Gå til innhold

Umulig å fjerne kreosot fra lakk?


AndersE88

Recommended Posts

hmsilset

Sitrusrens,prickbort,clay,nanosvamp,ullpad osv. må kunne fjerne dette.Og han fra naf sier det trekker inn i lakken..Han sier også at han er utdannet bilmekaniker, så dette kan han. Er bilmekanikere utdannet til å kunne vurdere sånne lakkskader?

Jeg tror omtrent ingenting kan feste seg og bli i ett med lakken om det ikke er gjort noe grunnarbeid.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Hmm..kreosot er vanskelig å få vekk igjen. Jeg har fått det på firmabilen, og det lar seg nesten ikke fjerne - annet enn med Jif Skurekrem!! :blink: Og det er jo ikke akkurat sunt for lakken..

Prøv de forslagene hmsilset nevnte, og gi en lyd! :)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Hmm..kreosot er vanskelig å få vekk igjen. Jeg har fått det på firmabilen, og det lar seg nesten ikke fjerne - annet enn med Jif Skurekrem!! :blink: Og det er jo ikke akkurat sunt for lakken..

Prøv de forslagene hmsilset nevnte, og gi en lyd! :)

Da vet vi at jif skurekrem fungerer.Er bare å maskinpolere lett over området etterpå da. Om ingenting virker av produkter, så finnes det jo våtsliping.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Da vet vi at jif skurekrem fungerer.Er bare å maskinpolere lett over området etterpå da. Om ingenting virker av produkter, så finnes det jo våtsliping.

Hehe..sant nok! :P

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte denne:

"Prøv gjerne med Prickbort, det løser opp fett og olje på en utmerket måte. Langt mer effektivt enn de sakene du får kjøpt på bensinstasjonen."

Jeg har alltid kjøpt Prickbort på bensinstasjoner, jeg da :)

Men til saken, det er vel bare i Norge at vi har et slik idiotisk Vegvesen som kan gjøre noe sånt? Jeg hadde blitt fly forbanna hadde jeg fått dette griseriet på min bil..Det må da vel for pokker være mulig å dekke til med noe? Stillas med noe som hindrer at det spruter og drypper ned på E6? Hva med ulykker, er vel ikke 100% trygt å få dette kreosotgreiene på dekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte denne:

"Prøv gjerne med Prickbort, det løser opp fett og olje på en utmerket måte. Langt mer effektivt enn de sakene du får kjøpt på bensinstasjonen."

Jeg har alltid kjøpt Prickbort på bensinstasjoner, jeg da :)

Men til saken, det er vel bare i Norge at vi har et slik idiotisk Vegvesen som kan gjøre noe sånt? Jeg hadde blitt fly forbanna hadde jeg fått dette griseriet på min bil..Det må da vel for pokker være mulig å dekke til med noe? Stillas med noe som hindrer at det spruter og drypper ned på E6? Hva med ulykker, er vel ikke 100% trygt å få dette kreosotgreiene på dekkene?

Hei,

Det var jeg som kommenterte det. Og til mitt forsvar så har jeg ikke sett Prickbort på noen bensinstasjoner her jeg bor. Verken Shell, Esso eller Best har det produktet her i byen. Stakk innom Bilxtra, de hadde heller ikke det.

Endte opp med å bestille på nettet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har aldri sett Prickbort i lille Stavanger, men jeg har heller ikke sett noe særlig nøye. Statoil Forus er vel en av de få "skikkelige" bensinstasjonene vi har i området, og dem fører ikke.

Mekonomen derimot.. vi gjør ditt billiv enklere :thumbup:

Og han fra naf sier det trekker inn i lakken..Han sier også at han er utdannet bilmekaniker, så dette kan han. Er bilmekanikere utdannet til å kunne vurdere sånne lakkskader?

Vel.. nå har vi jo sett hvordan dem vasker biler hos NAF. Sikkert prøvd biltema avfetting, biltema polish og to-hodet biltema da med biltema pads uten polish.

Skulle likt å prøvd meg på dette. Noen som melder seg frivillig til å kjøre under en tur?

Endret av Bjerha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er utdannet bilmekaniker, så dette kan jeg! sier Engebretsen"

Hehe, er du bilmekaniker har du også automatisk gudommelig peiling på bilpleie......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

CG Bug Bugger and Tar Remover skulle vel ta dette også, hvis det er snakk om tjære?

NAF + bilpleie = Frysninger på ryggen og det som verre er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang noe lignende på bilen min. Trodde også at det ikke ville gå av.

Men litt tålmodighet så gikk det fint.

Litt sterkere blanding med avfetting akkurat der, la den virke bitte litt lenger på det stedet, ordenlig med såpe og vask.

Så blir den borte... Eneste som "uuuuhhh neeeei" var det at det pannelet jeg fikk den kreosot, måtte jeg vaske to ganger.

Sååååå, konklusjon... NAF sier mye rart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil jeg pussa i vår var uheldig under den brua, han oppdaget det ikke med en gang så det fikk tørke litt før han prøvde å vaske det av. Selve den svarte gugga ble borte med avfetting og vask. Meeeen det ble igjen en gul hinne på lakken der det lå. Tok å testet litt med lakkrens først, den tok det ikke(ikke white sprit heller), Så over på s17 og roterende, fortsatt ikke. Så Ble det over på FastCut og grov pad, kjørte 2000 rpm med passe press 3-4 omganger, Da fikk jeg vekk litte granne for hver gang. :blink: Heldigvis var det ikke mye så neste blir å våtslipe og polere. Tipper det gjør susen :)

Guffa er akkurat som lakk som er sølt på bilen og har fått tørke. Har man sånn søl på en hel bil er det nok like greit å pusse ned å lakke på nytt. Våtslipe og polere sånt rundt på en hel bil tar myye tid og har høy gjennomsliping/korrigerings-risiko. :(

Endret av AndersB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...