke CF noen funksjon. Den siste ene prosenten er de veldig få som mener CF gir en blankere overflate enn om du ikke bruker den. 1 Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Jeg har heller aldri hatt noen store problem med å fjerne merker fra clayen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 (endret) Nei, det kan fint fjernes for hånd. Med Meguiar's Ultimate Compound. Gikk veldig lett bort, trengte ikke å legge så mye press på pad'en engang. Min erfaring er at det kommer helt an på clay, type lakk og hva du eventuelt prøver å fjerne det med igjen. Kort sagt kan man vel si det slik at dersom du har noe som fjerner defekter (riper og vaskeriper) med håndmakt, vil samme løsning også fjerne claymerker. Erfaringsmessig er det ikke mange produkter som fungerer bra på riper for hånd, derfor anbefaler jeg maskin. Slik at du ikke bare blir lurt av fillers. Ultimate Compound med håndmakt på en 2006mod Honda Civic: fra denne tråden: http://www.meguiarsonline.com/forums/showthread.php?30356-Ultimate-Compound-messed-up-my-paint Så det er klart den har en slipende effekt, selv for hånd, spesielt på myk lakk. På OP's BMW er det ikke sikkert den vil være like effektiv. Og siden han også skriver at bilen ikke har swirls eller andre synlige defekter, er det vel grunn til å tro at han ikke trenger å bruke clay heller. Endret 5 September, 2011 av Knutis Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 5 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Tusen takk for alle tips Knutis! Og Takk for tips og innspill fra alle dere andre! Da blir MG step 1 og 2 brukt på dama sin bil istede, Galant 2001mod., sammen med en billigere voks. Så går CF og SV Blueweiss på Bimmern min Eneste synelige defekter på lakken er et par steinsprut på frontfanger, også litt "spray"-spor på bakfangeren fra hjulene samt små detaljer, men lakken overall er nyyydelig i mine øyne, får ofte høre dette fra folk når dem ser bilen Er ingen nupper langs bilen eller noe, disse har eg allerede fått vasket vekk ved tidligere vask. Litt avfetting og det var en lek. Satt nok ikkje så godt fast, takket være godt grunn arbeid av forgje eier tipper eg Så clay kan vente til eg føler eg ikkje får vekk alt ved vask og polering. Maskin + utstyr (pads ol.) blir nr. 1 på ønskelist til julenissen iår iallefall Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Jepp, begynn med CF og BlueWeiss du, og så går du videre ved behov. Ønskeliste til jul er en fin ting. 1 Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 5 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Jepp, begynn med CF og BlueWeiss du, og så går du videre ved behov. Ønskeliste til jul er en fin ting. Gå videre da mener du clay og evt. korrigering seinere ved behov? Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Yep. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 5 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Ok Har handla inn produkter og pads og MF'er til rundt 5000kr nå, hadde egentlig en grense på 1500, men lett på bli revet med Gleder meg til å få produkta og begynne! Må bare komme meg heim frå denna forbaska båten først! Takk igjen allesammen! Dette er jo et fantastisk forum! Får den hjelpen ein trenger, også er oppbygginga av forumet det beste eg noen sinne har vært borti! Creds til alle som holder dette oppe og som bidrar med sine innspill rundtom på forumet generelt! Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Knutis: Sant det. Bilen jeg testa det på, var en Toyota Avensis, med forholdsvis myk lakk. Swirls gikk bare bort med maskin, men claymerkene var 0 stress for hånd. Just sayin' Ok Har handla inn produkter og pads og MF'er til rundt 5000kr nå, hadde egentlig en grense på 1500, men lett på bli revet med Gleder meg til å få produkta og begynne! Må bare komme meg heim frå denna forbaska båten først! Takk igjen allesammen! Dette er jo et fantastisk forum! Får den hjelpen ein trenger, også er oppbygginga av forumet det beste eg noen sinne har vært borti! Creds til alle som holder dette oppe og som bidrar med sine innspill rundtom på forumet generelt! Såpass ja, overskredet med 3500 spenn - sånn skal det være! Og jeg er helt enig, knallbra forum dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scuirus 0 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Har en 2010 BMW E60 som er svært pen i lakken. Hadde tenkt å avfette, vaske, claye og så CF og Buau-Weiss. Men etter å ha lest denne tråden har jeg blitt usikker på clayingen. Har ingen planer om korrigering i høst. Kanskje jeg kjøper en DA maskin til våren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 Går nok fint siden det er en BMW. Hvis ikke er det bare å bytte ut CF med Ultimate Compound, evt. ta den i tillegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.