cesandberg

Rense garasjeporten fra Helvxxx

Heisann

Jeg har en garasjeport, og den er skitten ja!!!

Det er en isolert treimitert stålport med hvit matt lakk.

Den har et slags prikkete trådete mørkt / sort belegg på hele den utvendige flaten.

Jeg har en mistanke om at det kan skyldes en Chevy S10 med defekt "lambda" sonde jeg hadde for endel år siden.

Dette førte til at den brukte ca 3l bensin på mila,og ved litt rusing fra tomgang så spydde den ut slike fiiine lette "englehår" i sort sot som var så lette at de tok en evighet for å synke ned til bakken. Teorien min er at disse har lagt seg oppå porten når den har vært åpen, for så å virkelig feste seg skikkelig. Nå skal det sies at dette er flere år siden, men nå ser jeg for meg at dævelskapen skal vekk.

Jeg har prøvd følgende, i tilfeldig rekkefølge:

Jif skurekrem/universal/ Jif bla bla bla etc

Aceton: tok malinga, men ikke soten... se bilde nedenfor

Tynner: tok malinga, men ikke soten... se bilde nedenfor

Scotsbrite skurepad med alle nevnte remedier

Div båtshampo/grovrens

Meguiars APC/Extreme degreaser bla bla bla etc

CG bug bugger, grime reaper bla bla bla etc

Valet Pro Orange prewash

Magifoam

Snowfoam

Surfex

Tardis+nano

Prickbort+nano

Stjernagloss Glassbrightner

IPA

Ren alkohol

Vievann

Iron-X

Bilberry

Autoglym clean wheels

3M sitrusrens

Amazing roll off+nano

+ en haug andre ting som jeg ikke husker

Har prøvd alt som finnes på flaske i samlinga mi, bare for å ha gjort det.

Stort sett var alt helt virkningsløst, bortsett fra da jeg prøvde Nanosvamp proff sammen med Amazing roll off, denne fikk jeg fra autogeek:

http://www.autogeek....ingrolloff.html

og den gav faktisk resultat som vist på bildene under her, første bilde viser hele første venstre rad + nr 2 "panel" fra toppen i rad nr 2.

port1.jpg

Denne smørjeflekken er resultatet av aceton og tynner...... Det lyse panelet er første forsøk med roll off+nano, ble glad da altså... hehe

port2.jpg

Nå brukte jeg opp 2 nanosvamper på disse panelene til venstre, sa da er spørsmålet:

Finnes det noe produkt der ute som kan løse denne oppgaven, roll off + nanosvampen funker, men er redd jeg kommer til å få "poleringsalbue", vil være omtrent like ambisiøst som å korrigere en hel bil for hånd med 3M grønn hehe. Brukte nesten 2 timer på jobben med roll off + nano frem til nå.

setter pris på alle innspill.

Endret av cesandberg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som om du har prøvd det meste her. Hva med å male den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ser ut som om du har prøvd det meste her. Hva med å male den?

Haha, det var bare det kjipeste svaret å få etter alt det strevet da :lol:

Men ja, tror vel jeg bare hadde mattet den ned og malt den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, det var bare det kjipeste svaret å få etter alt det strevet da :lol:

Men ja, tror vel jeg bare hadde mattet den ned og malt den.

Hehe. Tenkte ikke på det sånn :P

Var ikke sånn ment. TS har gjort en god innsats på å prøve å vaske den.

Når jeg ser alt som er testet fra før og hvor mye tid han har brukt på dette, så føler jeg at maling er løsninga på problemet her. Mulig andre her har tips da, så ikke gi opp enda :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd følgende, i tilfeldig rekkefølge:

Jif skurekrem/universal/ Jif bla bla bla etc

Aceton: tok malinga, men ikke soten... se bilde nedenfor

Tynner: tok malinga, men ikke soten... se bilde nedenfor

Scotsbrite skurepad med alle nevnte remedier

Div båtshampo/grovrens

Meguiars APC/Extreme degreaser bla bla bla etc

CG bug bugger, grime reaper bla bla bla etc

Valet Pro Orange prewash

Magifoam

Snowfoam

Surfex

Tardis+nano

Prickbort+nano

Stjernagloss Glassbrightner

IPA

Ren alkohol

Vievann

Iron-X

Bilberry

Autoglym clean wheels

3M sitrusrens

Amazing roll off+nano

+ en haug andre ting som jeg ikke husker

Før jeg poster tips så MÅ jeg bare få ut denne tanken.. "WTF?! Har du prøvd vievann!? Som i vann fra kirka?"

Prøvd å brukt grov clay + prickbort/surfex/tardis? Mulig dette er en dårligere combo enn hva du har prøvd, men greit å prøve?

Endret av Popp
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville prøvd Hugos. Dette er en rensekrem som jeg har brukt med hell på noen campingvogner jeg har hatt. Den fjernet all møkk på en campingvogn som hadde stått på fast plass uten vask i tre år. Denne er som oftest å kjøpe i båtutstyrs butikker.

Selges blant annet her

Endret av Birel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, vievann var bare for å se om dere fulgte med, stålplata er presset i trestruktur mønster, tror ikke clay vil bite der, møkka sitter i innoverporene. Det blir vel til å gi på i morgen med nano og roll off, har nok svamper tror jeg.

Edit: hugos skal prøves, bor bare 4km fra maritim i arendal, takk for tips.

Endret av cesandberg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å prøve en medium rubbing?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thomas_K er en luring... hehe

Nå prøvde jeg meg med DA Meg220V2/Sonax80mm polishpad/ Meg 83, og det funket bra det, jeg "primet" panelet først med roll off og så polerte jeg, relultatet ser dere her:

port3.jpg

Mange takk til Thomas_K for et gulltips, er egentlig litt flau over at jeg ikke sjøl kom på det enkle geniale tipset der... :huh::fun:

Endret av cesandberg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja... Når du hadde prøvd alt av kjemi var det vel bare å prøve å slipe av litt, hadde ikke rubbingen fungert kunne man alltids prøvd stålull, sandpapir osv osv...

Men bra det løste seg, du får legge på noe heftig sealer på den så blir den lettere å vaske senere. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, ja, satt og tenkte på det samme, den er jo satin i lakken, så lurte på å teste et par panel med SW opaque i vinter og se forskjellen... hehe. Ellers så burde vel et eller annet forseglings nanoprodukt kanskje gjøre susen. Kanskje sende en mail til et par av nanoforhandlerne her inne

Tror nok at jeg har fått et litt rart rykte i nabolaget i sommer etter å ha brukt en uke på flislegge garasjegulvet, vill og uhemmet HT skumming og vasking av 3 biler dag og natt i flere måneder, masse DA poleringslyder og banning dag og natt, stått en hel lørdag og polert garasjeporten med DA maskin.... :rofl1: Ja ja, sånn går no dagene... :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive