Gå til innhold

Vask i sol, fy-fy?


nibelo

Recommended Posts

Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at bilvask i sol er fy-fy. Forutsatt at man ikke lar såpe/avfetting/etc tørke, er det noe problem å vaske i sol?

Kan man kjøre på med kaldvann for å kjøle ned paneler og slikt før man begynner, eller vil det være ugunstig slik at man heller burde sette den i skyggen til den er kald før man begynner å vaske? Min bekymring er at om man kjører på med kaldt vann på gloheite paneler så vil jo metallet krympe/utvide seg og evt lakk ta skade...

Om man skulle være uheldig å få såpe som tørker inn, er det bare å løse det opp med såpe, eller risikerer man at det blir liggende/synes frem til neste poleringsrunde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vasket og polert bil i sola både igår og idag, Var ikkje noken problem det.

No har eg ein lys bil. Har du ein mørk bil, so blir det nok ein del meir varme på panelene og det blir nok litt verre å vaske og polere bil.

Eg deler bilen opp i 5 deler ved vask.

Tak og glass, front, bakende, venstre side, høgre side,

Vasker 1 eller 2 deler og skyller av såpen.

Ved sol, so er det berre 1 del som blir vaska før avspyling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsMoen

Kan fint vaske i solen, ta bare et og et panel av gangen ;)

Avfetting er som regel håpløst i sommersola, da den tørker ut veldig fort. Jeg pleier å legge på avfetting mens jeg står i garasje, for så og kjøre den ut etter noen minutter ;)

Er nok ikke noe vits å kjøle ned bilen før vask, er nok ikke noe hjelp i det. Tror heller ikke du skal være redd for at metallet krymper og utvider seg. Har aldri jørt om noen som har hatt problemer med det. ;)

Om såpa tørker, kan du enten forsøke å bare spyle den av, går ikke det vasker du bare på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Står du midt i solsteika å vasker kan det også etterlate seg waterspotts fort om du har en del kalk i vannet ditt, så å skylle vann over bilen ofte er viktig, tørk skjer ofte asap etter at bilen er skylt siste gangen.

Pleier å prøve å finne et skyggested å stå her å vaske om sommeren da det ofte tørker både avfetting, såpe og vannet lager waterspots her..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

todleif: Er mørk bil ja, så den blir greit varm når sola står på

Jeg har litt skygge om jeg planlegger operasjonen litt og kaprer en av skyggeplassene. Utfordringen er jo at det krever planlegging :)

Er relativt mye måse i området, så det er jevnt behov for å kjøre en kjapp vask.

Ville bare forsikre meg om at ikke lakken tar noen skade av det om man bare passer på å unngå inntørking av såpe / forvask / avfetting, og evt kjører full tørking for å unngå waterspots.

Så langt har jeg brukt overskyede dager, evt latt den stå i skyggen en times tid før jeg har begynt å vaske for at den ikke skal være varm, men såvidt jeg forstår av svarene så er det unødig. Det gjør at det tar mye tid om man bare skal kjøre en vask...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg har større problem med at det aldri er oppholdsvær, så jeg ikke kan få tørket bilen skikkelig etter vask.

Hva gjør dere som ikke har garasje mtp på bilvask og regnvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det regner er det ikke like viktig å tørke da rent regnvann ikke vil lage spots på ren bil når det tørker. Unntaket er jo hvis pollen eller støv osv legger seg i dråpene. Men dette gjør ingen "skade" sånn som f.eks kalk gjør.

Endret av Mighty

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp denne igjen da jeg satt og leste om waterspots her. Det Mighty sier syntes jeg hørtes litt rart ut, blir det virkelig ikke noe waterspots av regnvann? Mener bestemt at jeg har sett det på min bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det regner er det ikke like viktig å tørke da rent regnvann ikke vil lage spots på ren bil når det tørker. Unntaket er jo hvis pollen eller støv osv legger seg i dråpene. Men dette gjør ingen "skade" sånn som f.eks kalk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, fikk med meg det, syntes fortsatt det hørtes usannsynlig ut. Men ikke feil det da. ;) Om det hadde lagd waterspots hadde det vært slitsomt å prøve å unngå det her på vestlandet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker i sol sålenge det er sol ute. Er det overskyet er det mer behagelig da man slipper å passe på at ting ikke tørker hele tiden.

Har opplevd mange ganger at regnvann lager merker i lakken, da skyldes det stort sett forurensning av lokal industri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uten grunn at mange detailere f.eks i england samler opp regnvann fra taket for å bruke til bilvask/etterskylling. Jeg vurderte selv å lage et sånt system inntil jeg kom på at mesteparten av året her i norge består av vinter.

Isteden fikk jeg for en ukes tid siden et deioniserings filter fra england. Dette er samme type filter som disse små "spotless" filtrene som selges både i norge og utlandet. Forskjellen er at det har mye større volum slik at det takler mye raskere vanngjennomsntrømning og holder mange ganger lenger, uten at de er noe spes dyrere.

Testet å spyle over bilen for så å parkere den i solsteken til alle dråpene hadde tørket inn. Absolutt INGEN spots synlig. Dette er helt herlig for meg som alltid har måttet kjøre full vask inkl tørk for å unngå stygge kalkmerker Nå har jeg mulighet til å ta en kjapp surfex - avspyling - lufftørk uten å få noen merker. Geenialt! :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så genialt! Det blir nok litt for dyrt med en sånn. Men den tanken med regnvann som skyllevann tenkte jeg faktisk på igår kveld. Går jo ann å sette en 15L.bøtte på en åpen plass, la den fylle seg opp på regnværsdager, sette på gamma seal, også skylle av bilen med den ved neste vask? Kanskje jeg skal sette ut en nå, er meldt masse regn fremover. :D Blir jo mye lettere tørk slik. Kan evt. bruke 2-liters lavtrykkskanna mi å helle det oppi.

Før trodde jeg nærmest det var omvendt, jeg trodde regnvann hadde mer forurensning i seg. Var jo noe logisk i det også da, man skal jo f.eks. ikke drikke regnvann. Men tenkte ikke på at det var kalk i vanlig vann. Takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ta ganske lang tid å fylle en bøtte med vann på den måten. 20mm med regn vil f.eks gi nettop 20mm med vann i bøtta. Det enkleste er å samle opp fra takrenne for så å helle vannet igjennom et fint filter for å fjerne evt partikler som har blitt skyllt med. F.eks et malingsfilter.

De som samler vann i større skala har som regel 2-3 "tønner" på rad med overrenning slik at partikler synker ned i den første og bare rent vann havner i den siste :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal sette ut tre bøtter isteden, og la de stå i regn hele helga. :)

Men tror du en lavtrykkskanne på 2 liter er nok til å 'spyle av' alt vannet etter vask? Hvis ikke tror jeg ikke jeg gidder å styre med dette. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De-ionisere vannet? Det hørtes smart ut! Vi sliter med heftige kalkmerker her jeg bor ihvertfall, mange naboer har spurt meg hvorfor bilen blir helt hvit etter vask osv. (Fordi dere ikke tørker bilen etter vask.....)

Etter hva jeg forstår setter man dette filteret på hageslangen mellom vannbereder og HT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...