Gå til innhold

Quick Detailer / Quick Wax


Simen

Recommended Posts

Ey!

Etter en del lesning her på forumet finner jeg fort ut at jeg trenger en Quick Detailer eller en Quick Wax som jeg kan bruke etter vasking gjennom høsten og vinteren, for å "opprettholde glansen". Dette er vel et must for en detailer, sant? ;)

Så lurte jeg litt på forskjellen på en QD og en QW - vil jeg se forskjell på de to, når jeg allerede har (/skal ha) en skikkelig LSP? Kan nevnes at jeg har sølvfarga bil, og det er vanskelig å se forskjeller / forskjellene er veldig små.

Jeg lurer litt på om jeg kan bruke noe jeg har mye til overs av, da den holder sykt lenge (bruker den bare som claylube forløpig), nemlig DP Rinseles Wash & Gloss. Funker knallbra som claylube, og har brukt den litt nå som en QD under polering, for å lettere fjerne rester av polish inntil maskeringstape f.eks. - men er det noen som har noen formening om åssen denne er som en QD etter vask? Blandes altså ut med vann, 75ml. pr liter,,.

Edit: Skrivefiel... Er noe dritt å ikke ha linser. :(

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

3M quick wax er veldig bra sak den :)

Mye bra av QDer og QWer generelt syntes jeg, Duragloss Aquawax har vel lenge vært en favoritt her, men Optimum Gloss enhancher(?) er den jeg benytter nå.. glans av en annen dimensjon på den syntes jeg..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3M quick wax er veldig bra sak den :)

Mye bra av QDer og QWer generelt syntes jeg, Duragloss Aquawax har vel lenge vært en favoritt her, men Optimum Gloss enhancher(?) er den jeg benytter nå.. glans av en annen dimensjon på den syntes jeg..

Av en annen dimensjon faktisk, det var da voldsomt. :D Men... Jeg ser at den må bestilles fra utlandet og det gidder jeg nok ikke når jeg bare skal ha en QD. Så da blir det nok 3M sin Quick Wax. Den inneholder altså carnauba (stavet jeg riktig? :D) voks som varer cirka 4 uker. Tilfører ikke en QD noe? Hva er egentlig den store (eller lille) forskjellen på QD og QW? (ehem... Merker jeg fortsatt er ganske fersk i gamet ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

QD er mer glans og oppfriskning av lakken en QW har mer beskyttelse i seg..

Her liker jeg QW på biler med voks og så QD på biler med sealer..

Test Optimum sin QD så skjønner du ;) knallbra sak, og drøy da du blander den ut en del..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen på QD og QW slik jeg ser det, er at i QW er det faktisk voks (carnauba) mens i en QD er det mere syntetiske gloss enchancers :)

Endret av Dr_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg har da gjort lignende i andre tråder jeg, såeh... Men ja, det kan den. Ofte så følger det med en QD i diverse clay-kit's. For eksempel Meguiar's "Quick Clay System" - første clay jeg testa. Der fulgte det med Meguiar's Quick Detailer. :) Jeg kan virkelig anbefale DP Rinseless Wash & Gloss som clay lube/QD. Kjøp deg en liter eller fem, så har du til clay-lube og QD i laaaang tid fremover. Noe av grunnen til at jeg også kjøpte Quick Wax istedenfor QD, var jo for at jeg allerede har den DP'en, og den er bra til å gå over paneler etter polering f.eks., uten å tørke omhyggelig av så etterlater den seg 0 "streaks" der jeg har brukt den sammen med en MF. :) Vet ikke hvor mye den "booster" glansen, men den gjenoppretter den 100% hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Supert svar, Simen! :) Har brukt clay i lang tid, og alltid brukt Meguiar's sitt kit.. Men går alltid tom for QD :P

Så da kanskje jeg skal gå til innkjøp av DP Rinseless da! :) Er Optimum No Rinse Wash & Shine omtrent det samme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

What he said. ;)

Supert svar, Simen! :) Har brukt clay i lang tid, og alltid brukt Meguiar's sitt kit.. Men går alltid tom for QD :P

Så da kanskje jeg skal gå til innkjøp av DP Rinseless da! :)

Går alltid tom sjæl, rakk bare halve bilen med QD. Ja gjør det! Da er det null stress, har clay lube til lang tid fremover. :D Bruker kanskje 3 halvlitere på en bil (ja, jeg er veldig raus med smøringa), men det tilsvarer jo under en desiliter DP. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da må jeg bestille meg DP asap! :D

Hvilken clay bruker du da? Har du noen favoritt? ;)

Akkurat nå har jeg brukt TW sin ganske nye clay, som funker greit. Det som er bra med den er at den er såpass stor, så den kan deles i 3 deler. Men syntes den lager litt vel mye merker.

Likte Meguiar's sin bedre, men får inn Pinnacle Ultra Fine Claybar innen helga. Den skal være meget mild :)

3 halvliter var drøyt mye!

Det var vel cirka 1 liter, men hadde begynt på 3dje flaske. Har jo uansett ingen ting å si, heller for mye enn litt for lite. Dessuten må jeg jo få brukt litt DP Rinseless :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3M quick wax er veldig bra sak den :)

Du hadde helt rett i det! :) Flott sak å bruke, og den gir flott glans og "streakfree" finish. Ikke var den dyr heller! At den skal gi 4 ukers ekstra beskyttelse er jo bare en fin bonus, om det stemmer. Denne skal brukes etter vask på min bil gjennom vinteren. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...