ØHN

S&S Sort SS-lakk Toyota RAV4 mkII - ØHN detail

33 innlegg i emnet

Toyota RAV4 mkII

IMG_3739.jpg

Eier tok kontakt tidligere i sommer og vi avtalte en skikkelig løft av lakken når ferien var over. Jeg har sett bilen flere ganger i årenes løp og var klar over at den hadde reklame og folierte pyntelister. Videre visste jeg at den var helsort og sannsyligvis myk siden den var Japansk.

At det ikke var klarlakk viste seg fort ved at paden ble helsort etter ei enkelt runde. Nitidig rengjøring av pad etter hvert runde, og hyppig padbytte var nødvendig på denne. Høy grad av renslighet når det gjelder utstyret er viktig for å unngå strafferunder, det har jeg erfart før.

Innvendig ble det avtalt å gjøre litt hvis tiden strakk til. Arbeidet med sort, seig, myk og sliten single-stage lakk tok mye tid, så det endte med en lettere interiørjobb. Bilen fikk støvsuging, kjapp vinduspuss med Swissvax fludium, vask av gummimatter med børste og SurfexHD 1:10, støvkost med støvsuging i ventilasjonsdyser, på trange steder og green clean 1:15 med mf på vinylinteriør ellers.

Ved ankomst:

Bilen var ganske ren etter vask av eier.

IMG_3666.jpg

Tydelig merker etter tidligere maskinpolering øverst på C-stolpen.

IMG_3664.jpg

Et par interiørbilder.

IMG_3667.jpg

IMG_3668.jpg

P21S PG på felger

IMG_3669.jpg

Prickbort

IMG_3670.jpg

Et vinnerlag innen vask og bilrengjøring

IMG_3672.jpg

Solid blanding i skumkanon med CG CW&G og Bilthamber Autofoam

IMG_3673.jpg

Det var fortsatt litt møkk igjen på bilen, som forsvant med vaskegjengen.

IMG_3674.jpg

Vann, ONR og mild Meguiar's Professional Clay

IMG_3675.jpg

Generelt brun møkk på clayen fra hvert panel. Bildet viser clay etter hjuldeksel. Taket var verst.

IMG_3676.jpg

SurfexHD og Prickbort jobbet inn med Swissvax kost

IMG_3677.jpg

Så var det tid for litt måling av lakk. Jeg hadde allerede målt litt sammen med eier, ved ankomst, da vi avtalte hva som skulle gjøres.

Siden lakken ikke var veldig tykk og den tydeligvis var maskinpolert tidligere var det greit å oppdage at det var helsort farge uten klarlakk. Derfor ingen grunn til bekymring.

Verdier inni dørene var typisk 55-60 my. Panser var omlakkert og viste en del høyere verdier. Ingen klarlakk der heller.

IMG_3678.jpg

IMG_3679.jpg

IMG_3680.jpg

Panser

IMG_3681.jpg

IMG_3682.jpg

IMG_3683.jpg

IMG_3684.jpg

IMG_3686.jpg

Etter en kjapp test med Meguiar's MG #205 på soft buff finishpad så jeg at dette ga ønsket finish, fjernet swirls, men tok for lite RDS. Prøvde da Meguiar's D151 og soft buff polishpute som ble kjørt to runder over hele bilen, og en ekstra gang der behovet meldte seg. Trinn 6 på FlexDA, press som gradvis ble sluppet opp fjernet 90-95% RDS.

De 10 neste 50/50 bildene er etter 2-3 runder D151 med Soft buff polishpute.

IMG_3695.jpg

IMG_3701.jpg

IMG_3707.jpg

IMG_3730.jpg

IMG_3733.jpg

IMG_3760.jpg

IMG_3761.jpg

IMG_3764.jpg

IMG_3768.jpg

IMG_3765.jpg

Så kom Thomas_K innom og startet umiddelbart å skru Toyota'en fra hverandre. Lettere å komme til med maskin bak her slik, må vite. BMW'en hans er fortsatt ripefri og glatt som en ål i lakken, etter at han tok en skikkelig detail på den tidligere i sommer.

IMG_3747.jpg

Kanskje ikke det beste 50/50-bildet jeg har tatt. Baklyktene ble i hvert fall ripefrie og blanke.

IMG_3755.jpg

50/50 bilde av plastdeksler på rails som fikk D151

IMG_3798.jpg

Speilhus måtte også få litt TLC

IMG_3782.jpg

IMG_3783.jpg

50/50 bilde av stigtrinn/rør som fikk D151

IMG_3776.jpg

50/50 av eksos som fikk stålullpad med Autosol innvendig og utvendig

IMG_3802.jpg

IMG_3807.jpg

Frontrute fikk RainX. Gummilister og dekk fikk Pneu. Plast fikk Protection Matt. Bakrutevisker i plast var melkehvit og fikk Owatrol polytrol. Felger fikk spraysealer som fulgte med P21S PG.

IMG_3836.jpg

Til slutt ble hele bilen kjørt med FlexDA, Soft Buff 1.0 og 2.0 finish pad, og Meguiar's Mirror Glaze #205. Trinn 4 på maskinen. Lett press som ble sluppet til kun vekt av maskinen.

IMG_3771.jpg

IMG_3772.jpg

IMG_3773.jpg

IMG_3794.jpg

Noen refleksjonsbilder

IMG_3787.jpg

IMG_3789.jpg

IMG_3791.jpg

IMG_3792.jpg

LSP ble Swissvax Saphir/Mirage

IMG_3810.jpg

Ferdigbilder:

IMG_3820.jpg

IMG_3835.jpg

IMG_3833.jpg

IMG_3832.jpg

IMG_3831.jpg

IMG_3830.jpg

IMG_3829.jpg

IMG_3827.jpg

IMG_3825.jpg

IMG_3823.jpg

IMG_3816.jpg

IMG_3812.jpg

Tid brukt: 23 timer

Takk for oppmerksomheten.

Endret av ØHN
58

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dum ide egentlig... nå er den så blank at ingen ser reklamen til Sanden Hotell lenger.. men blank det ble den og igjen en flott jobb Øyvind.. :)

Cred på deg..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra, strøken resultat som vanlig ØHN ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra resultat! God tekst og bilder også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra :) Kred for mange fine 50/50 bilder og perfekt resultat!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent... Regner med det blir fullt på Sanden hver tirsdag og torsdag nå....

Creddis gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svart er pent når det er velholdt gitt! :)

Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid ØHN, jeg synes ikke tidsbruken var så gal, spesielt ikke da det var SS lakk.

SS lakk er pyton å jobbe med synes ihvertfall jeg, da med alt ekstraarbeidet det medfører.

Cred er servert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en nydelig jobb fra deg. Ble et realt løft på denne.

Høres litt tungvindt ut å måtte rengjøre pad etter hver runde.

Cred er selvsagt gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint resultat og fine bilder!

Kan man bare fortsette som normalt med maskin over all den reklamen, eller må man gjøre noe annet der den ligger?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S, mange bra bilder og godt dokumentert, :thumbup:

kred for bra arbeid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er litt av en forvandling ØHN :thumbs:

Veldig blank.

Cred selvfølgelig. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dum ide egentlig... nå er den så blank at ingen ser reklamen til Sanden Hotell lenger.. men blank det ble den og igjen en flott jobb Øyvind.. :)

Cred på deg..

Ha ha, satser på at reklamen synes igjen etter nitidig vasking og en vintersesong :D. Takk for cred og gode ord.

Veldig bra, strøken resultat som vanlig ØHN ;)

Tusen takk, hyggelig og høre :)

Kjempebra resultat! God tekst og bilder også :)

Takk, hyggelig at du likte writeup'en også :)

Kjempebra :) Kred for mange fine 50/50 bilder og perfekt resultat!

Mange takk for cred. 50/50 på helsort er digg :)

Strøkent... Regner med det blir fullt på Sanden hver tirsdag og torsdag nå....

