Gå til innhold

Avfetting, skumming og clay...


Simen

Recommended Posts

Simen

Jeg er ikke vant til å bruke avfetting, og sånn skum-kanon har jeg ikke. Er dette et must for meg egentlig? Vanligvis når jeg vasker bilen pleier jeg å spyle skikkelig og "vaske" så godt jeg kan på en selvvask, med høyttrykspyleren only (foretrekker Statoil's), dette gjør jeg relativt ofte. En gang i blant gjøre jeg dette i tillegg til at jeg går over den våte bilen med en vaskehanske. Bruker to bøtter, en med bilshampo og varmt vann og en med rent 'skyllevann'. Er meget grundig og vasker maks ett panel om gangen, før jeg skyller godt av og tar vaskehanska nedi såpevannet igjen. Slik holder jeg på til jeg er ferdig med bilen.

MEN, hadde det vært bedre å kjøpe inn f.eks. Prickbort og skumkanon, eller er det bare nødvendig med en av delene? Jeg vasker bilen såpass ofte, at møkka ikke får ligge og sette seg på bilen. Også har jeg hørt at avfetting fjerner en del av eventuelle voks/beskyttelseslag på bilen? Stemmer dette også med Prickbort?

Og en siste ting: Hva med clay? Når bruker dere clay og hva er fordelen med det kontra avfetting og skumming? Trenger litt mer kunnskap om dette (burde kanskje posta dette på nybegynner-delen men :P)

Mvh. Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skumkannon er ikke et must nei,men veldig godt å ha,det fjerner jo en del møkk fra lakken uten at du trenger å berøre den,å det er jo fint med tanke på riper og slikt,prikkbort er egentlig ganske mild mot voks,men bruker du det mye sliter det en del,men om du vasker bilen din så mye som du sier trenger du ikke bruke så mye avfetting,

Angående clay er dette noe som brukes for å fjerne du ting du ikke får vekk med høytrykk og håndvask,og den fjerner også ting du ikke ser i lakken,en ting du må tenke ved bruk av clay er att den kan lage litt milde riper i lakken,så du bør nok ikke bruke denne med mindre du har tenkt å polere bilen,

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Takk for kjapt og bra svar. :) Med andre ord så MÅ jeg ikke, men er kjekt å ha skumkanon. Kanskje jeg går til innkjøp av noe sånt når jeg får lønning, om det ikke er for dyrt...? Men ja, har brukt clay en gang, og det var før lakkrens, polish og voks. Så du sier altså at de småripene går bort når man polerer? Husk at jeg ikke har maskin, polerer og vokser for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kanonen de fleste av oss bruker koster rundt tusenlappen,skal vel tvile på at du klarer å fjerne så mye riper med hanpolering,har aldri prøvd,men kan tenke meg det er ekstremt tungt å tidkrevende,da man med maskinpolering bruker mye press og varme alt etter om det er hard eller myk lakk man jobber med,hadde jeg vært deg ville jeg ivnvistert i en billig maskin til å begynne med,vil tro alt er bedre enn en "handjob":D

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke bare med maskin, må også ha rett poleringsmiddel. Kjøp deg Megiuars Ultimate Compound, og bruk med Biltema maskinen(hvis det er to-hoders' du har). Stikk innnom Clas og kjøp 100mm sonax pads til maskinen. Da trenger du ikke være redd for clay merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Simen

Drar opp denne igjen jeg. Skumbørsten på Statoil, funker den bra å "skumme ned" bilen med før vask? Mener å ha lest at noen av dere her på forumet har gjort det? Gjorde dette idag, og får jo et tynt skumlag på bilen, som ligger en stund. Hvor lenge bør det stå og "virke"?

Nytter ikke bare med maskin, må også ha rett poleringsmiddel. Kjøp deg Megiuars Ultimate Compound, og bruk med Biltema maskinen(hvis det er to-hoders' du har). Stikk innnom Clas og kjøp 100mm sonax pads til maskinen. Da trenger du ikke være redd for clay merker.

Done! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

5-10 minutter kan den ligge, pass på at den ikke tørker og at ikke børster berører lakken din ;)

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke NØDVENDIG med skumkanon på noen som måte. En prewash i form av aftetting eller såpe kan like gjerne sprøytes på med en enkel lavtrykksprøyte og ha samme effekt. Fordelen med skum er at blandingen kan henge på lakken lenger før det tørker da skummet er bæreren av kjemikaliene. Bakdelen er at man må bruke ca 10 ganger så mye produkt for å få samme blandingsforhold på lakken og samme effekt.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...