Gå til innhold

Simens bilpleielogg / Galant G8


Simen

Recommended Posts

Jeg fikk litt sjokk sist jeg vaska eneren. Førersida føltes som 60-papir mens passasjersiden var helt glatt. Og jeg brukte Prickbort forrige gang, og har vel bare kjørt en tur/retur jobb også. De salter jo bare det meldes overskyet!

Skal starte med å blande sterkere Surfex, har gått for 1:15 om vinteren men skal blande 1:10 heretter.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja.. Jeg følte det samme når jeg dro svampen nederst på dørene av passasjersiden, var som sandpapir.

Men ser ikke helt logikken med å bruke så sterk blanding som 1:10? Den rører jo ikke asfalten uansett. Bruker stort sett 1:30 jeg, rengjør mer enn godt nok her. Kjørte du over noen steder med nylagt asfalt på andre siden (motgående)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis man har mye gruff på bilen og skal ha det vekk kjapt og effektivt kan jeg anbefale å dynke bilen i Statoilavfetting, la den virke 5-6 minutter (selv om det står "La virke i ca 1 minutt" på plakaten) og deretter kjøre på med skum fra den infame skumkosten. La dette virke så lenge det gidder å henge på, ta evt to runder. Spyl så av med varmtvann og såpe og spyl av med rent kaldtvann. Det spiser asfaltnupper så det holder, og tar en del av trafikkfilmen i samme slengen. LSP? Ikke nå lenger...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har sett nylagt asfalt siden de tetta igjen ei grøft her for tre uker siden. Tenkte sterkere surfex tar mer salt, trudde saltet også la seg i slike nupper. Hm. Kan jo testes:lol: Vaske bilen, og så ha på sterkere blanding på døra og vaske igjen. Og deretter Prickbort..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Piggdekk gnager opp en del asfalt som fester seg i klam saltlake på bilen og biter seg fast. Bilen min var lodden langs sidene og gyllenbrun bak etter å ha kjørt en måneds tid eller så siden sist vask, og det var hovedsaklig asfaltguffe. Statoilavfettingen er dramatisk effektiv på å fjerne sånt, men den eter dessverre alt som minner om LSP i samme slengen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

01.03

Vasket bilen i helgen igjen. Forvask bestod av Prickbort opp til vinduer, og etter 5 min. virketid skummet jeg ned bilen med Autofoam. Har begynt med å ha ren Autofoam i kanonen og justere blandingsforhold med skruen. Kjekkere å gjøre det slik da jeg vasker flere andre biler hjemme enn bare min egen og noen trenger litt sterkere blandinger (kremt). Stemningsbilde jeg tok imens AF fikk virke litt:


IMG_9619.JPG?m=1362519317


Håndvask med spesialsvamp og Maxi Suds II i bøtta. Etter avspyling ble bilen rygget inn i garasjen, og jeg oppdaget etterhvert at vannet ikke rant ordentlig av nederst på dørene. Crystal Rock holder seg veldig bra på taket og andre plasser der det er mindre slitasje, men dørene ble jo utsatt for mye drit denne vinteren. La CR i oktober, så vil si dette er godkjent med vask en gang i uka +/-


IMG_9635.JPG?m=1362519229


Frisket opp med Meguiar's UQD, men skal gi bilen et nytt lag voks snart. Men utrolig hva en slik QD gjør med bilen, kunne jo tydelig se at bilen fikk mer glans etter jeg hadde tørket over.


IMG_9648.JPG?m=1362518781


Ellers kan jeg bekrefte at Plastidip ikke liker Prickbort, så grillen har jeg lakket på nytt nå..


IMG_9680.JPG?m=1362518950

IMG_9687.JPG?m=1362518748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Plastidip denne gangen også, da jeg ble såpass fornøyd med hvordan det så ut etterpå. Var enkelt å dra av den gamle også, og etter det var det jo bare å rengjøre med silikonfjerner og spraye på nytt. Fikk til litt finere finish denne gangen synes jeg; virker som at det lønner seg å spraye alle lagene på en gang (ikke la lagene tørke), for da flyter plastidipen sammen og danner en smooth finish.. Måtte desverre ta et ekstra lag etterpå da jeg så at krommen skinte litt gjennom og da ble det litt appelsinhud allikevel. Våtslip neste? Heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Personlig synes jeg Plastidip er oppskrytt og noe drit. :P

Vanskelig å få det pent da det ofte blir bobler og/eller skiller seg noen steder. Også tåler det for lite. Mange sier at det er en fordel at man kan ta det av igjen. Hvis man lakker noe så vil man vil ikke ta det av igjen? Plastidip er også ganske kostbart. Jeg foretrekker hvartfall vanlig svart silkematt spraylakk fremfor PD. Da kan du også legge et lag Opaque på :P(Dette er hvertfall min mening rundt PD)

Over til noe helt annet. At CR fortsatt lever noen steder på bilen etter så lang tid er jo helt rått!

