Gå til innhold

Snøfreser


Maarten

Recommended Posts

Som emnet sier, så er det på tide å begynne klargjøringen for vinteren. Jeg har fått tilbud på en "eldre", men visstnok velholdt fres. Merket er Canadiana 1032. Det er en 10hk, elstart og lys. Hvilke freser har dere, og hvilke bør man holde seg unna? Dette blir vel en "Vis meg freser" tråden ;)

Slik ser den ut:

big_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet boken "living with snowblowers" og kan komme med et par småtips..... :D

Beltefres er for folk med god tid, disse tar mye lengre tid å "manøvrere" enn en med hjul. Spesielt fordi man må bruke revers i stedet for å bare dra fresen bakover på hjula....har man en stor flat kvadratisk plass så kan belter vurderes, likeså om man må opp trapper for å frese på forskjellige nivåer.

Mytene skal ha det til at beltefresere ikke jobber seg oppover i front når man treffer på hard sne, men det gjør ihvertfall Honda fresere med belte (som liksom skal være state of the art)....på akkurat samme måte som hjulfreser.

Et generelt problem med snøfresere er at utkasteråpningen tetter seg når man freser svært fuktig snø. Her har merket TORO en patent som garanterer mot slik tetting.

Ikke se deg blind på antall hestekrefter, dette må stå i stil med bredden på innmatingen og en freser med 6 hester og 55cm innmating kan være mye bedre i mye/vanskelig sne enn feks en med 8hk og 80cm innmating.

Kvalitetsmerkene på det Norske markedet i dag er

Yanmar

Ariens

Toro

Honda

Alt annet (av nyere årgang) er stort sett bare motorsvakt ræl med alt for spinkle rammer.

Jeg er oppvokst med 2x Ariens....en 10hk og en 8hk som jeg har adskillig hundre timer bak spakene på. Begge fresene hadde levetid på 25 år, og begge hadde Briggs&Stratton motor som bydde på svært lite startvansker.

Den som søker på nettet finner en haug disipler av Honda motorer som rakker uhemmet ned på amerikanske motorer, men jeg må bare si at jeg ikke kjenner meg igjen i det hele tatt i det som beskrives. Briggs&Stratton har levert varene med minimalt vedlikehold siden 1980 for oss ihvertfall.

Nå har jeg en Stiga 6hk hjulfres - og det må jeg bare si......STYR UNNA !!!!!

Denne fresen har dårlig byggekvalitet, stålet er kraftig underdimensjonert og rammen er myk som gele, og etter 7 vintre med lite/normal bruk er nå clutchlamellene utslitt slik at det er fremdrift kun fra 4. gir og oppover.......en helt fryktelig dårlig fres med horrible utkasteregenskaper - det eneste som er positivt med denne....det er motoren.

På Stigaen sitter det en Tecumseh motor....og den er akkurat like startvillig og driftsikker som Briggs&stratton.

Så igjen - finner du en fres du liker, så ikke la det at det sitter en av de to overnevnte motorene på forhindre handelen selv om Honda mafiaen gjør sitt beste for å sverte amerikanerne.

Jeg har også mye erfaring fra nyere Honda beltefres - dette er svært solide og driftsikre freser med lettstartet, støysvak og sterk motor som gjør jobben til en lek.

Beltedriften gjør det hele mye tyngre, og det stjeler også tiden din fordi manøvreringen tar mere tid - hvis du vil bruke ytterligere tid på fresingen så kjøp en med elektrisk snuing på utkastertuten (detta går treigt <_< )

I går kjøpte jeg meg en ny Honda 9HK honda freser med hjul som er ribbet for alt av dilldall som feks elstart og ekstravekt av batteri.

Jeg forventer dermed å få driftsikkerhet i en stiv fres av god kvalitet med en superb kastelengde også på ganske kram sne.

Men jeg hadde som sagt ikke stusset på å handle meg en fres med samme prestanda om det satt en B&S eller Tecumseh motor på.

Og det at det ble Honda denne gang har mest med at jeg har et godt forhold til lokal forhandler å gjøre.

Hvis du vil sjekke fresen før evt bruktkjøp så vri og bend på den....kjennes ramme og fresehus mykt ut så bare styr unna.

Styr også unna hvis fresen er av nyere dato og ikke heter Ariens, Yanmar, TORO eller Honda

Husk også at utslitte opplagringer i innmateraksling og utkastervifte kan koste litt penger.

Moderne hjul med knastedekk gjør at bruk av kjetting i de fleste tilfeller er helt unødvendig.

Tenk på at du skal ha tilgang til reservedeler, og da spesielt brytebolter (sikkerhetssplinter på innmaterskruen) når du handler....så kjøp fres av merke som har forhandler lokalt

Når det gjelder Canadiana så lurer jeg på om ikke dette er en sånn omtrentlig Ariens.... :)

http://www.vg.no/nyheter/bolig/artikkel.php?artid=582761

http://www.viivilla.no/velg-riktig-snofreser.aspx

http://www.byggebolig.no/index.php?topic=5914.0

http://www.klikk.no/bolig/article416584.ece

http://vgd.no/forbruker/hus-hage-og-oppussing/tema/1443666/tittel/kjoep-av-snoefreser-mareritt-eller-glede/

Honda

www.berema.no

Ariens/Yanmar

http://www.sovde.no/default.asp?fid=1227

Toro

http://www.Hako.fi (gå videre derifra til hako.no når siden er operativ igjen)

Hæppy snøfresing....! :)

Endret av Ståle
ikke 7 hk jeg har kjøpt...9hk har jeg kjøpt
  • DCN Poeng 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet boken "living with snowblowers" og kan komme med et par småtips..... :D

Beltefres er for folk med god tid, disse tar mye lengre tid å "manøvrere" enn en med hjul. Spesielt fordi man må bruke revers i stedet for å bare dra fresen bakover på hjula....har man en stor flat kvadratisk plass så kan belter vurderes, likeså om man må opp trapper for å frese på forskjellige nivåer.

Mytene skal ha det til at beltefresere ikke jobber seg oppover i front når man treffer på hard sne, men det gjør ihvertfall Honda fresere med belte (som liksom skal være state of the art)....på akkurat samme måte som hjulfreser.

Et generelt problem med snøfresere er at utkasteråpningen tetter seg når man freser svært fuktig snø. Her har merket TORO en patent som garanterer mot slik tetting.

Ikke se deg blind på antall hestekrefter, dette må stå i stil med bredden på innmatingen og en freser med 6 hester og 55cm innmating kan være mye bedre i mye/vanskelig sne enn feks en med 8hk og 80cm innmating.

Kvalitetsmerkene på det Norske markedet i dag er

Yanmar

Ariens

Toro

Honda

Alt annet (av nyere årgang) er stort sett bare motorsvakt ræl med alt for spinkle rammer.

Jeg er oppvokst med 2x Ariens....en 10hk og en 8hk som jeg har adskillig hundre timer bak spakene på. Begge fresene hadde levetid på 25 år, og begge hadde Briggs&Stratton motor som bydde på svært lite startvansker.

Den som søker på nettet finner en haug disipler av Honda motorer som rakker uhemmet ned på amerikanske motorer, men jeg må bare si at jeg ikke kjenner meg igjen i det hele tatt i det som beskrives. Briggs&Stratton har levert varene med minimalt vedlikehold siden 1980 for oss ihvertfall.

Nå har jeg en Stiga 6hk hjulfres - og det må jeg bare si......STYR UNNA !!!!!

Denne fresen har dårlig byggekvalitet, stålet er kraftig underdimensjonert og rammen er myk som gele, og etter 7 vintre med lite/normal bruk er nå clutchlamellene utslitt slik at det er fremdrift kun fra 4. gir og oppover.......en helt fryktelig dårlig fres med horrible utkasteregenskaper - det eneste som er positivt med denne....det er motoren.

På Stigaen sitter det en Tecumseh motor....og den er akkurat like startvillig og driftsikker som Briggs&stratton.

Så igjen - finner du en fres du liker, så ikke la det at det sitter en av de to overnevnte motorene på forhindre handelen selv om Honda mafiaen gjør sitt beste for å sverte amerikanerne.

Jeg har også mye erfaring fra nyere Honda beltefres - dette er svært solide og driftsikre freser med lettstartet, støysvak og sterk motor som gjør jobben til en lek.

Beltedriften gjør det hele mye tyngre, og det stjeler også tiden din fordi manøvreringen tar mere tid - hvis du vil bruke ytterligere tid på fresingen så kjøp en med elektrisk snuing på utkastertuten (detta går treigt <_< )

I går kjøpte jeg meg en ny Honda 7HK honda freser med hjul som er ribbet for alt av dilldall som feks elstart og ekstravekt av batteri.

Jeg forventer dermed å få driftsikkerhet i en stiv fres av god kvalitet med en superb kastelengde også på ganske kram sne.

Men jeg hadde som sagt ikke stusset på å handle meg en fres med samme prestanda om det satt en B&S eller Tecumseh motor på.

