Gå til innhold

Førstebil?


KennethB

Recommended Posts

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • KennethB

    11

  • Norfoc76

    4

  • Christer

    3

  • Skovdahl

    3

Mest aktive i dette emnet

kan bli fin denne om den trenger voks og seterens :) men litt skeptisk til røyk fra eksos , spørs jo litt på fargen på røyken men noe kan være slitt i motoren.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg synes den ser dårlig stelt ut, og da er oftest det som ikke er synelig stelt heller. Ville ha gått for en godt vedlikeholdt Corolla eller Accord:)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FiveInline

Som hmsilset sier her så ville jeg heller gått for en Corolla eller en annen japsebil som førstebil.

Audi i denne årsklassen hadde en del forstillingsfeil så det kan dukke opp mye rart hvis dette ikke er byttet.

Audi generelt er dyrt å ha på verksted og har dyre delepriser iforhold til flere japsebiler!

Jeg har en Audi S4 2.2 turbo quattro som nå står pga havarert clutch.

Jeg kjøpte meg en Nissan Sunny 1.6l sedan og har ikke hatt ett feilslag med den. Den er kjørt 205k km og bruker ikke olje eller vann i det hele tatt. :)

Jeg har hatt mye utgifter med audien som gjør at jeg nå vil selge den etter at clutch er byttet. Men spørs om hjertet klarer det :P

Audi har en utrolig bra komfort som min Nissan ikke kan måle seg med!

Selv om det er to helt forskjellige typer bil.

Men uansett lykke til med førstebilvalget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

1,6literen er i tillegg kjent for å være en problemmotor... finnes vel ikke en eneste en uten rådebank...

I prisklasse 20.000 ville jeg nok ha funnet en Mercedes W124 eller en Volvo 240...

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

jeg vil anbefale volvo 940. min 98 model 940 har nå gått 693000 km. beste og mest problemfrie bilen jeg har hatt. hadde gått 650k når jeg kjøpte den. denne har gått som taxi. derfor det er så høy km stand på den.

ser en nevner 240. hadde 1 for noen år siden som hadde gått ca 420000 nårnår jeg solgte den. den var det også veldig lite problemer med. det er også en ålreit bil. lett og få tak i deler og lett og fikse. jeg anbefaler 940 pga dette er en nyere bil som da er bedre å kjøre og har bedre utstyr. kjøper du en av de seineste modellene (tror det er etter 96) så er det standard med turbomotor. vil tror dette er en knall god først bil.

kjøper du gammel volvo, så trenger du ikke tenke så mye på KM stand. det vikigste er at bilen er sånn nogenlunde godt stelt med og at den ikke er rusten. da har du bil i mange år.

faren min kjøpte en sånn audi som du linker til her. fikk den billig pga den fuska litt. endte opp med full motoroverhaling. husker riktig nok ikk km- stand på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsMoen

Den er jo nylig EU-godkjent, så teoretisk skal den være bra teknisk.

Så jo komplett ut, men som sagt så lider den av dårlig vedlikhold.

Personlig ville jeg heller prøvd å finne en diesel bil, da det er billigere og mer lettkjørte biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Den er jo nylig EU-godkjent, så teoretisk skal den være bra teknisk.

Så jo komplett ut, men som sagt så lider den av dårlig vedlikhold.

Personlig ville jeg heller prøvd å finne en diesel bil, da det er billigere og mer lettkjørte biler.

er et stort + at en bil er eu godkjent, men det er mange punkter som ikke blir kontrollert på en eu kontroll (periodisk kontroll heter det jo egentlig da). PK er ingen tilstands kontroll. her er det kun sikkerhets punkter som blir kontollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

er et stort + at en bil er eu godkjent, men det er mange punkter som ikke blir kontrollert på en eu kontroll (periodisk kontroll heter det jo egentlig da). PK er ingen tilstands kontroll. her er det kun sikkerhets punkter som blir kontollert.

...og knapt nok det...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsMoen

En PKK er nå en slags tilstands-kontroll. Har du en bil med f.eks dårlige bremser, dårlige foringer eller andre slitte gjenstander som påvirker bilens styreegenskaper, skal ikke bilen bli godkjent da alt dette går utover sikkerheten til deg selv/andre. (Jada, klar over at det blir slurvet mye rundt omkring)

180 000km på en 14 år gammel bil er helt normalt.

Hvis du ikke har veldig peiling på bil selv, så få med deg en kamerat og prøvekjør bilen. Er mye bedre det enn å sitte å lure på om bilen er i bra nok stand ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KennethB

1,6literen er i tillegg kjent for å være en problemmotor... finnes vel ikke en eneste en uten rådebank...

I prisklasse 20.000 ville jeg nok ha funnet en Mercedes W124 eller en Volvo 240...

Så 1,8l er bedre, eller diesel?

Vil ikke ha toførr

[x] 1995 Toyota Carina

[x] 1999 Golf MK4 Variant

[x]  1996 Mitsubishi Galant 

[]    2008 Golf MK5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Fine biler - eenorm i baksetet/bagasjerom! Mye snadder man kan pynte på, fra Titanium-modeller eller ST220 ;)

Bremser trenger jo ikke være dyrt, kommer jo an på hvor mye man kan gjøre selv og hva det gjelder.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KennethB

Har ei 2007 stasjonsvogn nå i familien og det er mer enn nok plass til meg baki, og jeg er over 1,90

[x] 1995 Toyota Carina

[x] 1999 Golf MK4 Variant

[x]  1996 Mitsubishi Galant 

[]    2008 Golf MK5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Til informasjon er det ikke gitt at en EU godkjent bil er i god teknisk stand. Den er i sikker stand til og ferdes på vei.

Hiver meg på resten, som en førstegangsbil i 20.000kr klassen ville jeg ikke kjøpt verken audi, bwm eller merce!

Hvis du verken er på jakt etter motor eller utsende hiver jeg meg på accord, corolla, lancer, colt eller astra!

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Så 1,8l er bedre, eller diesel?

Vil ikke ha toførr

1,8 literen er betraktelig bedre ja... Dieselmotorene er jeg ikke sikker på, men ville styrt unna 2,5tdi og heller gått for 1,9tdi da jeg vet det er mer trøbbel med 2,5'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

I tillegg vil de fleste forsikringsselskaper ikke ta i en Audi med 2.5l dozel nettopp fordi disse historisk sett har hatt mye problemer og er mye utsatt for ulykker.

+1 for noe japansk som førstebil - potensielt en rustfelle, men driftssikkerheten er høy, deletilgangen god og prisene hyggeligere.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for noe japansk som førstebil - potensielt en rustfelle, men driftssikkerheten er høy, deletilgangen god og prisene hyggeligere.

Nåja, dette kommer nok ann på. Har både Japansk og Tysk i garasjen. Like dyre deler på begge, timepris på merkeverksted, er omtrent likt. Har brukt mere penger på de ulike Nissane jeg har hatt enn Bmwene, pluss at det mye mere "stash" å få tak i til Bmwene :-) Og jeg har de siste 14årene hatt kun Nissan og Bmw(med unntak av en golf i 4mnd - aldri mere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...