Jojo

Hvorfor blir lakken matt å ta på

Hei,

Har nettopp håndvasket vasket bilen til min samboer i dag og så brukt Meguiar's 3 step. Men er ikke fornøyd med resultatet, når jeg fører hånden over lakken så føles den matt å ta på og ikke silke glatt,, dette gjelder spesielt taket. Hva gjør jeg feil?

Først så hadde jeg på foam (blanding av Snowfoam, CG citrus wash, og OPW), før jeg håndvasket bilen med citrus wash, skylt av, tørket og så 3-step med tech wax.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde kanskje vært en ide å clay'e først? Det er en liten leireklump du bruker for å fjerne små nupper og forurensninger i lakken, som gjør at det blir glatt og fin. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok ikke fått av all møkk.... Clay er en fin ting... en sterk avfetting før du skummer inn bilen er hjelper nok oxo endel...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar,

Glemte helt å skrive at jeg har brukt clay også, har fått bort alle nupper og sidene på bilen er ganske greie og glatte, men taket er det være med det føles helt matt over det hele.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være at noen har sprayet på klarlakk på boks? det føles ofte slik du sier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, håper da virkelig ikke det, bilen er 2 år gammel og kjøpte den i oktober i fjor og var fin da. Har vasket den med jevne mellomrom frem til nå uten å legge merke til at den føltes matt og den har beadet ok. Så fant jeg dette forumet nå i sommer og har blitt bitt av bilpleie basilen så nå tenkte jeg vi skulle ta den litt grundigere. Har tatt min egen bil forrige helg og den er glatt som bare det, samme vaske runde og med clay:) men med En runde swissvax cf og shield i stedet for meguiar's. Har også tatt min mors bil på samme måten med meguiar's og der ble resultatet også bra. Men der brukte jeg også prickbort rundt sidene på bilen.

Endret av Jojo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at megs 3-step serie er ikke så mye mer enn kjemisk rens av lakk og tilføring av oljer. Dog ikke så mye sliping i bildet.

Jeg er sikker på om du kjører over med en fin pad og polish med maskin, vil det bli glatt og fint igjen. :) (hvis du ikke har slurvet med clayen da!)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfett med prickbort og så ironx så tar du nok en del, mye møkk sitter godt på taket på bilene..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taket er jo også spesielt utsatt for det som kommer ovenfra, om det er pippiper, sur nedbør, maling eller hva det nå er..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er taket på bilen det gjelder, kan det høres ut som det er kvae/saft fra trær. Om dette får sitte en stund før bilen vaskes kan det sette seg svært godt, og overleve både claying og den kjemiske rensen du har forsøkt.

Mulig andre har bedre forslag, men jeg ville prøvd høytrykkspyling med varmt vann, OPW (blandet 1:1 med VARMT vann) og ny høytrykkspyling. Så vanlig vask, etterfølgt av clay, clay og mer clay. Prøv gjerne å clay kun et lite området på taket, og se hvor mye som skal til før du merker forskell på det som ikke er clayet.

Om du ikke har tilgang til høytrykk med varmt vann, kan du prøve å legge et håndkle på taket som du dynker i den varme OPW-blandingen, la ligge noen minutter før du spyler av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M sitrusrens tar også kvae enkelt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag, reiste på ferie i dag så skal ta en ny runde og prøve med forslagene Så fort jeg er tilbake om 2 uker, må bare gifte meg først, så får vi håpe det løser det. Vis ikke så har jeg uansett tenkt å bestille en da maskin og mikrofiber padene til meguiar's så får håpe det løser det vis ikke noen av forslagene gjør det:) forskjelen på denne bilen og de to andre er at den har stått ute. I sommer i på venta av ny garasje så er fult muøig at det er regnet /.trer som er årsaken som dere sier. Huff blir lange to uker å vente...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive