Gå til innhold

PTG måler fra Ebay?


Anaxyd

Recommended Posts

Nope, ikke på noen av de jeg har sett nei.

Håpte min skulle ha den funksjonen ettersom den har alt annet, men dessverre.

Ja oki...da ser jeg det

Fe-legeringer er F mat

Al/Cu legeringer er NF mat

Plast/glassfiber er Fy mat :)

Da tipper jeg at jeg bare graver tak i en som er litt billigere til tross for at din har en del funksjoner som jeg gjerne skulle hatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en som bare tar metallegeringer på meg også! Hadde liksom glemt av at man har plastpaneler på bilen som skal måles også, men hva gjør man om man skal våtslipe der da, og ikke kan måle?

Erfaring og lakktykkelse ellers på bilen. Det som er "farlig" på plastpaneler er at lakken slipper mye fortere der når man polerer opp igjen pga varmeutviklingen. Derfor kjører man stort sett alltid ull på plastpaneler - selv om det er mer cut i ull så utvikles det ikke på langt nær like mye varme. En typisk våtslip tar mellom 6-10 my, kommer selvfølgelig an på type lakk og grit på papiret også da. En særdeles heftig runde med grov pad eller ull med f.eks S03G / MG #105 tok ca halvannen my på knallhard tyskerlakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det gjelder å akte varsomt på plastikk! Da må jeg nok skaffe ullpad også, så har jeg snart det jeg trenger for komplett våtsliping!

Tror også at jeg går for den modellen som flere har kjøpt her, må bare roe an litt med pengebruken, så kjøper den om noen mnd. :)

Ellers takk for gode svar! Det er ihvertfall lønnsomt å se litt på Ebay før man legger 3000kr på disken for en slik vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Skal du ha en som kan måle på plast så blir den BETYDELIG dyrere da det kreves en helt annen teknologi.

Vet du hvor mye du må ut med for en som måler lakkerte plastdeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring og lakktykkelse ellers på bilen. Det som er "farlig" på plastpaneler er at lakken slipper mye fortere der når man polerer opp igjen pga varmeutviklingen. Derfor kjører man stort sett alltid ull på plastpaneler - selv om det er mer cut i ull så utvikles det ikke på langt nær like mye varme. En typisk våtslip tar mellom 6-10 my, kommer selvfølgelig an på type lakk og grit på papiret også da. En særdeles heftig runde med grov pad eller ull med f.eks S03G / MG #105 tok ca halvannen my på knallhard tyskerlakk...

Vær obs på at all plastikk i de fleste tilfeller blir lakkert et helt annet sted enn selve bilen, for så å bli påmontert bil senere i produksjon. Derfor vil jeg si at erfaringsmålinger på øvrig karroseri har liten eller ingen verdi når det kommer til hva man kan forvente av lakk på plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, ser den - men hvis en bil generelt ligger på ca 115 my i snitt og man kjører 2500 slip på en bakfanger så tviler jeg på at noen her har klart å gå igjennom klarlakken. Klarlakk-laget bruker vel ikke å variere fra plast og metall-underlag?

Vet om desto fler som derimot har fått lakken flengende av plastpaneler (meg inkludert) pga enten varme eller dårlig feste på underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet på plastfangere er jo varme ja. Har selv opplevt at det sier PANG og forsvinner en bit av lakken. Min første erfaring med plast polering.

Tror ikke våtsliping er så farlig hvis man vet hva man driver med. Tester har jo vist at man fjerner mindre lakk ved å våtslipe og polere opp igjen enn ved å kun polere ned til samme korreksjon.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt er jeg stor fan av å støtte lokalt næringsliv og nasjonale aktører, nettopp derfor har jeg KUN kjøpt en gjenstand fra det store utland og det er denne måleren.

Men nå må du sammenligne epler og epler Torby, Paint Detective er ikke i nærheten av å ha alle funksjonene til den jeg kjøpte, derfor var den ikke interessant.

Firmaet jeg kjøpte fra (Westspark eller Sparker Instruments) er velkjent for god service på andre produktgrupper, så jeg tviler ikke på at garantispørsmål lett lar seg løse.

Point taken. Jeg så ikke på linken og bare antok at det var Paint Detective det var snakk om, derfor forstod jeg ikke vitsen med å kjøpe fra utlandet til samme pris. Note to self; les all info før du åpner kjeften. ;)

Forøvrig finfint med erfaringer på slike firma som du skriver om over, legg gjerne inn en tråd under webshops kategorien. :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...