Gå til innhold

Vinterdekkanbefalinger. Kjør debatt!


hanso

Recommended Posts

Hva er en fin dekkdim på vinteren på en BMW 118d tror dere? Skal handle dekk og felg snart, så den er klar til snøen kommer!

Har 205/55-16 på min, og syns det er litt i bredeste laget. Blir det for bredt, flyter dekket fort oppå kontra et smalere dekk. Men er jo sikkert smak og behag.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en fin dekkdim på vinteren på en BMW 118d tror dere? Skal handle dekk og felg snart, så den er klar til snøen kommer!

Jeg har 120d og 205/50-17 Hakka R. Synes det fungerer knallbra. Bor i Drammensområdet, så veiene er jo ganske bra, men brøytinga er ofte elendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min E39 528 kjørte eg på 195/60-15 og det er Uten tvil den beste vinterbilen eg har hatt...

Tok seg frem overalt og låg finfint på vegen i slags føre.

Og eg kjørte på 6 år gamle halvslitte Michelin piggfrie.

Kjøpte nye Nokian Hakka piggfrie og ting blei bare enda tryggere.

Mitt tips er og kjøpe greie kvalitetes eller mellomklasse dekk og ikkje for breie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min e-46 touring kjører jeg Pirelli Wintercarving(pigg) i 225/45-17, funker kanon det. Ingen problemer i hele fjor, og var jo skikkelig vinter her da.

På Primeraen har jeg Nokian Hakka Rsi i 205/50-16, har vært veldig gode piggfrie dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 120d og 205/50-17 Hakka R. Synes det fungerer knallbra. Bor i Drammensområdet, så veiene er jo ganske bra, men brøytinga er ofte elendig!

Jeg kjører 1-serien på 225/40-18 Hakka R uten problemer! Og da snakker vi Oslo sentrum på sitt verste med ubrukelig brøyting, parkering i snøfonn osv. Og like bra på fjellet! Stod ikke fast én gang i vinter og kjørte opp bakker der nye Ring-Opeler (sorry folkens, vet det er mange av dere her.. :)) og Passater slet! Eneste feilen med Hakka R er egenskapene på våt asfalt..

Endret av Bayas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg kjører 1-serien på 225/40-18 Hakka R uten problemer! Og da snakker vi Oslo sentrum på sitt verste med ubrukelig brøyting, parkering i snøfonn osv. Og like bra på fjellet! Stod ikke fast én gang i vinter og kjørte opp bakker der nye Ring-Opeler (sorry folkens, vet det er mange av dere her.. :)) og Passater slet! Eneste feilen med Hakka R er egenskapene på våt asfalt..

Motsatt erfaring her. Svogeren min hadde 1-serie, og når vi er på fjellet med de så må han legge på kjettinger for å komme opp, da med sesongnye Nokian piggfrie dekk, mens jeg kjørte rett opp med 4 år gamle Hankook dekk.

Dekk har mye å si fra bil til bil også, jeg skal bytte iår og lurer på å gå ned fra 225/45/17 til 205/50/17, om jeg plutselig ikke ombestemmer meg og går på med 18 tommere iår, men gode dekk blir det ihvertfall..

Hankook dekkene har vært en positiv overraskelse for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv 205/55-16 med Hankook pigg. Syns bredden er ok, men syns dekkene kunne vært bedre. De er gode på is, men løsere snø er en utfordring. Vurderer å gå over til Hakka 7 pigg i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjøpte faktisk Snowtrack der ifjor til min gamle a4 quattro. Desverre solgte jeg den grunnet plass til barnesete nummer 2.

Nå har jeg FWD med piggfritt. Var en del episoder i vinter på voss og kvamskogen hvor jeg savnet bedre grep. Spesielt på glattpolert snø/is. Kanskje det var ny bil kombinert med nybegynner på FWD, men vurderer pigg i år. Kjedelig å kjøpe nye dekk 2 sesonger på rad da!

Kjøpte som hurtigkjettinger som "worst case". ;)

Endret av Bjørgvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg kjøpte nye vinterdekk til konebilen i 2007, og så smalt jeg sidelengs med et vogntog i desember 2008. Dekkene ble da lakkerte fordi han som lakkerte ikke så poenget i å dekke dem til med noe, og så ble gummien ødelagt. Så kjøpte jeg nye vinterdekk til den før sesongen i 2009, nye vinterdekk til min bil i februar 2010, nye sommerdekk til begge bilene i 2010, og solgte konebilen 16. mai i år etter å ha kjøpt ny konebil 4. mai. Siden den nye bilen har 15" vinterhjul og den gamle hadde 14", så kunne ikke de gamle vinterdekkene flyttes med til ny bil, så da blir det nye vinterdekk enda en gang...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 225/45-17" på vinter, av type Marshall, etter at mekanikern min, som også selger dekk, syntes de var utrolig like Hakka 5 i mønster, og hadde lyst til å prøve de.. og jeg ble prøve kanin... Litt skeptisk siden jeg hadde 2 år gammle hakka 5 dekk. MEN, jeg kjenner ingen forskjell på hakka5 og de Marshall dekka, til en brøkdel av prisen.. Ga vel 4000 for 4 dekk. Skal sies at jeg har en Audi A6 Quattro.. Stor og tung bil hjelper selvfølgelig på grepet.. Men jeg er fornøyd ihvertfall, og gleder meg til å se hvordan de er på 2 sesongen :)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har Michelin X-Ice Xi2 i 205/50R17 på egen bil, og konebilen får Vredestein SnowTRAC 3 i 185/65R15, har jeg bestemt meg for. Det forrige settet SnowTRAC var så bra at det ikke er noen grunn til å bytte. I tillegg er de billige :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Nokian Hakka R(piggfritt), 205/55-16, på meg denne gangen. Kommer sikkert til å angre på piggfri de tre dagene i vinterhalvåret man burde hatt pigg, men da har jeg i verste fall firmabil med 4 kjettinger til.

Ang. dekksjapper så har du jo RS Dekk - Mongstad, Dekk1 Kokstad og Dekkhuset Alversund. Jeg har fordelen av rabatten til jobben, men disse tre(og særlig hos RS Dekk) får du god service! Syns det betyr litt og.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Goodyear Ultra Grip Ice + i dim. 225/45-17 etter tidligere å ha slitt ut tre sett med Michelin X-Ice (to generasjoner). Testvinner fra forrige test, og ble kjøpt fordi de kom ut best på våt og tørr asfalt. Jeg kjører primært Asker-Oslo-Asker i saltlake hver dag, og litt på dårlig brøyta veier. Null problemer, og skjønner hvorfor de kom ut best i test. Men, jeg synes det er vanskelig å avgjøre om de er bedre enn Michelin X-Ice. (Kjører nå en senket ny bil, og med en helt annen dimensjon, så det er vanskelig med en direkte sammenligning).

Jeg mener at det viktigste kriteriet er at man leser det som står under overskriften på dekktestene og finner ut de gode og dårlige sidene, og hvordan dette påvirker der hvor du kjører. For meg var bremselengde og oppførsel/stabilitet på tørr/våt asfalt viktigst, deretter på snø.

Bottom line: Det er ikke mye som skiller 1. 2. 3. og 4. plass (hhv. Goodyear, Conti, Hakka, og Mihelin). Men det som skiller er på hvilket underlag DU kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg vil vurdere Vredestein WinTRAC Xtreme neste vinter (regner med X-Ice2-dekkene er utslitte/for gamle til da), da disse koster mindre enn Michelin og har like bra ytelser. En kompis kjøpte slike og har kjørt på allslags toskete vinterføre uten noen som helst dramatikk og anbefaler dem varmt. Han har også lavprofil vinterdekk, 225/45R17.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...