obimann 117 Skrevet 20 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2011 (endret) Har vært noen spørsmål i det siste rundt riper, og om det er mulig å fikse dem, så jeg lager en liten tråd som kanskje kan være til hjelp. Forhåpentlig vil den vise at man kan få et ganske brukbart resultat ved å gjøre jobben selv. Etter å ha testet våtsliping på steinsprut på panser og på felger, har jeg kanskje blitt litt eplekjekk. Våtsliping er på langtnær så skummelt som det var første gangen. Det ender vel med at jeg driter meg ut skikkelig snart. Og da får dere selvsagt full info! Jeg har lenge hatt en liten ripe på bakluka på BMW'en. Så dyp på et par steder at grunninga synes. Nå nylig la jeg merke til at det har løsnet litt lakk i forbindelse med ripen også, kanskje på grunn av for direkte treff med høytrykkspyler? Vel, nå er ripen uansett for stor til å kunne korrigeres, så alternativet til flekking er proff lakkering. Og det er på tide å gjøre noe før det løsner mer lakk, så jeg tenkte jeg skulle teste litt flekklakking og våtsliping. Jeg er spent på om lakken klarer å feste i hele ripen, eller om den vil slippe i de tynneste delene av ripen når jeg våtsliper. Time will show! Her er første del. Her er ripen, eller egentlig kanskje de to ripene, nederst på bakluka. I utgangspunktet to smalnende riper, men med to flak som har løsnet ved den ene. Maskerer rundt ripen i tilfelle det drypper lakk mens jeg jobber. Prøver en ny løsning (for meg) denne gangen, ferdig blandet metallic og klar fra Ødegård lakk. Denne lille flaska inneholder nok lakk til å flekke nesten hele bilen, så ved riktig oppbevaring kan den vare lenge. Det er forresten en pensel i flaska som sitter fast i korken, men den er ikke egnet til sånne småjobber. Jeg synes tannpirkere er fine å jobbe med når jeg skal påføre bittesmå dråper lakk, hvis ikke man har noe mer avansert for hånden. Et annet produkt som er nytt for meg er silikonfjerner. Prøver denne i stedet for isopropanolen jeg har brukt tidligere. Brukes for å rengjøre overflaten så flekklakken fester best mulig. Det er ikke mye lakk som skal til, men det glemmer jeg fra gang til gang, så her har jeg tatt på to dråper fra penselen, noe som er altfor mye. Har selvsagt ristet lakkflaska først for å få metallicen mest mulig jevnt fordelt i lakken. I tillegg er det lurt å mikse litt med tannpirkeren mens man holder på. Og så langt kom jeg i første del. Forholdsvis rikelig med lakk lagt på i ripene. Lakken krymper en del når den tørker. Håpet mitt er at det fortsatt fyller nok når det tørker, så jeg slipper å fylle i flere ganger. Det blir endel ekstra sliping med såpass tykt lag med lakk, men på en såpass liten jobb synes jeg det er bedre enn å lakke flere ganger. Del to. Sliping av flekklakk og korrigering Fikk tak i 3M 9 Micron 32mm runde slipeark, men ikke 3M 32mm pussekloss. Lagde derfor min egen løsning der jeg klistret slipepapiret (de er selvklebende) på et plastlokk fra en flaske låsespray. Slik så det ut: Så var det å gå på med slipekloss og vann. Her er det om å gjøre å være følsom og tålmodig. Det går ganske sakte å slipe ned så store lakkdråper som jeg hadde lagt på. Jeg kanter slipeklossen litt til å begynne med og føler meg fram så jeg "blir kjent med" det som skal slipes vekk, så jeg ikke sliper på feil sted. Jeg legger ikke noe særlig press, så det tok kanskje en snau halv time å slipe ned flekklakken. Når det begynner å bli nesten jevnt med resten av lakken legger jeg klossen flatt, slik at hele papiret er nedpå. Det vil si at det sliper litt på lakken rundt ripen også. Hvis du ikke legger klossen flatt på slutten er det lett å slipe for langt nedi ripen. Det er bedre å slipe litt for lite enn litt for mye. Før man vet ordet av det har man nemlig slipt for mye. Slik ser det ut når det er slipt ferdig. Og sånn ser det ut når vannet er tørket vekk. Blir matt av våtsliping, gitt! For å få et kjapt svar på hvor bra det egentlig har blitt, gikk jeg på med Scholl S3 Gold for hånd. Det var muligens en tabbe! For etter en kjapp håndkorrigering så det nemlig slik ut: Ikke bra. Det var nesten ikke lakk igjen i ripen! Korrigeringen hadde tatt med seg flekklakken som lå i ripen. Ikke helt uventet på de smaleste delene av ripen, men i de litt større hakkene hadde jeg håpet at det skulle sitte. Jeg lurer på om det hadde gått bedre hvis jeg kjørte S3 Gold med maskin i stedet for for hånd? Det blir veldig press ned i ripen fra pad'en når jeg gnikker for hånd. Jaja, det ble altså ikke bra. Men det er i alle fall litt mørkere farge på ripen enn det var før jeg begynte. Jeg kan jo ikke bare gi opp heller, så jeg gjør et forsøk på å redde situasjonen. Klarlakk. Jeg kommer tilbake med mer når klarlakken har tørket! Endret 25 Mai, 2011 av obimann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 20 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2011 ser ut som om du har fått litt greie på detta nå. det er bare å ta turen til oss i holmestrand og "kurse" oss litt hehe Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 20 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2011 (endret) ser ut som om du har fått litt greie på detta nå. det er bare å ta turen til oss i holmestrand og "kurse" oss litt hehe Har dere riper og lakk, så kommer jeg. Har blitt avhengig av løsemidlene! Nå gjenstår det jo å se hvor bra det blir, men min erfaring så langt er at den største vanskeligheten med våtsliping er å tørre å dra slipeklossen over et blankt og fint panel. Endret 20 Mai, 2011 av obimann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 20 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2011 (endret) Gleder meg til å følge med på dette! fra meg Endret 20 Mai, 2011 av Hans Marius Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 20 Mai, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2011 Artig å følge dette lille prosjektet. Ser ut som fargen passer, og det er jo en veldig god start Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 20 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2011 Har dere riper og lakk, så kommer jeg. Har blitt avhengig av løsemidlene! Nå gjenstår det jo å se hvor bra det blir, men min erfaring så langt er at den største vanskeligheten med våtsliping er å tørre å dra slipeklossen over et blankt og fint panel. hvis du er sugen, så kan du få lov til å øve deg på den svarte delebilen. tror faktisk martin har flekklakk til den også. svart er jo en fin farge (tett farge. fargekoden er volvo 019) når det gjelder sånne ting. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 20 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2011 (endret) Akkuratt hva jeg hadde lyst til å lært mer av, kjempebra! Mulig jeg er dum, men hva bruker du egentlig den silikonfjerner'n til ? (Får å fjerne overfladig smuss ? :S) Endret 20 Mai, 2011 av Anders_Aa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 20 Mai, 2011 Admins Rapporter Share Skrevet 20 Mai, 2011 Silikonfjerner er for å rense ripa for møkk og sørge for at det ikke ligger noe silikon i såret. Er det silikon der så hefter lakken dårlig. Over større flater kan du få "fisheyes" om det er silikon på lakken.. Derfor silikonfjerner.. Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 21 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2011 Bra forklaring! Jeg la til en liten setning om dette i første post nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 21 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2011 Silikonfjerner er for å rense ripa for møkk og sørge for at det ikke ligger noe silikon i såret. Er det silikon der så hefter lakken dårlig. Over større flater kan du få "fisheyes" om det er silikon på lakken.. Derfor silikonfjerner.. Hmm, avanserte greier dette her Så det er altså veldig viktig med silikonfjerner før man begynner å lakkere/slipe i såret. Skjønner Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Norfoc76 91 Skrevet 21 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2011 Denne kommer jeg til å følge med på skal kaste meg ut i det samme snart så kjekt å følge med på andre og få litt input først Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredsjo 4 Skrevet 21 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2011 Tøft Er ikke lurt å matte litt ned før du starter og? Hva med å gjøre dette på en ripe som er 5 ganger lengre..? Har en slik på min bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamar 8 Skrevet 21 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2011 Jeg er veldig interessert i et lite kurs vis det blir noe et sted i vestfold Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 21 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2011 (endret) Tøft Er ikke lurt å matte litt ned før du starter og? Hva med å gjøre dette på en ripe som er 5 ganger lengre..? Har en slik på min bil Tanken er at når alt er ferdig pusset og korrigert, så skal flekklakken bare fylle selve ripen, ikke noe utover lakken ellers. Hvis jeg matter først, så vil det stort sett bare påvirke lakken rundt, og ikke selve ripen, da det er vanskelig å komme nedi den når man matter. Jeg har tidligere reparert steinsprut på samme måte, og da gikk det fint uten å matte. Det jeg er mest usikker på, er om lakken sitter i en så smal ripe. Gjør den det, og resultatet blir bra, så skal det ikke ha noe å si om ripen er 1, 10 eller 20cm. Og hvis ripen er bredere, så tror jeg bare det er en fordel. Men jo bredere den er, jo viktigere blir det at flekklakken matcher bilens farge skikkelig. Fra jobben med steinsprut på panseret var forresten konklusjonen at det viktigste for at resultatet skal bli bra, er at overflaten er blank og jevn. Små fargeforskjeller på en glatt overflate vil ikke øyet se så lett før du er veldig tett innpå. I alle fall på min bil som er mørk grå metallic. Endret 21 Mai, 2011 av obimann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjovas 7 Skrevet 21 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2011 Små fargeforskjeller på en glatt overflate vil ikke øyet se så lett før du er veldig tett innpå. I alle fall på min bil som er mørk grå metallic. Konge, det var litt av grunnen til at jeg valgte den fargen og. Med veier på vestlandet som minner mest om grusdeponi at resonnementet mitt at det i løpet av et par år vil være rikelig med steinsprut som kanskje må flikkes på. :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 21 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2011 Minner forresten om denne tråden om flekking av steinsprut og våtsliping. Ikke fiksing av riper, så det blir litt annerledes, men mye er det samme likevel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 21 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 Mai, 2011 (endret) Er det noen som vet hvor lang herdetid det er på flekklakken fra Ødegård lakk? Jeg tenkte først et par dager, men når det er en-komponent, så tar det vel mye lenger tid? Endret 21 Mai, 2011 av obimann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen 21 Skrevet 22 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Mai, 2011 Gleder meg også til å følge med på dette og dra noen nyttige tips underveis.. Hold oss oppdaterte.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rudilgr 200 Skrevet 22 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Mai, 2011 Er det noen som vet hvor lang herdetid det er på flekklakken fra Ødegård lakk? Jeg tenkte først et par dager, men når det er en-komponent, så tar det vel mye lenger tid? Herdetid er det ikke på enkomponent lakk, den inneholder ikke herder, derav EN komponent... den har bare tørketid. Hvor lang tørketid det er er veldig forskjellig, og varierer etter hvor mye lakk som legges i. Altså tykkelse med lakk. Jeg venter til dagen etter som regel, men ofte våtsliper jeg samme kveld men venter med polering til dagen etter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 22 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Mai, 2011 jeg ville ventet opp mot en uke, og spessielt hvis det er fylt i litt. mange av disse har en tendends til å "krype" litt. og da enner en opp med et søkk etter noen dager... Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.