Christoffer H 257 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Hei og hopp Hva skal til for at man kan bli bilpleier på fulltid? Kreves det noe utdanning eller noe? Hvis man begynner for seg selv, er det vel bare å kjøre på Men hvis man skal jobbe hos noen som faktisk driver med bilpleie på fulltid, kreves det da noe? Eller bare erfaring? For min del har bilpleie tatt helt av det siste halvåret, syntes det er utrolig gøy og kunne drevet mye mer med det enn det jeg gjør nå På forhånd takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 2 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 2 September, 2011 Er kundene fornøyd så er du flink nok til å jobbe med det Sikkert greit med kurs i våtsliping, og øve mye med maskin og lese en del før du kan leve av det.Har snart nådd rundt 50 biler selv, og føler jeg er klar for å starte opp ett bilpleiefirma når jeg har tatt på meg 50 til.Vil ikke begynne i ett vanelig firma der det kun blir brukt wurth eller autoglym og alt skal gjøres på en viss tid. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 4 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 4 September, 2011 Hvis jeg tar meg selv som et eksempel, så tror jeg ikke at jeg ville fått jobbe lenge i et bilpleiefirma. Årsaken til det er perfeksjonisme, og det blir det ikke penger av. Jeg ville ikke vært lønnsom å ha på lønningslista. Realiteten i denne bransjen er nok som mange andre steder, nemlig at man må få unna flest mulig biler på kortest mulig tid for å tjene mest mulig penger. Noen hederlige unntak finnes selvfølgelig, men de fleste slurver jo dessverre. De slurver kanskje ikke fordi de er faglig inkompetente, men fordi de må tjene penger. Det jeg syntes er interessant er om det er "liv laga" å drive et firma som driver med detailing, dvs å registrere et foretak for å gjøre jobber slik kremen her inne gjør det. Ville det gått rundt? Ville man hatt nok kunder? Hvordan skulle man få Hvermannsen til å sette fra seg en bil i to dager mot å betale 8000 kr +/-? Det er et interessant spørsmål uten en åpenbar fasit slik jeg ser det. Når det gjelder spørsmålet ditt om utdanning/erfaring, så er det flere eksempler i min hjemby som bare har fått sjansen pga interesse og åpen søknad. Noen er klargjørere, og noen er assistenter i et bilpleiefirma. Har du en portfolio av jobber du har gjort privat med gode bilder vil du nok være interessant. 2 Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 5 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2011 (endret) Mange kloke ord fra Geir her. Når man ser på "krem-jobbene" her inne, så sier det seg selv att en slik jobb tar LAAANG tid. Man må virkelig stå på. Det går kanskje greit å arbeide i ett slikt tempo (jeg går ut i fra att det er ikke akkurat er så mye kaffedrikking og pauser på de virkelige gode jobbene under S&S her) noen helger i året. Men å gjøre dette hver eneste dag, i mange år tror jeg kan bli litt slitsomt. En annen ting er jo att det som regel settes av en hel helg på slike "topp jobber", og man holder jo på en 12-14 timer eller mer pr dag. Så om man skal gjøre slike jobber på 7,5 timers dager så blir jo kunden uten bil i kanskje en hel arbeids-uke, og for de som har bare èn bil så blir det litt vanskelig. Så er det penger. Jeg vil tro om man deler pengene de her inne tar for de største jobbene og deler de på anntall timer, så blir det ikke all verden å leve på. Man skal mate seg selv, firmaets utgifter, leie av lokaler osv osv, og helst sitte igjen med ett overskudd så man får litt kapital i bedriften. Så man er nok nødt til å basere seg på å selge bilpleie produkter som en bi-inntekt (eller hoved-inntekt) til firmaet i tillegg for å få det til å gå rundt. Det er kanskje mulig og gjennomførbart, men det er nok en lang vei å gå om man starter fra scratch Endret 5 September, 2011 av Bilpleie gærning 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 6 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 Cred til dere begge der! veldig gode svar.. Jeg ser poenget med at dette er vanskelig å få til og gå rundt, jeg har heller ikke lyst til og ta flest mulig biler på en dag, og bare bruke bestemte produkter.. Tar eksempel