Steinar33

Min første vask med nye produkter

Er helt fersk på skikkelig bilpleie, hadde min første vask i kveld med det som skal være gode produkter.

Bilen har ikke vært vasket på 3-4 mnd, så det var mye inngrodd møkk, innsektsblod og gørr og MYE asfaltflekker og piggstøv.

Alt i alt en real blanding med utfordrendes SKITT.

Spylte først bilen med høytrykk, brukte Surfex HD i en kopp festet til HT som fikk ligge på bilen i ca 4 min før avspyling.

Sprøytet på CG Citrus + Gloss såpe som fikk godgjøre seg skikkelig i ca 4 minutter.

Sprutet så på IronX som var helt fantastisk å se i aksjon, og lilla ble det omtrent overalt langs nedre deler av dørene.

Spylte av dette etter noen minutter, og fylte 2 bøtter med gritguards, en med kun vann og en med CG såpe i.

Passet på å skylle hansken OFTE i bøtta med rent vann.

Vasket over bilen uten å ta særlig hardt i, bilen ble gulle ren den.

Skyllet grudig av med HT'en. Det var omtrent nå det var blitt BEKMØRKT ute :P

Dårlig kombo, men fyrte opp en 500W lampe som lyste opp og varma godt :D

Satte meg på en krakk og begynte bakerst med Megs clay og Megs lube. Dette var snedige saker som fjerna omtrent alt av asfaltflekker.

Der det var flekker som ikke forsvant, tok jeg med IronX som straks viste lilla elver, morro det der.

De nedre delene av bilen samt halveis oppover dørene ble clayet og resultatet var knall.

Ren og blank bil. Lakken er ny i og med at bilen ble delvis nylakkert i fjor.(begge sidene)

Veldig lite riper, kun noe småtteri rundt dørhåndtak og noe småtteri her og der samt noen riper etter hyggelige kjøpesenter IDIOTER som burda vært nakkeskutt :(

Ved tømming av bøttene var i alle fall gleden stor da bøtta med vann inneholdt MAAAAAAAAASSE skit og rusk, og såpevannsbøtta var helt ren. DIGG :D

I morgen blir det maskering og min første polering med DA maskin. Gleder meg til dette.

Har blitt anbefalt Megs 105 og 205 pga tysk lakk som vist nok krever noe tøffere produkt, ikke vet jeg...skal bruke Megs pads eller Lake country pads... burde vel dekke det meste.

Vurderer å legge ut bilder av resultatet, det er noen fine riper her og der, samt noen litt dypere så det bli spennendes å se.

Bakluka blir det som skal poleres først, her blir det egentlig mest for test.

Luka har både små riper og ender feitere riper så det blir artig å teste ut (skal til omlakk pga rust neste mnd lell) jepp 2006 modeller med galvanisert karosseri ruster nok de og :/

Av det som virkelig er stygt på bilen, er panseret. Her er det mye steinsprut skade så jeg får se hva en polering kan gjøre før det blir snakk om noe våtsliping og fylling av x antall 100 små sår.

Som voks skal jeg bruke Collonite #845. Tror dette kan bli ok jeg.

Vurdere som sagt om det blir bilder men satser på dette.

Om noen har tips til vaskingen, om rekkefølgen o.l. er feil, så mottas disse med takk.

Endret av Steinar33
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper du tar noen bilder!DA maskine er gøy :) Syns det meste høres bra ut. Når bakluka ruster så har den sikkert vært skadet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper du tar noen bilder!DA maskine er gøy :) Syns det meste høres bra ut. Når bakluka ruster så har den sikkert vært skadet!

Heisann :)

Det ruster rundt noen fester som ligger helt nederst på luka, som man ikke ser, ser kun lakkbobler som vokser seg større og større :) samt det er sinkdrypp på bakluka...

Skal satse på å ta bilder :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med #205 på de panelene som er nylakkert.Du kan ha myk lakk der og da kan du skade lakken med #105 da den er veldig grov i cut.Lykke til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagen i dag har vært svært preget av polering.

Startet med bakluken som hadde mange dype riper og 10 talls med finere riper. Dette ble mest for test i og med at dette skal omlakkeres. Startet med #205 som ikke tok mye, hoppe over til 105 som etter endel arbeid fjernet mye, noe ble igjen men som sagt så betyr ikke resultatet på bakluka mye i denne omgang.

Begynte bakerst og jobbet meg fremover. #205 tok svært lite riper, noe tok den, så der jeg hadde riper i klarlakken ble det til at jeg brukte #105, ripene forsvant en etter en, og etter x antall timer var jeg ferdig. Resultatet var at MANGE riper forsvant, noen riper ble svært mye redusert og mindre synlig. Hadde enkelte områder på ene hjørnet på bakskjermen som var svært preget av mange lette riper, disse forsvant på et blunk med #105.

