Pussepus

Maskinpolering er visst ikke så lett likevel

Nylig registret bruker her!

Jeg har prøvde å søke og skumme gjennom nybegynnertråder og guider, men det er vanskelig å mate søket med riktige keywords :)

Polerte en rød Opel Combo i fjor høst med Biltema-produketer, og det ble faktisk ganske bra.

Og derfor var jeg veldig optimistisk når jeg satt i gang på den mørkeblå BMW-en i dag... men det ble et heller slett resultat.

Det jeg sliter med å få til, er en riktig "farge".

Jeg både ser og kjenner at overflaten er glattere og bedre enn før jeg satt i gang, men samtidig ser jeg at de urørete upolerte overflatene VIRKER blankere og skarpere i fargen.

Forskjellen er omtrent som et digitalt bilde som er justert etter alle kunstens regler i Photoshop - der kontrast, lys, farge og fokus er spot-on, mens der jeg har polert er det fargene kjipere, dårlig kontrast og det ligger en slags hinne, eller skygge, over speilbildet mitt.

Har en slik blå to-hoders Biltema DA-maskin (likt den i bildene i en av guidene på siten) og noen "høye" Biltema skumgummipads, og noen av de "lave" med en overflate som poleringsgarn.

Har diverse voks og ripefjerner kjøpt på Biltema, og noe tilsvarende Turtlevax greier kjøpt på bensinstasjonen.

Det er nesten helt sikkert at jeg hverken bruker produktet eller verktøyet riktig, og bruker mye lengre tid på å komme i mål enn en som vet hva vedkommende driver med.

Vet de fleste her sikker rynker på nesen av slike produkter, men det er greit å kunne ta det som en kan få lokalt, og ikke måtte bestille en uke i forveien via webshoper en masse eksotiske greier som er laget av hvalspekk og enhjørning-ull ;)

Finnes det en real dummiesguide for hvordan dette gjøres riktig med over-the-counter-generic-products?

Tror jeg må ha det dummet enda ned til hvor mye av produktet skal på og på hvilken pad, og hvor mange cm pr. sekund maskinen skal beveges over lakken :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er god:

Begrenset hva du får til med Biltema og Turtle Wax produkter...

Endret av aleks
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er god:

Begrenset hva du får til med Biltema og Turtle Wax produkter...

Leste den guiden, og det er veldig bra forklart hvordan komme fra skitten til ren bil, men selve poleringsbiten med maskin er ikke så veldig godt dekket.

Mange guider sier bruk pad sånn med produkt slik, og beveg maskinen saaaakte, men hvor sakte er sakte?

Noen som har en meget god video fra youtube de kan anbefale?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mange guider sier bruk pad sånn med produkt slik, og beveg maskinen saaaakte, men hvor sakte er sakte?
2cm/sekund

Slike produkter blir som å bake brød med bark. Det metter kanskje noe, men hverken smaker eller ser særlig bra ut.

Kjøp Sonax poleringputer og ei flaske Meguiar's Ultimate Compound. Da vil det du har polert se finere ut, enn det du ikke har polert. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema produkter og Turtle Wax er noe av det dårligste du kan få tak i. Bilxtra selger Meguiar's, om du har det i nærheten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du produkter eller kombinasjoner av produkter som er for grove så vil du få "hazing" av lakken. Jeg ser ofte at lakken er mattere enn før jeg startet når jeg er ferdig med det groveste steget, spes på nyere biler som er ganske blanke fra før. Dette er forsåvidt normalt og rettes opp ved å bruke en finere polish som neste steg. Med de produktene du bruker er det ikke så lett å forutsi resultatet. Poenget med maskinpolering er å fjerne riper og få opp glansen. Jeg tror ikke du får til det med disse produktene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg inn bosted, så kanskje noen inviterer deg på en kopp kaffe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2cm/sekund Slike produkter blir som å bake brød med bark. Det metter kanskje noe, men hverken smaker eller ser særlig bra ut. Kjøp Sonax poleringputer og ei flaske Meguiar's Ultimate Compound. Da vil det du har polert se finere ut, enn det du ikke har polert. ;)

Overnevnte produkter innkjøpt! :)

Må bare få vedstabelen som formørker porten til garasjen min i hus, så skal vi se hva middelet duger til!

Legg inn bosted, så kanskje noen inviterer deg på en kopp kaffe.

Skal bli!

Bilfolk er så vennlige ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bli!

Bilfolk er så vennlige ^_^

Synd du bor så langt unna, har kaffen klar på verkstedet hele helgen da jeg skal ta en Nissan Pickup. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive