Gå til innhold

Christers bilpleielogg


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Er vel på tide å starte en bilpleielogg, tenker jeg.

Vasket egen bil og konebilen 1. august etter flere måneder uten noen form for kos.

Ved sist vask (slutten av april eller så :blush:) ble begge bilene tatt grundig utvendig og innvendig, så jeg håpte jo på at det ikke ville være så ille.

De utvalgte helter:

Avfetting/prewash:

Prickbort

CG Grime Reaper

Iron-X

Surfex HD 1:4

CG Citrus Wash & Gloss

Insta Finish Maxi Suds

Elite Snow Foam

Sonax felgrens

Vask:

Bøtte med GG

Bøtte uten GG

Bernhards Mitt

Nanolotus MF-mitt

Biltema MF-mitt til felger

Tørk:

CG Miracle Dryer

NL Engros MF

Hardware:

Meguiar's Ultra Safe Wheel Brush

EZ-Detail Wheel Brush (denne forsvant før vask og dukket opp igjen etter jeg var ferdig... vannskrekk?)

Mothers Carpet and Upholstery Brush

Mothers Wheel Well Brush

30mm pensel fra Clas Ohlson til pirkearbeid

Diverse lavtrykkssprøyter

Foma 747 HT med variolanse og vinkellanse

Action:

Startet kalaset med min egen bil.

Ved forrige vask skjedde omtrent dette:

Prickbort, Iron-X og Surfex HD 1:5 på hele bilen. Megs NXT-såpe i bøtte med GG, Statoil-HT med såpe og vann, inkl motorrom, MF-hundehåndkle og diverse MF til tørk. Megs NXT TechWax 2.0 som LSP på hele bilen, inkl vinduer fra A-stolpe og bak. Frontrute ubehandlet da denne fikk Biltema RainOff i mai, da ruten ble byttet.

Startet som sagt med egen bil og klinte friskt på med Iron-X på hele bilen. Fulgte så opp med Prickbort på hele bilen under vinduer. På dette stadiet så jeg ingen grunn til å ikke dra til med Surfex HD 1:4 over hele bilen, og pøste på en drøy liter. Fronten fikk en runde ufortynnet Grime Reaper for å fjerne insektlik.

Dette fikk stå og kose seg i noen minutter mens jeg kokte ihop en sinna blanding skumguffe bestående av en skvett gjenværende rosa guffe fra tidligere eier av skumkanonen, tre splurter CW&G, en skvett ufortynnet Grime Reaper, en slurk Maxi Suds og to drøye slurker Elite Snow Foam. Løp inn og fylte flasken med ca 40 grader varmt vann, ristet og sprutet skum over halve vaskerommet og flirte av fryd, og deretter ut igjen til bilen.

Solen bakte og det var på høy tid å skumme litt sånn at ikke avfettingen ble en del av lakken. Ladet HT'en og guffet på.

Sleit litt med å finne riktig innstilling for skumkanonen i begynnelsen; det kom bare vann iblandet hosting og spytting, og jeg lurte på hva pokkern som foregikk. Jeg har 2x20m slange koblet sammen, og ingen av dem hadde vært i bruk før, så det var vel stort sett luft i rørene som var problemet, for plutselig kom trykket, og med det kom skummet!

Rant en del drit av bilen...

IMAG0166-small.jpg

Felgen og dekket bløøøøør, muahahaha! *host*

IMAG0167%20(Custom).jpg

IMAG0168%20(Custom).jpg

Ca her innså jeg at jeg hadde glemt å gi felgene noe spesiell behandling, så etter avspyling gav jeg dem en runde Iron-X, Surfex HD og Sonax felgrens sammen med frisk agitering med Megs-børsten, og skummet like godt hele bilen en gang til. :)

Denne gangen tok jeg motorrommet også. Tok ikke sjansen på Iron-X i motorrommet, men det fikk en spylings med Surfex HD 1:4 først, og deretter en runde med samme skumblanding som over.