Og det at det ble Honda denne gang har mest med at jeg har et godt forhold til lokal forhandler å gjøre.

Hvis du vil sjekke fresen før evt bruktkjøp så vri og bend på den....kjennes ramme og fresehus mykt ut så bare styr unna.

Styr også unna hvis fresen er av nyere dato og ikke heter Ariens, Yanmar, TORO eller Honda

Husk også at utslitte opplagringer i innmateraksling og utkastervifte kan koste litt penger.

Når det gjelder Canadiana så lurer jeg på om ikke dette er en sånn omtrentlig Ariens.... :)

Tusen takk for ett vanvittig godt, og informativt svar! Skal notere meg ned "sjekklisten", da jeg skal ut å kikke på den i morgen. Fresen skal han ha 2000kr for, noe som jeg ikke synes er veldig avskrekkende. At den er på 10hk, er som du sier mindre relevant. Har hørt at en 10hk kan sammenliknes med omtrentlig 5-6hk av de mer kjente merkene som Honda, Yanmar osv.

Når det er sagt, så er det begrenset å mye man får brukt fresen, samt område jeg skal frese, derfor vurderer jeg denne!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2000.- så sier jeg bare løp og kjøp B)

Men - sjekk en ting......

I rørene i ramma - de som går oppover og til slutt ender som håndtak.......der er det en del skruer som er skrudd igjennom.

Dette er svake punkter når de blir utsatt for strekk&bøy gjennom mange år og sprekker kan oppstå. Hvis du ser noe slikt så må du påregne en tur til en kompis med sveiseapparat for litt mek - og slikt er greit å ta før evt røret ryker.

Dett er B&S motor på den der ser jeg.....Virker veldig lik eldre Ariens på alle måter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2000.- så sier jeg bare løp og kjøp B)

Men - sjekk en ting......

I rørene i ramma - de som går oppover og til slutt ender som håndtak.......der er det en del skruer som er skrudd igjennom.

Dette er svake punkter når de blir utsatt for strekk&bøy gjennom mange år og sprekker kan oppstå. Hvis du ser noe slikt så må du påregne en tur til en kompis med sveiseapparat for litt mek - og slikt er greit å ta før evt røret ryker.

Dett er B&S motor på den der ser jeg.....Virker veldig lik eldre Ariens på alle måter

Jeg sjekket annonsen en gang til, det står at det er en canadiana snøfreser m\techumse motor 10hk. Er dette noe man bør styre unna? Eller er det litt hipp som happ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med Tecumseh motor....(hmmm...var sikker på at det var B&S, hehe)

Kan være at forgasser er moden for litt justering, men jeg tenker slik at det er samme for meg om motoren skal ha

full chocke, full gass og 2 pump med fuel eller om den skal ha halv chocke, littegrann gass og 2 pump med fuel for å starte - så lenge den starter og går noenlunde reint. (men det hører du jo når du er der)

Bytt olje og plugg uansett hva selger sier......btw

Hvis alt virker i bra stand når du er der så ville ihvertfall jeg kjøpt til den prisen.

Husk å spørre etter instruksjonsbok hvis slikt finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med Tecumseh motor....(hmmm...var sikker på at det var B&S, hehe)

Kan være at forgasser er moden for litt justering, men jeg tenker slik at det er samme for meg om motoren skal ha

full chocke, full gass og 2 pump med fuel eller om den skal ha halv chocke, littegrann gass og 2 pump med fuel for å starte - så lenge den starter og går noenlunde reint. (men det hører du jo når du er der)

Bytt olje og plugg uansett hva selger sier......btw

Hvis alt virker i bra stand når du er der så ville ihvertfall jeg kjøpt til den prisen.

Husk å spørre etter instruksjonsbok hvis slikt finnes :)

Da ble det kjøp! Den virket meget velholdt, jeg fikk med instruksjonsboken uten å spørre :) Vi startet den og alt virket som det skulle. Det eneste var at den var litt vanskelig på tomgang, og en wire til justering av "tuten" som manglet. Ellers, meget hel å pen! Ikke minst var den diger, men det lier vi jo :) Takk for tips å råd, skal kjøpe ny plugg og skife oljen på den før vinteren setter inn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en liten batteridrevet enhåndsfreser er ikke å anbefale Ståle?

Planlegger kjøp av freser i år jeg også.

Orker ikke det slitet som sist vinter engang til, selv om jeg bare har ca. 12x3 meter "gårdsplass :)

Hva anbefaler du til en gruset gårdsplass Ståle?

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en liten batteridrevet enhåndsfreser er ikke å anbefale Ståle?

Planlegger kjøp av freser i år jeg også.

Orker ikke det slitet som sist vinter engang til, selv om jeg bare har ca. 12x3 meter "gårdsplass :)

Hva anbefaler du til en gruset gårdsplass Ståle?

En såpass liten plass trenger ikke all verdens maskineri og vil du ha noe som varer, og varer og varer.........med god kastelengde

så tenker jeg denne :

http://www.berema.no/Honda/Snofreser/MODELLER%20OG%20PRISER/HS%20622%20W.aspx

Er grei.....

Men som jeg nevnte - sjekk hvilke fresere av merket Toro, Yanmar, Ariens og Honda som forhandles lokalt hos deg. Husk du skal ha service og tilgang på brytebolter osv

Kan være en del å spare på å velge Toro i denne størrelsen....Eik senteret mfl selger Toro

Husk også å stille glideskoene under fresen til bra høyde i starten av sesongen når du har grus som underlag

Hæppy schnøfresing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjøpte meg en freser før sesongen i fjor. Honda HS622TS.

Fantastisk maskin og starter uansett temperatur. Kaster godt og er sterk som en bjørn.

Denne har belter og det fungerer meget godt. (Har ikke hatt annet enn denne, så sammenligningsgrunnlaget er dårlig...).

I jungelen av ulike snøfresere, samt masse studering og lesing på nettet- fant jeg ut at det finnes egentlig to typer snøfresere: Honda og alle de andre...

I og med at jeg ikke kan tenke meg til værre ting enn at en snøfreser ikke starter når en behøver den, fant jeg ut at jeg legger på noen kroner ekstra og kjøper det som sies er kvalitet og holdbart.

Etter en sesong så gleder jeg meg faktisk til snøen nå kommer. Har tatt service og freseren står klar for action :-)

Absolutt en freser å anbefale. Koster mellom 18-20.000,-

post-1757-0-69183200-1288538958_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en freser før sesongen i fjor. Honda HS622TS.

Fantastisk maskin og starter uansett temperatur. Kaster godt og er sterk som en bjørn.

Denne har belter og det fungerer meget godt. (Har ikke hatt annet enn denne, så sammenligningsgrunnlaget er dårlig...).

I jungelen av ulike snøfresere, samt masse studering og lesing på nettet- fant jeg ut at det finnes egentlig to typer snøfresere: Honda og alle de andre...

I og med at jeg ikke kan tenke meg til værre ting enn at en snøfreser ikke starter når en behøver den, fant jeg ut at jeg legger på noen kroner ekstra og kjøper det som sies er kvalitet og holdbart.

Etter en sesong så gleder jeg meg faktisk til snøen nå kommer. Har tatt service og freseren står klar for action :-)

Absolutt en freser å anbefale. Koster mellom 18-20.000,-

Selv om også jeg har bestilt meg en ny Honda 9 hester nå er jeg ikke enig med deg i "Honda - og alle andre utsagnet ditt"

Toro er et veldig bra merke som i tillegg til å være gunstig priset, og ha en egen patent slik at sørpe o.l ikke tetter utkasteren også er mere anerkjent enn Honda i USA der markedet er stort nok til at undersøkelser kjøres og tester foretaes.

Det finnes en hel skare med mennesker som misjonerer for Honda....Toro har kutta omtrent all marketing/marketing utgifter og selger veldig gode freser til en grei penge gjennom Eik senterets butikker.

Ariens er også en annen fres med svært høy kvalitet - og min familie har vi hatt 2 stykker...begge varte i 25 år.

Det finnes 4 kvalitetsfreser på det norske markedet

Yanmar

Ariens

Toro

Honda

Hvis du velger en av disse som er tilpasset dine behov og heller fokuserer på at ditt serviceverksted/forhandler osv er i nærheten og solid så tror jeg du blir fornøyd.

Når det gjelder belter - før du kjøper en beltefres så vær sikker på at det er en slik du vil ha.......

Fjerner du snøen når den kommer, og ikke lar det bygge seg opp 30-40 cm med vanskelig snø vil du overall frese mye raskere med en hjulfres enn en beltefres er min påstand.... :)

At det bare finnes en snøfres - og den heter Honda mener jeg er bare tull.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

SnøfreserStåle: Hva tror du om Ariens ST 26LE Compact?

http://www.ariens.co...es/default.aspx

Norsk forhandler:

http://www.sovde.no/...lt.asp?fid=1206

Utifra spesifiksjonene tror jeg den passer meg bra.

Ganske mye dyrere enn hva jeg har tenkt til å bruke på snøfres, men håper på og få ordnet meg en god pris :)

Endret av Morten83

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått et tilbud igjennom jobben på nevnte freser.

15.990kr inkl.mva. Fra Grønvold maskin i Oslo.

Ikke et kjempetilbud syntes jeg.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen erfaringer med Partner sine snøfreser?

Driver å ser litt på partner SB300 nå til 15990,-

Denne er den største fresen partner har og da jeg er veldig fornøyd med gressklipperne til partner har jeg litt lyst til å prøve fresen også.

Noen erfaringer rundt denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått et tilbud igjennom jobben på nevnte freser.

15.990kr inkl.mva. Fra Grønvold maskin i Oslo.

Ikke et kjempetilbud syntes jeg.

Jeg tror du har knakande god snøfres i 25 år av denne fresen...... :)

Prisen...Tjah - du handler kvalitetsfres, og da betaler du mere enn når du handler møkkafres....men ikke så veldig mye mere faktisk.

Noen erfaringer med Partner sine snøfreser?

Driver å ser litt på partner SB300 nå til 15990,-

Denne er den største fresen partner har og da jeg er veldig fornøyd med gressklipperne til partner har jeg litt lyst til å prøve fresen også.

Noen erfaringer rundt denne?

Jeg ville styrt unna........

finn heller den lokalforhandleren du like best, og som har ett av disse merkene

Yanmar

Ariens

Toro

Honda

Og kjøp en av disse......da får du gode produkter.

Det kan godt være at Partner har begynt å lage gode snøfresere, men hvorfor ta sjansen når det er 4 andre produsenter man VET lager gode snøfresere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng der ja, men her jeg bor så er det en plass som har partner, egen servicemann og enkel tilgang på deler. Og en plass som har Honda, men de tror jeg ikke har noen servicemann på huset så maskinen må da sikkert sendes inn om det skulle skje noe.

De andre merkene du refererer til må jeg lenge bort for å finne tror jeg. Er derfor jeg spekulerer på partner sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng der ja, men her jeg bor så er det en plass som har partner, egen servicemann og enkel tilgang på deler. Og en plass som har Honda, men de tror jeg ikke har noen servicemann på huset så maskinen må da sikkert sendes inn om det skulle skje noe.

De andre merkene du refererer til må jeg lenge bort for å finne tror jeg. Er derfor jeg spekulerer på partner sin.

Virker som den har fornuftig innmatingsbredde i forhold til motorstyrke, og at det er såvidt store hjul er jo også et stort pluss.

Jeg ville stukket innom Honda forandleren og tatt tak i en av fresene i 970 serien og strekt, tøyd og bøyd på denne for å gjøre meg opp en formening om hvordan en ganske stiv fres kjennes ut....Deretter reist bort og gjort det samme med Partneren.

Hvis de kjennes like ut kan det jo fort være at du har et greit alternativ.

Når det gjelder servicebehov, så tror jeg tilgang på reservedeler som feks brytebolter er viktigere enn at mekanikeren er tilgjengelig hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for bra og kjapt svar:-)

Får ta meg en tur rundt en dag her

Ja gjør det.....

Hovedproblemet med "billigfreser" er alltid byggekvalitet på selve ramma, og stivheten i denne. I tillegg er det ofte et dimensjoneringsproblem forbundet med utkasteren som gjør at tetting ofte blir et problem. (ei stor motorsvak utkastervifte som møter er knøttlite utgangshull i starten på utkastertuten (eks Stiga sine freser)

Bare tenk på at fresen må være stiv i ramma.....og at massevis av plastdeler rundt om sjeldent er et godt tegn. Motorene som brukes i dag er sjeldent noe problem.....det er i resten av bygget det oftest blir krøll.

Når det er sagt så må jeg si at ikke alt er gull hos Honda heller.....

Det er to ting jeg foreløpig er ganske mifornøyd med på min flunka nye, og det er betjeningsvennlighet/l\plassering på håndtaket for å snu utkastertuten. I tillegg er gummien i veggene på dekka så myk at fresen blir ustabil sideveis :huh:

Hadde jeg visst om dette hadde nok Ariens trukket det lengste strået her siden jeg skulle ha hjulfres, og ikke belter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TORO har vertfall holdt på med snøfresere i minst 30 år. Amerikansk firma mener jeg det er.

Har selv en snøfreser med plasthjul som er 29 år gammel. Starter på første drag den dag i dag!

Holdbarheten er det ikke noe å si på.

Bilde kan ordnes :)

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...