i Berhard og Brynjar, noe sånt jeg virkelig kunne tenkt meg! Men er kanskje meget vansklig å komme seg igjennom nåløyet i detailing? For det må koste helt sinnsykt mye for kundene når folk holder på i 40 timer ++++ på bilene dems.. Det er ikke "flust" av folk som er villige til og betale så mye for og få shina opp bilen sin? Men de fleste som holder på her inne med detailing, de har en jobb ved siden av? Tar biler i helgen osv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 6 September, 2011 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 At du kunne tenke deg noe sånt tviler jeg på, jeg har jobb ved siden av samt 2 små barn. Jeg jobber 37,5 time i uka + 20-60timer ekstra så og si hver uke. For å få dette til å gå opp med barn og å se de så reiser jeg hjem så og si hver dag etter jobb for så reise ut igjen for å jobbe mellom 19 og 21 engang, da holder jeg somregel på til mellom 01.00 og 04.00 for så å reise hjem igjen, sove litt og stå opp kl 06.00. Sånn som skrevet over holdt jeg på fra mars til ca midten av juli, så og si hver dag. Og om du skal leve av dette så må du beregne mellom 5 og 600,- pr time ville jeg tro, bruker du da 25 timer på en bil så tror jeg ikke du får si mye kunder heller dessverre. Det er mye jobb og lite penger i denne bransjen dessverre, men så er det morsomt i perioder også da 3 Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 6 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 Detailing er vel en av de mest tidkrevende "hobbyene" som finnes. om en skal holde på med det ofte. For å kunne bli så god som f.eks mr.B&B så må en nok ta en god del jobber på hobby basis før en trenger å tenke på noe "firma" som skal være grunnlag for smør på brødskiva for å si det sånn. Som Bernhard skriver over her, så legger han ned MYE tid til dette. og jeg TVILER på det STERKESTE at det er kun på grunn av pengene han gjør det. Det handler mye om respekt og et elsk/hat forhold til det han gjør. Skal en virkelig bli god til dette bør nok ha fått utdelt en god dose med "petimeter" og toldmodighet. I dette landet er det nok ikke et stort nok grunnlag til kundemasse for å kunne leve av detailing slik de gjør f.eks i england. hvor en god runde med arbeid koster godt og vel det samme som en BRA hellakkering. Selv gutta med mest penger i banken punger ikke ut 20.laken for en jobb på en bil. (heller ikke for fire) grunnlag for omsettning bør nok ligge på ca 550kr pr.time ink materiell om du har lave kostnader på lokale osv... og er du uheldig da og treffer en bil hvor du kanskje må opp i 50 timer pluss for et resultat som er respektabelt å levere kunden som har blitt lovet "show car" finnish forsvinner fortjenesten fort. i min bransje regner en selvkost på ca 450-480kr pr.time og det er bare avgifter, lønn, og personlig utstyr... 2 Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 6 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 (endret) Veldig ofte tror jeg det er best at ting forblir en hobby Å skulle leve av en hobby forandrer ofte alt. "Kosen" blir borte, kaffe/sigg-pausene færre og kortere, krav til effektivitet, kontinuitet, det å stadig prestere og levere, tidsfrister, regnskap og annet døllt papirarbeid, tvister og uhell (de kommer uansett hvor flink du er) fornying (hvordan kan du bruke tid på nett og spørre og grave når du har kø i garasjen?) Jeg tror mange finner ut at alle de tingene man likte med hobbyen må kompromiseres (er det et norskt ord?) for å kunne få hjulene til å gå rundt. Å da er jo morroa ute av bildet?! Og på generell basis blir det jo vanskeligere å vanskeligere å selge "kvalitet". Alle vil jo ha alt billigst mulig og helst i går. Meg selv inkludert. Darn that capitalism! Endret 6 September, 2011 av bsa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 6 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 Veldig enig med bsa, til og begynne med ble det mye biler og hobbyen begynte og bli litt slitsom, er jo tross alt en nokså fysisk krevende hobby i lengden. Så de siste årene har jeg hatt mer enn nok med å kose med egen bil og kanskje en og annen hjelpende hånd til kjentfolk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solhaug 40 