Gå til innhold

Kan høy vanntemp. gjøre polert lakk tørr igjen?


johnsta

Recommended Posts

Jeg tok en sort XC90 for en stund siden. Avsluttet med S40 og blå uber, og kjørte ut for wipedown. Brukte her Surfex og CF02, samt varmtvannsvasker innstilt på 70grader eller noe. Etter tørk merket jeg at lakken føltes mye tørrere en vanlig(etter wipedown), så jeg lurer på om for høy vanntemperatur rett og slett kan fjerne noe av oljene som polishene har lagt igjen? Når jeg snakker om oljer som mener jeg ikke de man normalt ønsker å få bort med en wipedown, hvis dere er med på hva jeg mener. Mulig oljer er feil uttrykk, men jeg merket god forskjell når jeg strøk en mf over før og etter wipedown.

Bilen var fortsatt veldig blank og fin, men jeg følte den mistet en del av det som S40 ga. Første gang jeg avsluttet med S40, så spørsmålet blir om dere merker veldig forskjell før og etter wipedown med denne? Eller om temperaturen på vannet kan være en årsak :)

Endret av johnsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Det kan jeg nesten si med sikkerhet at det gjør.

Har opplevd dette med to biler som ble spylt med høytrykk med høy temperatur, og der forsvant beskyttelsen meget kjapt. Etter tre vask var beskyttelsen nermest borte.

Varmt vann løser jo opp oljer bedre enn kaldere vann.

Sikter da til rengjøring av feks. stekepanne.

Har du høy temperatur vil dette altså fjerne oljene/vokslaget hurtigere. (vertfall min erfaring)

Men skal man "strippe" lakken før en detailing, så er varmt vann å foretrekke.

EDIT:

S40 legger vel normalt ikke igjen noen oljer i den grad at den skal beskytte?

Det er vel så vidt meg bekjent en ren polish/lakkrens man påfører for å fjerne små swirls samt klargjøre for LSP?

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg nesten si med sikkerhet at det gjør.

Har opplevd dette med to biler som ble spylt med høytrykk med høy temperatur, og der forsvant beskyttelsen meget kjapt. Etter tre vask var beskyttelsen nermest borte.

Varmt vann løser jo opp oljer bedre enn kaldere vann.

Sikter da til rengjøring av feks. stekepanne.

Har du høy temperatur vil dette altså fjerne oljene/vokslaget hurtigere. (vertfall min erfaring)

Men skal man "strippe" lakken før en detailing, så er varmt vann å foretrekke.

EDIT:

S40 legger vel normalt ikke igjen noen oljer i den grad at den skal beskytte?

Det er vel så vidt meg bekjent en ren polish/lakkrens man påfører for å fjerne små swirls samt klargjøre for LSP?

Nei, jeg snakker ikke om beskyttelse og at varmt vann rengjør bedre enn kaldt. Men S40 oljer jo opp lakken(lakkporene) slik at glansen blir høyere. Jeg følte bilen hadde en del dypere(fyldigere) glans før wipedown, enn etter. Dette bedret seg igjen når jeg la voks på, men jeg bare lurer om det skal være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S40 legger vel normalt ikke igjen noen oljer i den grad at den skal beskytte?

Det er vel så vidt meg bekjent en ren polish/lakkrens man påfører for å fjerne små swirls samt klargjøre for LSP?

S40 nærer lakken med oljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men her er det også snakk om beskyttelsen. Jeg lurer på om dere merker mye forskjell på polert lakk før og etter wipedown, spesielt med finishing produkter med mye oljer i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

ft

S40 nærer lakken med oljer.

Da missforsto jeg litt her ser jeg :)

Men er det ikke slik at disse oljene man da snakker om her gir LSP bedre heft?

Fjerner man disse oljene så vil vel kanskje LSP få litt dårligere heft kanskje?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men forumet var så tregt igår kveld at jeg bare logga av. :)

Ja, men her er det også snakk om beskyttelsen. Jeg lurer på om dere merker mye forskjell på polert lakk før og etter wipedown, spesielt med finishing produkter med mye oljer i seg.

Det står bl.a at jeg har aldri opplevd så tørr lakk som på biler som steames jevnlig. Jeg er derfor overbevist om at temperaturen er med på å tørke ut lakken, på samme måte som om den har gått i California noen år.

ft

Da missforsto jeg litt her ser jeg :)

Men er det ikke slik at disse oljene man da snakker om her gir LSP bedre heft?

Fjerner man disse oljene så vil vel kanskje LSP få litt dårligere heft kanskje?

Veldig mange misforstår Swissvax' produktbeskrivelse hva gjelder CleanerFluid og det er nok årsaken til at du spør også.

Det er opplest og vedtatt at oljer og polishrester som ligger igjen på overflaten av lakken ikke gir bedre heft til noe som helst. Det er derfor de fleste praktiserer wipedown, i tillegg til at man da får se om oljene skjuler kjørespor og defekter. Å foreta wipedown fjerner likevel ikke oljer som har trekt ned i det tørre, øverste laget av lakken.

Uten å si det sikkert, vil jeg anta at man gjør det ved å steame bilen, slik OP skriver. Det er iaffal min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...