Gå til innhold

Min første S&S - Audi A3 2010 Briljantsort


Podgy

Recommended Posts

La meg først starte med å si at jeg er en nybegynner som gjør dette på hobbybasis, så ingen har for store forventninger før presentasjonen..

Etter mye om og men ble det endelig tid for en meget sen vårshine av denne bilen.

Følgende utstyr ble brukt:

Avfetting/forvask:

  • Prickbort Mac 124
  • Surfex HD
  • Carpro Iron-X
  • Espuma revolotuion wheel cleaner
  • Bilberry
  • Bilt-hamber autofoam

    Vask:



    • CG Citrus wash & gloss
    • CG Maxi suds II
    • Frank impact varmtvannsvasker
    • Kärcher HT

      Interiør:



      • Raceglaze alcantara cleaner
      • Raceglaze leather cleaner
      • Raceglaze leather balm
      • Meguairs NXT interiørspray
      • Nanolotus tekstilrens
      • Nanolotus tekstilforsegling
      • DP Total interior cleaner

      Polish og voks:

      [*]Menzerna super polish

      [*]Meguairs swirl-x

      [*]Svisswax autobahn

      [*]Pinnacle Souverän

      [*]Autosol

      Mikrofiber, børster og div:

      [*]Owatrol polytrol

      [*]Nanolotus vindusforsegling - proffsett.

      [*]Vikan børster

      [*]EZ detail brush

      [*]Pensler

      [*]Autoglym engine cleaner

      [*]Cobra guzzler, cookie monster,nanokluter osv osv.

      [*]En haug med mikrofiber og pads

      Totalt tidsbruk ca 15 timer fordelt på to personer.

      Etter en kjapp inspeksjon fant vi ut at bilen ikke var veldig skitten, hadde lite vanskelige flekker(asfaltprikker o.l.), og fant ut at clay ikke var nødvendig denne gang. Det var litt vanskelig å ta gode "før-bilder" av skitten, da regnet, men dere ser tilstanden på lakken godt senere.

      DSC05792.jpg

      DSC05788.jpg

      DSC05787.jpg

      DSC05792-1.jpg

      DSC05776.jpg

      Vi startet med å dynke bilen godt med Prickbort. Hjulsidene fikk Surfex HD 1:10 og felger fikk Espuma revolution 1:8. I og med at det regnet ute var det ikke noe fare for at produktene skulle tørke inn.

      DSC05793.jpg

      DSC05794.jpg

      DSC05795.jpg

      Etter skyllingen fant jeg ut at Espuma ble noe svakt alene, og prøvde derfor mitt nyinnkjøpte våpen Carpro iron-x.

      DSC05801.jpg

      Ble litt ivrig og dynket nedre panel med dette også, uten at det så ut til å gi særlig stor effekt.

      Felgene derimot, skrek sine rosa tårer

      DSC05802.jpg

      DSC05803.jpg

      Så fikk bilen en runde med skum.

      DSC05796.jpg

      Blandingen var bilt-hamber autofoam med en dæsj CG citrus wash&gloss. Overraskende tynt skum..?

      En kjapp skylling og klar for bøttevask.

      DSC05816.jpg

      Utstyr benyttet var to gloss it-bøtter med gritguard, easirider vaskehanske og en såpeblanding med CG citrus wash&gloss og CG maxi suds II.

      DSC05824.jpg

      Bruker en brannslange med tregt rennende vann for at så mye ikke skal bli igjen på bilen.

      DSC05825.jpg

      Bilen kjøres inn og gjøres klar for tørk

      DSC05828.jpg

      Jeg har fått meg et nytt favoritthåndkle Cobra Guzzler. Fikk tørket hele bilen med denne uten å vri opp. Gikk kun over med luftkompressor og et annet håndkle for å tørke smårester.

      Klart for inspeksjon

      En matt lakk full av RDS, swirls og det som verre er.

      DSC05847.jpg

      DSC05846.jpg

      DSC05842.jpg

      DSC05841.jpg

      DSC05840.jpg

      DSC05836.jpg

      DSC05833.jpg

      Trivelig at folk ødelegger andres biler og bare stikker. Sannsynligvis en handlevogn..?

      DSC05850.jpg

      Makitaen har nok å jobbe med utover dagen

      DSC05853.jpg

      Menzerna super intensive polish -PO83 blir valgt som slipemiddel.

      DSC05854.jpg

      50/50 første pass

      DSC05866-1.jpg

      Dørhåndtak tas manuelt. Litt optimistisk med Swirl-x og myk Meguairs pad der..

      DSC05873.jpg

      Over til grovere utstyr

      DSC05874.jpg

      Poleringsmannen jobber seg rundt bilen panel for panel.

      DSC05872.jpg

      DSC05875.jpg

      DSC05902.jpg

      Det blir stadig bedre.

      DSC05904.jpg

      50/50 speil

      DSC05918.jpg

      DSC05919.jpg

      Bilen kjøres ut for avspyling med CG CW&G og felger og eksos får en runde Bilberry, da vi børstet litt for dårlig første runde

      DSC05927.jpg

      DSC05925.jpg

      DSC05821.jpg

      Skitne gummimatter får en runde med Surfex HD og legges til vinterlagring

      DSC05819-1.jpg

      DSC05823-1.jpg

      Motorrom får en runde med Autoglym Engine & Machine cleaner og Surfex HD

      DSC05808-1.jpg

      DSC05809-1.jpg

      DSC05810-1.jpg

      DSC05812-1.jpg

      DSC05813-1.jpg

      DSC05814-1.jpg

      DSC05815-1.jpg

      DSC05817-1.jpg

      Deretter ble frontruta vasket grundig og klargjort for Nanolotus vindusforsegling.

      nanolotusglass.jpg

      Vannskrekk!

      DSC05826.jpg

      Siderutene og bakrutene ble ikke tatt denne gangen, da de fortsatt beader og sheeter som fy etter forrige behandling(ca 9 måneder siden!)

      Valg av voks sto denne gang mellom Blackfire midnight sun paste wax og Pinnacle souverän liquid. Endte opp med Pinnacle

      DSC05934.jpg

      Enkel å buffe

      Felgene skal få ekstra kos.. Svisswax Autobahn

      DSC05935.jpg

      Dekksidene får Wolfgang black diamond tire gel

      DSC05940.jpg

      DSC05939.jpg

      Hjulbuer får owatrol polytrol

      DSC05941.jpg

      50/50 polytrol

      DSC05943.jpg

      Interiøret trenger også en runde..

      DSC05779.jpg

      DSC05782.jpg

      DSC05781.jpg

      DSC05790.jpg

      DSC05786.jpg

      DSC05784.jpg

      DSC05783.jpg

      DSC05909.jpg

      DSC05907.jpg

      DSC05884.jpg

      Greit med kraftig utstyr (sa brura..)

      DSC05869.jpg

      Klart for rens.

      DSC05871.jpg

      Vinyl får en runde med Megs NXT interior protectant og/eller DP interior cleaner

      DSC05900.jpg

      DSC05891.jpg

      50/50

      DSC05898.jpg

      Skinn og alcantara fikk behandling ganske nylig, men tar likevel en ekstra runde da det slites fort med små barn i bilen.

      DSC05914.jpg

      50/50 skinn

      DSC05915.jpg

      Inn med stoffmatter som behandles med nanolotus rens og tekstilforsegling

      DSC05938.jpg

      Da jeg kom hjem, kom også solen. Tok derfor noen bilder i solen. Det skal sies at bilen da har kjørt ca 5 mil, så noe skitt har kommet..

      Ferdigbilder!!:

      ferdig1.jpg

      ferdig2.jpg

      ferdig3.jpg

      ferdig4.jpg

      ferdig6.jpg

      ferdig7.jpg

      ferdig8.jpg

      ferdig9.jpg

      baklykt.jpg

      ferdig10.jpg

      front1.jpg

      frontlykt.jpg

      helbilfront.jpg

      panser1.jpg

      panser2.jpg

      sidesol.jpg

      tak1.jpg

      tak2.jpg

      hndtak1.jpg

      hndtak2.jpg

      stuss1.jpg

      Interiør

      int1.jpg

      int2.jpg

      int3.jpg

      int4.jpg

      int5.jpg

      pedal1.jpg

      pedal2.jpg

      skinn1.jpg

      sline.jpg

      motor1.jpg

      motor2.jpg

      Håper dere tar i betraktning at dette er min første show & shine, og dersom noen av dere har råd eller tips til hva jeg kunne gjort annerledeser, så er jeg åpen for det B)

      Dette kan på ingen måte måle seg med hva de erfarne gutta her inne gjør, men håper det kan være til inspirasjon for folk som er ny i gamet og viser at selv en såpass enkel runde kan gjøre mye for totalinntrykket.

      PS: utvendige lister burde egentlig vært tatt på nytt, men tiden strakk ikke til denne gang.

      PPS: ruteforseglingen fikk herde i flere timer!

      Retter med det samme en stor takk til min hjelpsomme kamerat, Sindre, for utmerket jobb og godt selskap.

Endret av Podgy
  • DCN Poeng 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke så ille ut dette :)

Kjørte dere en mildere polish etter menzerna SIP? Eller ble den holofri med bare SIP?

Ikke så værst til første S&S å være, cred gitt :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Dette var en flott første S&S, og et respektabelt resultat. Bra jobbet (begge to)

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Synes dette ser veldig bra ut jeg! En veldig bra s&s! Bilen ble jo strøken såvidt jeg kan se! Ikke enig i at lsp så lett ut å buffe av ;) kred

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke så ille ut dette :)

Kjørte dere en mildere polish etter menzerna SIP? Eller ble den holofri med bare SIP?