IMAG0169%20(Custom).jpg

Deretter spylte jeg av bilen med HT og begynte på den vanlige vasken.

Fikk omsider testet Bernhard's Mitt også, og det var et nytt og trivelig bekjentskap. Flott og myk vaskehanske, fjernet det som var igjen av dritt fra bilen uten problemer og uten å ripe, holdt godt på vannet og hadde god glid på lakken. Biltema-lefsen ble i kjent stil brukt på felger og under sideskjørt og fangere, samt her og der i dørkarmer.

Dekkene fikk en ekstra runde Surfex HD 1:4 og gnukket entusiastisk med en Mother's Carpet Brush (jeg hadde plutselig to og manglet en dekkbørste). Jeg prøvde meg på å vaske hjulhusene med Mothers Wheel Well Brush, men det var rett og slett for trangt. Guffet godt på med Surfex HD i stedet og lot det virke til jeg var ferdig med resten av vasken.

Dørkarmer og emblemer ble børstet med CO-børste dyppet i vaskebøtten. Dørkarmer fikk en dusj Surfex på de verste flekkene. Etter vask ble bilen spylt igjen og tørket med to Miracle Dryer. Motorrommet ble halvhjertet tørket med en NL Engros MF og overlatt til seg selv.

Tidsforbruk: Ca 4 timer.

Så var det tid for å vaske konebilen.

Ved forrige vask skjedde ca dette:

Iron-X, Surfex HD 1:5, Prickbort på hele bilen, Megs NXT såpe i bøtte, Statoil-HT med såpe og vann, inkl motorrom, MF-hundehåndkle fra Clas'ern til tørk. Megs NXT TechWax 2.0 som LSP på hele bilen, inkl vinduer. Biltema Rain Off på frontrute. Kjeft fra fruen fordi Rain Off var ubrukelig.

En måkejævel hadde bajset en drøy klatt midt på panseret før helgen, så vi svingte innom Statoil for å få den vekk raskt og greit. Problemet var at det hadde vært sol den dagen, så bajsen hadde klart å tørke skikkelig inn på bare noen timer. Siden dette var konebilen hadde jeg ikke med nødrasjon av avfetting eller MF, så jeg måtte til med den ufyselige vaskebørsten. Etter grundig inspeksjon kom jeg frem til at den var ren nok til formålet, og hvertfall fri for stein og annen drit, og gav måkebajsen en rask gnikkings. Dette fjernet jo en 20x30cm felt med trafikkfilm og så ikke videre smart ut.

Anyway, til saken.

Bilen ble druknet i Iron-X, Prickbort og Surfex HD 1:4, og denne gangen husket jeg å kline på Iron-X og Sonax felgrens på felgene samtidig (rutinert nå ja). Fronten fikk noen dusjer ufortynnet Grime Reaper for å fjerne noen trafikkofre, og det hele fikk stå og kose seg mens jeg blandet ny skumblanding.

Skumblandingen var den samme for konebilen med unntak av den rosa guffen fra forrige eier av skumkanonen (siden det var oppbrukt): Noen splurter CW&G, en drøy slurk Maxi Suds og noen slurker Snow Foam, toppet med en skvett Grime Reaper og fylt opp med varmt vann. Ristet entusiastisk igjen (utendørs denne gangen, da forrige blandeseanse førte til mye skryt fra fruen grunnet skum overalt inne) og løp ned igjen til bilen for å leke med kanonen, eh, jeg mener, bedrive seriøs vasking!

Fyrte opp kanonen og guffet på, og flirte godt for meg selv der jeg holdt på.

Naboer som kjørte forbi skjønte ca 0 av hva jeg holdt på med, og gamlingen lenger borte i gaten som sto med Biltemasvampen sin pakket plutselig sammen og forsvant...

Skumskumskum!

IMAG0171%20(Custom).jpg

Iron-X og Sonax gjorde jobben på felgene; Surfex HD var nådeløs mot dekkene:

IMAG0172%20(Custom).jpg

Rant godt med dritt av hele bilen, igrunn...

