Reidar

S&S 2006 Toyota Yaris

Da var det tid for en ny s&s igjen.

Dette er da bil nr 2 hos eier av Mazda 6`en jeg tok tidligere. Eier var på ferie og jeg fikk ha bilen stående hos meg en hel uke. Trengte det da jeg kun fikk jobbet med den på ettermiddag/kveld.

Jeg var med på en vask av denne tidligere i sommer for å inspisere litt tilstand om jeg skulle ta denne bilen. Etter vask var panelene rimelig ru å ta på av asfalt og annen fastgrodd møkk så jeg fryktet denne var ille når jeg nå begynte på den.

Startet med å demontere skilter og dusjet felgene i Espuma Revolution 1:10 mens jeg tok runden rundt bilen og tok noen bilder før vask.

_DSC4122.jpg

_DSC4123.jpg

_DSC4124.jpg

_DSC4125.jpg

_DSC4126.jpg

_DSC4127.jpg

_DSC4128.jpg

_DSC4129.jpg

_DSC4130.jpg

_DSC4131.jpg

_DSC4132.jpg

_DSC4133.jpg

_DSC4134.jpg

_DSC4136.jpg

_DSC4137.jpg

_DSC4138.jpg

_DSC4139.jpg

Etter noen minutter gikk jeg over alle felgene med børste.

_DSC4140.jpg

_DSC4141.jpg

Ferdig avspylt felg.

_DSC4142.jpg

_DSC4143.jpg

Inspiserte felgene litt og så at det var litt asfalt prikker igjen så da ble det en runde med Prickbort på felgene og på bilen fra vinduene og ned.

_DSC4144.jpg

_DSC4145.jpg

_DSC4147.jpg

_DSC4149.jpg

Prickbort virker.

_DSC4150.jpg

Dusjet så dekkene i Surfex HD 1:3 og skrubbet disse mens Prickbort fikk virke litt til.

_DSC4151.jpg

_DSC4152.jpg

La så Surfex HD 1:3 over hele bilen og lot denne virke ca 5 minutter. Var litt møkk som løsnet her :)

_DSC4153.jpg

_DSC4154.jpg

_DSC4155.jpg

Mens Surfex HD virket gikk jeg over alle kriker og kroker med detail børste.

_DSC4157.jpg

Så fikk bilen et lag med skum. Har siden forrige S&S fått tak i CG Maxi Suds II så det ble valget denne gangen. Skummet bra og hang godt på bilen.

_DSC4158.jpg

_DSC4159.jpg

Nå ble det enda mere tydelig hvor mye møkk avfettinga hadde fått å jobbe med.

_DSC4160.jpg

_DSC4161.jpg

_DSC4162.jpg

_DSC4163.jpg

_DSC4164.jpg

_DSC4165.jpg

Når skummet hadde begynt å minke på bilen ble den spylt ren. Vannet hang da veldig godt igjen på bilen så her var det lite beskyttelse å skryte av.

_DSC4166.jpg

_DSC4167.jpg

_DSC4168.jpg

_DSC4169.jpg

_DSC4170.jpg

_DSC4171.jpg

_DSC4172.jpg

Fant frem gul Swissvax clay og Citrus Bling 1:15 som smøring mens bilen fortsatt var våt. Tørket bilen underveis etter clay.

_DSC4173.jpg

Clay etter halve bilen.

_DSC4174.jpg

Bilen ble så maskert opp klar for polering. Lokalet har også fått seg et lite løft siden forrige S&S. Har bygd tak konstruksjon og fått installert litt arbeidslys. Har noen flere lamper som skal opp også og et ordentlig tak skal også på plass. Bruker bare presening nå til tak og vegger, men det holder meg tørr foreløpig :)

_DSC4175.jpg

_DSC4176.jpg

Så til litt diverse tilstandsbilder.

_DSC4177.jpg

_DSC4178.jpg

_DSC4179.jpg

_DSC4180.jpg

_DSC4181.jpg

_DSC4182.jpg

_DSC4183.jpg

_DSC4185.jpg

_DSC4186.jpg

_DSC4187.jpg

_DSC4188.jpg

_DSC4189.jpg

_DSC4190.jpg

_DSC4193.jpg

Clay har satt sine spor ;)

_DSC4191.jpg

_DSC4192.jpg

Valget denne gangen falt på Sholl S30+ på orange Sholl. Fikk tidlig erfare at her var det veldig myk lakk. Fikk småriper av microfiber ved buffing av polish på varme paneler så da var det bare å finne frem mine beste kluter og la hvert panel stå litt før jeg buffet vekk polishen.

_DSC4200.jpg

Merke på høyre forskjerm.

_DSC4201.jpg

Tapet opp for 50/50.

_DSC4202.jpg

_DSC4203.jpg

Hjulbuen hadde noen betydelige riper jeg ville prøve å få helt bort. Valget ble da å våtslipe disse med 2500 papir og polere opp igjen.

_DSC4206.jpg

_DSC4207.jpg

_DSC4208.jpg

50/50 høyre speil.

_DSC4210.jpg

50/50 frontfanger.

_DSC4212.jpg

Ripe i frontfanger som fikk samme behandling som ripene i hjulbuen.

_DSC4214.jpg

_DSC4215.jpg

_DSC4216.jpg

50/50 venstre forskjerm.

_DSC4217.jpg

50/50 fører dør. Denne døra hadde også noen grovere RDS som også fikk litt våtslip.

_DSC4218.jpg

_DSC4219.jpg

_DSC4220.jpg

_DSC4222.jpg

_DSC4223.jpg

Rundt dør dørhåndtakene var det en god del RDS som endte sine dager under 2500 papir B) hvertfall mesteparten :blush:

_DSC4225.jpg

_DSC4226.jpg

_DSC4229.jpg

Så til venstre bakdør som også hadde en del dypere RDS.

_DSC4231.jpg

_DSC4233.jpg

_DSC4234.jpg

_DSC4235.jpg

_DSC4236.jpg

_DSC4237.jpg

_DSC4238.jpg

_DSC4239.jpg

_DSC4240.jpg

_DSC4241.jpg

Bakskjermen hadde også RDS, så da var det frem med mere våtslip.

_DSC4242.jpg

_DSC4243.jpg

_DSC4244.jpg

_DSC4245.jpg

_DSC4246.jpg

50/50 bakskjerm/bakluke

_DSC4247.jpg

Så var turen kommet til bakenden av bilen. Dette viste seg å være det værste panelet av alle, her var det MYE RDS å ta tak i. En ting å gjøre, våtslipe :lol:

_DSC4248.jpg

_DSC4249.jpg

_DSC4250.jpg

_DSC4251.jpg

_DSC4252.jpg

_DSC4253.jpg

_DSC4254.jpg

_DSC4255.jpg

_DSC4256.jpg

_DSC4257.jpg

_DSC4258.jpg

_DSC4259.jpg

Noen av RDS`ene var desverre for dype til å få helt bort, men fikk hvertfall dempet de noe.

_DSC4261.jpg

_DSC4262.jpg

_DSC4263.jpg

_DSC4264.jpg

_DSC4267.jpg

_DSC4268.jpg

Så var turen kommet til bakfanger og her igjen, en del RDS. Samme prosedyre som tidligere :P Fikk ikke bort alt her heller men ble en betydelig forbedring.

_DSC4269.jpg

_DSC4270.jpg

_DSC4271.jpg

_DSC4277.jpg

_DSC4278.jpg

_DSC4279.jpg

_DSC4280.jpg

_DSC4281.jpg

_DSC4282.jpg

_DSC4283.jpg

_DSC4284.jpg

Litt av de gjenværende RDS`ene.

_DSC4285.jpg

_DSC4286.jpg

_DSC4287.jpg

_DSC4288.jpg

Baklyktene fikk seg også en runde med S30+, her et forsøk på 50/50.

_DSC4294.jpg

Ikke veldig imponert over lakkjobben til Toyota må jeg si, mye appelsin faktor på nedre paneler.

_DSC4295.jpg

_DSC4296.jpg

50/50 dørhåndtak.

_DSC4299.jpg

50/50 tak.

_DSC4300.jpg

Etter endt polering fikk bilen så en runde med Surfex HD 1:3 igjen, børstet rundt emblemer og sprekker med detail kost før skum med samme blanding som sist.

_DSC4301.jpg

_DSC4302.jpg

_DSC4303.jpg

_DSC4304.jpg

_DSC4305.jpg

_DSC4306.jpg

Skiltplatene og holdere fikk også litt pleie med detail kost og Surfex HD for så vask med CG Maxi Suds II.

_DSC4307.jpg

Ferdig tørket bil, klar for siste del av pleien.

_DSC4308.jpg

_DSC4309.jpg

_DSC4310.jpg

_DSC4311.jpg

Første lag med beskyttelse ble CG Jetseal 109.

_DSC4312.jpg

_DSC4313.jpg

Mens Jetseal fikk herde ble det litt pleie på felgene med Autobahn felgvoks.

_DSC4314.jpg

Frontrute fikk en runde med disse.

_DSC4315.jpg

Rens virker.

_DSC4316.jpg

I mellomtiden var det tid for å buffe av Jetseal.

_DSC4317.jpg

Begynner å bli blankt :)

_DSC4318.jpg

_DSC4319.jpg

Nanolotus forsegling lagt.

_DSC4320.jpg

Så var det tid for lag 2 med beskyttelse og valget falt denne gangen på Swissvax Onyx siden jeg ikke har testet denne enda.

_DSC4321.jpg

_DSC4324.jpg

Denne fikk ligge på bilen i ca 2,5 time før den ble buffet av.

_DSC4325.jpg

Alle vinduene ble vasket på begge sider med CG Streak Free Window Cleaner.

_DSC4326.jpg

Bilen fikk nå stå til neste dag hvor jeg la CG Hybrid V7. Denne er også ny for meg så var greit å få testet den. Synes den gav lakken mere dybde og wet look enn hva Swissvax Quick Finish gjør. Likte denne, lukter godt gjør den også :wub:

_DSC4327.jpg

Dekk fikk en runde med Swissvax Pneu.

_DSC4328.jpg

Og Polytrol på plast.

_DSC4329.jpg

Så til noen ferdig bilder.

_DSC4330.jpg

_DSC4331.jpg

_DSC4332.jpg

_DSC4333.jpg

_DSC4334.jpg

_DSC4335.jpg

_DSC4336.jpg

_DSC4337.jpg

_DSC4338.jpg

_DSC4339.jpg

_DSC4340.jpg

_DSC4341.jpg

_DSC4345.jpg

Bilen ble så parkert hos eier da de var på ferie enda. Dagen etter regnet det så da måtte jeg jo bort og ta noen bilder av vannskrekken også B)

_DSC4346.jpg

_DSC4347.jpg

_DSC4348.jpg

_DSC4349.jpg

Takk for titten :)

Endret av Reidar
29

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat som å se lakken på Avensisen min! Og samme erfaringer som jeg har gjort meg, la panelene kjøle seg ned før buffing.

Så nå vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang jeg får tak i den. Kred!

Så var turen kommet til bakenden av bilen. Dette viste seg å være det værste panelen av alle, her var det MYE RDS å ta tak i. En ting å gjøre, våtslipe :lol:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykt bra s&s.ble det ikke gjort noe inni håndtakene? Cred gitt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid :) Creed er selvsakt gitt :)

Men er ikke flasken med clay lube 0,5l istede for 0,5dl? :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid :) Creed er selvsakt gitt :)

Men er ikke flasken med clay lube 0,5l istede for 0,5dl? :P

Takk takk :)

0,5 dl er så mye jeg skal ha av Citrus Bling :) Resten vann. Flaska er 0,75 l :)

Sykt bra s&s.ble det ikke gjort noe inni håndtakene? Cred gitt

Takk for det :) Joda inni håndtakene ble det også tatt, liten orange pute og gnikket for hånd men glemte ta bilder av dette.

Endret av Reidar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knakandes bra jobbing:) Ett skikkelig løft.

Hvilken linse er det du bruker??

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra S&S! Svært gode bilder og forklaringer. :)

Angående "appelsinlakken" så tror jeg dette er vanlig på Toyota, har selv tatt 2 stk svarte og der er det ruglete på de nederste panelene. Kanskje det er en form for grunning eller beskyttelse?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 stk blank Toyota dette her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut. Kan tenke meg eieren er fornøyd med strøken bil! +1 poeng fra meg. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble den aldri håndvasket i prosessen? Gikk du rett på med clay etter avfetting?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knakandes bra jobbing:) Ett skikkelig løft.

Hvilken linse er det du bruker??

Takk for det :)

Jeg bruker Nikon AF-S 24-70 f2,8.

Kjempe bra S&S! Svært gode bilder og forklaringer. :)

Angående "appelsinlakken" så tror jeg dette er vanlig på Toyota, har selv tatt 2 stk svarte og der er det ruglete på de nederste panelene. Kanskje det er en form for grunning eller beskyttelse?

Takk skal du ha, merker at en dokumenterer litt bedre etterhvert som en får tatt noen biler. Veldig greit å ta mye bilder så eier også får se hva som egentlig har vært og hva som har blitt gjort underveis.

1 stk blank Toyota dette her :)

Takk takk :)

Ser veldig bra ut. Kan tenke meg eieren er fornøyd med strøken bil! +1 poeng fra meg. :)

Takker :) Ja eier ble fornøyd med resultatet.

Ble den aldri håndvasket i prosessen? Gikk du rett på med clay etter avfetting?

Beklager, bilder av det ble ikke med men bilen ble håndvasket etter avfetting og skum :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott writeup, og resultat, cred levert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har noen syke skills, både når det kommer til våtslip, men absolutt også på fotografering :shocking2::thumbs:

Hadde du lakkmåler tilgjengelig før du bestemte deg for å gå rett på våtslip?

Uansett er dette så cred-verdig som det får blitt! Utrolig bra dokumentert B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WOW! Flott writeup og mange gode bilder. Absolutt credverdig jobb og resultat. Skal jeg pirke på noe, synes jeg det tok litt av med våtsliping.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Etter endt polering fikk bilen så en runde med Surfex HD 1:3 igjen, børstet rundt emblemer og sprekker med detail kost før skum med samme blanding som sist.

_DSC4301.jpg

Bare en liten kommentar på denne. Lager ikke denne små vaskeriper rundt emblemene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid på en over middels sliten lakk :)

Cred er gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobba! Må si du har gjort mye bra med denne lakken, og våtsliping er tydeligvis ikke noe hinder ;)

Cred vel fortjent her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kred for en kjempegod S&S! Skal sv onyx stå å haze i 2,5 timer?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har noen syke skills, både når det kommer til våtslip, men absolutt også på fotografering :shocking2::thumbs:

Hadde du lakkmåler tilgjengelig før du bestemte deg for å gå rett på våtslip?

Uansett er dette så cred-verdig som det får blitt! Utrolig bra dokumentert B)

Takker og bukker :) Syke skills vet jeg nå ikke da :) Foto har jeg jobbet med noen år, men det er absolutt ingen heksekunst å ta slike bilder. Manuell fokusering og riktig lys er trikset.

Har ikke lakkmåler tilgjengelig nei så tok det litt pent med våtslipinga.

WOW! Flott writeup og mange gode bilder. Absolutt credverdig jobb og resultat. Skal jeg pirke på noe, synes jeg det tok litt av med våtsliping.

Takk for det :) Det ble kanskje litt mye våtslip, men i håp om at det var en raskere løsning mot å bruke mye tid med korrigering ble det slik.

Bare en liten kommentar på denne. Lager ikke denne små vaskeriper rundt emblemene?

Bruker børsten forsiktig og inspiserte områdene etterpå, null problem :)

Flott arbeid på en over middels sliten lakk :)

Cred er gitt :)

Takk skal du ha :) Ja det var mye å ta tak i som dukka opp etter en skikkelig vask.

Meget bra jobba! Må si du har gjort mye bra med denne lakken, og våtsliping er tydeligvis ikke noe hinder ;)

Cred vel fortjent her :)

Takk takk :) Bilen ble hvertfall mye bedre enn den var selv om jeg måtte la noe dype RDS bli igjen.

Kred for en kjempegod S&S! Skal sv onyx stå å haze i 2,5 timer?

Takk for det :) Prøver å dokumentere så godt jeg kan underveis. En lærer seg litt teknikker også etterhvert med bilder som kanskje hjelper litt på en bedre S&S. Jeg vet ikke om den skal stå så lenge, Det har kanskje ikke noe for seg? Så for meg at jo lengre den står på bilen jo bedre men det er kanskje ikke tilfelle :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive