magne

Polere/rengjøre eksosrør?

Har et par endestusser (av typen eksosrør) som jeg sliter med å få fine.

Har prøvd å dra over med både autosol og andre metallpoleringsprodukter.

Har også prøvd å bruke felgrens og skrubbe rørene reine.

SLiter med fastbrent skit som gjør at eksosen har mistet glansen, samt masse fastbrente flekker som ikke vil løs med noe som helst middel..

Må jeg demontere eksospotta og ta frem batteridrillen med negerkuse for å få den rein igjen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig stålull med såpe og en god avfetting, Prickbort f.eks tar mye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stålullpad og Autosol får jeg vekk mye grufs med. Autosol med mf etterpå får opp glansen. Ellers er Ferrobet Rustvask noe jeg bruker hvis det er riktig ille.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en del merker på eksosrørene som kan se ut som rustflekker, men siden det er rustfritt stål er det nok noe annet. Brune flekker som ser ut som de sitter inni stålet.

Tok en runde isted og prøvde med flere typer avfetting, stålull, autosol og meguairs metal polish.

Ble blankt og fint, men de flekkene sitter der fortsatt.. Var ikke mulig å skrubbe vekk med hverken stålull eller autosol.

Noen som har noen andre forslag? (vil helst slippe å demontere hele eksosen for polering)

Flekkene synes på dette bildet: Det var før jobben gjort idag..

IMG_0642.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snålt..Prøve med nanosvamp kanskje? Eller gå enda grovere til verks enn du har gjort.Sitrusrens om det er fra asfalt/tjære eller lignende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan prøve sitrus rens også, men virker egentlig som om flekkene sitter inni materialet.

Orker ikke demontere hele eksospotta bare for å polere vekk de småflekkene.. Er jo uansett bare jeg som ser dem :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor hardt har du egentlig prøvd? En tube Autosol og tøyfiller kombinert med god tid skal ta dette. Egentlig svært lett å polere runde ting da du bare slenger filla rundt og gnur på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.

Brukte over en time igår med både avfetting i flere varianter, varmtvann, kladtvann i høytrykk, autosol, autoglym metalpolish og mugairs metal polish, samt en hel rull av filler og en del microfiberkluter.. Smørte på godt med autosol og dro fillene rundt endestussene en lenger stund.

Det ble veldig blankt og fint, men flekkene forsvant ikke :P

Kan jo nevnes at når jeg monterte potta for et drøy år siden var den brukt, og de samme flekkene var der da.

Da sto jeg to timer med DA maskin og autosol, men fikk ikke vekk alt da heller... Og da var potta ikke montert på bilen, så da gikk det ann å komme til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har mulighet, test med mothers powerball på drill eller kompressor med autosol. Pleier å skje litt mer enn for hånd da har jeg funnet ut ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er jo uansett bare jeg som ser dem :rolleyes:

Hehe..ville jo sagt det gjorde det ennå verre :P Sånn er det for min del ihvertfall - jo mindre og ubetydelig det er for andre, jo mer plager det meg! Det er DCN-syndromet tror jeg.. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poerball høres ut som en ide. Får bestille det etterhvert :thumbup:

FokuSt170: Er derfor jeg prøver så hardt å få dem flekkfrie :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vaska mine stusser i dag. hatt bilen i tre år og aldri vaska de:)

Trodde de skulle være sorte jeg... :P

hadde faktisk ikke anelse hva jeg skulle ha på, bare at det måtte ta. tok på avfettingsstoff av ukjent merke, surfex, bilberry og pøste på med ironX etter hvert som stålet kom frem :)

sprøyta på mye produkt og tok meg god tid med å fikse vaskebøtte og børste. sorte tykke dråper låg på bakken, sinnsykt ille. aldri hadde jeg trodd dette. store klaser med sammenpresset møkk falt av :/ jobba sikkert en time, fikk bort 95 % kun småtteri igjen. noen som kan anbefale noe som tar møkka som sitter mest? vil stålull ripe opp? vil jo skåne om det går, er redd for å ripe opp muligens blir det mindre beskyttet om metallet ripes opp utsettes for eksponering for vær og vind.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som selger powerball etc. I Norge?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forskjellen mtp. bruksområde med den runde kontra den med kjegleforma?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg kan tenke meg at kjegleforma er beregna inni felgene. Altso eikene.

Den runde er vel bedre til felgkantene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes stålull + autosol alltid gjør susen for å få blank eksos jeg, selv på en gammel Toyota fra 90-tallet. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vaska mine stusser i dag. hatt bilen i tre år og aldri vaska de:)

Trodde de skulle være sorte jeg... :P

hadde faktisk ikke anelse hva jeg skulle ha på, bare at det måtte ta. tok på avfettingsstoff av ukjent merke, surfex, bilberry og pøste på med ironX etter hvert som stålet kom frem :)

sprøyta på mye produkt og tok meg god tid med å fikse vaskebøtte og børste. sorte tykke dråper låg på bakken, sinnsykt ille. aldri hadde jeg trodd dette. store klaser med sammenpresset møkk falt av :/ jobba sikkert en time, fikk bort 95 % kun småtteri igjen. noen som kan anbefale noe som tar møkka som sitter mest? vil stålull ripe opp? vil jo skåne om det går, er redd for å ripe opp muligens blir det mindre beskyttet om metallet ripes opp utsettes for eksponering for vær og vind.

Kona har samme bil som deg. Jeg brukte stålull og Autosol for å få mine blanke. Funka fett det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som selger powerball etc. I Norge?

Bilxtra pleier og ha dem også

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slitt med slike flekker selv. Jeg brukte fint pussepapir for å få de bort. satt ganske langt inne i stålet egentlig, så her er det bare å finne fram tålmodigheten :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive