Gå til innhold

Utjevning etter flekkejobb


skyhawk

Recommended Posts

Har en gammal Polo som har blitt flekka på flere steder av en eldre dame som har hatt den siden ny.. Bedre enn ingenting selvsagt, men særlig pent er det ikke :lol:

Det er blitt lagt på ganske tjukt flere steder for å si det sånn. Lurer på om det går ann å jevne ut dette på en måte med så basic midler som mulig (billigst)?

Tenkte kanskje det var mulig å våtslipe det ned med fint-fint papir for å så rubbe det opp igjen slik at det blir mer "på høyde" og mer likt som resten av lakken? Har ikke maskin så rubbinga må jo isåfall tas for hånd - er det i det hele tatt vits å prøve?

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Framgangsmåten du beskriver våtsliping og opprubbing er slik du må gjøre det :)

Men det kan være verdt å merke seg at det trengs litt utstyr - 2-3 forskjellige varianter av slipepapir (fra 1500 - 2000 og opp til 3000 kanskje), grovt slipende polish (rubbing), medium og en avsluttende fin. Ved siden av dette så er det greit å ha tilgang på en ok poleringsmaskin, samt div puter. Det trens endel knowhow da det er en viss sjanse for feilskjær på en slik type jobb og det kan anbefales og trene litt på et skrappanser etc, før du setter i gang :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framgangsmåten du beskriver våtsliping og opprubbing er slik du må gjøre det :)

Men det kan være verdt å merke seg at det trengs litt utstyr - 2-3 forskjellige varianter av slipepapir (fra 1500 - 2000 og opp til 3000 kanskje), grovt slipende polish (rubbing), medium og en avsluttende fin. Ved siden av dette så er det greit å ha tilgang på en ok poleringsmaskin, samt div puter. Det trens endel knowhow da det er en viss sjanse for feilskjær på en slik type jobb og det kan anbefales og trene litt på et skrappanser etc, før du setter i gang :)

Så dette kan egentlig bli ganske dyrt å gjøre selv altså? Nå koster ikke sandpapiret all verden men si et par hundre kroner pr polishflaske, noen pads osv så snakker vi vel fort 1000-lappen ++

Verdt å prøve uansett - for hånd? :huh:

Ikke så mye å tape når en ser på bilen, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ikke noe å tape. Men å få vekk 2000/3000 grit for hånd kan være enten veldig mye tidsbruk eller umulig. Ta ihvertfall å slip med 2000 papir "nord/sør" og 3000 i "øst/vest" retning (dvs på tvers av hverandre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt yarisen min fra den var ny i 2001, og har også brukt flekkstiften flittig og uvettig... (nei, ingen, absolutt _ingen_ bilder)

Jeg tok her en dag for noen måneder siden og slipte forsiktig ned noe av det med 600 grit (som var det fineste jeg hadde da) og siden har jeg kjørt rundt med slipemerker. Men nå som jeg har da-maskin har jeg kjørt over med S17 på oransje pad, og dette forbedret herjingen min betraktelig! Det er blitt mye blankere, men siden jeg hadde 600 grit så kan man fremdeles se slipesporene nært på men hovedinntrykket er at bilen er blank. Dette tenkte jeg å teste AG Super resin polish på for å se om det er nok til å fylle ripene som står igjen. Tør ikke ta for mye lakk uten lakkdybdemåler..

Jeg vil si at billigversjonen er mulig og resultatet blir ganske ok (bare ikke les for mye i show&shine-delen av forumet før du begynner)

Scandicshine selger et startsett med tre små flasker scholl pluss to pads til 649 (det er den jeg har).

Jeg har med all bilpleien min på jobb nå, hvis det ikke skjer noe særlig utover kvelden, så jeg kan teste å pusse på en av klumpene mine med 1200 grit (fineste jeg har) og gå over med S17/S40 på håndpad for å se om det gir nogenlunde samme resultat som med maskin.

To be continued!

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Christian

Scholl S3+ Gold skal fikse dette ganske lett, sammen med ull-pad, noe som gir deg slipe-effekt på ca 1400grit.

Prøv deg frem på hastighet, så du ikke skader klar-lakk på området, men strart rolig på f.eks 700rpm, å kjør deg opp mot 1500rpm.

Hvis du ønsker å kjøre våtslip, så bruker du først 2500, så f.eks 4000grit for å fjerne spor etter første runde.

Etter dette Scoll S3 GOLD for å få opp glansen, så en runde med S30/S40 får å få perfekt finish;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jepp! (versjon to! Jeg mister stadig hele innlegg mens jeg forsøker å få editoren til å godta bildelenkene mine, spesielt mens jeg benytter meg av "backspace" for å slette ting... det er sikkert noe teit jeg overser)

Flekk utgangspunkt:

(Oppskrift: bruk først stålbørsten som står i lokket på flekkstiften du har kjøpt hos forhandler, for å fjerne evt rust. Klin deretter nedi litt sort metallic lakk. Vent til det tørker. Stryk på klarlakk så det dekker, ikke vær gnien, jo mer jo bedre! Så må du vente noen år til dette lakkberget sprekker opp, og så kan du bruke din favoritt TW-polish, den som tørker i hvite tykke lag, slik at du fyller alle porer. Ikke gjort i en fei altså!)

Flekk1.jpg

Tok en ca 1-2 kvadratcm stor bit av 1200 grit og pusset så forsiktig jeg kunne i alle himmelretninger, det pussede området er vel omtrent 3cm i diameter når jeg er ferdig. Metallic-fargen fra stifta er mye gråere enn resten av lakken, så det er relativt lett å se når jeg kommer så langt ned at jeg nærmer meg det originale laget med klarlakk. Er en liten flekk oppe til høyre som bare er overskuddslakk. I tillegg ser jeg jo at lakken jevner seg ut..

Flekk2.jpg

Brukte deretter en av TW sin standard applikeringspader med Scholl S17 og pusset i sirkelbevegelser til produktet klarnet. Kan fremdeles se ganske tydelig sliperiper i overgangen mot det lyse. S17 tok det som var igjen av metallic-lakk oppå klarlakken, jeg kan sikkert spare mer neste gang.

Flekk3.jpg

Så jeg tok en runde til med S17 på TW-pad, og gnukket med så mye press jeg orket. Synes nå at jeg bare ser skrapene etter den gang jeg syntes stålbørste var en god idé...

Flekk4.jpg

Glemte helt AG Super resin polish, så sprang ut igjen etter å ha flyttet bilen fra vaskeplassen og la på et strøk. Syntes ikke det gjorde noe forskjell, men hadde ikke lys.

Konklusjonen er at dette går jo forsåvidt bra. Men det tar litt tid. Hadde tatt av meg klokka da jeg vaska bilen, men i følge klokka i exif-dataene brukte jeg 20 minutter fra før-bildet til siste etter-bildet. Og sånn som panseret mitt ser ut med sikkert hundre sånn lakkfjell...

Jeg kommer til å kjøpe meg 2000 og 3000-våtslip med holder fra autobahn, og polere med maskin, så slipper jeg sitte i hele vinter med dette (håper jo jeg kan selge bilen i løpet av høsten)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...