Gå til innhold

Magnes blå mr2.


magne

Recommended Posts

  • Moderatorer

Må jo legge ut litt bilder av den andre bilen jeg også, siden imprezaen allerede ligger her.

Toyotaen er en "sommmerbil" som ikke får smake salt i det hele tatt.

Er den bilen jeg pleier å kose meg med, både når jeg bruker den og når jeg vasker og polerer den :)

Litt om meg selv og biler: Jeg er glad i japsebiler, og helst i orginal stand. Er i tilegg ganske fanatisk når kommer til bilhold, og det å holde bilen rein. Kan godt kjøpe bilpleieprodukter for femsifret beløp... Når jeg fikk den nye bruksbilen min levert til norge fikk ikke forhandleren lov til å klargjøre bilens eksteriør. Dette skulle jeg ta meg av selv! Trenger vel ikke si stort mer...

Jeg har hatt mr2en i to år til våren, og i løpet av den tiden har bilen blitt perfeksjonert. I utgangspunktet var bilen veldig godt holdt, men den har i mine øyne blitt penere etter hvert som oppgraderingene har kommet på plass.

Litt om bilen her.

Bilen er 1995 modell toyota mr2 med 2,0 liters N\A motor, 175hk i fargen strong blue metallic. Dette er en orginal farge på bilen, og den har orginal lakk. Fargen har også benevnelsen pacific blue og tropical blue.

Den begynte sine dager i sveits.

Den har kun hatt en eier i sveits. En dame i 50 årene. Når jeg overtok bilen hadde den gått knappe 147000km. Jeg er første eier i norge.

Bilen var meget godt holdt når jeg overtok den, minus noen små ting. Det værste var at dama som hadde hatt bilen hadde røyket som en skorstein i bilen. Støvsugde nok ut nærmere fem kg aske fra bilen... Men etter mye jobb ble den fin.

Litt bilder fra bilen slik den så ut når jeg overtok den:

minmr2012.jpg

minmr2008-1.jpg

minmr2018.jpg

minmr2002.jpg

Jeg begynte med "oppgraderinger" av bilen med en gang jeg fikk den.

Da jeg synes bilen er nydelig fra før av, så lå oppgraderingene i detaljene, fremfor å radikalt endre utseendet på bilen.

I førsteomgang besto oppgraderingene av nye felger, hvite blinklys og litt annet småsnacks. Fikk en ny girbelg med blå sømmer og fikk et firma til å spesiallage en girkule med blå sømmer. (multibil i bærum malte hver eneste søm i en splitter ny girkule med blåmaling..)

Satte også inn et nytt ratt, slik at bilen skulle få et litt sportsligere preg inni, uten å bli for flashy. Ville ha noe som kunne gå for å være orginalt.

Noen bilder av bilen med nye felger, blinkers, ratt og girkula:

hst09034.jpg

girkule009.jpg

minmr2web40.jpg

Bilen står parkert i varm garasje om vinteren. Forrige vinter satte jeg igang tre prosjekt mens bilen sto parkert. Nytt interiør, med omtrekte seter og midtkonsoll. Ny stereo. Og en modefikasjon av baklysene.

Kort fortalt:

Baklyktene ville jeg ha med samme type lys som den japanske modellen, så ledningsnett ble koblet om. Bilen fikk da doble baklys og bremselys isteden for enkle. I tilegg bygde jeg om baklysene slik at hele lyset ble rødt.

Det ble gjordt ved å spesialbestille klare blinklysglass fra en kar som lager slikt på spesialbestilling ( www.protocast.co.uk )

Disse glassene ble så lakkert røde fra innsiden med spesiallakk, og hjørnet av baklysene ble byttet til US versjon med røde glass.

Gammelt og nytt baklys:

minmr2web19.jpg

vrshining14.jpg

Også merkene på bakluken ble fjernet under bytting av baklys.

Interiøret ble trukket om fullstendig på vårparten.

Jeg bestilte setetrekk, dørtrekk og midtkonsoll i skinn og blå alcantara fra et firma i england som har spesialisert seg på dette til mr2.

Før og etter:

minmr2web11.jpg

minmr2web12.jpg

minmr2web57.jpg

Bilde0038.jpg

vrshining10.jpg

minmr2interir7.jpg

Det ble også innstalert ny stereo i bilen. En 2din spiller fra pioneer er det eneste som synes. I tilegg ble det bygd inn nye kasser med 6,5" subber på orginal plassering bak setet. Det ble også satt inn nytt frontsett og forsterker.

minmr2nyttratt.jpg

Bilde0035.jpg

Når sommeren kom ble det gjort litt småplukk med bilen. Kn filter og moongoose eksos hjalp litt på draget og lyden i bilen. Hvite speedometer skiver løftet utseendet ytteligere inni.

Bilde0075.jpg

Bilde0076.jpg

Ellers har jeg denne vinteren levert fronfanger til lakkering så den blir strøken, samt kjøpt inn masse deler til å bytte reg.reim.

I tillegg skal bremsene oppgraderes.

Et par bilder som viser bilens tilnærmede riktige farge, selv om den er så og si umulig å gjengi på kamera: Bilen er nypolert og vokset på bildene.

Bildene er tatt med en canon es 550D

Det er vel det nærmeste jeg har klart å komme gjengivelsen av fargen slik den ser ut i virkeligheten. Legger ut en hel haug av skrytebilder når jeg først er igang :)

hst01.jpg

IMG_0120.jpg

IMG_0117.jpg

hst02.jpg

hst03.jpg

hst04.jpg

hst05.jpg

hst06.jpg

IMG_0642.jpg

mr2cam1.jpg

mr2cam11.jpg

mr2cam12.jpg

mr2cam2.jpg

mr2cam4.jpg

mr2cam5.jpg

mr2cam6.jpg

Bilde0018.jpg

Endret av magne
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Snasen liten sak, liker de fleste modsene! Men hvorfor i alle dager du byttet ut de felgene som sto der kan jeg ikke skjønne, de var jo veldig fine og jeg ville heller ha satt på bredere ytterringer (hvis de er delte, noe de ser ut til å være?

Jeg deler nok ikke din smak i felger.

Personlig synes jeg de felgene som satt på bilen var noe av det grusomste jeg har hatt av felger. :P

De var for øvrig ikke delte, bare "fake" kant og skruer.

Har fått mange tilbakemeldinger på felgbyttet. Fra folk her til lands på bilforum har det vært mest positivt å høre om de nye felgene, og fra folk i storbritania har jeg fått mye kritikk fordi jeg kvittet meg med de gamle. Fikk til og med spørsmål fra folk i england om de kunne kjøpe de gamle.. SÅ smaken er absolutt delt ;)

Selv synes jeg de gamle så skikkelig 80 talls ut, og derfor ikke sto i stil med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler nok ikke din smak i felger.

Personlig synes jeg de felgene som satt på bilen var noe av det grusomste jeg har hatt av felger. :P

De var for øvrig ikke delte, bare "fake" kant og skruer.

Har fått mange tilbakemeldinger på felgbyttet. Fra folk her til lands på bilforum har det vært mest positivt å høre om de nye felgene, og fra folk i storbritania har jeg fått mye kritikk fordi jeg kvittet meg med de gamle. Fikk til og med spørsmål fra folk i england om de kunne kjøpe de gamle.. SÅ smaken er absolutt delt ;)

Selv synes jeg de gamle så skikkelig 80 talls ut, og derfor ikke sto i stil med bilen.

Hehe, felgmarkedet i Norge er fortsatt på Sharif-stadiet så jeg er enig med Great Brittain :D

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hver sin smak ;)

Det er godt vi har forskjellig smak, så ikke alle kjører like biler ;)

Må si at jeg ikke forstår meg på england og felger, da alle felgene folk har på biler der er fem eikede med kant.

Personlig mener jeg at sharif har lite med saken å gjøre, da jeg gikk for 90 talls bbs look på felgene for å prøve å matche det med bilens alder. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Stusjelig

Må si at Bilen din var strøken og helt riktig :D

litt mer senk så hadde den vært strøken, felgene etter bytte var desidert finest :)

mye bil i en toyota..

kos deg med en så pen bil ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Litt senk hadde absolutt gjort seg utseende messig, men oppsettet bilen har orginalt er så bra at jeg ikke vil ødelegge det.

Bilen ligger som limt på veien, samtidlig som den tåler norske veier med fartshumper og hull i asfalten ;)

Derfor blir det nok ikke noe senk, selv om det hadde sett bedre ut :P

Takk for hyggelig kommentarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Xanderion

Nydelig bil ja! Godt at ikke alle hiver på den uberstygge stylingen de kommer over!

Men hadde gjort seg med litt senk ja :thumbup:

Enig i at de nye felgene var penere, da jeg synes de andre bør stå på tysk bil, samt bredere ytterringer.

Trenger ikke være mye heller. Men for å ikke ødelegge kjøreegenskapene bør du jo bytte fjærer og dempere (gjerne et kit).

Jeg kjører med mitt justerbare på det laveste. Har ikke bydd på problemer enda egentlig, bare se hvor man kjører så går det bra!

Endret av Xanderion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Fordelen med org oppsettet på understellet er at man kan kjøre over fartshumper i 30km/t, og ikke må styre unna hver eneste lille hump i veien. Og der jeg bor er det nesten ikke mulig å styre unna alt hindringer i veien, siden asfalten som regel er ganske oppsprukket osv, samtidlig krenger bilen veldig lite ved hard kjøring.

Så ved å kjøpe dyre coilovers vil jeg i prinnsippet bare oppgradere kjøreegenskapene minimalt, samt oppgradere utseendet en del. Men med tanke på hvor dyre coilovers er, så blir ikke det gjort før det strengt tatt er nødvendig å bytte dempere pga slitasje.

Kan jo nevne at det orginalt sitter bilstein dempere på min årsmodell, samt at den er senket ca 15mm i forhold til de tidligere årsmodellene orginalt. Og når jeg føst skal oppgradere skal det gjøres ordentlig, så noe annet enn coilovers er det ikke snakk om.

Litt ekstra senk hadde gjort seg på utseendet, men ellers er jeg sjeleglad at bilen er såpass høy som den er hver gang jeg bruker den. Til og med etter å ha kjørt på bane følte jeg ikke behov for særlig stivere oppsett enn bilen har orginalt.

Bilen er tross alt ikke så høy, selv om en eller to cm lavere hadde gjort seg.

post-1192-0-37903200-1311857140_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interiøret ble HELPORNO! Sinnsykt fett med sydd midtkonsoll! Og setetrekkene så ut som de passet 100%. Har drivi med det samme selv på min Toyota, og det blir sinnsykt mye fetere med sømmer rundt om i bilen! :) Veit du om dette firmaet tar Celica og eller? Eksempelvis til dash eller midtkonsoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Det firmaet tar kun mr2 og skyline, men et annet firma, www.leatherseats.com lager til alle biler, også celica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • Moderatorer

Nye felger er kjøpt og satt på bilen.

Ganske like de gamle.

Bestilt nye dempere og har allerede fått, men ikke montert, orginale TRD senkefjærer.

Blir en spennende sommer for denne vogna.

Vurderer sterkt å få lakkert opp hele bilen til neste år, så den blir dønn strøken. er mye steinsprut i dørene og bakskjermene.

ae8467cb-4596-4487-9a3c-e5981761f6f4_zps

1b538915-06f3-4e06-bb48-5b12d21fac84_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
  • Moderatorer

Bilen har blitt forbedret litt det siste året.

 

Fikk montert TRD fjærer og gule bilstein dempere. Nye lenkearmer og stabstag foringer i understell. Fjærene senker ikke mer enn ca 20mm, men bilen er blitt betraktelig stivere pga stivere fjærer og kraftigere dempere.

 

Bilen fikk nye hjul. Nå med bredere hjul bak enn foran, slik som den skal ha orginalt.

Org.dim er 195 bredde foran og 225 bredde bak, på 15" felger.

Har nå kjøpt 205 foran og 235 bak, på 17" hjul. Fikk endelig tak i felger i det designet jeg ønsket meg, med "staggered" oppsett i 17". Så da var det et enkelt valg å handle.

Dekkene er michelin pilot sport 2 bak og pilot super sport foran.

 

Fikk også tak i en orginal 1998 modell justerbar vinge til bilen.

Synes denne vingen er den peneste til disse bilene. Så den gjorde seg godt på bilen i mine øyne.

 

Bilen ble eu godkjent med null feil for noen dager siden, og er klar for en ny sesong B)

 

2015-03-23%2014.06.00_zps22esltxd.jpg

2015-03-23%2014.06.20_zpshgksvss5.jpg

2015-03-23%2014.05.44_zpsuciibil9.jpg

2015-03-23%2014.06.30_zpsxf3od207.jpg

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Lekker mr2 med lekker farge Magne!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de fineste MR2`ene jeg har sett på lenge..

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...