Gå til innhold

Christers bilpleielogg


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Jeg har masse 5-56 og andre krypende smøremidler som løsner vanskelige ting hvis du er i manko på slikt :)

...men betyr dette at det går an å låne trykkluft i garasjen til din mor igjen? :P

Jeg har mange flasker med greier, men jeg innså at jeg ikke aner hvor de er... og ja, du kan sikkert få låne litt trykkluft :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100-120 Nm er ikke mye, men boltene bør være satt inn med alupasta eller lignende. Tipper forklaringen er at mekanikeren som nevnes har hatt av hjulet av en eller annen grunn selv om det kanskje ikke for utenforstående virker logisk... Eller noen jævelunger som lusker rundt i nabolaget med hjulkryss og strammer hjulbolter SÅ jævlig :)

Men hvor sannsynlig sistnevnte enn kan virke :fun: , så har forsåvidt Christer gardert seg mot slikt ved å ha en litt spesiell type bolter eller muttere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

100-120 Nm er ikke mye, men boltene bør være satt inn med alupasta eller lignende. Tipper forklaringen er at mekanikeren som nevnes har hatt av hjulet av en eller annen grunn selv om det kanskje ikke for utenforstående virker logisk... Eller noen jævelunger som lusker rundt i nabolaget med hjulkryss og strammer hjulbolter SÅ jævlig :)

Men hvor sannsynlig sistnevnte enn kan virke :fun: , så har forsåvidt Christer gardert seg mot slikt ved å ha en litt spesiell type bolter eller muttere...

Mekanikeren hadde av hjulet for å bytte drivaksling, men det var som sagt på venstre side, og jeg jævlet med høyre forhjul...

Det at jeg har litt rare muttere gjør jo det verre for folk å stikke av med hjulene, men det gjør det også vanskeligere å få hjulene av også siden jeg må ha spesialnøkkel som bygger 6-7 cm ut og gjør at mye av momentet forsvinner i luften...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanikeren hadde av hjulet for å bytte drivaksling, men det var som sagt på venstre side, og jeg jævlet med høyre forhjul...

Ja, det er derfor jeg mener han kan ha hatt av høyre forhjul også av en eller annen uforståelig grunn. Om ikke annet kan det ha vært en "åja, det var på andre siden ja!" som slo inn litt sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ja, det er mulig han måtte ha av drivakslingen på høyre side også for å komme til et eller annet... hadde faktisk ikke overrasket meg om Mitsubishi hadde laget en luddig patent på bytte av akslinger for å pumpe kunden for enda mer penger ved et verkstedsopphold...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig han måtte ha av drivakslingen på høyre side også for å komme til et eller annet... hadde faktisk ikke overrasket meg om Mitsubishi hadde laget en luddig patent på bytte av akslinger for å pumpe kunden for enda mer penger ved et verkstedsopphold...

Hva med bare å spraye ned hele felgen, med nav, og bolter ++ med CRC 6-66. Gjør hvertfall ikke at det sitter bedre, men er usikker på effekten dog. Klin blir det også, men det tar surfex på 10 sek :) Du har ikke smelt i noen hull som feks. kan ha bøyd boltene? da går de jo ikke ut. Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått av det dekket ditt nå eller pingla? :fun:

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Spørsmål til deg Christer: Når du hadde lakkért Galant'en din, hvor lenge venta du før du brukte Prickbort?

Ca en måned. Jeg fikk beskjed om å holde sterke kjemikalier unna bilen og være ytterst forsiktig med høytrykksspyler, så jeg vasket egentlig ikke bilen på en måned etter jeg hadde hentet den. Lett spyling for å få av den verste guggen, men det var alt.

Fått av det dekket ditt nå eller pingla? :fun:

Nei, dragen og ungen (og hunden) ble syke i helgen, så jeg har hatt full hyre med å være hjemme og fikse alt mulig annet. Er ikke så farlig om jeg dør i trafikken grunnet dårlige bremser.

Men du er hjertelig velkommen til å ta en økt, tøffen. Ta med jekk, min er pakket bort i flyttelasset. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Leste litt tilfeldig gjennom her nå, på jakt etter ca dato og hva du brukte for LSP på saaben til Paul, og ble plutselig litt bekymret. Ammetåken min lettet vel ikke før omtrent i sommer, så: var det jeg som knakk felgbørsten din i januar? Det var i så fall ikke særlig snilt gjort :P

Får låne nevnte saab til en liten nyttårstur siden girkassen min møtte dommedag 21/12, så tenkte jeg skulle levere den tilbake nyvasket og med et ferskt lag voks hvis tiden strekker til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får låne nevnte saab til en liten nyttårstur siden girkassen min møtte dommedag 21/12, så tenkte jeg skulle levere den tilbake nyvasket og med et ferskt lag voks hvis tiden strekker til :)

Var det ikke 21/12 det var spådd dommedag også? Og jeg som trodde det var tull. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Leste litt tilfeldig gjennom her nå, på jakt etter ca dato og hva du brukte for LSP på saaben til Paul, og ble plutselig litt bekymret. Ammetåken min lettet vel ikke før omtrent i sommer, så: var det jeg som knakk felgbørsten din i januar? Det var i så fall ikke særlig snilt gjort :P

Får låne nevnte saab til en liten nyttårstur siden girkassen min møtte dommedag 21/12, så tenkte jeg skulle levere den tilbake nyvasket og med et ferskt lag voks hvis tiden strekker til :)

Jeg la et lag Meg's NXT Tech Wax 2.0 toppet med et lag CG Pete's '53 Black Pearl. Sistnevnte voks har jeg solgt, men du kan få låne en skvett Collinite 845 som er like lett å legge og varer 5 ganger så lenge. :)

Husker ikke om det var du eller Fabrizio som knakk felgbørsten, men jeg har uansett kjøpt ny og har grandiose planer om å fikse den gamle en vakker dag. Har både børsten og håndtaket enda, trenger bare tid og plass...

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Fikk omsider vasket sleden igjen etter mange måneder på veien med tilhørende dritt.

Siden lite til ingenting av utstyret mitt er enkelt tilgjengelig (uten å ommøblere hele boden og åpne masse kasser) hentet jeg hgnubel og utstyret hans og padlet avgårde til YX i Bergen Sentrum.

Krøp forsiktig ned i kjelleren til selvvasken og fant en ledig bås, pakket ut og sauset inn hele bilen unntatt frontruten i Prickbort. Venstre bakhjul og høyre forhjul fikk Bilt-Hamber Auto-Wheel, mens venstre forhjul og høyre bakhjul fikk Würth felgrens. Alt dette fikk stå en sigg og litt til før det ble spylt av med tidenes hissigste høyttrykkspyler.

Deretter ble bilen sauset inn i Surfex HD 1:10 som fikk stå ca en sigg (går en del sigg i løpet av en bilvask, gitt) før jeg pøste på Wolf's Chemicals DeIronizer v3 på hele bilen. Dette fikk stå omtrentlig enda en sigg (men jeg sigget ikke denne gangen, får være grenser) mens jeg gnukket litt på dekkene med Surfex HD 1:10 og dekkbørste, før høyttrykkspyleren blåste alt av i lystig tempo.

Fylte to bøtter med varmt vann og helte en i drøy klunk Megs NXT Car Wash-såpe i den ene, dyppet DoDo Juice-svampen og satte i gang med håndvask. Washywashy og en sliten Biltema-mitt til litt vaskings under fangere og sideskjørt og nok en spylings.

Konstaterte at Collonite 476s som ble lagt i november i fjor og som kun ble refreshet med Scholl SW40 en gang for lenge siden hadde takket pent for seg, pakket sakene sine og stukket.

Rygget ut og fant et bra sted for å tørke. To mann med hvert sitt Miracle Dryer gjør at tørkingen går rimelig raskt. Deretter var det tid for litt ny voks; denne gangen ble det Collonite 845. Hadde bare med én vokspad, idiot som jeg er. Denne lå i en lufttett pose, men var likevel merkverdig tørr og støvete. Jaja, posen hadde vel kanskje ikke vært helt lukket likevel da... banket av det verste av støvet, ristet flasken med 845 til krampen tok meg og satte i gang med voksing. Nesten ferdig med førersiden går paden i bakken, akkompagnert av mye banning og frustrasjon. Heldigvis var det bare vokssiden som var nedi, så jeg børstet av det verste av stein og skitt, inspiserte den andre siden nøye og brukte den. Ingen skrapelyder og ingen riper. Gull. Fikk voksen ferdig resten av bilen, mens hgnubel fulgte etter med buffeklut.

Pakket alt i bilen og spant opp igjen bakken og ut i mørket.

Tidsforbruk ca 2t 45m.

Digg å endelig få vasket litt igjen.

Gjenstår:

Clay

Polering

Muligens litt våtslip

Muligens en liten bulkeutretting eller to

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...