Gå til innhold

Forden på eu-kontroll, det gikk dårlig


killbox

Recommended Posts

Jeg hadde Ford Focusen min på service og eu-kontroll i dag, og regnet så klart med at det skulle gå fint siden den var blank som bare det :P

Neida, jeg fikk hele fire 2er feil:

2. Parkbrems for lang vandring.

2. Bremserør svekket pga rustangrep - Venstre midt

2. Parkprems for dårlig bremsevirkning - høyre

2. Støtdempere- lekkasje - venstre bak.

Anmerkning: bremserør, høyre handbrems og dempere bak må byttes for gokjenning av eu.

Jeg skulle få pris på dette senere, men ble veldig nysgjerrig på hvor stort innhugg i feriepengene dette blir.

Noen som vet hvor mye dette typisk koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusjelig

Jeg hadde Ford Focusen min på service og eu-kontroll i dag, og regnet så klart med at det skulle gå fint siden den var blank som bare det :P

Neida, jeg fikk hele fire 2er feil:

2. Parkbrems for lang vandring.

2. Bremserør svekket pga rustangrep - Venstre midt

2. Parkprems for dårlig bremsevirkning - høyre

2. Støtdempere- lekkasje - venstre bak.

Anmerkning: bremserør, høyre handbrems og dempere bak må byttes for gokjenning av eu.

Jeg skulle få pris på dette senere, men ble veldig nysgjerrig på hvor stort innhugg i feriepengene dette blir.

Noen som vet hvor mye dette typisk koster?

på verksted : sikkert glatt oppi 5-6 k hvis ikke mer.. går noen timer pluss dele pris..

mulig parkbrems/håndbrems kan strammes, eller så er det bytting av bånd..

normalt bytter de sjeldent bare en demper så muligens belage seg på å bytte begge bak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja hadde regnet med 10k + ja. Håndbrekket er ganske svakt, men det fungerer. Jeg bor på en fjelltopp og når jeg skal hente posten som er ved veien i en bratt oppoverbakke har jeg inntil nylig latt bilen stå i fri nedover med kun håndbrekket på. Der står den fint. (kanskje litt risikosport? :P )

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fine merkedempere på ebay for spottpris ;)

Dempere bak er jo utrolig lett å bytte, så gjør for all del det selv.

Bremserør bør ikke verkstedet ta seg veldig godt betalt for, men noen lapper blir det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var beroligende lesing.

Fikk også et par 1er feil :P blant annet ikke varseltrekant (tull, den lå i bilen ved reservedekket) og manglet et av lysene som lyser opp skiltplata.

Jeg er litt sent ute, har frist til 31.5 med å få bilen godkjent. Tror ikke jeg skal skifte noe selv. Har i grunnen ikke skiftet annet enn bilstereoen, så det er gjerne litt risky business å fikle med slikt nå i eksamenstiden.

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min også på eu her om dagen, der sa det at demperene bake hadde lekasje, dårlig bremse virkning bak på hånd brekk, slakke i hjelpe snekken, hjullagret på venstre side måtte byttes og at det var gåen nedre bære arms foring. For dette skulle de ha 16k for jobb og deler og regnet med det kom til å ta en dag. Skjekke litt på nette og endte istede opp med å bytte hele forstilingen framme, bytte bremse sko, bremse klosser bremse skive, hånd brekk vaier, slite indikator bake, begge hjullagerene og demperene bake og alt endte på snaue 6000kr må si jeg er godt fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikset det selv altså?

Skiftet også ut hjullager og pakninger bak tidligere i år. Det + oljeskift tok dem 5000,- for.

Hjullager bak på focus kan være noe pes om du ikke har gjort det før, men 5k inkl oljeskift virker mye når de har utstyr :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tokk alt selv :) Bestilte Forsterkete forstillings dele i fra usa var produsert i tyskland komplett kit med 2-3års garanti kostet runt 4600kr og komplette bremser og dempere bake for 1300kr her i norge. Brukte til sammen en uke hvis jeg regner 4 timer om dagen, men pga vinter lagring så hadde jeg ingen hast, brukte nesten en månte med noen timer her og noen timer der :) Blien var som ny å kjøre og alle delene var det bra kvalitet i. Ingen knirking eller noe, fast og presis i styringen som den dagen den kom ut fra fabrikken :)

På lagerene mine måtte jeg ut med akslingen fra differensialen, ut med en låse skive og stor mutter 36mm. Så rensket jeg ut inmaten i lagret med en hammer tok sikkert 2 min på begge sidene. så sveiset jeg i midten av lageret og rundt så var det bare noen kjærring kak med hammeren så var lagerene ute. Grunden til at jeg sveiset i lageret er fordi det trekker stålet sammen og gjør at lageret nesten glir ut. Når jeg skulle inn med de nye, plaserte jeg lagerene i fryseren i 2 dager også forvarmet jeg huset lagerene skulle stå i med propann/butan brenner og smørte med lager låse fett så brukte jeg hylsen fra det gamle lageret uten på de nye lagerene og hammeret de forsiktig inn. Siden biltema ikke var ferdig åpnet innen for 20mils radius var dette den letteste metoden. men nå som biltema er åpen får man et lager presse sett for rundt 800kr og det er vell verd pengene, med tanke på tid man sparer og pris i forhold til enkelte andre leverandører som ta 20k for hoved verktøyer og 7k for hver sats.

Endret av Bompi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skulle ha 3800.- for skift av begge støtdemperne. Var visst ikke vits i å kun skifte en. Det andre måtte han komme tilbake til da han ikke visste helt hvilken type bremser bilen hadde. Ser ut som jeg får godkjent bil ila måneden :) Tviler på at håndbrekket og en kabel kan koste så mye mer enn 4k?

Dette er en Mekonomen forøvrig.

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skulle ha 3800.- for skift av begge støtdemperne. Var visst ikke vits i å kun skifte en. Det andre måtte han komme tilbake til da han ikke visste helt hvilken type bremser bilen hadde. Ser ut som jeg får godkjent bil ila måneden :) Tviler på at håndbrekket og en kabel kan koste så mye mer enn 4k?

Dette er en Mekonomen forøvrig.

Koster nok rundt 1000-1500 i deler + arbeid.

Vet ikke hvordan det er er bytte på en focus, men hvis det ikke er noe som sitter fast eller er ødelagt så burde det ikke ta mye mer enn 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster nok rundt 1000-1500 i deler + arbeid.

Vet ikke hvordan det er er bytte på en focus, men hvis det ikke er noe som sitter fast eller er ødelagt så burde det ikke ta mye mer enn 2 timer.

Bruker aldri i verden mer enn 2 timer på en slik jobb. Heller mer mot 1 time tilsammen på begge.

Forøvrig en enkel jobb du bare trenger hjulvinne, jekk, skralle og fastnøkkel på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok godt stemme. Synes jeg så at en demper koster 1399,- og en verkstedstime er lik 993,-

1399,- x 2 + 993,- ~ 3800,-

Fikse/skifte håndbrekk + en slange kan vell ikke være så dyrt. Satser på at dette kommer under 10k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...