Creddis gitt :)

Tusen takk for cred. Bileier og samtidig hotelleier, satser nok på fulle hus i lang tid fremover, helt klart ;)

Svart er pent når det er velholdt gitt! :)

Cred gitt.

Det er jeg 110% enig i. Takk for cred :)

Flott arbeid ØHN, jeg synes ikke tidsbruken var så gal, spesielt ikke da det var SS lakk.

SS lakk er pyton å jobbe med synes ihvertfall jeg, da med alt ekstraarbeidet det medfører.

Cred er servert.

Tusen takk for hyggelige ord og cred. Jeg har mange svarte pad'er liggende nå som må vaskes skikkelig. :) Tidsmessig er det vel ok. Dette var en av de første RAV4 mkII som kom til landet. Med voksen kjørelengde, 11 år på veien og sort lakk slitt helt ut i kantene på alle paneler, tar det tid å løfte hver del av bilen. ;)

Nok en nydelig jobb fra deg. Ble et realt løft på denne.

Høres litt tungvindt ut å måtte rengjøre pad etter hver runde.

Cred er selvsagt gitt :)

Hyggelig med slik tilbakemelding og cred :) Litt ekstra tungvindt er det, men det gikk jo greit. :)

Fint resultat og fine bilder!

Kan man bare fortsette som normalt med maskin over all den reklamen, eller må man gjøre noe annet der den ligger?

Takk :) Ja, man kan fortsette over reklamen, men man må selvsagt passe på varmen. Ved å bruke DA-maskin med tvungen rotasjon får man en fin balanse mellom korreksjon og varme på sensitive paneler.

Den største utfordringen var egentlig at alle bokstavene hadde tagger og spisser på seg. Først all møkka som lå rundt hver bokstav i reklamen, og etterpå polishen som la seg rundt kriker og kroker i reklamen etter korrigering. Man skal også virkelig buffe av forsiktig på slik lakk for ikke å lage merker. Teknikken ble å la lakken avkjøle seg skikkelig før avbuffing. Man korrigerer ett sted, korrigerer videre et annet sted, for så å gå tilbake og buffe av når panelet er avkjølt. :)

Flott S&S, mange bra bilder og godt dokumentert, :thumbup:

kred for bra arbeid.

Mange takk for god tilbakemelding og cred :)

Dette er litt av en forvandling ØHN :thumbs:

Veldig blank.

Cred selvfølgelig. :thumbup:

Tusen takk, Ole Gunnar. Hyggelig at du likte jobben! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hemst mycket bra dette her ja! :thumbs: Skal ta 06 sort Audi til helgen, og kommer til å bruke tråden din om samme type bil som "guide" :)

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig flott jobb!

+cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen, super jobb som beviser at du mestrer sort japselakk uten problemer :)

Ser ut som D151 er en meget allsidig polish som passer fint på slik lakk...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir bare mer og mer imponert over jobbene dine, Øyvind. Suverent!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott jobb.brae bilda

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra resultat!!! Blaankt! Hvordan er det og korrigere over klistermerker?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hemst mycket bra dette her ja! :thumbs: Skal ta 06 sort Audi til helgen, og kommer til å bruke tråden din om samme type bil som "guide" :)

Takk skal du ha. Lykke til med Audi A6. Tynn lakk var vel største overraskelsen på den 2008 modellen jeg tok. Derfor måtte jeg gi tapt for noen etsemerker fra Pip-pip bajs, selv etter noen harde korrigeringsrunder. Håper på S&S av bilen du tar ;)

Virkelig flott jobb!

+cred :)

Hyggelig og høre :) Takk for cred.

Igjen, super jobb som beviser at du mestrer sort japselakk uten problemer :)

Ser ut som D151 er en meget allsidig polish som passer fint på slik lakk...

Tusen takk! DA maskin, og forsiktig buffing på avkjølt lakk, ordner stort sett det meste. D151 er anvendelig til nye rart, det er sikkert. :)

Jeg blir bare mer og mer imponert over jobbene dine, Øyvind. Suverent!

Tusen takk, Øivind. Slik tilbakemelding settes stor pris på :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive