Chris-520e39

Hva tar mest og hvilken gir størst sjanse for LSP-klar lakk?

25 innlegg i emnet

Hei!

Snart tid for shine av hele min bmw, snakker da selvfølgelig om polering! Har en god del swirls i den harde tyskerlakken som må vekk. I håp om at jeg kan klare å kjøre kun 1 runde, lurer jeg litt på hva som tar mest av disse comboene:

- SIP og hvit sonus

- 106ff og gul sonus

Er selvfølgelig et poeng at lakken skal bli penest mulig! Eller er det slik at jeg må "bite i det sure eplet" og kjøre en runde med SIP + gul og avslutte med 106ff og hvit?

Chris :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør SIP + gul og 106FF + hvit ELLER blå sonus.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså SIP + gul første runde, så avslutte med 106ff og Hvit (er det jeg har for hånden :) )

Så, et oppfølgningsspørsmål:

Jeg bruker zenith-metoden når jeg kjører SIP og gul. Spørsmålet er da: Må jeg kjøre gjennom heeeele greia på nytt (600-900-1800-900-600) når jeg kjører runde nummer 2 med 106ff og hvit? Eller går det an å bare peise på med 106ff på rundt 1500 en stund og dra ned mot 900 på slutten?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikkert LSP klar etter SIP også, men du får mer gloss med 106FF.

Kjør på 1500 og kjør ned noen runder på 900.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay! Da blir det polering av hele bilen i nærmeste fremtid! Den grønne teipen forresten, egner den seg godt til lister?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh damn, thats fast! Takk for hjelpen :) Nå må jeg bare finne meg en passende garasje og kjøpe meg noen halogenlykter :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare husk at du trenger ikke legge ut bilder av det du gjør,for det er det ingen her inne som har interesse av og se ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Altså SIP + gul første runde, så avslutte med 106ff og Hvit (er det jeg har for hånden :) )

Så, et oppfølgningsspørsmål:

Jeg bruker zenith-metoden når jeg kjører SIP og gul. Spørsmålet er da: Må jeg kjøre gjennom heeeele greia på nytt (600-900-1800-900-600) når jeg kjører runde nummer 2 med 106ff og hvit? Eller går det an å bare peise på med 106ff på rundt 1500 en stund og dra ned mot 900 på slutten?

Etter min mening er det bare tungvindt å følge opp Zenith metoden så hardt..

Jeg sprer produktet 1 runde på 600 rpm, hvis det er litt kaldt i lokalet kjører jeg 1 runde på 1200 rpm, hvis ikke fyrer jeg bare rett opp til 1500-1800, alt etter hvor stort område og hva jeg skal korrigere.. Etter det kjører jeg 2 runder på 1200 rpm.

Hvis jeg vet at jeg skal over med noe finere senere, så skipper refiningen når polishen er brutt ned.

Men med finishing runden syns jeg det er litt mer viktig med refining, man må gjøre alt for best mulig glans :)

På en kundebil er det helt greit å kjøre 1-step med sip og cutting pad.. Men når det er din egen bil, så vil du jo at den skal se så bra ut som overhodet mulig.

Så da er det er must å kjøre finishing etterpå.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bare husk at du trenger ikke legge ut bilder av det du gjør,for det er det ingen her inne som har interesse av og se ;)

Hahaha.... nei du, kommer nok bilder! Så får vi se hvor lang tid det tar før du føler deg presset til å dure over din egen ;)

Etter min mening er det bare tungvindt å følge opp Zenith metoden så hardt..

Jeg sprer produktet 1 runde på 600 rpm, hvis det er litt kaldt i lokalet kjører jeg 1 runde på 1200 rpm, hvis ikke fyrer jeg bare rett opp til 1500-1800, alt etter hvor stort område og hva jeg skal korrigere.. Etter det kjører jeg 2 runder på 1200 rpm.

Hvis jeg vet at jeg skal over med noe finere senere, så skipper refiningen når polishen er brutt ned.

Men med finishing runden syns jeg det er litt mer viktig med refining, man må gjøre alt for best mulig glans default_smile.png

På en kundebil er det helt greit å kjøre 1-step med sip og cutting pad.. Men når det er din egen bil, så vil du jo at den skal se så bra ut som overhodet mulig.

Så da er det er must å kjøre finishing etterpå.

Herlig svar som alltid, Virtual ;) Selvfølgelig må bilen se knall ut, så da blir det 106 på hvit etterpå!

Kom til å tenke på en liten ting til! Når man for eksempel har kjørt over forskjerm og det ligger litt polish i noen småsprekker og lignende, kan man rengjøre dette med apc og en fin børste? Har sett flere på DW-forumet som bruker APC og børste (type malingsbørste-lignende) til å fjerne saker og ting fra emblemer og lignende. Noen tips?

Of-topic: Kan man kjøre på med Duragloss 501 på felger?

Endret av Chris-520e39
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan fint fjerne rester med APC og swissvax detail brush etter polering ja, det vil ikke lage riper og fungerer utmerket. Duragloss 501 på felger er gull verdt, fjerner alt og gir god beskyttelse. Brukt det mye selv.

Enig med Tommy (Virutal) ang zenith metoden, gjør også som tommy her sier. Bare bortkastet tid å ta det på hvert steg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør gjerne 106ff på blå sonus pad, hvis du har det.. Da blir det enda blankere i teorien :)

Apc fungerer helt sikkert fint til å fjerne polishrester med..

Men personlig liker jeg å bruke blandingen av Isopropanol og vann, sammen med en børste.

Jeg har Meguiars Triple Duty Brush som jeg syns er perfekt for dette formålet.

Men jeg liker best å vaske bilen etter polering med alkalisk avfetting. Dette for å få vekk polish rester i sprekker osv, og å få ut alle polish oljene fra porene i lakken. Slik at lsp fester seg så godt som mulig.

Har ikke prøvd Duragloss 501 før, men tror ikke det skal være noe problem å ha den på felger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay! Har ikke blå sonus, så da blir det hvit :)

Hvis jeg bruker APC til å fjerne rester med, så kan jeg bruke en avfetting til å fjerne polish fra selve lakken. Men hvordan går du frem når du "vasker" med en slik avfetting? Er det bare å spraye på hele bilen, la det stå og virke litt og spyle av, for å deretter gå over med vanlig vask?

Knall at Duragloss 501 er bra på felger, da kan jeg få beskyttet de også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter min erfaring tar ikke petroliumsbasert avfetting polisholjene som blir liggende igjen i porene på lakken, og eventuelle rester i sprekker osv.

Jeg har bare hatt suksess med alkalisk avfetting.. Kjøpt meg 25 liters dunk nå :)

Når man vasker med avfetting.. Sprayer du på hele bilen når den er tørr.

Så skal det virke i 2-8 minutter.. Alt etter hva som står i spesifikasjonene til produktet.

Deretter spyler man det av, fra nederst på bilen og opp.

Dette er for at produktet skal virke sammen med høytrykket.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skjønner jeg litt mer! Var innom bauhaus i dag for å kjøpe megs slide lock brush, men kortet mitt var ødelagt :( Jaja... blir nok polering tidlig neste måned :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne alkaliske avfettingen du snakker om.. Hvilket merke er det og hvor kan det kjøpes? Kan ikke huske at det har stått i en tidligere post.. Har sett litersflasker med alkalisk avfetting på CO, men jeg har en liten mistanke om at det ikke er der du har kjøpt det..

Edit: Beklager OT, men er dette den avfettingen det snakkes så varmt om?:

"Egge Import HD vask - Sterkt alkalisk rengjørings-middel for rengjøring av alle typer

smuss, som fett, olje, sot etc. både innen næringsmiddelindustri

og verkstedindustri. HD Vask er også effektivt til rengjøring av malte flater før ommaling. La det virke 1-10 minutter, men bør ikke tørke på flaten."

Endret av Hulders
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte det av et firma som heter Bunker Oil.

Heter Nilfisk Advance HD-Vask.

Alkalisk avfetting brukes mest til i industri, båter osv osv..

Prøvde det i dag til verkstedgulvet, som ikke har vært vaska på 10 år sikkert..

Ble gullende rent! Blanda det 1:10.. Så brukte da 3dl rent produkt, for å få 3,3l avfetting :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen, beklager OT, men vil prøve ut denne greia du snakker så varmt om :) Etter litt nettsøk har jeg iallfall funnet databladet på dette kjemikaliet (de har hevet på navnet Euroclean i tillegg...), så det må vel være mulig å finne det etter litt leting. Ser at firmaet med databladdatabasen er Vetco Aibel/ Gray.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT tar ingen skade av..

Har litt selv her.. Ble nødt å ta bildet av den ene verkstedhallen, der jeg detailer biler..

Det har ikke vært så ryddig og rent her på iallefall 10 år :P

DSC01089.jpg

Alkalisk avfetting er gull i mine øyne.. Er det motsatte av syre, altså base.

Nilfisk produktet jeg bruker nå, har ph verdi på 12 ublandet, og 10 ferdig blanda.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker alle bilene igjen før man legger på sealer o.l etter f.eks Menz 106?

Jeg har ikke gjort det hver gang, for jeg syns det blir bra nok.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive