Gå til innhold

GUIDE: DIY SunGun til NOK 381,50


tsk

Recommended Posts

Pris og deler

Accudrill fra Bauhaus, 12V: 299,00

Sollux pære fra illuminator.no: 82,50

Sokkel til pæra: (hadde liggende fra før)

Sukkerbit: (hadde liggende fra før)

Tidsforbruk

Under 10 min

Verktøy

Skrujern

Kniv/stemjern eller tilsvarende

Her er en liten guide til en billig og enkel Sungun kopi. Poenget er å bruke solux pære da denne har riktig fragetemp og CRI på ca. 99.

Alle delene som trengs:

1.jpg

Drillen før operasjon:

2.jpg

Slik ser den ut inni:

3.jpg

Da er det bare å løfte ut motor, chuck, bryter og hele sulamitten, klippe ledningene som går inn på motoren, og koble på pæresokkelen via en sukkerbit.

4.jpg

Så er det bare å løfte alt på plass i huset. Pæra passer meget bra rett i huset, men det var litt trangt akkurat der godse til skruhullene satt, så der måtte jeg spikke av bitte litt. Når alt er på plass ser det slik ut:

5.jpg

Et stk ferdig sungun klart til bruk:

7.jpg

Og alt på plass i kofferten (det er også plass til en ekstra pære eller to):

8.jpg

  • DCN Poeng 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Åssen blir det med varme her?

Sungun har jo kjølevifte.

Det var jeg litt spent på også, så jeg monterte en solux 50w, 4.700k (samme type som 35w) og holdt inne "avtrekkeren" til batteriet var tomt. Godset i drillen tålte dette helt fint. Eneste jeg så var at det kom et lite belegg i ytterkanten av pæra, men det forsvant igjen rimelig fort og har ikke kommet tilbake etterpå. Jeg har nå byttet tilbake til 35w og har ikke registrert noen problemer med varmeutvikling.

Forøvrig så bruker jeg den ikke så veldig lenge om gangen, mer som kontroll etterhvert som jeg polerer. Jeg bruker den naturlig nok ikke som hovedlyskilde, bare som ekstra sjekk av holos ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cred for fin guide :)

Lagde en slik selv med en clas drill. Pæra passet ikke så godt men fikk det til etter litt knivbruk.

Ser heller ikke på varmeutvikling som noe problem da den ikke brukes så lenge om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin guide. Hvilken av pærene fra Immuminator valgte du?

Skulle egentlig ha 12v, 35 watt, 36 grader, men de hadde bare 24 grader på lager, så da ble det de. Kjøpte også en på 50 watt, men da må man lade litt oftere. Begge er 4.700K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Jeg har også laget meg en tilsvarende men bruker LED pære, funker helt suverent og avgir lite varme :thumbup:

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også laget meg en tilsvarende men bruker LED pære, funker helt suverent og avgir lite varme :thumbup:

Vet mange foretrekker LED til holo-sjekking. Mulig LED er bedre til det? Jeg ville bare lage noe som hadde så like egenskaper som 3M sungun som mulig. Solux-pæra har svært like spesifikasjoner som 3M-pæra (og sola). Kanskje jeg skal skaffe en LED og teste det også. Hvilken LED-pære bruker du?

Kult at du deler det :) Kan du legge ut et bilde av "sungunnen" i bruk?

Jepp, skal gjør det ved neste anledning.

Gennialt!

Den pæra, ble den bestilt på nett eller handlet i butikk?

sokkel : http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158777542 ??

Den sokkelen der tror jeg ikke passer Solux-pærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen til andre driller som passer like bra, eks hos clas eller biltema?

Bahaus ligger langt unna. :)

Har ikke testet noen andre, men skulle jeg komme med et råd så er det å legge noen få kroner ekstra i drillen. Det virker som om det først og fremst er batteri og lader det er spart mest på i de lavere prisklassene. Bauhaus-drillen jeg har brukt hadde metalldrev i gearhuset, og virket helt ok mekanisk sett. Batterikapasiteten derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sokkelen der tror jeg ikke passer Solux-pærene.

Ifølge Eiko sine sider http://eiko.com/Products.aspx?CatID=43 bruker Solux GU5.3 sokkel.

Clasern sin sokkelholder tar GX 5.3 og ifølge denne siden http://www.hibikii.com/knowledge/what-is-gu4-g4-and-gx5/ kan man bruke GU i GX sokkeler.

The power of Google :)

Med forbehold selvfølgelig ;)

Ser ut som det blir en tur til Kolbotn på meg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Eiko sine sider http://eiko.com/Products.aspx?CatID=43 bruker Solux GU5.3 sokkel.

Clasern sin sokkelholder tar GX 5.3 og ifølge denne siden http://www.hibikii.com/knowledge/what-is-gu4-g4-and-gx5/ kan man bruke GU i GX sokkeler.

The power of Google :)

Med forbehold selvfølgelig ;)

Ser ut som det blir en tur til Kolbotn på meg da ;)

Se det ja, de er i så fall topp! Må innrømme jeg bare så på bildet, og de så de ut som om sokkelen var tilpasset GU10. flott at det ble oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig ha 12v, 35 watt, 36 grader...

Dette fordi den ligger nærmest 3M sine spekk eller er det andre årsaker til å velge 35w fremfor 50w?

Er med på batt kapasitet og varmeutvikling, men blir 50 w for sterk eller? Hva med spredningen, hvorfor 36?

Nysgjerrig vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det var jeg litt spent på også, så jeg monterte en solux 50w, 4.700k (samme type som 35w) og holdt inne "avtrekkeren" til batteriet var tomt.

Hvor lenge varte batteriet, sånn ca?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...