Gå til innhold

TEST: Nanolex Glass Ultra vs. diverse


obimann

Recommended Posts

obimann

Edit: Denne tråden har blitt gjort om til en samletråd for tester av Nanolex Glass Ultra. Post gjerne dine erfaringer med produktet her. Sammenligningstester er også hjertelig velkomne!

Jeg er en av dem som har fått tilsendt en prøve av Nanolex Glass Ultra (eller Nanolex Ultra Glass Sealant som det står på beholderen). Siden jeg tidligere har brukt NanoLotus Glass Pro (eller NanoLotus Bilglass Forsegling Prof) og hadde litt igjen av den, tenkte jeg at det kunne være artig med en sammenligningstest på frontruta på 1-eren min.

Først må jeg si at jeg har litt problemer med å holde styr på disse nanonavnene, så hvis dere ser at jeg har brukt feil navn, vær så snill å si i fra. Jeg skal prøve å holde tunga rett i munnen.

Og for oversiktens skyld, det er Nanolex Glass Ultra på førersiden og NanoLotus Glass Pro på passasjersiden.

Videre må jeg opplyse om at testen slik jeg har utformet den, kanskje ikke er helt rettferdig. NanoLotus kommer med eget rensemiddel, mens Nanolex ikke har dette. Jeg valgte å ikke bruke NanoLotus sitt rensemiddel på den delen av frontruten der jeg påførte Nanolex. Tanken bak dette var at jeg ville gjøre testen på ene siden som om jeg bare hadde kjøpt inn Nanolex. På andre siden kjørte jeg NanoLotus rensemiddel før jeg påførte forseglingen, siden alt er del av samme pakke. En annen ting som kan slå ut negativt for Nanolex, er at det kommer vann over på Nanolexsiden av glasset når jeg skyller av rensemiddelet på NanoLotussiden. Her kunne jeg muligens gått over en gang til med isopropanol for sikkerhets skyld.

Det kan også tenkes at effekten av Nanolex blir noe hemmet av at jeg ikke renset eller maskinpolerte ruta før jeg påførte. Jeg må innrømme at jeg hadde såpass store forventninger til begge produktene, at jeg følte at maskinpolering ikke var nødvendig. Kanskje jeg gjør det annerledes neste gang. Ellers oppfordres dere andre som har fått vareprøve å teste med maskinpolering av ruta først.

Del 1: Påføring

Så til testen. All vask og påføring ble gjort med polerpapir, hvis ikke annet er sagt. Jeg synes det er godt å jobbe med polerpapir på glass.

Vasket først frontruta to ganger med Motip glassrens. Denne minner en del om 3M sin glassrens. Lager et deilig skum som gjør den lett å jobbe med.

Så vasket jeg frontruta to ganger med isopropanol, før jeg maskerte frontruta med grønn 3M-teip.

Så renset jeg passasjersida av frontruta med NanoLotus rens. (Denne måtte ristes grundig før bruk.) Her brukte jeg den blå siden av en NanoLotus svamp. Hadde på rensemiddel og gned utover med sirkulære bevegelser. Så skylte jeg av med hageslangen. Her måtte jeg hjelpe til litt med svampen for å få alt rensemiddelet til å løsne.

Så tørket jeg av frontruta, gummilister og litt av taket på bilen for å unngå å få vann på frontruta mens jeg jobbet. Lot det tørke en stund før jeg fortsatte.

Påføring av NanoLotus ble gjort ved å ha produkt på polerpapir og gni utover med sirkulære bevegelser. Her måtte jeg riste ekstra godt for å få det til å bli litegrann konsistens på produktet. Det var lett å gni utover, og den lille konsistensen gjorde at jeg kunne se hvor jeg hadde påført og ikke.

Nå var det kommet til påføring av Nanolex. Jeg ristet flasken godt, og helte produktet på en bit polerpapir før jeg gned det utover med sirkelbevegelser. Produktet virket veldig tynt, så det fordampet ganske fort, noe som gjorde det litt vanskelig å se hvor jeg hadde påført, men det var veldig lett å påføre.

Etter noen minutter buffet jeg av Nanolex med en ren mikrofiberklut. NanoLotus fikk sitte på ca. ett kvarter før den også ble buffet av med en ren mikrofiberklut.

Nanolex Glass Ultra prøveflaske og bomullspadder

post-1201-0-65453600-1311789824_thumb.jp

NanoLotus Glass Pro, full pakke med svamper og mikrofiberkluter

post-1201-0-10143800-1311789823_thumb.jp

Polerpapir, isopropanol og Motip glassrens

post-1201-0-30218700-1311789835_thumb.jp

Én stykk BMW frontrute

post-1201-0-83965600-1311789826_thumb.jp

Motip glassrens påført. Skummer fint

post-1201-0-05209300-1311789831_thumb.jp

Filla blir skitten første runden

post-1201-0-65633700-1311789832_thumb.jp

Ser bedre ut etter to ganger med glassrens og to ganger med isopropanol

post-1201-0-56112800-1311789836_thumb.jp

Ferdig maskert

post-1201-0-99696800-1311789837_thumb.jp

NanoLotus glassrens på passasjersiden. Påført med NanoLotus svamp

post-1201-0-30625400-1311789839_thumb.jp

Nærmere titt på NanoLotus glassrens og svamp

post-1201-0-43891200-1311790311_thumb.jp

Etter skylling med vann. Ingen beading på passasjersiden. Muligens litt beading på førersiden utenfor vindusviskeren?

post-1201-0-77913500-1311790312_thumb.jp

Tørket og klar

post-1201-0-91689100-1311790313_thumb.jp

Nanolex hazet bare littegrann. Syns nesten ikke i virkeligheten, og enda mindre på bilde

post-1201-0-41070800-1311790317_thumb.jp

NanoLotus hazet litt mer. Vanskelig å fotografere, men lett å se i virkeligheten

post-1201-0-58359300-1311790318_thumb.jp

Buffet på begge sider

post-1201-0-73310300-1311790319_thumb.jp

Maskeringsteipen fjernet. Klart for herding!

post-1201-0-96250300-1311790320_thumb.jp

Godt og varmt i garasjen. Trolig første dag i sommer med mindre enn 100% luftfuktighet! :)

post-1201-0-18284800-1311790322_thumb.jp

Buffet av frontruta igjen etter snaue to timer. Ble overrasket over at frontruta føltes mye glattere på den siden der det er NanoLotus. Nanolex "lugget" litt mer, og mikrofiberen ble veldig statisk. Spennende.

Edit: 28. juli 13:20 Har filmet en vanntest i dag, ca. 18 timer etter påføring. Konklusjon: jeg klarer ikke å se forskjell på de to produktene. (Dette er min første YouTube-video, så si gjerne i fra hvis det er noe jeg har gjort feil.)

Oppdatering med funksjon og holdbarhet kommer etterhvert.

Endret av obimann
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Ser bra ut dette! Hadde tenkt til å gjøre en prikk lik test selv nå faktisk. Jeg kan jo fortsatt gjøre det, også kan jeg rense ruta like godt over hele på min test og se om det utgjør stor forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Jeg tenker også å gjøre det samme. Jeg la imidlertid Nanolotus på hele ruta for bare et par uker siden, så jeg tenker å rense halvparten av frontruta ved polere med maskin med f.eks Menzerna SIP for å få bort forseglingen derfra før jeg legger Nanolex.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Supert med flere tester, og spesielt hvis de blir gjort på litt forskjellige måter! Så finner vi ut hva slags prosedyrer som gir best holdbarhet og funksjon på produktene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Det er sant! Som Håvard sa, så trodde han at Nanolex holdt lengre enn Nanolotus sin - selvom den sitter på den røffeste sia (førersia). Men jeg kommer nok til å rense hele ruta med vann, nanosvamp og Nanolotus sin glassrens (siden det ikke fulgte med noen rens med Nanolex-prøven). Men skal vi samle alle testene i denne tråden, eller skal jeg lage min egen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg tenkte jeg skulle opprette en egen tråd for mine egne erfaringer, men jeg har inntrykk av at det er en del som har fått disse prøvene, så det kan fort bli veldig mange tråder med ca likt innhold... tror jeg bare poster mine erfaringer med Nanolex Ultra her når jeg får det på ruten med mindre det er et sterkt ønske om at trådene skal være separate. Trådstarter får komme med sine innspill også. :)

Endret av csjoh

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Vi kan godt samle alt her, for min del. Høres ryddig ut. Jeg endrer overskriften litt, så den passer bedre.

Lagt til video på slutten av første post.

Endret av obimann
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Herlig med slike videoer. Var kanskje ikke så lett å se om det var noen forskjell på Nanolex/Nanolotus sånn med engang? Spennende å se om noen uker. Nå ble jeg inspirert til å få satt i gang med min frontrute :)

  • DCN Poeng 1

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Stripen etter maskeringsteipen synes godt, ja. :) Ellers kan ikke jeg se noen forskjell på Nanolex og NanoLotus. Egentlig litt rart, siden frontruta på NanoLotussiden er mye glattere enn på Nanolexsiden. (Når jeg buffer tørr rute med mikrofiberklut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende test dette her. Har dog erfaring med at nanolex har lengre holdbarhet enn nanolotus. Men tror nok at effekten mistes fortere i og med at du ikke har brukt nanolex sin glassrens (som er så og si lik som nanolotus sin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab 9-3 2001 230.000km (frontrute og sideruter). Renset med Nanolotus sin rens i tillegg til IPA.

Påføring: lett å legge på, lett å se hvor man har lagt. Hazet fort. Lett å buffe vekk overskytende produkt.

I bruk: ikke fått testet ennå, ikke påført vann på rutene ennå etter pålegging

Initiell vurdering: Meget lett å legge på og buffe av. Som andre har nevnt så virker ruta bittelitt mer "seig" under avbuffing kontra Nanolotus sin Proff

Toyota Verso 2009 30.000km (kun frontrute). Renset med Nanolotus sin rens i tillegg til sterk IPA (80/20).

Samme opplevelse under påføring og avbuffing som på Saab. Ca 2 timer etter avbuffing var denne bilen ute i et monster-regn av dimensjoner. Vann begynner å flytte seg av ruta i ca 50 km/t. I 70 km/t så blir vannet borte omtrent like fort som det kommer på ruta. Ved stillestående bil så faller bare vannet av ruta. Ved smådråper så blir det beading til dråpen sklir av ved en viss størrelse

Holdbarhet kommer jeg tilbake til - bør holde 10-12.000 km for å være på par med Nanolotus

Initiell vurdering: 5 av 6 (inntill holdbarhet er vurdert). Sterkt anbefalt. Hvis holdbarhet er bra så blir det 6'er og "must-have".

Kommentar: Jeg synes Nanolex Ultra er litt lettere å buffe av enn Nanolotus Proff. Brukte 5 MF på to frontruter og fire sideruter - den samme (medfølgende) bomullspad'n ble benyttet til all pålegging. Lite med produkt som går med - Nanolex sier selv at sample-flasken burde holde til minst 2-3 frontruter samt 4-6 sideruter framme. Jeg har igjen 50% av innholdet i sample-flasken, så den påstanden holder ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jeg la på Astraen min igår også for å teste den på langtur idag. Har idag kjørt 583km og mesteparten i regn og må si at den funka ganske bra. Jeg vasket ruta først med Swissvax Crystall og ren isopropanol. Har lagt på hele frontruta og sjåførruta for å se forskjell mellom ubehandlet og behandlet. Uheldigvis så startet det så klart å regne 40 min etter at jeg hadde lagt på forseglingen, men dekket til ruta så godt jeg kunne (takk til norsk sommer). Enig med de før at den var veldig lett å legge og lett å fjerne.

