Gå til innhold

3m beskyttelsesfilm, hvordan legge på lakken..?


bilmagikeren

Recommended Posts

bilmagikeren

Har anskaffet beskyttelsesfilm til bakfanger, da jeg har hunder osv... Skal polere opp det jeg klarer av riper o.l og legge film over. Ser mange spruter på såpevann? vann? e.l får så å legge på lakken og stryke med medfølgende nal. Går vel ann å legge på uten væske, men kanskje ikke lett å flytte filmen etterpå.? Er det noen som har erfaring, og kanskje et par tips? Hva skal jeg bruke av væske/blandingsforhold ev?.

P.s har sett litt på youtube, men der var det hele biler og folien virket litt tynnere enn den jeg har, så litt skeptisk..

Takker for innspill:)

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke bruker væske er det vanskelig å stryke filmen på plass og stor sjans for luftbobler. Jeg har brukt vann med noen dråper såpe(mild såpe av noe slag). På områder med spisse vinkler/ujevnheter kan man bruke IPA da den fordamper mye fortere fra under filmen og filmen fester seg mye raskere. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Ok, så om jeg bruker en mild sjampo til bilen? Fangeren er jo rimelig rett, men noen kanter er det jo. Så om jeg tar noen dusjer væske, legger på og stryker ut boblerblir det greit? ser noen bruker varmepistol, er det for å krympe plast el tørke væske? eller noe annet kanskje.. Blir det ikke helt 100% er det ikke krise, den var rimelig(ebay) og da får jeg litt ekstra trening:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Har vel noe såpevann og tid skal jeg sikkert få ordnet, den siste er det værre med:) Blir sikkert sånn bobleplastlook:)

Skal prøve i dag..

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags folie er det? blank steinsprutfolie eller folie med farge? foliene 3m har med farge er veldig enkle å legge, men finnes mange forskjellige typer folie. De alle fleste foliene er enklest å legge UTEN vann og såpe :)

Jeg bruker alldri vann når jeg legger folie, har ikke gjort det såå mye, men har vært med på å hel foliere en ford transitt ;)

vanligvis kan du legge folien og løfte den opp igjen mange ganger før du får lagt den perfekt og dermed bruker nalen til å få folien til å sitte 100% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den gjennomsiktige "steinsprutfolien" så er det greit med litt såpevann - det strykes uansett ut når man er fornøyd med plasseringen. Er det vanlig folie så går det fint å ikke bruke såpevann, men er det lengre "strekk" / større flater så anbefaler jeg å bruke "lube" da også. River man opp for mye så strekker man folien etterhvert - selv om den tåler mye så er det grenser her også.

Får du bobler etter påstryking (anbefaler å bruke noe mykt noe med definert kant) så punkterer du bare boblen med en nål eller lignende - så stryker du ut boblen etterpå. Husk at overflaten må være stein-hakke rein - jeg brukte ren isopropanol for å fjerne alt fra aktuell overflate.

Hilsen en som har lagt hundrevis av kvm med folie i sin tid..... biler, skilt, reklameskilt etc etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det mye an på hva slags folie man har. Flere av de litt bedre 3M foliene er laget med mikroskopiske "glasskuler" i limet slik at den enkelt skal kunne flyttes etter at den har vært i kontakt med flaten, og dermed egner seg best å legge uten lube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hmmmm den er gjennomsiktig, ikke noe farge. Det er jo en beskyttelsesfolie så den er kanskje litt tykkere enn heldekkende? Bare druser på med litt væske men ikke for mye så jeg har kontrol på sakene. OOg blir det bobler, får jeg frem med nål å stikke litt.. :) takk for respons

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det mye an på hva slags folie man har. Flere av de litt bedre 3M foliene er laget med mikroskopiske "glasskuler" i limet slik at den enkelt skal kunne flyttes etter at den har vært i kontakt med flaten, og dermed egner seg best å legge uten lube.

Det er noen år siden sist jeg holdt på med dette - så jeg var kun da sikkert borti de med ordinær lim på den tiden (3m 800 og oppover til 1200 var vanlige ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det sikkert steinsprut folien til 3M du har. Jeg synes den var ganske vanskelig å legge, men du kan prøve med vann på denne, det skal jeg prøve neste gang ;)

Det jeg hadde størst problemer med var at jeg måtte ta under folien i limet sånn at det ble fingermerker under folien som vistes ganske godt på blå bil :P skal prøve å skjære til folien først å bruke vann i helga :)

Det er noen år siden sist jeg holdt på med dette - så jeg var kun da sikkert borti de med ordinær lim på den tiden (3m 800 og oppover til 1200 var vanlige ihvertfall).

Er en del nye folier siden den tid ja tror jeg. Jeg var på kurs med en kar fra 3m i fjor der vi folierte en hel bil(fra hvit til svart med dekor), og han sa at han aldri brukte vann når ha la folie, pga at folien hadde blitt såppas bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dette gjort på en lokal bilpleiesjappe for 900,- i desember i fjor. De har rundet av hjørnene og lagt den meget fint og symmetrisk. Dessverre har denne 3M-filmen nå begynt å gulne litt. Uansett vet jeg ikke om noe bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

HaakonO er vel ekspert på å legge film mener jeg å huske, kanskje han har noe fornuftig å bidra med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg tror jeg skal prøve å skjære til hjørner etc, så blir det kanskje litt lettere.Vet ikke helt hvilken 3m film dette er, men kjøpte den på ebay, etter tips og link her inne på forumet. Skulle visst være laget for å ha på helicopeter "vinger" som beskyttelse mot sur nedbør og nedfall osv.. ifølge annonsen altså:)

Kanskje forsvaret jeg skulle kontaktet for tips..ha-ha:()

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-

Jeg bruker monteringsvæske for solfilm når jeg legger transparent 3M steinsprutfolie (på bakfanger, inne i døråpninger etc.), ikke bruk for mye såpe ellers må du bruke mye tid på å få folien til å feste. Får du en vannboble midt i er det bare å vende folieskrapa mot deg mens du presser den fra deg med litt makt, da vil du ikke få folde på folien og vannet vil som regel finne en vei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...