Gå til innhold

1 meter lang ripe etter transport av nybil


Vateri

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny på formuet her.

Som overskriften sier så fikk jeg min nye bil på mandag, 2012 modell A4 Allroad. Paralell importert via England så den har blitt transportert med ferge fra England og hurtigruten videre nordover. Så den var litt skitten når den endelig kom slik at små ting var umulig å se før man fikk vasket den.

Bilen ble kvittert ut av hurtigruten med forbehold om dette.

Uansett stridens kjerne er hva folk her ville anbefalt å behandle denne med. Ca 1 meter går over panseret, affisere nok bare klarlakken da fargen er intakt. Har løst å vite hva andre tenker om saken, fordi æ har vært hos et bilpleie firma og lakkfirma og de har sine anbefalinger, og endte opp på at de skulle rubbe hele panseret og lakkforsegle hele bilen med ditec. Jeg vet at noen er imot ditec og noen for. Grunnen til at jeg ønsker lakk forsegling er fordi jeg da unngår hyppigere poleringer av et rubbet panser.

Hva mener dere?

Fordi som kanskje lurer på fargen, så er det den nye moonson grå.

post-3489-0-15066900-1314309916_thumb.jp

post-3489-0-67691700-1314309920_thumb.jp

Endret av Vateri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanlig misforståelse at "rubbing" fjerner så mye av lakken at du sitter igjen med dårlig beskyttelse av baselakken etterpå.

Selv med grov pute og grov polish for å fjerne tilsvarende riper som du har, fjerner du ikke mer enn 1-2my av en lakk som med grunning, base og klarlakk ligger på ca 150-200my.

Det er med andre ord ikke mye å bekymre seg for. :)

Å velge Ditec derimot, finnes det ingen gode grunner for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg vet at noen er imot ditec og noen for. Grunnen til at jeg ønsker lakk forsegling er fordi jeg da unngår hyppigere poleringer av et rubbet panser.

Hva mener dere?

Fordi som kanskje lurer på fargen, så er det den nye moonson grå.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du unngår hyppigere poleringer med Ditec? Ditec har ingen bedre holdbarhet eller beskyttelse enn en god voks.

Som Knutis sier så er det ikke mye man fjerner av lakk, så det argumentet faller litt i fisk :)

Få heller noen her på forumet til å ta bilen din og kjøp deg en kjemisk lakkrens og voks så er du langt på vei..

Venstre side er nypolert, høyre side er 3 el 4 mnd gammel Ditec:

post-141-0-53047900-1314342180_thumb.jpg

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bernhard, gå heller for en god voks. Koster ikke allverden. :) Kan anbefale "Engel" fra Blankbil. Koster bare 200 for en krukke, og etter å ha brukt på en hel bil + et panser har jeg fortsatt mye igjen...

48C8105C-orig.jpg

Ellers så har du jo Natty's blå eller hvit, som får mye skryt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man "smører" på lakken for å beskytte så vil man få riper og swirls. Tenk deg hvis man skulle legge på et ekstra lag med klarlakk, for å slippe riper i den klarlakken som er under..... Det vil jo uansett bli riper i det øverste laget ikke sant?

Du finner ikke noen mirakelkur som beskytter lakken din over lenger tid (vertfall ikek som jeg vet om) mot riper og swirls. Velg en voks/sealer som gir best mulig beskyttelse. Du får vokser helt ned i 2-300,- som gir utmerket beskyttelse.

I praksis vil voksen beskytte lakken din rundt 2-4mnd. (forbehold) Men en voks vil aldri beskytte lakken din mot steinsprut/nyskjerrige damevesker/klåfingra unger etc etc.

Det vil uansett bli riper og swirls, men bilen din blir MYE lettere og holde ren når den er skikkelig vokset. Det vil si mindre berøring av lakken for å få en ren bil. Som igjen vil gi deg mindre swirls. Dessuten så blir jo bilen din sykt blank og fin :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x2! Beskytter også mer mot vannmerker, fulgebæsj, osv. Setter seg ikke like godt fast. :) I tillegg så blir det lettere å tørke bilen, fordi du kan 'spyle av' vannet med hageslangen. :D Da blir det mindre tørking med MF-håndkle etter vask = mindre sjanse for å lage vaskeriper/swirls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Bare min mening om ditec.. Den gjør bilen lettere å spyle av(en stund iallefall). Det er vel det:( Jeg kjenner en som har ditec på drosja si og makan til swirls har jeg ikke sett på så ny bil..Så det fra flere meter unna i mørket:)) Neida det er kanskje ikke sååå ille, men om du er ute etter glans er det vel mange andre mye bedre alternativer.. Grunnen til swirls er kanskje manglende korrigering ved etterbehandling av ditec? Ville personlig brukt pengene på bilpleieutstyr( inkl lakkforsegling) og satt av en helg:) Uansett lykke til med prosjektet..

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med moderne, gode vokser og mikrofiber tar det kort tid å vokse bilen, sammenlignet med marerittet de fleste av oss har opplevd med TurtleWax og polergarn i ung alder. :)

x2

Og uff ja, biltema-polish og garn savner jeg ikke ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man "smører" på lakken for å beskytte så vil man få riper og swirls. Tenk deg hvis man skulle legge på et ekstra lag med klarlakk, for å slippe riper i den klarlakken som er under..... Det vil jo uansett bli riper i det øverste laget ikke sant?

Du finner ikke noen mirakelkur som beskytter lakken din over lenger tid (vertfall ikek som jeg vet om) mot riper og swirls. Velg en voks/sealer som gir best mulig beskyttelse. Du får vokser helt ned i 2-300,- som gir utmerket beskyttelse.

I praksis vil voksen beskytte lakken din rundt 2-4mnd. (forbehold) Men en voks vil aldri beskytte lakken din mot steinsprut/nyskjerrige damevesker/klåfingra unger etc etc.

Det vil uansett bli riper og swirls, men bilen din blir MYE lettere og holde ren når den er skikkelig vokset. Det vil si mindre berøring av lakken for å få en ren bil. Som igjen vil gi deg mindre swirls. Dessuten så blir jo bilen din sykt blank og fin :)

Dvs at du anbefaler å vaske ned bilen og vokse den, ingen annen behandling av ripen?

Hei,

Takk for mange svar. Forstår at de fleste anbefaler anbefaler voksbehandling. Jeg bor langt i nord og uten tilgang til garasje og med en vinter med skitvær i 6 mnd kan det bli vanskelig å vedlikeholde behandlingen i disse månendene.

Men har jeg forstått det rett at det generelt anbefales nedvasking av bil og voksbehandling uten noen form ekstra behandling av ripen på panseret? Eller mener dere rubbing + voksbehandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at jeg mye heller ville gitt noen tusenlapper til noen her inne for å "ta" bilen din enn å gi rundt 7-10.000(?) for en ditec behandling.

Hvis noen her inne tar bilen din utvendig for rundt 2-3.000,- så har du ennå penger til overs til å kjøpe deg en solid mengde bilpleiemidler til etterbehandling.

Alternativt kan du fjerne denne ripen relativt lett selv hvis du her riktige produkter. (så sant ikke ripen går gjennom klarlakk)

For å fjerne ripen så MÅ du polere (rubbe) og da må du som sagt ha riktige produkter til dette. En ripe kan desverre ikke vaskes bort :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er viktig med godt forarbeid for at voksen skal vare ja, så jeg ville ikke anbefalt deg bare vask + voks hehe. Avfettinger (+ evt. skum), grundig håndvask, tørk, clay, lakkrens, polish, voks. Angående ripen så må du ha maskin får å få den bort. Hvor dyp er den? Kan du kjenne ripen med neglen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er viktig med godt forarbeid for at voksen skal vare ja, så jeg ville ikke anbefalt deg bare vask + voks hehe. Avfettinger (+ evt. skum), grundig håndvask, tørk, clay, lakkrens, polish, voks. Angående ripen så må du ha maskin får å få den bort. Hvor dyp er den? Kan du kjenne ripen med neglen?

Jepp den kjennes med negelen, tja æ er faktisk litt usikker på om man gjør det.

Det jeg mener er at jeg mye heller ville gitt noen tusenlapper til noen her inne for å "ta" bilen din enn å gi rundt 7-10.000(?) for en ditec behandling.

Hvis noen her inne tar bilen din utvendig for rundt 2-3.000,- så har du ennå penger til overs til å kjøpe deg en solid mengde bilpleiemidler til etterbehandling.

Alternativt kan du fjerne denne ripen relativt lett selv hvis du her riktige produkter. (så sant ikke ripen går gjennom klarlakk)

For å fjerne ripen så MÅ du polere (rubbe) og da må du som sagt ha riktige produkter til dette. En ripe kan desverre ikke vaskes bort :)

Prisen er 5.000 kr. Inkl rubbing av panser og full ditec behandling + fjerning av transportpartikler på lister.

Ødelegger ditec lakken på noe måte, altså hvis jeg ikke er fornøyd etter denne behandling og skipper etterbehandlingen om 1,5 år, så har jeg samme utgangspunkt med lakken som idag? Og kan heller prøve voksbehandlnig etc.

Btw er noen som har oversikt over kurs for bilpleie?

Takk for hjelpen forresten.

Endret av Vateri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å høre om de kan rubbe (fjerne ripa regner jeg med), fjerne transportpartikler osv. også kan du legge på voks selv? Kan kanskje spare deg en tusenlapp eller to. :) Men du burde hvertfall gå over bilen med f.eks. Meguiar's DC Lakkrens før du vokser da isåfall, er jo ikke sikkert det selskapet gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å høre om de kan rubbe (fjerne ripa regner jeg med), fjerne transportpartikler osv. også kan du legge på voks selv? Kan kanskje spare deg en tusenlapp eller to. :) Men du burde hvertfall gå over bilen med f.eks. Meguiar's DC Lakkrens før du vokser da isåfall, er jo ikke sikkert det selskapet gjør det.

Står ikkje om peng på en bil til 750.000 kr. Men nærmer meg en løsning i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikkje om peng på en bil til 750.000 kr. Men nærmer meg en løsning i hodet.

Hvor er det du holder til? kanskje det finnes noen på forumet i ditt distrikt.

Transportpartikler tar du med en sikkelig vask, og bruker IronX for å fjerne metall partikler osv som fester seg ved transport, evt prickbort om det er noe asfalt :-)

Denne ripen er det ikke noe problem å fjerne med maskin og riktig produkt. hadde du bodd lenger sør i landet skulle jeg gjort samme jobben som firmaet du har snakket med for 2000,- bare byttet ut ditech med Swissvax Shield :-)

Edit: her kan du finne hvor medlemer holder til: http://www.detailersclub.no/forum/topic/4589-hvor-holder-landets-detailere-til/page__st__140

Endret av Ælen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke står på "Peng" så ta en telefon til Bernhard/Brynjar og be dem om å "go nuts" :rofl1:

Hvis det ikke står om penger, så ville jeg nok fortsatt ha levert bilen til noen her i forumet. Det finnes sikkert noen flinke her inne som kan hjelpe deg der du bor. Dem gjør en MINST like god jobb. Prisen vet jeg selvsagt ikke.

Forskjellen på Ditec-"folka" og mange her inne er rett og slett entussiasmen. Når resultatet er viktigere enn pengene, så blir det ofte bedre enn om komersielle skulle "ta" bilen din.

Det finnes selvsagt noen få "skikkelige" bilpleiesentere i Norge og søker du på forumet så finner du nok ut hvilke :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner ripen med neglene så kan det hende man må på med våtsliping før rubbing for å få den bort fullstendig. Kanskje får man den bort 100% med rubbing alene, kanskje ikke :)

Det jeg derimot er ganske sikker på er at firmaet som vil rubbe og legge på ditec ikke kommer til å etterlate noe særlig bra resultat. Sannsynligvis ender du opp med kjørespor som blir mer og mer synlig ettersom ditec behandlingen slites bort. Jeg har i allefall ikke sett noe resultat på en ditec behandlet bil som kan måle seg med det en detailer får til. En ny bil har uansett godt av en full detail og beskyttelse :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du holder til? kanskje det finnes noen på forumet i ditt distrikt.

Transportpartikler tar du med en sikkelig vask, og bruker IronX for å fjerne metall partikler osv som fester seg ved transport, evt prickbort om det er noe asfalt :-)

Denne ripen er det ikke noe problem å fjerne med maskin og riktig produkt. hadde du bodd lenger sør i landet skulle jeg gjort samme jobben som firmaet du har snakket med for 2000,- bare byttet ut ditech med Swissvax Shield :-)

Edit: her kan du finne hvor medlemer holder til: http://www.detailers...l/page__st__140

Holder til i Tromsø.

Hvis det ikke står på "Peng" så ta en telefon til Bernhard/Brynjar og be dem om å "go nuts" :rofl1:

Hvis det ikke står om penger, så ville jeg nok fortsatt ha levert bilen til noen her i forumet. Det finnes sikkert noen flinke her inne som kan hjelpe deg der du bor. Dem gjør en MINST like god jobb. Prisen vet jeg selvsagt ikke.

Forskjellen på Ditec-"folka" og mange her inne er rett og slett entussiasmen. Når resultatet er viktigere enn pengene, så blir det ofte bedre enn om komersielle skulle "ta" bilen din.

Det finnes selvsagt noen få "skikkelige" bilpleiesentere i Norge og søker du på forumet så finner du nok ut hvilke :)

Det er snakk tromsø bilpleie. Så trur de har rimelig med peiling selvom æ også her har lest noe rart om dem. Men når tromsø billakkering anbefaler dem så må det være bra folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et billakkerings verksted anbefaler dem trenger ikke å ha noe å si. De fleste profesjonelle billakkerere har verken peiling eller interesse for "skikkelig" bilpleie. Men nå skal det være sakt at en det som ser supert ut for en "normal" person kan se helt jævlig ut for en detailer.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...