Skrevet 6 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 Jeg merker at så fort jeg får tidspress på jobber daler interessen betraktelig,hvis ikke jeg får holde på i mitt tempo når jeg vil,gidder jeg ikke,jeg må få drikke kaffe å røyke så mye og så lenge jeg vil,så kommer det alltids folk innom så skal prate,å det er bare koselig,hvis du fjerner dette er halve intressen orte for min del,det er sosialt å morsomt å holde på om det er på hobbybasis,som yrke?aldri i livet. Siter A6 Avant bitdi S2 avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 6 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 Jeg ser poengene deres, absolutt! Man må bare bygge seg opp et rykte over tid, for og kunne få de kreeem jobbene Jeg trodde kanskje det lå litt mer penger i det enn dere sier, men etter å ha lest dette skjønner jeg at det ikke er helt sånn jeg trodde det var! Men jeg koser meg skikkelig med å shine opp biler, nesten gjort det gratis for folk i sommer Men nå har jeg kjøpt meg maskin, så nå kan jeg utvide kundegruppen litt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 6 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 Skaff deg en deltidsjobb, med fri fredag og mandag, da kan du ta en kreeemjobb i uka...hvis ikke B&B alt har tatt de da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solhaug 40 Skrevet 6 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 Jeg ser poengene deres, absolutt! Man må bare bygge seg opp et rykte over tid, for og kunne få de kreeem jobbene Jeg trodde kanskje det lå litt mer penger i det enn dere sier, men etter å ha lest dette skjønner jeg at det ikke er helt sånn jeg trodde det var! Men jeg koser meg skikkelig med å shine opp biler, nesten gjort det gratis for folk i sommer Men nå har jeg kjøpt meg maskin, så nå kan jeg utvide kundegruppen litt du har nettopp kjøpt deg maskin sier du?vil du kalle deg selv for en detailer?vil du kunne levere et bedre resultat enn en helt vanlig BILPLEIEfirma?jeg tror du bør bremse litt i planene dine...ikke for å være frekk med deg,men skal du kalle deg en detailer å levere resultater deretter bør du ha MYE erfaring,jeg har polert ca 20 biler,men har ennda ikke tatt en bil for fremmede ene og alene fordi jeg er usikker på resultatene jeg kan gi,og vil derfor ikke gi ukjente falske forhåninger angående resultater,det er ingen problem å vaske ned en bil kline på voks å det ser blankt ut..tror du skal kose deg med bilshining en god stund til før du tenker på dette som yrke,det medfører jo en ganske stor risiko om du har tenkt å leve av dette.dette var ment som konstruktiv kritikk å håper du tar det pent selv om det kanskje var hardt sagt Siter A6 Avant bitdi S2 avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 6 September, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 September, 2011 du har nettopp kjøpt deg maskin sier du?vil du kalle deg selv for en detailer?vil du kunne levere et bedre resultat enn en helt vanlig BILPLEIEfirma?jeg tror du bør bremse litt i planene dine...ikke for å være frekk med deg,men skal du kalle deg en detailer å levere resultater deretter bør du ha MYE erfaring,jeg har polert ca 20 biler,men har ennda ikke tatt en bil for fremmede ene og alene fordi jeg er usikker på resultatene jeg kan gi,og vil derfor ikke gi ukjente falske forhåninger angående resultater,det er ingen problem å vaske ned en bil kline på voks å det ser blankt ut..tror du skal kose deg med bilshining en god stund til før du tenker på dette som yrke,det medfører jo en ganske stor risiko om du har tenkt å leve av dette.dette var ment som konstruktiv kritikk å håper du tar det pent selv om det kanskje var hardt sagt Hvor har jeg sagt at jeg er en detailer!? Ja, har akkurat kjøpt meg maskin ja, men du skal ikke tro at jeg skal rett ut å teste den på andre biler enn mine egne! Mente at dette er en start for meg, vet GODT at jeg ikke blir noen proff på maskin på 10 biler.. Og dette innlegget laget jeg kun for og få litt info om dette "yrket" Så ro deg ned! Har da ikke sagt noe om at jeg skal bli en detaljer/bilpleier over natta.. Jeg er bare vanvittig ivrig etter å lære! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.