Gå til innhold

Polere på påklistrede striper/dekor på lakken?


gss

Recommended Posts

Har en bil som har fire tynne striper som går rundt hele bilen. Dette er striper som er klistret på utenpå lakken. Hvordan polerer man på dette? Jeg har sett andre biler med samme stripene hvor stripene er hvite i kantene, akkurat som om polishen fester seg i kanten eller limet. Det ser da ikke så godt ut.

Er det noe man kan bruke som ikke etterlater seg slike merker?

Bør man unngå å polere der disse er? Evt. kun bruke voks?

Man kan heller ikke gnukke og gni, da vil det løsne.

Jeg er veldig redd de skal bli ødelagte eller stygge.

Andre råd?

Jeg har liten erfaring med polering og lakkbehandlig (hvis tråden burde ligge under "nybegynner" får dere bære over meg)

Legger ved et bilde så dere ser hva jeg mener.

post-3512-0-81718900-1314709596_thumb.jp

Endret av gss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør over med pute og polish på vanlig måte, vær dog litt forsiktig og ikke stopp opp slik at det blir for varmt eller bruk for mye press.

Slik dekor tåler egentlig ganske mye.

Polishrester rundt kanten tørker du av med mikrofiber etter poleringen. Ofte er slik dekor tørr og full av dritt, så etter en runde med polish og pute bruker de fleste å få tilbake litt farge og se mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De alpinastripene er ikke billige, så jeg ville vert litt forsiktig. Normalt så pleier jeg bare å kjøre over, med litt lavere hastighet, og mindre press, men på disse som sikkert har sittet på en stund (ser ut som en gammel E12) så har de nok blitt litt sprø med årene. Jeg så på et detailerforum en gang, en som tok en E28 med lignendes striper, og der ble alle maskert opp, med en tape som dekket ca 1mm utover stripene på vær side, for så å gå over for hånd når jobben var gjort, og maskeringen var fjernet.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Tommy, både i at det er en gammel e12 og at stripene ikke er billige. Ikke er det gjort i en fei å få de på riktig heller.

Bilen ble restaurert for noen år siden, og både lakken og stripene er dermed noen få år gamle.

Hva hadde du kommet til å gjort? Maskert de? Tatt jobben for hånd der stripene er ? Kjørt over alt med maskin? Droppet lakkbehandling på dette området?

Neste spørsmål her på forumet blir å spørre om noen vil ta denne jobben for meg, men jeg redd for at noen raser over stripene og konsekvensene det vil få. Men når en ser kompetansenivået og resultatene på disse sidene bør det kanskje ikke være noe å være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det kan være så skjørt at man må droppe all lakkbehandling der, håndpolering er jo skånsomt nok vil jeg tro.

Hvor holder du til? Jeg kan godt ta bilen din om du bor i nærheten av Haugesund. Må bare bli ferdig med 4 andre biler som også står for tur nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de bare er noen få år gamle, så bør det ikke være noe problem. Å er du litt redd, så er det bare å finne frem DA maskin, med en fin pad på, så går det greit.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Hamar. Antar at du synes det blir i lengste laget :)

OT: Hyggelig å se Hamarsinger her :) Er fra Hamar selv, men bor i Brumunddal.

Velkommen til DCN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Terje. Og takk til de andre også for bra og overraskende rask respons!

Hvor får man tak i maskeringstape som er så smal at den kun dekker stripene? Og hvilken tape brukes for at ikke stripene skal bli med av når tapen fjernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Terje. Og takk til de andre også for bra og overraskende rask respons!

Hvor får man tak i maskeringstape som er så smal at den kun dekker stripene? Og hvilken tape brukes for at ikke stripene skal bli med av når tapen fjernes?

Billakk leverandører.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...