Gå til innhold

S&S: 2006 Nissan Navara - også med maling


Knutis

Recommended Posts

Da er helgens jobb ferdig og levert. Dette er bil nr 2 i sommer med malingsflekker, og denne hadde også flytmasse på høyre skjerm og dør i tillegg.

Produktliste:

-smartwax smartcarwash såpe, i bøtte og kanon

-surfex hd

-scholl rim7 felgrens og ez-mini børste

-espuma mikrofiber mitt

-espuma tørkehåndkle

-3m sliperondell og 3m 9my slipepapir

-blå 3m maskeringstape 3434

-gul scholl med s3gold

-orange scholl med s17+

-hvit lake country ccs med s30+

-Ovatrol polytrol på utvendig plast

-sv pneu matt på dekksider

-sv autobahn på felger

-bare bones på innerskjermer

-meguiars all metal polish på krom i grill og bakfanger

-nanolotus glassforsegling

-chemical guys Green Clean i diverse blandinger innvendig

-våtsuger fra Nilfisk

-mothers interiørbørste

-espuma glassrens

-collinite 845

Jeg har bare noen få bilder fra før vask. Dette er da en pickup og eier hadde for en stund siden kjøpt et gummitrekk som skal ligge over planet. Ulempen er såklart at dette tar livet av lakken rundt kantene, og jeg begynte å få bange anelser når jeg så dette.

DSC01147.jpg

DSC01148.jpg

DSC01149.jpg

DSC01150.jpg

DSC01151.jpg

DSC01153.jpg

Eier jobber som snekker og jeg begynte med å vaske planet. Her var det ymse sagmugg og flis.

DSC01154.jpg

Tricolor is? *nammenamm*

DSC01155.jpg

Like etter at disse bildene ble tatt begynte det å regne, så jeg hastet meg gjennom resten av vasken.

Inspeksjonsbilder etter at jeg har fått bilen under tak igjen:

DSC01156.jpg

DSC01157.jpg

DSC01158.jpg

DSC01159.jpg

DSC01162.jpg

DSC01163.jpg

DSC01164.jpg

DSC01168.jpg

DSC01169.jpg

DSC01170.jpg

DSC01172.jpg

DSC01177.jpg

Jeg kjente under vaskingen at det var endel inngrodd møkk på de laveste panelene, så de ble clayet. Dette er etter en side og begge var like, og enda værre på bakluken og krommen bak:

DSC01200.jpg

DSC01201.jpg

Ble nesten litt satt ut av alle disse defektene, men tok meg en runde med lakkmåleren for å se hvor mye jeg hadde å slipe på, og det var ikke mye!

DSC01178.jpg

Begynte så med sliping av både maling og fyllmasse. Bredderne er av plast, og de har ikke klarlakk. Ser også godt strukturen av plasten i lakken, så her prøvde jeg å være så forsiktig som overhode mulig.

DSC01179.jpg

DSC01180.jpg

DSC01185.jpg

Så begynte jeg med korrigeringen på taket, gul scholl og s3gold (av gammel vane).

DSC01182.jpg

DSC01184.jpg

Det tok alt, men lakken føltes utrolig klebrig og mistet utrolig mye av glansen etter dette. Tok likevel hele taket, uten at det gikk opp noe lys for meg. Begynte så på panseret, og etter omtrent halve panseret med samme driten; plenty kjørespor og seig lakk, fant jeg frem s17+, s30+ og noen pads jeg hadde liggende.

Prøvde meg så frem og endte opp med s17+ på orange scholl.

Panseret etter s3gold og gul scholl:

DSC01186.jpg

Panseret etter s17+ og orange scholl:

DSC01188.jpg

MYE bedre.

Så jeg fortsatte, og fant da ut at skjermbredderne ikke hadde klarlakk:

DSC01190.jpg

Før:

DSC01189.jpg

50/50:

DSC01192.jpg

Etter:

DSC01193.jpg

Jeg syns fortsatt lakken var i overkant sticky og at det fortsatt ble for mye kjørespor.

Så jeg prøvde en enda finere pute: hvit light polishing pad fra Lake Country (hakket finere enn orange scholl igjen) og s30+

Hadde egentlig ingen trua på dette, men prøvde likevel:

DSC01196.jpg

DSC01197.jpg

Lettere sjokkert!

Min venn i Ås hadde sendt meg en smakebit av CG Ez-creme som jeg også ville teste. Denne kjørte jeg på blå finishing pad fra LC (begynte å gå tom for pads) og fikk dette resultatet:

DSC01199.jpg

Fra der jeg satt så dette like bra ut som der jeg kjørte s30+, men overflaten føltes mye glattere ut.

Jeg fortsatte ufortrødent med s30+ på resten av bilen, med orange og s17+ som spotpad på de absolutt værste områdene:

DSC01202.jpg

DSC01206.jpg

DSC01210.jpg

Taket etter s30+:

DSC01211.jpg

DSC01212.jpg

DSC01213.jpg

Når jeg i tillegg satt der og skiftet bakplater, fant jeg endelig ut hvorfor limet ikke holder når jeg bruker das6-pro over lengre tid og kjører den hardt: varmen fra maskinen går ned via skruen og ned i bakplaten. Denne biten var faktisk så varm at jeg ikke kunne ta på den, og det gjør selvfølgelig både bakplate og pad varm også. Designfeil?

DSC01208.jpg

Etter at hele bilen var tatt med s30+, gikk jeg over krommen med Meguiars all metal polish, autobahn på felger, collinite 845 på lakken, Nanolotus glassforsegling på rutene, Pneu matt på dekksider, interiøret med Greenclean, vinduene innvendig med Torky og glassrens, CG Bare Bones i hjulbuer, autobahn på stigtrinn osv.

Ferdigbildene (tatt ute for en gangs skyld):

DSC01218.jpg

DSC01216.jpg

DSC01217.jpg

DSC01214.jpg

DSC01219.jpg

DSC01220.jpg

Takk for titten.

Endret av Knutis
  • DCN Poeng 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Nydelig forvandling!

Gjorde det ikke litt vondt i detailersjelen din å legge på plantrekket igjen etterpå når du vet det lager så jævlige merker? La du noe imellom sånn at trekket ikke rubber direkte på lakken?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det ikke litt vondt i detailersjelen din å legge på plantrekket igjen etterpå når du vet det lager så jævlige merker? La du noe imellom sånn at trekket ikke rubber direkte på lakken?

Jo, veldig. Det ligger en plastfilm der, men trekket går litt utover den. Trekket er jo skrudd fast i fremkant, og siden bilen skal selges til uka, er det like greit at det er på, slik som i annonsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Gullegod jobb dette gitt...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Real makeover på en sliten arbeidsbil dette :)

Hvordan er det å korrigere der bilen har klistermerker som på siden bak? Kjører en bare veldig forsiktig her?

Cred er selvsagt gitt :)

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å korrigere der bilen har klistermerker som på siden bak? Kjører en bare veldig forsiktig her?

Har tatt mange biler med både dekor og klistremerker. Gammel dekor som har tørket og blitt blass får faktisk frem fargen igjen pga oljene i polishen. Faren her er varme, men sålenge man tar det med ro, går det stort sett veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Godt jobba her, ja.

En del god informasjon om lakken og hvordan den er å arbeide med her. Jeg får snart inn en maken bil som trenger en shine, må bare innom shinearama først ;)

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært plaga med at putene mine også går i oppløsning når jeg kjører hardt..Har kjøpt ny bakplate(flexipads) fra bilnerden som jeg skal teste på en volvo xc70..Håper uber putene skal vare litt bedre nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...