Gå til innhold

Min første SS -- Audi A3 SB 2008 - Briljantsvart


Osien

Recommended Posts

Jeg drister meg til å prøve en Show & shine, da jeg en stund bare har vært brukt forumet til å hente kunnskap og inspirasjon.

Bilen det dreier seg om, er en 2008 Audi a3 Sportback, 2,0 TDI. Jeg forsøker å ta godt vare på bilen, og bruker mye tid til vask og stell gjennom hele året. Til tross for dette, så får bilen hard medfart i vinterhalvåret, da jeg kjører mye til fjells for å finne urørt snø :)

Jeg har dessverre lite bilder fra vask og polering, da kameraet plutselig var "lånt" med på tur :huh:

Utganspunktet så slik ut:

Jeg satte meg et mål om å klare vask, clay, 2-stegs polering. Tidsrammen var relativt fleksibel, da jeg i utgangspunktet hadde en del andre planer...Følgende utstyr ble brukt:

Vask:

Prickbort

Grime reaper

Maxi suds II i foamcannon

Maxi suds II i bøtte m/ gritguard

Clay - CG medium Clay

ONR som clay-lube

Swisswax washpudel

Kärcher billig HT

Lakkbehandling:

Scholl s03+

Scholl s40

Swisswax Cleaner fluid (for hånd)

LSP - Swisswax Concorso x 2

Felger:

Bilberry felgrens

Diverse børster

Plastdetaljer:

Vil bli tatt ved en senere anledning da jeg var tom for produkter

Fremgangsmåte:

Bilen ble satt inn med Prickbort, som fikk godgjøre seg i ca 5 minutter, Deretter spylte jeg av bilen og gjorde klar kanonen med en sterk blanding med CG Maxi suds II. Når skummet var på plass, fikk det ca 5 minutter virketid dette også. Siden jeg ikke har bilder av vask, er det vanskelig å beskrive, men møkken rant godt av bilen etter Prickbort og foamcannon.

Jeg kunne nå gjøre klar for bøttevask, der washpudel og maxi suds II skulle gjøre jobben!! :) Gikk over panel for panel og spylte til slutt bilen ren, før jeg ga den en ny runde med prickbort. Prickbort fikk nå stå 7-8 minutter før jeg spylte bilen ren og tørket med CG Miracle Dryer ( Det blir jo nesten moro å tørke bil med dette håndkleet).

Etter tørk var det duket for Clay, og jeg kunne konstatere at det ikke var spesielt mye dritt som satt igjen. Kun på nederste deler av fører- og passasjerdør var det spor av møkk :)

Nå var bilen klar for inspeksjon og jeg regnet med at det ville være litt å ta tak i: Dette var hva som møtte meg:

Panser:

Passasjerside bakdør:

Førerdør:

Jeg hentet frem maskinen min, Flex DA, med Lake Country pads. Etter å ha forsøkt med litt frem, fant jeg ut at s03+ sammen med oransje pute var en god kombinasjon for første steg og fortsatte rundt bilen med dette :)

Fikk fjernet det meste av swirls og rds, men en del tøffere riper som helt sikkert må våtslipes ( må bare lære meg det først).

Halve panser tatt med s03+:

Høyre side tatt med s03+:

Panser før:

Panser etter (halve panser tatt med s40 også):

Til slutt fikk alle paneler en runde med Scholl S40 før Swisswax Cleaner Fluid ble lagt på for hånd

Da så det slik ut:

Etter at alle paneler var ferdig polert, fant jeg frem godsakene, denne gang i form av Swisswax Concorso :lol: :lol:

Jeg la først ett lag tynt, før voksen fikk svette litt i solen...deretter la jeg et nytt lag over hele bilen, før jeg toppet det hele med et tredje lag på panser!!! Voksen var en fryd å jobbe med, og en enda større glede å buffe av igjen.

Jeg er bruktbart fornøyd med resultatet, og kan nok en gang glede meg over nabolagets blankeste bil :P

Takk for titten B)

Endret av Osien
  • DCN Poeng 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solberg-

Dette ser jo upåklagelig ut! Ble et nydelig resultat :) Ikkeno er som en swirls/rds-fri svart lakk! Ryddig og fin tråd også.

Fornøyd med maskina di? Vurderer slik sjøl...

Endret av Solberg-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Dette var rett å slett meget bra til å være din første S&S. Keep up the good work. :thumbup:

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ble bra dette her.. så bare å kjøre på med flere S&S her :)

Cred

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Flott start dette her :)

Brilliantsort er ingen lett farge å korrigere så dette kan du være godt fornøyd med.

Ser fram til flere S&S fra deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo upåklagelig ut! Ble et nydelig resultat :) Ikkeno er som en swirls/rds-fri svart lakk! Ryddig og fin tråd også.

Fornøyd med maskina di? Vurderer slik sjøl...

Maskinen er helt sjef...Perfekt verktøy dersom man ikke tør ta steget til roterende! Ting tar kanskje litt lenger tid, men jeg føler at de fleste jobber går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...