Gå til innhold

Klassisk BMW møter sin første Swissvax


Psyfoon

Recommended Posts

Ettersom jeg skal gifte meg førstkommende lørdag og skal bruke grombilen min til bryllupsbil så tok jeg en liten shining på den i dag. Jeg har eid bilen i 10 år og den så ikke akkurat slik ut da jeg kjøpte den, for å si det sånn.. Den ble hellakkert for ca.7 år siden med middels til dårlig resultat i mine øyne. Uansett, den har kanskje blitt kjørt bare noen få hundre mil på de siste 7 årene og stått i garasje hele tiden. Jeg har vært pertentlig med denne bilen og vasket den hver gang jeg har vært ute og kjørt før jeg har satt den i garasjen sin (Har selvfølgelig fast plass :-)

Jeg meldte meg inn på dette forumet i går og er dermed rimelig fersk, men jeg har lest mye her. Så jeg gikk nylig til innkjøp av min første Swissvax, og siden jeg snart skal gifte meg og er raka fant så ble det Onyx. Bilen er ellers såpass ripefri og uten asfaltprikker at jeg gikk for avfetting, grundig vask & tørk og rett på med SV CF for deretter å legge på voksen etterpå.

Saken er den at forventningene MINE ikke ble innfridd. Bilen er fin og blank fra før (behandlet sist for 11mnd siden med AG URP og deretter CG Pete`s 53) at jeg rett og slett ikke klarte å se noen forskjell på glansen i lakken selv mellom SV CF og etter at jeg hadde lagt på SV Onyx... Selvfølgelig kommer den til å beskytte lakken min godt og mye lengre enn Pete`s 53, men jeg hadde såpass høye forventninger til SV at jeg må innrømme at jeg ble en smule skuffet av mitt første SV-produkt.. Ja, jeg kunne vel kjøpt Shield eller Concourse, men hadde det blitt synlig forskjell fra Onyx?

Uansett, se på bildene under og bedøm selv..

Før vask og behandling:

post-3343-0-61815500-1311464383_thumb.jp

post-3343-0-69535700-1311464603_thumb.jp

post-3343-0-07114600-1311464715_thumb.jp

Etter vask med orig. BMW bilshampo og behandling med SV CF:

post-3343-0-06222600-1311464899_thumb.jp

post-3343-0-69674000-1311464931_thumb.jp

post-3343-0-69202200-1311464963_thumb.jp

Etter behandling med SV Onyx:

post-3343-0-73132900-1311465262_thumb.jp

post-3343-0-35799500-1311465304_thumb.jp

post-3343-0-88672600-1311465339_thumb.jp

post-3343-0-74096300-1311465370_thumb.jp

Jeg klarer ikke å se noe særlig forskjell fra jeg har påført SV CF og SV Onyx.. Klarer dere?

Man ønsker jo gjerne å se litt forskjell når man har brukt en del tid og penger, mener jeg.

Hva betaler man da for? Joda, varigheten på voksen selvfølgelig. Men både jeg og de fleste her inne liker jo å holde på med bilene oftere enn 2 ganger i året uansett og min forrige voks Pete`s 53 lå fint på bilen enda, det vistes veldig godt da jeg vasket den før polishen. Den både beedet og sheetet som bare det.. Dog er bilen veldig lite brukt, selvfølgelig.

Er ikke meningen å si noe galt om SV, men som fersk bruker og detailer med store forventninger til produktet så må det være lov tl å være ærlig og si at jeg ble litt skuffet i forhold til forventningene mine.

Neste gang vurderer jeg å kjøpe Natty`s Paste Wax. Noen erfaringer med den, ser fra "The Biggest Wax test" at den varer minst like lenge som Onyx og er godt under halve prisen.

Endret av Psyfoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Grom bryllupsbil da!

Mange forventer mye av swissvax, men hadde petes53 holdt lengre så hadde jeg valgt den forran de fleste av sv voksene jeg har prøvd.Synes du skal legge ett lag med petes53 oppå :thumbup:

Selv velger jeg vokser etter farger og lakktype.Insignis på svart,Concorso på mørke farger med og uten metallic eller klarlakk,shield på det meste og cg jetseal109 på lys metallic lakk.

Jeg tror det er vanskelig å få frem store forskjeller på din lakk bare med voks, så ett par timer maskinpolering kunne satt prikken over i`en.Grunnarbeidet er viktigere enn voks ofte, og cf trenger ikke være nok.

Tenker meg om litt nå, og endrer litt her.Solhaug spør om du har brukt clay.Det burde vel vært gjort etter avfetning.Ellers så har du sannsyneligvis lagt cf på voks.Da blir jo ikke lakken rensa.Bare voksen ;)

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde ikke legge voks når det er under 15 grader i luften,voksen har en jobb å gjøre når den er påført lakken,har snart brukt opp en krukke shield og en halv krukke insignis på diverse biler,må si voksene forbløffer meg hver gang uten untak,nå synes jeg at den behandlingen du ga bilen var litt fattig,ikke clay?,ikke maskinpolering?skal tvile på at lakken er så bra som du sier,det er utrolig hvilke forandringer som åpenbarer seg etter litt maskinpolering,la du 2 lag voks eller et?hvor lenge lå voksen på før du buffet av?

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde ikke legge voks når det er under 15 grader i luften,voksen har en jobb å gjøre når den er påført lakken,har snart brukt opp en krukke shield og en halv krukke insignis på diverse biler,må si voksene forbløffer meg hver gang uten untak,nå synes jeg at den behandlingen du ga bilen var litt fattig,ikke clay?,ikke maskinpolering?skal tvile på at lakken er så bra som du sier,det er utrolig hvilke forandringer som åpenbarer seg etter litt maskinpolering,la du 2 lag voks eller et?hvor lenge lå voksen på før du buffet av?

Ja, jeg ga nok en fattig behandling. Jeg maskerte en liten firkant på bakluka før jeg begynte og gikk over med maskin og S40 for å sjekke forskjellen. Jobbet det godt inn og dro av maskeringen. Ingen forskjell overhodet der, så da vurderte jeg det bortkastet å gå over hele bilen med det. Dessverre hadde jeg ingen grovere lakkorrigering tilgjengelig. Selvfølgelig er dette en fin sliping, hvis jeg hadde hatt S17 eller S03+ så kunne det jo blitt forskjell, men har ikke brukt maskin før i dag så jeg var litt redd for å "ødelegge" lakken så nært på bryllupet, så da får jeg heller utforske litt mer senere. Grunnen til at jeg ikke clayet var at lakkoverflaten føltes myk som en barnerumpe overalt, derfor så jeg ikke helt grunnen til å begynne med det på denne bilen. Når lakken føles som en guttekonfirmants ansikt så blir det noe annet.

Temperaturen ute var rundt 16 grader under hele prosessen.

Voksen lå på i 5-10min som anvist på boksen. 1 godt lag med voks. Buffet med 2 sprett nye MF av god kvalitet.

Kunne selvfølgelig fått bedre resultat med maskin og riktig pader + flere runder med varierende grad av lakkoriggeringsmidler, men jeg har aldri brukt dette før heller og resultat ble som sagt ikke bedre enn for 1 år siden da jeg gjorde så og si samme prosedyre og brukte voks som koster 1/3 av prisen. Jeg er uerfaren og kanskje naiv, men hadde forventet litt mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendiksen

Som du selv sier så ville du fått et bedre resultat med maskin og riktig polish og puter. 99% av glansen kommer som regel fra forarbeidet, da Onyx er ikke noe vidundermiddel men en middelklasses voks i likhet med pete's53..

En swissvax voks skal legges på veldig tynt, så å legge et "godt" lag er bortkastet, du ska også vente til den er tørr før du bøffer av, så vent gjerne 20-40min.

Fin bil da :thumbup:

2007 Vw Touran 1,9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

La du to lag med voks? Det kan evt hjelpe mye på dybde og glans.

Hvordan brukte du s40? Kjøremetode med maskinen?

Å se forskjeld på bilder slik som du har tatt de er alltid helt umulig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er det poleringen/forarbeidet som gjør 99% av utseendet. (Jeg gir voksen 1% for å være snill, selv om jeg aldri har sett at den har gjort noe selv)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En swissvax voks skal legges på veldig tynt, så å legge et "godt" lag er bortkastet, du ska også vente til den er tørr før du bøffer av, så vent gjerne 20-40min.

Hvor mye av bilen pleier du å legge voks på før du tar av igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier så ville du fått et bedre resultat med maskin og riktig polish og puter. 99% av glansen kommer som regel fra forarbeidet, da Onyx er ikke noe vidundermiddel men en middelklasses voks i likhet med pete's53..

En swissvax voks skal legges på veldig tynt, så å legge et "godt" lag er bortkastet, du ska også vente til den er tørr før du bøffer av, så vent gjerne 20-40min.

Fin bil da :thumbup:

Ok, jeg forventer sikkert litt for mye av voks generelt da :) Sier jo seg selv at hvis f.eks. lakken er dårlig og blass så vil ikke voksen gjøre noe særlig forskjell. Jeg la kanskje på litt mye voks enkelte plasser og 10min tørketid kan godt være for lite med utetemperaturen og at jeg la på litt for tykt. Får prøve med ett lag til senere. Jeg er jo her for å lære så det er flott med innspill :D

La du to lag med voks? Det kan evt hjelpe mye på dybde og glans.

Hvordan brukte du s40? Kjøremetode med maskinen?

Å se forskjeld på bilder slik som du har tatt de er alltid helt umulig....

Nei, jeg la kun ett lag i går kveld. Kjøremetode er vanskelig å beskrive da det var min første prøve med denne maskinen. Brukte kun 1 av paddene på det lille området jeg merket av, startet med lavt turtall, beveget maskinen rolig i rette mønster med overlappende bevegelser over hele området, før jeg økte til høyere hastighet og jobbet produktet grundigere inn med samme bevegelsesmønster. Senket hastigheten når jeg etterhvert kjente at det begynte å bli høyere frikson og avsluttet. Buffet godt av med MF.

Skjønner godt at det er vanskelig å se forskjell på bildene ja. Var ikke sol direkte på bilen og nærbilder så..

Kul bil, og lykke til med bryllup :)

Natty's er kongevoks, vil si den blå er min favoritt, men den røde lukter best ;)

Takk for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendiksen

Hvor mye av bilen pleier du å legge voks på før du tar av igjen?

Jeg legger voks på hele bilen før jeg bøffer av, den en oftest ikke tørr før jeg har kommet meg rundt ;)

2007 Vw Touran 1,9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kalevipalo

Jeg hadde også samme opplevelsen som du hadde angående Swissvax shield kontra Pete`s 53.

Har brukt Pete`s 53 siden jeg begynte å ta bilvask mer seriøst. Ble til at jeg leverte inn bilen til lakk korrigering hos en flink detailer på Stjørdal. Han la på Swissvax shield og bilen ble skikkelig blank og fin, men kunne ikke se forskjelll mellom Petes 53 og swissvax.

La derimot to lag med Nattys blue liquid på en Toyota jeg polerte her om dagen, og da fikk jeg en slags wow opplevelse :) Det ble virkelig blankt, men holdbarheten gjenstår å se.

Så for min del så skasl det mye til for at jeg legger 1000 kr eller mer i ei krukke voks

Endret av kalevipalo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...