Jeg har også lagt merke til at bunn av dørene og bakenden på bilen mister vannskrekken først. Her er det som du sier mye "slitasje".

Ang. skum så har jeg forskjellige flasker med de forskjellige blandingene. Skal jeg han noe annet, så skifter jeg bare flaske på kanonen. Det som det går mest av (AF 1:8) har jeg ferdigblandet på en gallonkanne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Hehe.. Og det skal du få lov til å mene! Jeg er selvfølgelig enig i at skikkelig lakk er bedre enn PD, men i mitt tilfelle var jeg usikker på om mørk grill kom til å se bra ut på bilen så derfor var det kjekt å bare kunne prøve med PD også kunne jeg heller revet det av om jeg ikke ble fornøyd.. Var jo snakk om originalgrillen til bilen dette, som koster rundt 2 lapper såvidt jeg husker (kjøpte ny i sommer), så ville også ha muligheten til å gjøre den original igjen. Derfor var PD perfekt i dette tilfelle. Endte jo opp med å like grillen veldig godt slik, så mye mulig jeg lakker den i matt svart etterhvert ja. Og om det ikke blir fint så er det jo bare å slenge PD over! Hehe..


IMG_9802.JPG?m=1362611495



Ja CR levde fortsatt ganske bra, forutenom det du ser helt nederst på dørene på bildet jeg postet. Skal jo sies at bilen har stått i garasje.. Vask minst 1 gang i uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg kom til å tenke på en tin Simen. Det er flere (hvis ikke alle) vanlige spraylakker som ikke tåler PB. Lakken forsvinner ikke, men den blir ekstremt matt og missfarget (hvit). En runde med polering (for hånd eller med maskin) gjør mye, men det er vanskelig på en grill. Har lest at 2K sprayboksene ikke er slik.

Enig med deg at det ser bra ut med svart grill. Får du tak i en grill på bruktmarkedet til en OK pris så kan du jo lakke den også kan du beholde den nye orginal. :)

Hvorfor skal du ha 2 griller tenker du kanskje? Smaken kan forandre seg med årene hvis man har bilen lenge. For mange år siden brukte jeg mange kr på hvite blinklys til 240 og for 2 år siden kjøpte jeg orange som står orginalt på bilen pga. den dag idag synes jeg det ser mye bedre ut.

(Ble kanskje litt mye OT dette, men det er greit å ha i bakhodet hvis du en dag skal lakke den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Du må få vekk det Ralliart-merket...

Done! Se bildebevis i showcasen, hehe..

Jeg kom til å tenke på en tin Simen. Det er flere (hvis ikke alle) vanlige spraylakker som ikke tåler PB. Lakken forsvinner ikke, men den blir ekstremt matt og missfarget (hvit). En runde med polering (for hånd eller med maskin) gjør mye, men det er vanskelig på en grill. Har lest at 2K sprayboksene ikke er slik.

Enig med deg at det ser bra ut med svart grill. Får du tak i en grill på bruktmarkedet til en OK pris så kan du jo lakke den også kan du beholde den nye orginal. :)

Hvorfor skal du ha 2 griller tenker du kanskje? Smaken kan forandre seg med årene hvis man har bilen lenge. For mange år siden brukte jeg mange kr på hvite blinklys til 240 og for 2 år siden kjøpte jeg orange som står orginalt på bilen pga. den dag idag synes jeg det ser mye bedre ut.

(Ble kanskje litt mye OT dette, men det er greit å ha i bakhodet hvis du en dag skal lakke den)

Du har gode poenger, og lakk er jo det beste. Har svart matt lakk stående her hjemme, samt grunning, så jeg kunne helt klart gjort det. Men forløpig holder jeg meg nok til PD en stund til, og ser om jeg klarer å unngå Prickbort akkurat rundt det. Om det blir altfor ille kan jeg alltids poppe ut grillen før vask, tar ikke så lang tid å ta den av og på akkurat.. Ellers tenker jeg å sette opp panseret før jeg bruker PB neste gang, så det ikke drypper ned på grillen..

Helt riktig at smaken kan forandre seg, og om jeg savner krom etterhvert er det jo bare å rive av Plastidippen hehe.. Vet du ikke synes noe om det, men jeg har ingenting imot dette produktet.

Er enig med Christer at ralliart merket ikke passet helt inn. Men grillen passet godt svart!

Men husker jeg rett, har du vell en delebil.. Har du ikke en ekstra grill på denne? :)

Mhm, enig med deg! Delebilen min har ingen grill desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Litt mer OT :P(Bare be moderator fjerne det hvis det blir for mye)

Hvor ofte bruker du PB? Selv synes jeg PB er for sprekt. De gangene jeg bruker det på min bil føler jeg at dette svekker LSP. Jeg vet dere andre her mener at PB ikke svekker LSP, men når det gjelder holdbarhet på LSP så er det jo litt spesielt hos meg.

Forrige gang jeg vokset 940 brukte jeg PB og da ble all flekklakkingen min hvit (jeg viste egentlig at dette ville skje, men hadde på en måte glemt det). Angrer på at jeg brukte PB da bilen ikke var nuppete og full av asfalt. Hele vinteren (til nå) har jeg klart meg med AF 1:100 eller Surfex 1:20 som forvask. Har brukt pudel (som er hvit) hele vinteren og kan ikke skjønne noe annet en at denne forvasken er mer enn god nok selv på vinteren.

Vasket enderøret på 940 igår med PB og kost. Den vanlige vasken tar ikke skitten som kommer på enderøret, men for PB er det ingen utfordring. Prickbort er jo faktisk ganske sprekt når dette skjer? Det er jo tross alt parafin i den. Synes det er rart du kan bruke PB støtt og stadig og samtidig ha så god holdbarhet på voksen som du har.

Vi har selvfølgelig vår egen måte å gjøre ting på alle mann, og det er jo egnetlig bare bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Greit med litt OT, så lenge det er relevant. Prickbort har jeg brukt cirka 1 gang i måneden, det vil si før hver fjerde håndvask. Sånn cirka hvertfall.. Vet du synes den er veldig sprek, men synes ikke den svekker min bil så voldsomt egentlig. Ja holdbarheten har vært veldig god, men syntes det nesten bare skulle mangle når jeg har brukt en voks som koster 8 lapper hehe.. Er dog enda mer imponert over Glass Guard, den har vært på rutene mine over et halvt år nå, og det ser fortsatt ut som den er nylagt - selv på frontruta. Filmet litt vannskrekk forrige gang jeg vaska bilen:





Ellers fikk jeg vaska bilen denne helgen også. Vaska på vanlig måte med Autofoam til forvask, samt Maxi Suds II i bøtta. Her er ett par ferdigbilder..


IMG_9893.JPG?m=1362911685

IMG_9834.JPG?m=1362912287


Inspiserte også bilen i sola for å se om min hyppige vask med spesialsvampen har forårsaket noen vaskeriper siden jeg omlakkert den ifjor høst.


IMG_9844.JPG?m=1362912127

IMG_9859.JPG?m=1362911974

IMG_9849.JPG?m=1362912052

IMG_9863.JPG?m=1362911909

IMG_9875.JPG?m=1362911841

IMG_9878.JPG?m=1362911770


Må si jeg er veldig fornøyd nå, så når det kommer til vaske- og tørkemetode ser jeg meg nå i mål. Husker på samme tid ifjor, når sola dukka opp etter den vinteren, bilen hadde da en god del vaskeriper og mikroriper etter håndkle som så helt forferdelig ut. Skal dog sies at jeg da hadde silkemyk japselakk, mens nå har jeg hard klarlakk. Mye kjekkere med hard lakk!

PS: Disse solbildene er ikke for å skryte av meg selv, men blant annet for å skryte av bilnerdens flotte spesialsvamp som jeg anser som svært skånsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vsbilpleie

Jeg kom til å tenke på en tin Simen. Det er flere (hvis ikke alle) vanlige spraylakker som ikke tåler PB. Lakken forsvinner ikke, men den blir ekstremt matt og missfarget (hvit). En runde med polering (for hånd eller med maskin) gjør mye, men det er vanskelig på en grill. Har lest at 2K sprayboksene ikke er slik.

kan delevis bekrefte det. tok noe rust på bakluka mi i sommer. lakka med 1 komponent fra ødegaard lakk. etter noen vask med både prickbort og annen avfetting ser det nå for j.....g ut. gikk å polere opp ett par ganger. men ikke nå lenger.

så må lakkes på nytt. kommer nok til å bruke 2 komponent med herder neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

bsa: Jepp, den er litt vanskeligere å påføre enn Nanolotus og Nanolex, men det er verd det! Og bilen begynner å komme seg nå ja.

smurf: Ja får håpe det. Men prøv å ikke overdriv med viskerne da. Spylervæsken kan byttes ut med vann når det blir mildt nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...