Ikke så værst til første S&S å være, cred gitt :thumbup:

Tusen takk for det! Har mye å lære enda, og det gjør jeg stadig ved å følge forumet her, men likevel brukbart fornøyd med det her. Vi så ikke holos verken med arbeidslampene eller det lyset som var der da vi kjørte ut bilen, men må være ærlig å innrømme at jeg har sett noen i ettertid. Dog ikke så mye at jeg tar en ny runde riktig enda. Tar heller en mer grundig runde til høsten, og får lagt på en bedre og mer holdbar voks/sealer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en flott første S&S, og et respektabelt resultat. Bra jobbet (begge to)

Tusen takk for det! Hyggelig å få så gode tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ser veldig bra ut jeg! En veldig bra s&s! Bilen ble jo strøken såvidt jeg kan se! Ikke enig i at lsp så lett ut å buffe av ;) kred

Takk for kred! Trodde ikke at jeg skulle få så god respons på første s&s. :DLSP var faktisk veldig lett å buffe av, men ser at lyset i videoen gjør at det ser ut som at laget er tykkere enn det faktisk var. Det lintet ikke stort, og vi måtte ikke gni lenge for å få av lsp.

Grundig og flott jobb :) Writeup var også veldig god.

Tusen takk for det :D Tenkte at det var greit med en grundig write-up med steg til steg på alt det letteste også, selv om det ikke er nødvendig å forklare for 98% av de her inne. Prøvde å lage en nybegynnervennlig write-up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba :)

Tok en omtrent identisk bil for litt siden, ganske hard lakk!

Takk for det! Var den bilen du tok i metallic? Denne er ikke i metallic, og jeg fikk ikke inntrykk av at lakken var særlig hard. Blir fort swirls i alle fall <_<

Du legger lista høyt i alle fall! Dette så meget bra ut, og writeupen var en av de bedre jeg har sett. Grønt lys!

Hehe ;) Takk for grønt lyst! De fleste andre her inne legger nok lista mye høyere enn meg, men er brukbart fornøyd likevel. Er tross alt min første S&S, og jeg gjør det som sagt bare på hobbybasis. Dog skal det sies at flere naboer og venner har spurt om jeg vil ta en runde på deres biler, så mulig jeg får øvd meg mer i løpet av sommeren. Takk for at du likte writeupen. Samboeren min var ikke så fornøyd med at jeg brukte så lang tid "på det hersens bilforumet" :lol: Måtte laste opp alle bildene to ganger i tillegg, så tok dobbelt så lang tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Veldig bra jobbet! Knallbra start på karrieren om dette var den første for dere begge. :)

Ikke kritikk, men tips:

Syns du kjørte store områder på en gang, men om det tok ripene og polishen ikke tørket ut, så gjør det ikke noe.

Pleier sjelden være best å ta for store områder om gangen. Håper det ikke ble kjørespor av sip´n.

+ :)

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Veldig bra utført jobb og writeup. Ingen blir vel noen gang utlært i dette her, og hvis man er så lærevillig som det virker her, kommer det til å bli enda flottere resultater med tida. Absolutt verdt en grønn knapp dette.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Knallbra jobb og SS dette her :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobbet! Knallbra start på karrieren om dette var den første for dere begge. :)

Ikke kritikk, men tips:

Syns du kjørte store områder på en gang, men om det tok ripene og polishen ikke tørket ut, så gjør det ikke noe.

Pleier sjelden være best å ta for store områder om gangen. Håper det ikke ble kjørespor av sip´n.

+ :)

Tusen takk for tilbakemelding. Er interessert i å lære, så tar det absolutt ikke som kritikk!

Ble, som jeg skrev til en tidligere i innlegget, noen få holos. Men ikke så mye at jeg tar bilen på nytt igjen før til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Dette var jo meget bra, så ikke ut som en nybegynner (som meg f.eks. :P) det her! Stå på...

DSC05875.jpg

Ser veldig stilig ut, der det er polert. Ser jo ut som et 3D bilde av et slags rør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si du/dere fikk gjort en veldig god jobb der!

Svart blank bil ekke gærent ;)

Cred

Takk for cred og tilbakemelding ;) Enig i at svart, blank bil ser meget bra ut. Men det varer dessverre alt for kort tid i gangen i det norske været...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra utført jobb og writeup. Ingen blir vel noen gang utlært i dette her, og hvis man er så lærevillig som det virker her, kommer det til å bli enda flottere resultater med tida. Absolutt verdt en grønn knapp dette.

Det er sant som du sier! Bare på den tida fra jeg starta så smått å lese på forumet her og fram til nå har det vært store endringer. Det kommer stadig nye metoder og produkter, så utlært blir man aldri. Takk for grønn knapp ;)

Knallbra jobb og SS dette her :)

Tusen takk for det. Det var du som fikk meg fra bilforumet og inn hit, så må vel rette en takk til deg også ;)

Glimrende jobb :) Cred!

Tusen takk for det! Om det er glimrende er vel ganske relativt på dette forumet. Men med tanke på at jeg for ca 1 og et halvt år siden ikke hadde så mye som polert en bil med polergarn og turtlewax engang, så er jeg relativt fornøyd med framgangen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...