Gå til innhold

Noen her med erfaring med Askeladden 445 chaser


Busch

Recommended Posts

Hei

Driver å titter på ny båt, og da kommer denne som ett fint alternativ. Men jeg finner ikke noe tester el. av den. Skal ha 50 hk på den.

Er det noe her som har noe erfaring med den.

Hvordan er plassen i den?

Hvor god er den å dra vannski/ring med?

Hvordan er den i vannet?

Sikkert mange andre spørsmål også, så bare skriv de erfaringene dere har med båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Busch

    25

  • Bjerknez

    14

  • 19quiz76

    4

  • trogha

    3

Mest aktive i dette emnet

Bjerknez

Jeg titter for ett par år siden veldig mye på forskjellige båter i den størrelsen, og endte til slutt opp med Askeladden 535 Bowrider m/115HK'er.

Kommer jo ann på hva du skal bruke den til, men personlig så tror jeg du kommer til å angre ved kjøp av en Chaser. Her snakker vi om en 15 fots båt MED kabin forran som ikke du får brukt til noe som helst annet enn oppavaring av flytevester/draft/solseng etc.

Jeg gikk til slutt for en Bowrider, og min båt er på 17-fot. En Invader (som er helt lik, men med sovemulighet forran) er ALT for liten til at jeg hadde giddet og overnattet. Det sies at det er plass til to i båten, men uten dass/vask etc. så blir det bare helt feil å tro at man kommer til å bruke en såpass liten båt til overnattinger.

Skal du ha best mulig plass med tanke på fiske/dagsturer etc. så kjøp heller en vanlig skjærdgårdsjeep med midtkonsoll (evt. sidekonsoll) i samme størrelse som Chaseren. Vindskjermen og dekket på Chaser tar bort VELDIG mye gulvplass, og i en såpass liten båt i utgangspunktet blir det bare tullete med vindskjerm.

Jeg har en båt som er 2-3 fot lenger enn Chaser, men MED sitteplasser forran vindskjermen. Stort sett så er det bare meg og madammen og bikkja, og jeg kan si med en gang at min båt IKKE er for stor for å si det mildt. (Vi har en Golden Retriever på 40kg.)

Veldig fin og ta med en kompis eller to for dagsturer, men det blir SYKT trangt når man får opp bordet i båten. I min båt har jeg en vask fremme i baugen, men denne blir aldri brukt.

Jeg er veldig fornøyd med båten min og valget av Bowrider fremfor Daycruiser (med dekk) i den størrelsen angrer jeg ikke på.

Har du planer om å sove over i båten sammens med en evt. make, så bør du opp i 20-fot. Da får du også ofte mulighet for dass og vask, samt kanskje kokemuligheter. Men da øker sef. prisen også.

Når det gjelder å dra vannski med Chaser m/50HK'er så regner jeg med at det går fint, hvis du ikke har alt for mange mennesker i båten.

Personlig så mener jeg da altså at Chaser blir en vanskelig båt å selge igjen, ved siden av at det blir helt feil med en daycruiser på 15-fot.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et informativt innlegg.

Dette er en båt som skal brukes til og fra hytta som er på en øy. Dra vannski/ring og fiske med.

En av grunnene til at jeg vurderer denne er at den har kappel og at prisen gjør den intresang. Jeg kan få en 2010 mod. som har kun stått i utslilling m/ 50 hk. for 165000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Skal du dra vannski og fiske så vil jeg heller råde deg til å kjøpe en skjærdgårdsjeep med konsoll. Bedre plass, samt lettere båt, noe som gjør at du får mer krefter til vannskikjøring.

Får jeg spøre hva du har planer om å bruke kapellet til, hvis du bare skal bruke den til og fra hytta?

Du vil uansett føle deg veldig innestengt i en Chaser når du tar på kalesjen. Man drar stort sett på sjøen de dagene det er fint vær med slike båter, og da har kalesje og "kapell" en ganske liten betydning etter min mening.

Når man først kommer opp i båter på rundt 20-fot, så kan man begynne å snakke om planlagte sjøturer i regnvær, da man faktisk har plass i båten til å "kose" seg. Man kan gå på dass/lage mat/ta seg en lur uten å føle seg veldig innestengt.

Når det gjelder sjøegenskaper så kan man vel si at jo større båt jo bedre ligger den i sjøen. (stort sett vertfall). Liker du litt røff kjøring i sjø, så spiller det jo ikke så veldig stor rolle, men er du ute etter en båt med best mulig sjøegenskaper i fart, bør du finne en båt med dypest mulig V-bunn, som skjærer seg gjennom bølgene på en bedre måte. Er usikker på vinkelen på v-bunnen på Chaser, men Askeladden er kanskje ikke kjent for å ha de råeste sjøegenskapene. Askeladden er "trygge" og stødige båter.

Synes ikke 165.000,- høres ut som noen voldsom fin pris jeg...

Eller er jeg bare negativ nå?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå synes jeg du er negativ..........neida.

Når vi skal ut på/hjem fra hytta er det veldig greit å ha et kapell å krype under evt. når vi er ute på en liten båt tur og regnet kommer.

Vannet båten skal gå på er ikke mer enn 4-5 mil langt, så det er ikke store vannet, så stor båt utgår.

2011 mod med 50 hk koster veil godt over 200000,-, 165000 kan vel ikke være dyrt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Vel, nå har jeg vertfall gitt de råd jeg kan, så er det opp til deg hva du gjør med dem :)

Mulig det ikker var så dyrt alikevel, men husk å ta med gjennkjøpsverdien i prisen. Tror ikke det blir sååå lett å selge en Chaser. Mulig derfor du får den så billig?

Tror jeg ville gått skrittet opp og satset på en 535 Invader hvis du absolutt vil ha en båt med dekk og liggeplass. Langt mer anvennelig, bedre plass og ikke så alt for gæli pris med tanke på gjenkjøpsverdi. (litt mer populær båt)

Her har du en til 185.000,- (minus prutningsmonn). Ekkolodd følger med.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28780560

Mer krefter til vannski, mer plass til saker og ting under dekk samt fiske, raskere båt, omtrent samme pris.

Men så klart den er ikke helt ny... Brukt båt vil også si mindre verditap.

Skal ikke si noe jeg, siden jeg handlet splitter ny båt selv, men prøver bare å fortelle deg at du mest sannsynlig kommer til å angre ved kjøp av Chaser, grunnet høy pris i forhold til bruksområdet.

En 90HK'er på en 535 går også langt mer uanstreng ved samme hastighet.

Men jeg skal ikke kjate mer jeg... Har sagt mitt anngående båttype nå :)

Men annbefaler deg i høyeste grad å kjøpe en kartplotter med ekkolodd i samme slengen, uansett hva du velger av båt. Veldig fint hvis du skal utforske litt å kjøre steder du ikke har vert før. Stereo kan også være greit, hvis du liker å høre litt radio/musikk ut på fjorden.

Ønsker deg vertfall lykke til, uansett valg. Men det høres jo ut som om du allerede har bestemt deg?

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt meg helt, men det som taler stort for chaseren er 5 år garanti.

Jeg har i dag en 15 fots alicraft med kapell og mercery 50 hk, men jeg er lei av å skru og fylle bensin (50-60 liter i timen ved vannski kjøring). Har også en Bever 350 med 9,9/15 som er helt åpen.

Han kan ta de i innbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Okay, jeg ønsker deg vertfall lykke til. Sjølivet er uansett deilig :)

50-60 liter i timen høres veldig mye ut for en 50HK'er? Veldig gammel da kanskje?

Min bruker nemmelig 47 liter i timen på full spiker, og jeg har en 115HK'er. :)

men som sagt, så må man stort sett gi full spiker med en 50HK'er ved vannskikjøring, og da bruker nok denne kanskje mer suppe enn en større motor. Den slites også fortere.

Men regner med at du legger inn bilder av båt etter et evt. kjøp, så vi får se? :)

Ta evt. en titt på Yamarin også. Veldig fine båter i sjøen. Men så vidt meg bekjent så har dem ingen båter med vindskjerm og dekk i den prisklassen du ønsker.

Uttern er jo også en båt som bør vurderes hvis pris er avgjørende. Rimelige båter med mye utstyr.

Men Askeladden er nok den båten som ser mest påkostet ut, og er stødigere i vannet (vingler ikke like mye, da v-bunn ikke er så spiss)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Kan være greit og vurdere en litt mindre propell hvis du er mer opptatt av styrke under vannskikjøring kontra toppfart. Bare pass på at du ikke overstiger maks turtall for motoren. Men tipper det er en automatisk sperre der som forhindrer slikt. :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene.

Jeg skal som sagt reise å se på den i løpet av uka. Bestemmer jeg meg da så blir det å prøve båten som den er i sommer, får å evt gjøre noen endringer i løpet av vinteren.

Hvordan er det med stålpropell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

En stålpropell (Ballistic) "biter" mer i vannet og gir mer respons. Ofte får du litt høyere toppfart og eller bedre aksellerasjon. Men det er mange faktorer som spiller inn.

Men en stålpropell koster jo noen kroner... Mener jeg betalte rundt 4.000,- for min Ballistic (er litt usikker, siden jeg fikk bakt den inn i et tilbud)

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Grattis med ny båt! :)

Du får ta deg en tur utover i Oslofjorden og mot Hvaler en vakker dag, så kan vi ta en prat over en pils eller to :)

Er jo ett stykke å kjøre, men det går fint så lenge det ikke er for mye vind. :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vært på hytta og fått kjørt litt båt.

Desverrre ble det mer båt kjøring enn bilder, men jeg har noen fra jeg hentet båten og et når den ligger ved hytta.

Siste del av klargjøringen

IMAG0016.jpg

Klar til avgang.

IMAG0017.jpg

Ved hytta

IMAG0018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Klovnen Truls skal stå på land med Pils han og vinke til dere...

Gratulerer med båt Capt`n....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...