IMAG0173%20(Custom).jpg

Har flere bilder av felger og dekk som blør dritt, men de ser stort sett like ut som det over.

Motorrommet på denne var ikke skittent siden sist vask, så det ble ikke tatt denne gangen.

Spylte bilen med HT og gikk igang med felgvask. Sonax og Megs-børste for agitering så spruten sto (hvordan får man vekk bremsestøv-felgrens-flekker fra klær, forresten?). Deretter var det å gå i gang med håndvask. Blandet tre splurter CG CW&G i GG-bøtten, blandet godt og dyppet den utvalgte vaskevotten.

Konebilen fikk smake Nanolotus MF-mitt, og det var et helt annet bekjentskap enn sauen Bernhard jeg brukte på egen bil. NL-mitten dro helt absurde mengder med vann og veide et tonn (omtrentlig). Gled helt fantastisk over lakken og dro med seg alt som var igjen av trafikkfilm og smårusk, og slapp det like enkelt som den hadde plukket det opp. Etter ca halve førersiden gjorde jeg et eller annet tåpelig, for da sa ryggen pent takk for laget og tok fri. Det førte til at jeg ble stående i ca 90 graders vinkel uten å klare å rette meg opp igjen, så jeg var plutselig veldig glad for at jeg hadde vasket taket først...

Etter en 5-minutters på en stein og hissig overtalelse av ryggen, samt løfter og puter og øl etter endt vask, ble den med på leken igjen og haltet med rundt bilen. På grunn av dette ble det kun utvendig vask av konebilen, samt i dørkarm for bakluken (siden jeg kunne stå oppreist og vaske der). Av samme grunn ble det heller ikke tatt noe som helst innvendig i noen av bilene denne dagen.

Resten av bilen ble vasket på samme måte som egen bil. NL-mitten hjalp ikke på dårlig rygg da den som tidligere nevnte veide et drøyt tonn og etterhvert ble jævlig tung å dra med seg... eneste fordelen var at det ble lettere å dra med seg bøtten rundt bilen. :P

Da jeg skulle spyle av fant jeg vinkellansen til HT'en, og duverden så mye enklere alt ble da! :D

Høyere trykk på spylingen og mulighet til å spyle i tidligere håpløse vinkler, og alt uten å måtte bøye ryggen! Bonus!

Dro frem et nytt Miracle Dryer og tørket hele bilen mens ryggen hylte om nåde.

Tidsforbruk: ca 3,5 timer.

Siden solen steikte da jeg vasket min bil ble det ikke tatt så mange bilder, og siden ryggen gav seg da jeg holdt på med konebilen ble jeg litt lei og dermed ble det ikke så mange bilder av den heller...

Ingen av bilene fikk noe LSP. Grunnen til dette er todelt; først fordi begge trenger en omfattende runde med polering og jeg ikke har noe sted å stå, og nest fordi ryggen først i dag er nok i form til at jeg kan bevege meg uten å ha vondt. Dette er jo selvsagt ikke ideelt, men når fysikken ikke holder følge er det ikke så mye man kan gjøre...

En mer omfattende S&S kommer neste gang, håper jeg, forhåpentligvis med bilder fra et bedre kamera enn mobilkameraet.

Endret av ØHN

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..vanskelig å se hva som er merket der i gården :P

Artig logg, skal følge denne! :)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med bilpleiegærning - den fronten er sint! :P Og ja, modellen er en pen bil! :)

  • DCN Poeng 1

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Helt enig! Og det er grunnen til at konebilen er den tredje Galanten fra den modellgenerasjonen :D

Jeg synes fremdeles det var tøft av Mitsubishi å lage en familiebil med såpass sinna styling i 1996, da de fleste andre bilprodusenter satset på konvensjonelle og relativt nøytrale designstudier. Synd de tok livet av modellen i 2003 uten å komme med et reelt alternativ...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det er straks dags for jomfrutur med maskiner og midler, og jeg trenger litt tips før jeg skylder noen en omlakkering...