Effekten kom tydelig fra 65km/t, da dro vannet av ruta. Kunne fint kjøre uten vindusviskere, men etter hvert som det regnet kraftigere kjørte jeg viskerne på laveste hastighet. Alle bilene rundt måtte ha de på full guffe

:)Det var en klar fordel med forsegling på sideruta, da sprut fra lastebiler og andre som kom i mot bare prellet av og man hadde god sikt ut. På passasjer siden var vindet tett med vanndråper. Skal prøve å få tatt noen bilder, men prioriterte holde bilen på veien framfor å knipse samtidig :)

Takk for rask leveing, hadde jeg vist at den kom fra korset, så kunne jeg ha dratt opp og henta :)

Endret av AndreasLie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg har lagt Nanolex ultra på en av våre to biler. Det er en v70 1998mod med ganske sliten frontrute uten sprekker, men litt spor etter viskerne etc.. Dette er nr2 bilen vår og går mest i distriktet og under 70-80km/t. Skal også legge på vår andre bil som er en 2008mod rexton, som vi bruker mest på langtur. Rutene på volvoen ble vasket godt, uten noe polering.(skal polere ruta på rexton før påføring)

Påføring: Synes den var meget lett å legge på, brukte medfølgende "pad" . La på hele ruten før jeg buffet av.

Buffing: Igjen meget lett, hadde to microfiberkluter.

Det er igjen mye på flasken(testflaske), synes jeg bare brukte noen få dråper, så denne har jeg lenge til egne biler.

Har ikke fått tatt noe vanntest enda, men skal jo på jobben i morgen og da regner det sikkert, så får testet da:) Skriver litt mer når jeg skal legge ruteforsegling på bil nr2.

P.S Takk til Håvard for meget rask levering og super service!

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da har jeg fått lagt Nanolex Glass Ultra på bilen min.

Ingen bilder, siden det var litt påtrykk på Statoil Nesttun (og en gladmelding for detailere i Bergensområdet kommer på slutten).

Da jeg ikke har noen Nanoglassrens av noe slag, valgte jeg ut følgende fra samlingen:

Flytende gugge:

MAC124 Prickbort

CG Grime Reaper

CG Streak Free Glass Cleaner (SFGC)

Bilt-Hamber Surfex HD

Nanolex Glass Ultra (NGU)

Vasketørketing:

Nanolotus Nanosvampen

Nanolotus Engros MF-kluter (NLEMF)

Nanolotus Vindusklut i MF (NLVMF)

..samt en blå MF fra Statoil; tror det er en Turtle Wax-klut

Bilen er en Mitsubishi Galant Avance 2003-modell, og fikk for anledningen ny frontrute i mai i år. Ruten ble behandlet (mishandlet?) med Biltema Rain Off etpar uker etter bytte, og effekten av denne er i stor grad borte nå.

Det ble bare lagt Nanolex Glass Ultra på frontruten, siden bilen ikke ser ut og jeg må ta av vindavviserne snart for å feste dem skikkelig igjen, så jeg legger NGU på siderutene fremme da.

Fremgangsmåte:

Hadde i utgangspunktet tenkt å polere ruten, men da ruten er ca helt ny og ripefri droppet jeg dette og gikk for gamlemåten i stedet.

Begynte forsiktig med Surfex HD 1:4 og druknet ruten med dette. Fyrte så på med Prickbort og toppet kalaset med ufortynnet Grime Reaper og lot disse blande seg i et minutt eller så. Dro frem Nanosvampen og gnukket friskt over hele ruten og fikk en deilig melkehvit hinne over det hele. Lot det hele virke i ca 5 minutter før jeg gikk over med Nanosvampen en gang til. Deretter var det spylings med varmt såpevann fra Statoil-HT, etterfulgt av skyllespyling med samme HT.

Begynte med den blå TW-MF'en bare for å finne ut at den hadde blitt brukt til voks tidligere og dermed ikke trakk til seg vann i det hele tatt (den ligger nå og bader i Surfex+varmt vann i en bøtte på vaskerommet), så jeg gnukket en gang til med Nanosvampen med kjemiblandingen og spylte en gang til for å være sikker på at ruten var fri for kontaminasjon.

Tørket så over med helt nye NLEMF til ruten var tørr. Brukte to kluter på tørkingen for sikkerhets skyld.

Gikk deretter over hele ruten med ufortynnet SFGC, gnukket lystig med en fersk Nanosvamp og så at det ikke kom mer skitt i svampen. Med andre ord er PB+GR+Surfex HD+Nanosvampen en (sikkert overkill dølux) trivelig blanding for rengjøring av frontrute. :)

Dro frem en ny NLEMF og tørket ruten med denne.

Påføring av Nanolex Glass Ultra:

Dryppet 7-8 dråper (sikkert altfor mye) på den ene påføringspaden og fordelte dette raskt over halve frontruten, først bortover, deretter oppover/nedover for å være sikker på å ha dekket hele halvdelen. Dryppet på noen dråper til og gjentok prosedyren på andre halvdel av ruten.

Lot dette ligge på og kose seg i ca 10 minutter før jeg buffet/polerte med en NLVMF. Produktet var tungt å buffe av og lugget mye i kluten. Skulle jeg buffet av tidligere? Senere? Får prøve lenger liggetid neste gang, og kortere gangen deretter. :)

Etter luggingen polerte jeg ruten til kluten gled lett frem og tilbake, brettet og herjet med kluten og jeg føler resultatet ble veldig bra. Lenge siden ruten har vært så ren på utsiden, hvertfall... :D

Tok viskerne til slutt; disse ble gnukket så rene som mulig med ufortynnet Grime Reaper på en allerede brukt NLEMF og tørket med samme klut. Tror denne kluten allerede er degradert til skittarbeid...

Tanker og observasjoner:

Lettere å legge på en Nanolotus, men vanskeligere å buffe av. Hazer fort (var riktignok sol og varmt i været og ruten var over middels varm, men sto under tak og i skyggen), så lett å se hvor produktet er påført. Som med alt annet er forarbeidet "make or break" for effekt og varighet, men jeg føler jeg har gjort det skikkelig på alle punkter.

Tilbakemelding på holdbarhet og effekt kommer etterhvert. Nå er det til en forandring pent vær i Bergen, men det går helt sikkert over snart. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nanolexen kan du bøffe av omtrent med det samme, har ikke prøvd ultra enda, men premiumen kan du ta av med en gang, trenger ikke ligge mer en 30 sek den er min erfaring hvertfall. Bra at dere tester produktene å legger de ut her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med å få lagt på mine dyrebare dråper (fnis) denne uken, må bare få kjøpt de remedier som trengs for å være sikker på at frontruten er absolutt ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_K

Hei...

Da har jeg fått testet litt også.

Fredag 29.7

Polerte ruta med DA og 3M FCP for å så gå over med gul på gul 3M

IPAx2 for å få bort alt av polish fra ruta, brukte så nanolex ruterens som jeg buffet av med en Nanolotus MF.

La på Nanoforseglingen, som var fin å legge på gjevnt. Produktet fordampet ikke alt for fort.

Lot det stå ca 1 time (jeg glemte den bort) Var lett å buffe av selv etter så lang tid på ruta.

La også glassforseglingen på frontlyktene etter jeg hadde polert opp disse.

Lørdag 30/7

Bilen var ferdig utvendig shina, så tenkte jeg skulle ta med en runde for å se om jeg fant noen ettermiddagsbyger, kjørte helt til Verdens Ende (Tjøme) uten at det var så mye som en dråpe som falt på ruta...

Søndag 31/7

Ferien er slutt og hva er bedre enn nyvasket bil første arbeidsdag... Så måtte jo vaske bort litt bugs og støv fra lørdagens kosetur...

Om den er bedre enn Nanolutus sin er litt vanskelig å konkludere med, men vannet prellet av som dugg for solen.

Skal ha pluss for å være lett å legge...

Kommer kanskje med en "in action" film av denne bare jeg finner noe regnvær... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...