Gå til innhold

TEST: 3M Quick Wax


Simen

Recommended Posts

God kveld forumhuer! :)

Jeg trengte en QD eller QW til vinteren, og valget falt på 3M's Quick Wax. 2 grunner til det; syntes prisen var hyggelig (109,- hos BS Bildeler), og det så ut til å være et solid produkt etter litt research og samtaler på nett. Produktet ankom med posten, og jeg gledet meg til å teste den på en nyvasket bil. Lovte 'skoTner/BS Bildeler' å rapportere hvordan produktet var, da han ikke hadde fått testa denne selv. Så her er en liten test av 3M-produktet...

16980___3m_quick_wax_lg.jpg

Testpanelet ble min egen bil denne gangen. Vaska den omhyggelig med Surfex HD, nedskumming, HT, bøtter og Mother's Ullmitt. Etter avspyling fant jeg frem Miracle Dryer og tørka bilen - selvom det sies at QW'en også kan brukes på våt bil. Ville gjøre denne testen på en helt ren og tørr bil, for ordens skyld. Bilen min hadde så og si ingen beskyttelse fra før av, da Meguiar's Carnauba Wax (step 3) som ble lagt på i våres, har mista sin effekt. Bilen hadde veldig dårlig beading/shedding og var kjip å vaske iforhold til f.eks. bilen til dama som er nyvokset, så det var godt å beskytte lakken litt med denne QW'en til jeg får gjort bilen klar for vinteren.

Pfring-1.jpg

Prossessen var jo enkel, spraya 1-2 ganger på hvert panel. Brukte en mikrofiberklut fra CG til å fordele produktet utover panelene, og en annen av samme slaget til å tørke/buffe det av igjen. En enkel jobb dette, tok meg ikke mange minuttene ekstra. Sprayflaska sprer/fordeler hurtigvoksen passelig utover panelene.

Resultatet var upåklagelig. Så faktisk forskjell her, til tross for at det er en sølvfarga bil det er snakk om. Finishen på lakken fikk bedre "wetlook" og en sterkere glød enn før produktet ble anvendt på bilen. Tok et bilde etter påføring og buffing:

3m.jpg

Etter en times tid kom regnet, og det er ikke ofte man blir glad for regn, men denne gangen var det jo morro å se hvordan regnet la seg på bilen. Knipsa noen beading-bilder...

bilde6-1.jpg

bilde2-2.jpg

bilde1-3.jpg

bilde4-1.jpg

(NB: Det første illustrasjonsbilde tok jeg etter produktet ble anvendt på dørene)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin test.Kjekk sak og ha stående om du skal noe og trenger et extra lite løft av glansen på bilen.

Takker. Jepp! Den kommer jeg nok til å anvende etter annenhver vask, om ikke hver vask! :D

Flott test! Har vurdert denne selv faktisk, men nå har jeg 5 stk Meguiars UQW stående.... Tøffe beadingbilder!

Takk takk. Mhm, jeg så det bilde du tok av den 'oppbunkringa' di. ;) Tipper disse er ganske jevngode, bare at 3M sin koster 20 kroner mindre.

Bra test!

Har brukt den selv et par år, helt suveren- Overlever et par vask gjør den også uten problemer. :thumbup:

Mhm, knallsolid sak må jeg si. Det tror jeg på! Er spent på å se holdbarheten, den lover vel 4 uker noe slikt?

Flott test, Simen! :) Ble den denne i steden for DP Rinseless?

Thanks. Neida jeg har fortsatt DP Rinseless her også, og den brukes stadig. Men det er jo en QD da, så den gir ikke noe ekstra beskyttelse. Kommer til å bruke DP'en som clay-lube og kjappe QD'er under jobber f.eks., også 3M sin QW etter vasking gjennom vinteren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Ja jeg tror denne er mye bedre å bruke etter vask. Må heller ikke tørke bilen fullstendig før denne påføres, kan anvendes samtidig med tørk. :)

Okay, så man kan i teorien spraye denne på våt bil, også tørker du av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å få en sammenligning av holdbarhet der den er lagt på tørr bil kontra våt bil...

Ja, det kunne vært litt artig! :)

Du får teste på våtlakk du da Christoffer ;) Så sammenligne med Simen sine bilder etter en viss tid og et viss antall vask :rolleyes:

Vurderte lenge å kjøpe denne sjøl, men endte opp med Duragloss 951 Aqua Wax av en eller annen grunn :P Får teste denne og kjøpe 3M QW neste gang :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert teste på våt lakk neste gang. Tørke av halve bilen bare f.eks., og bruke hurtigvoksen over hele. :)

wreckmaster: Er vel ikke noe problem å bestille fra BS Bildeler? Link. Er ikke akkurat dyr der, og sikkert mulig å få tilsendt den som brevpost (cirka 60 spenn tror jeg).

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Du får teste på våtlakk du da Christoffer ;) Så sammenligne med Simen sine bilder etter en viss tid og et viss antall vask :rolleyes:

Skal teste det så fort den kommer i posten! ;) Akkurat bestillt!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wreckmaster

Ved siden av Eurocash. De har noe 3M, Turtle og annet. TVboden har Meguiars.

Tusen takk! Da går turen innom der ved neste harryhandling :) Kjekt og bo nærme grensa gitt :) Statoil på Skee har forresten prickbort, til de som er i Strömstad traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...