Først ut er min mors Fiat 500CC førstkommende helg. Bilen var fabrikkny i januar/februar en gang og generelt pen i lakken. Litt riper rundt dørhåndtak og etpar små steinsprut. Lakken er hvit med litt perlemorsskinn, og tilstanden tatt i betraktning regner jeg egentlig ikke med at jeg trenger noe sintere enn A15 på svart Scholl på den, samt voks.

Deretter er det konebilens tur. Det er en Satellite Silver Metallic (lakkode A69) Mitsubishi Galant 2002-modell. Bilen har så mye vaskeriper og noen dypere riper og steinsprut over det meste av bilen at det egentlig skriker omlakkering, men jeg tenkte jeg skulle gå en runde eller tre og se om jeg klarer å fikse noe av det, om ikke for annet enn øvingens del.

Lakken på denne er original Mitsu-lakk, som etter hva jeg har hørt er myk til veldig myk og et helvete å få 100%, men siden bilen er sølvgrå får jeg vel litt slack der... Forslag til kombo? Orange Scholl på roterende/DA og S3Gold og avslutte med S40 på orange Scholl?

Jeg tenkte på et lag Megs TechWax 2.0 toppet med Megs #16 på begge bilene, da jeg synes TechWax 2.0 gir en utrolig fin glød, og Megs #16 blir skrytt opp i skyene for syk beading og holdbarhet.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakken på denne er original Mitsu-lakk, som etter hva jeg har hørt er myk til veldig myk og et helvete å få 100%, men siden bilen er sølvgrå får jeg vel litt slack der... Forslag til kombo? Orange Scholl på roterende/DA og S3Gold og avslutte med S40 på orange Scholl?

Vet ikke hvor forskjellig denne lakken er fra A31 som er på EVO'n, men den var ikke så værst å jobbe med synes jeg. Heller mer mot midt på treet i steden for myk. Fjernet lette RDS med S17+ på sort Scholl (som avsluttet holofritt) og kjørte S40 til slutt.

S03 Gold på gul Scholl etterfulgt av S30+ på orange Scholl synes jeg er killer kombo på biler med mye swirls og RDS.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Blir gøy å se hvordan denne sølvfarga bilen blir med den komboen du skal ha, vanskelig å se forskjeller på denne fargen ass! Men er jo fordeler med den fargen også da, for all del. Og ja, Galant'en har sykt fin front. Skal ha en slik en dag! Tror jeg skal ha en sedan da isåfall. Men du må få senka'n! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Blir gøy å se hvordan denne sølvfarga bilen blir med den komboen du skal ha, vanskelig å se forskjeller på denne fargen ass! Men er jo fordeler med den fargen også da, for all del. Og ja, Galant'en har sykt fin front. Skal ha en slik en dag! Tror jeg skal ha en sedan da isåfall. Men du må få senka'n! :D

Er jo konebilen... Hun liker å ha det mykt og comfy, men jeg har nesten fått henne med på litt pysesenk ;)

Gleder meg... Da blir det den til morgenkaffen i morgen tidlig!!!!

Er så å si ferdig med writeupen nå, så i morgen tidlig blir det bilder og publisering. :)

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til knallbra gummi/vinyl/plastfornyer som varer: Polytrol - kjøp en boks på Jernia, den har du leeenge. Har brukt den på nesten 3 biler nå, og det ser nesten ikke ut som at jeg har brukt noe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Tips til knallbra gummi/vinyl/plastfornyer som varer: Polytrol - kjøp en boks på Jernia, den har du leeenge. Har brukt den på nesten 3 biler nå, og det ser nesten ikke ut som at jeg har brukt noe. :D

Hm, jeg har jo faktisk kjøpt polytrol, når jeg tenker meg om... men funker den på gummi og vinyl? Trodde den var forbeholdt (hard)plast, jeg.

Har sittet og lurt på et av CG sine VRP-produkter, men klarer ikke finne ut hvilken som er "best". G6 ser ut som en bra kandidat, da den ser ut til å kunne brukes på dekk også (Meguiar's Endurance Tire Gel ser ut til å gjøre dekkene brune, så den ryker i bosset hvis det er tilfelle).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som heter bare CG VRP dressing er min favoritt. Ikke like klissete som Polytrol.

Jeg bruker Polytrol kun på større, hardplastflater utvendig. VRP dressing på dekk, vinyl, gulvmatter, listverk osv osv.

En kompis av meg kjøpte en flaske VRP dressing som han bruker på sykkeldekkene sine. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dekk- og vinylfornyer som jeg kan anbefale, er SV Pneu! Syns den holder dekk og listverk sort og 'vått' lenge, samtidig som den er drøy i bruk.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk for innspill; blir vel ny handel snart, tenker jeg...

Ellers ble det ikke noe polering denne helgen grunnet katastrofe på jobben, så ble 4 timer overtid fredag og 13,5 timer i dag, lørdag.

Poleringen er derfor utsatt med to uker, og så håper jeg det ikke blir overtid igjen da. :unsure:

Endret av csjoh

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dekk- og vinylfornyer som jeg kan anbefale, er SV Pneu! Syns den holder dekk og listverk sort og 'vått' lenge, samtidig som den er drøy i bruk.

Hva legger du i "lenge" da? Skulle hatt meg noe til dekk og gummilister sjæl. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "lenge" da? Skulle hatt meg noe til dekk og gummilister sjæl. :)

Selvfølgelig, alt er jo relativt iforhold til vær og føre. Men på flotte sommerveier, så varte den i tett på 14 dager. Men kjører du i mye vann og regnvær, så varer det ikke lenge - par dager toppen. Kommer og an på hvor nøye du rengjør før du legger på - er min erfaring :)

Sikkert andre med ulik mening og.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Moderatorer
Christer

En kompis av meg fikk noe fuglebajs ca midt på panseret for flere måneder siden, og klinte på noe QD for å løse det opp og prøve å få det vekk. Det løste seg opp og forsvant, men grunnet mangel på tørkeredskap laget QD'en noen enda verre rennemerker og skjolder på panseret, og så ut som at hele fuglen hadde buklandet der. Not good.

Grunnet diverse omstendigheter ble det aldri tid til å ta det, men nå i helgen fikk han landlov og tok derfor turen på besøk mens jeg herjet med Saaben til en annen kompis. Mens jeg tørket Saab vasket han sin egen bil, og så var det på tide å få vekk merkene.

Panseret ble clayet med Megs hvit clay og CG flytende rosa hubba-bubba som claylube, deretter tørket med MF.

Dro frem Makitaen og ladet den med orange Scholl og S17+ og kjørte en sjettedel av panseret med det. Det tok det det skulle og vel så det, men etterlot seg bøttevis med holos. Byttet til Flex da vi ikke hadde hele natten og durte over med nevnte kombo med shiny resultat. Alle merkene forsvant, inkludert en god porsjon swirls.

Byttet til svart Scholl og ladet vaffelen med Megs Tech Wax 2.0 og spredde dette kjapt og greit på 2 på Flexen, lot ligge ca 20 minutter og buffet av. Shiny...

Dårlige mobilbilder av tilstanden:

IMAG0192.jpg

IMAG0193.jpg

IMAG0194.jpg

IMAG0195.jpg

Ingen bilder like etter polering, men her er noen tatt 3 dager etter, med typisk Tech Wax 2.0-beading:

DSC04163.JPGDSC04164.JPG

DSC04165.JPG

Det ble ca 80% greit etter en kjapp runde med middels innsats og middels polish. Skal ta denne igjen ved en senere anledning, og da blir det full shinings på den.

Endret av csjoh

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...