Brukte jevnt over #205 med gul lake country pad, og brukte orange lake country pad der der var riper som krevde mere jobb.

Alt i alt er jeg godt fornøyd med min første polering med DA maskin. Maskinen er er DAS6 PRO som var meget behagelig å enkel å bruke. Anbefales.

Fikk tatt endel bilder underveis som jeg har tenkt å poste etterhvert.

Etter polering gikk jeg over med voks, Collonite #845 med Megs pad. Voks er for meg helt nytt :unsure: men jeg smurte utover et tynt lag, nesten usynlig men det ble påført... tok en dør, vokset neste dør, så tørket jeg av første døren og fortsatte på neste panel.. antar at voksen var på ca 5 minutt før den ble forsiktig tørket av med en MF klut. Har jeg gjort dette riktig da?

Bør man vokse vinduene?

Eneste som jeg er direkte misfornøyd med er panseret. Her er det så mange sår, og mange av disse er dekket med dekkstift pga såret går til metallet :( skikkelig stygt :angry:

Neste blir å rengjøre felgene og dekkene skikkelig da dette ikke ble gjort i går :thumbs:

samt fornye sort plast med CG New look trim gel eller noe sånt.

Har noen et godt tips til hva som kan gjøres med panseret?

Endret av Steinar33
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene ble ikke spesielt bra, særlig bildene fra før polering som viser riper o.l.

Har kun en trang garasje så dette er det jeg fikk til.

Før:

bakfr.jpg

Etter

baketter.jpg

Denne var helt oppripet (fra forrige eier) ble ganske bra

DSC_0539.jpg

div d;rer, her var det endel lette riper etter negler o.l.

DSC_0537.jpg

DSC_0550.jpg

DSC_0551.jpg

Her sees noe utydlige riper men de var sikkert 7 eller 8 cm lange

hjrnefr.jpg

Ble bare et lite merke igjen her, flekken til h. er gjennom lakken og ikke mye haap for

hjrneetter.jpgDSC_0554.jpg

DSC_0549.jpgDSC_0548.jpgDSC_0545.jpgDSC_0540.jpg

DSC_0542.jpg

Endret av Steinar33
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en vask forleden, syns det ser utrolig ut med Collonite #845 :D

DSC_0989.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bildet der bør med i september SV konkurransen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte beding bilder av bilen din. :thumbup:

På panseret ditt er det billigste å kjøpe flekklakk fra din VW forhandler.

Bland farge og klarlakk i en 5ml. sprøyte 70% farge og 30% klarlakk.

Påfør lakk i sårene, la lakken herde, våtslip med minikloss og slipepapir med korning på 2500-3000, til lakken er jevn med orginal lakken.

Poler så opp glansen i lakken med Meguiars 105, og en grov polerings pute, så finpolering med Meguiars 205.

Det er smart å sette biter med maskerings tape der du skal fylle lakk og våtslipe etterpå.

Fort gjort å overse noen flekker når du har sølvgrå bil.

Den er veldig kjekt å ha lakkmåler når man skal våtslipe, så du er sikker på å ikke fjerne for mye lakk.

Hvis du er usikker på fremgangsmåten, så kan det være greit å høre med noen på forumet, som bor i nerheten av deg om hjelp.

Hvis du er heldig, så er det kanskje noen som har en PTG (lakkmåler) som du kan låne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra bilde!

Høres forresten ut som det ligger potensial i en bedre prewash, siden du fant maaaaaaaase skit og rusk i skyllebøtten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, flott respons, takker så mye :)

johnsta: Du har helt rett. Mye av møkka var inngrodd etter 4 mnd uten vask pga vannmangel. Alle produktene fikk ligge på flere minutter, men har ingen foamcanon, kun en medfulgt såpekopp for HTen som kun legger et noe svakt lag med skum og vann på bilen. Ikke det beste men det får nesten bare holde for nå :)

Var veldig nøye med å skylle hansken ofte, 3-4 ganger pr panel. Det er ikke særlig med swirls så noe har jeg gjort riktig :D

cotte78: Takk for tipset, dette er noe jeg har nødt til å ta, gruer meg litt egentlig. På nørt hold ser jeg det er 1000 vis av mikroskopiske skader, knøttsmå rett og slett men synlige på nært hold.

Av godt synlige sår der grunningen vises kan man sikkert telle 250... :unsure: (gjetter bare)

Får nok ta farge og klarlakk i de største sårene og bare prøve meg frem..

Dr_S: Takker :) men hva er SV konkurransen? er det kåring av mnds bilde o.l?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :) artig med konkurranser, har lagt til bildet nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive