tretre

korrigering + wipedown

Hei

Lurer lit på dette med wipedown med surfex hd.

Etter korrigering og polish så skal bilen dynkes i surfex hd for så tørkes og voksing. Vil ikke mye av dybden man lager gjennom korrigering og polish bli borte igjen etter surfex dynkingen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex HD brukes som wipedown etter grov polish som f.eks scholl S03 Gold for å fjerne en del av oljene som ligger i denne polishen som kan skape hologrammer. Neste steg kan være en medium eller fin polish som S17+ eller S30+. Etter S30+ trenger en ikke wipedown og kan da gå rett på LSP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva hvis en bruker 3M, kan surfefx brukes etter blå 3M? denne er jo litt seig å få vekk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wipedown er MINST like nødvendig etter finpolish som etter grov polish. Eneste unntaket er hvis man VET at man ikke lager hologrammer. Wipedown tar man etter hvert panel for å sjekke resultatet (med IPA eller f.eks kontrolspray). Det er jo resultatet etter f.eks S30 som teller. Det er ved siste steget hologrammene kan bli en utfordring.

Skal man kun ta wipedown med avfetting etter hele bilen så må man jo begynne helt på nytt hvis det ikke ble bra. Affettingsrunden når man er ferdig vil jeg ikke kalle wipedown, dette er mest for å fjerne rester og støv osv for min del.

Wipedown ødelegger ikke resultatet nei, ikke hvis du bruker korrigerende polish.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg lært noe nytt i dag og Mighty :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva hvis en bruker 3M, kan surfefx brukes etter blå 3M? denne er jo litt seig å få vekk.

Erfaringsmessig (min erfaring) har de forskjellige merkene forskjellige wipedown-produkt som fungerer best til å fjerne oljene.

3M har sin kontrollspray.

Menzerna har sin Top Inspection.

Scholl har sin CF02

osv

3M's kontrollspray har jeg likevel i hyllen som lube til våtslip og den syns jeg også egner seg fint til å fjerne oljer fra Scholl.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smyger meg småfrekt inn her med et lite spørsmål:)

Er litt småforvirra og håper noen kan avklare.

- Gitt at IPA tar oljene i det man korrigerer med, er en wipedown da tilstrekkelig eller må/bør man ta en avfetting/vask?

Jeg er muligens på viddene, men jeg så liksom for meg at IPA er "renere" enn avfetting som er spylt vekk med "vanlig" vann (med alle de ulumskheter man leser at vann inneholder). Eller tar microfiber de med seg når man tørker av?

Hvis ikke, kan man da bruke litt IPA ved avtørking for å fjerne "vann-urenheter"...?

Noen som har noe erfaring med GTechniq P1 og P2 og IPA?

På forhånd takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Urenheter i vann er bare et problem hvis man lar det ligge å tørke på lakken. Hvis wipedwon tar oljene så ser man det virkelige resultatet i lakken. Det er likevel ofte nødvendig med en vask til slutt for å fjerne poleringsstøv fra kriker og kroker osv. IPA eller annen wipedown tar man FØR voks/sealer. Bruker man sealer er det desto mer viktig at lakken er helt fri for oljer, og det kan dermed være lurt å ta en runde avfetting i tillegg til wipedown.

Gtechniq polishene er veldig snille når det gjelder oljer, så der kreves det liten innsats med wipedown osv. Støv og sprut er også lett å spyle av med vann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smyger meg småfrekt jeg også... Bør man ta noen form for wipe-down etter man har brukt Meguiar's UC med DA-maskin? Altså før voks (minnevoksen "Engel", om det skal ha noe å si).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kjekt å ta en wipedown for å sjekke for hazing eller andre problemer. Produkter som ultimate compound KAN matte ned eller lage microriper på veldig myk lakk f.eks. Om man vil gå over hele bilen for å fjerne oljene eller ikke er nesten en personlig preferanse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På det jeg har testa hittil lager den ikke mikroriper, bare fjerner dem! :D Kommer nok til å ta en runde surfex HD etter UC når jeg tar min egen bil. Hvordan blander man ut da? Holder det med 1:20?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hr brukt 1:20 og synes det funker bra. Men den skader jo ikke å bruke 1:10 heller for å være sikker.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar Mighty :)

Nå blir det mye gnåling fra meg her, men bare en liten teskje til: Spray/foam på SurfexHD og HT det av eller snakker vi vask med mitt...eller begge deler?

Og når du sier at GTechniq kan spyles av med vann, er det faktisk tilstrekkelig, eller kjører du avfetting (eller shampo?) på den og?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å vaske med mitt (svamp) etter korrigering. Kun surfex og avspyling + tørk. Dette gjør jeg egentlig uansett hvilke produkter jeg har brukt. Åpner dører, spruter surfex godt i dørkarmer osv og spyler så av. Deretter resten av bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive