Gå til innhold

Ripe - test av flekklakk og våtsliping


obimann

Recommended Posts

obimann

Har vært noen spørsmål i det siste rundt riper, og om det er mulig å fikse dem, så jeg lager en liten tråd som kanskje kan være til hjelp. Forhåpentlig vil den vise at man kan få et ganske brukbart resultat ved å gjøre jobben selv. unsure.gif

Etter å ha testet våtsliping på steinsprut på panser og på felger, har jeg kanskje blitt litt eplekjekk. Våtsliping er på langtnær så skummelt som det var første gangen. Det ender vel med at jeg driter meg ut skikkelig snart. Og da får dere selvsagt full info! laugh.gif

Jeg har lenge hatt en liten ripe på bakluka på BMW'en. Så dyp på et par steder at grunninga synes. Nå nylig la jeg merke til at det har løsnet litt lakk i forbindelse med ripen også, kanskje på grunn av for direkte treff med høytrykkspyler? Vel, nå er ripen uansett for stor til å kunne korrigeres, så alternativet til flekking er proff lakkering. Og det er på tide å gjøre noe før det løsner mer lakk, så jeg tenkte jeg skulle teste litt flekklakking og våtsliping. Jeg er spent på om lakken klarer å feste i hele ripen, eller om den vil slippe i de tynneste delene av ripen når jeg våtsliper. Time will show!

Her er første del.

Her er ripen, eller egentlig kanskje de to ripene, nederst på bakluka. I utgangspunktet to smalnende riper, men med to flak som har løsnet ved den ene.

post-1201-0-67934200-1305922370_thumb.jp

Maskerer rundt ripen i tilfelle det drypper lakk mens jeg jobber.

post-1201-0-27886300-1305922371_thumb.jp

Prøver en ny løsning (for meg) denne gangen, ferdig blandet metallic og klar fra Ødegård lakk. Denne lille flaska inneholder nok lakk til å flekke nesten hele bilen, så ved riktig oppbevaring kan den vare lenge. Det er forresten en pensel i flaska som sitter fast i korken, men den er ikke egnet til sånne småjobber. Jeg synes tannpirkere er fine å jobbe med når jeg skal påføre bittesmå dråper lakk, hvis ikke man har noe mer avansert for hånden.

post-1201-0-58584600-1305922602_thumb.jp

Et annet produkt som er nytt for meg er silikonfjerner. Prøver denne i stedet for isopropanolen jeg har brukt tidligere. Brukes for å rengjøre overflaten så flekklakken fester best mulig.

post-1201-0-87944100-1305922372_thumb.jp

Det er ikke mye lakk som skal til, men det glemmer jeg fra gang til gang, så her har jeg tatt på to dråper fra penselen, noe som er altfor mye. Har selvsagt ristet lakkflaska først for å få metallicen mest mulig jevnt fordelt i lakken. I tillegg er det lurt å mikse litt med tannpirkeren mens man holder på.

post-1201-0-81580500-1305922371_thumb.jp

Og så langt kom jeg i første del. Forholdsvis rikelig med lakk lagt på i ripene. Lakken krymper en del når den tørker. Håpet mitt er at det fortsatt fyller nok når det tørker, så jeg slipper å fylle i flere ganger. Det blir endel ekstra sliping med såpass tykt lag med lakk, men på en såpass liten jobb synes jeg det er bedre enn å lakke flere ganger.

post-1201-0-34078100-1305922372_thumb.jp

Del to. Sliping av flekklakk og korrigering

Fikk tak i 3M 9 Micron 32mm runde slipeark, men ikke 3M 32mm pussekloss. Lagde derfor min egen løsning der jeg klistret slipepapiret (de er selvklebende) på et plastlokk fra en flaske låsespray. Slik så det ut:

post-1201-0-60942500-1306349538_thumb.jp

Så var det å gå på med slipekloss og vann. Her er det om å gjøre å være følsom og tålmodig. Det går ganske sakte å slipe ned så store lakkdråper som jeg hadde lagt på. Jeg kanter slipeklossen litt til å begynne med og føler meg fram så jeg "blir kjent med" det som skal slipes vekk, så jeg ikke sliper på feil sted. Jeg legger ikke noe særlig press, så det tok kanskje en snau halv time å slipe ned flekklakken. Når det begynner å bli nesten jevnt med resten av lakken legger jeg klossen flatt, slik at hele papiret er nedpå. Det vil si at det sliper litt på lakken rundt ripen også. Hvis du ikke legger klossen flatt på slutten er det lett å slipe for langt nedi ripen. Det er bedre å slipe litt for lite enn litt for mye. Før man vet ordet av det har man nemlig slipt for mye. :)

Slik ser det ut når det er slipt ferdig.

post-1201-0-74508400-1306349916_thumb.jp

Og sånn ser det ut når vannet er tørket vekk.

post-1201-0-25292800-1306349983_thumb.jp

Blir matt av våtsliping, gitt!

post-1201-0-32559100-1306350034_thumb.jp

For å få et kjapt svar på hvor bra det egentlig har blitt, gikk jeg på med Scholl S3 Gold for hånd. Det var muligens en tabbe! For etter en kjapp håndkorrigering så det nemlig slik ut:

post-1201-0-57196400-1306350187_thumb.jp

Ikke bra.

post-1201-0-85288000-1306350227_thumb.jp

Det var nesten ikke lakk igjen i ripen! Korrigeringen hadde tatt med seg flekklakken som lå i ripen. Ikke helt uventet på de smaleste delene av ripen, men i de litt større hakkene hadde jeg håpet at det skulle sitte. Jeg lurer på om det hadde gått bedre hvis jeg kjørte S3 Gold med maskin i stedet for for hånd? Det blir veldig press ned i ripen fra pad'en når jeg gnikker for hånd.

Jaja, det ble altså ikke bra. Men det er i alle fall litt mørkere farge på ripen enn det var før jeg begynte. Jeg kan jo ikke bare gi opp heller, så jeg gjør et forsøk på å redde situasjonen. Klarlakk.

post-1201-0-62721300-1306350558_thumb.jp

Jeg kommer tilbake med mer når klarlakken har tørket!

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

ser ut som om du har fått litt greie på detta nå.

det er bare å ta turen til oss i holmestrand og "kurse" oss litt :P hehe

Har dere riper og lakk, så kommer jeg. Har blitt avhengig av løsemidlene! :D

Nå gjenstår det jo å se hvor bra det blir, men min erfaring så langt er at den største vanskeligheten med våtsliping er å tørre å dra slipeklossen over et blankt og fint panel. :)

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Moderatorer
ØHN

Artig å følge dette lille prosjektet. Ser ut som fargen passer, og det er jo en veldig god start :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Har dere riper og lakk, så kommer jeg. Har blitt avhengig av løsemidlene! :D

Nå gjenstår det jo å se hvor bra det blir, men min erfaring så langt er at den største vanskeligheten med våtsliping er å tørre å dra slipeklossen over et blankt og fint panel. :)

hvis du er sugen, så kan du få lov til å øve deg på den svarte delebilen. tror faktisk martin har flekklakk til den også.

svart er jo en fin farge (tett farge. fargekoden er volvo 019) når det gjelder sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Akkuratt hva jeg hadde lyst til å lært mer av, kjempebra!

Mulig jeg er dum, men hva bruker du egentlig den silikonfjerner'n til ?

(Får å fjerne overfladig smuss ? :S)

Endret av Anders_Aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Silikonfjerner er for å rense ripa for møkk og sørge for at det ikke ligger noe silikon i såret. Er det silikon der så hefter lakken dårlig. Over større flater kan du få "fisheyes" om det er silikon på lakken.. Derfor silikonfjerner.. :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Silikonfjerner er for å rense ripa for møkk og sørge for at det ikke ligger noe silikon i såret. Er det silikon der så hefter lakken dårlig. Over større flater kan du få "fisheyes" om det er silikon på lakken.. Derfor silikonfjerner.. :)

Hmm, avanserte greier dette her :P Så det er altså veldig viktig med silikonfjerner før man begynner å lakkere/slipe i såret. Skjønner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Tøft :)

Er ikke lurt å matte litt ned før du starter og?

Hva med å gjøre dette på en ripe som er 5 ganger lengre..? Har en slik på min bil :P

Tanken er at når alt er ferdig pusset og korrigert, så skal flekklakken bare fylle selve ripen, ikke noe utover lakken ellers. Hvis jeg matter først, så vil det stort sett bare påvirke lakken rundt, og ikke selve ripen, da det er vanskelig å komme nedi den når man matter. Jeg har tidligere reparert steinsprut på samme måte, og da gikk det fint uten å matte.

Det jeg er mest usikker på, er om lakken sitter i en så smal ripe. Gjør den det, og resultatet blir bra, så skal det ikke ha noe å si om ripen er 1, 10 eller 20cm. Og hvis ripen er bredere, så tror jeg bare det er en fordel. Men jo bredere den er, jo viktigere blir det at flekklakken matcher bilens farge skikkelig.

Fra jobben med steinsprut på panseret var forresten konklusjonen at det viktigste for at resultatet skal bli bra, er at overflaten er blank og jevn. Små fargeforskjeller på en glatt overflate vil ikke øyet se så lett før du er veldig tett innpå. I alle fall på min bil som er mørk grå metallic.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små fargeforskjeller på en glatt overflate vil ikke øyet se så lett før du er veldig tett innpå. I alle fall på min bil som er mørk grå metallic.

Konge, det var litt av grunnen til at jeg valgte den fargen og. :P Med veier på vestlandet som minner mest om grusdeponi at resonnementet mitt at det i løpet av et par år vil være rikelig med steinsprut som kanskje må flikkes på. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Er det noen som vet hvor lang herdetid det er på flekklakken fra Ødegård lakk?

Jeg tenkte først et par dager, men når det er en-komponent, så tar det vel mye lenger tid?

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Er det noen som vet hvor lang herdetid det er på flekklakken fra Ødegård lakk?

Jeg tenkte først et par dager, men når det er en-komponent, så tar det vel mye lenger tid?

Herdetid er det ikke på enkomponent lakk, den inneholder ikke herder, derav EN komponent... den har bare tørketid. Hvor lang tørketid det er er veldig forskjellig, og varierer etter hvor mye lakk som legges i. Altså tykkelse med lakk. Jeg venter til dagen etter som regel, men ofte våtsliper jeg samme kveld men venter med polering til dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

jeg ville ventet opp mot en uke, og spessielt hvis det er fylt i litt.

mange av disse har en tendends til å "krype" litt. og da enner en opp med et søkk etter noen dager...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...