Gå til innhold

Blandingsforhold


Chris-520e39

Recommended Posts

Chris-520e39

Langt, langt, langt inne i en tråd på dette forumet ligger det en liten "diskusjon" eller gjetting angående blandingsforhold. Ved å opprette denne tråden tenkte jeg vi kunne fått det riktig og funnet ut hva som egentlig er rett! Jeg blir nesten kvalm av å tenke på det, men dette er jo barneskolematte...

Så, over til de store spørsmålene som dukket opp:

1: Betyr 1:4 at det totalt skal være 5 deler, hvorav 1 skal være X og 4 skal være Y?

2: Hvilket av de to tallene er "produktet"? Vil 4:1 tilsi at det skal være 4 deler produkt og 1 del vann?

3: Hvis man har en beholder på X ml og vet blandingsforholdet, hvordan regner man ut hvor mye produkt og hvor mye vann?

Jaja... jeg tror jeg har orden på det meste etter litt tenkning, men er det noen smarte "huskeregler"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt, langt, langt inne i en tråd på dette forumet ligger det en liten "diskusjon" eller gjetting angående blandingsforhold. Ved å opprette denne tråden tenkte jeg vi kunne fått det riktig og funnet ut hva som egentlig er rett! Jeg blir nesten kvalm av å tenke på det, men dette er jo barneskolematte...

Så, over til de store spørsmålene som dukket opp:

1: Betyr 1:4 at det totalt skal være 5 deler, hvorav 1 skal være X og 4 skal være Y?

2: Hvilket av de to tallene er "produktet"? Vil 4:1 tilsi at det skal være 4 deler produkt og 1 del vann?

3: Hvis man har en beholder på X ml og vet blandingsforholdet, hvordan regner man ut hvor mye produkt og hvor mye vann?

Jaja... jeg tror jeg har orden på det meste etter litt tenkning, men er det noen smarte "huskeregler"?

1: Ja. 1:4 betyr 1 del X og 4 deler Y. F.eks 1 dl ARO og 4 dl vann.

2: Stemmer. Det første tallet er produktet du skal "vanne ut"/ blande.

3: Det enkleste er vel bare og dele det antall ml ferdig blanding du skal ha, på antall deler du skal blande.

Har ingen god huskeregel, men vi har kanskje noen matte "genier" her??

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Da har jeg/vi fått det meste riktig. Jeg har funnet ut at man må jo dele på totalen (1:4=5) for å finne ut hvor mange ml av det totale som skal være produkt.

Det vil si:

Du har 500ml som skal fylles opp. Blandingsforholdet er 1:15. For å finne hva 1 del er må man dele 500ml på 16, fordi 1+15=16.

500 / 16 = 31,25ml som skal være produkt.

Right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg/vi fått det meste riktig. Jeg har funnet ut at man må jo dele på totalen (1:4=5) for å finne ut hvor mange ml av det totale som skal være produkt.

Det vil si:

Du har 500ml som skal fylles opp. Blandingsforholdet er 1:15. For å finne hva 1 del er må man dele 500ml på 16, fordi 1+15=16.

500 / 16 = 31,25ml som skal være produkt.

Right?

Min hjerne og mine mattekunnskaper sier at det stemmer ja :)

Mulig at det er gammeltnytt, men har funnet ut at vaskepulver måleskjeer er veldig fine til produktblanding.

Denne skjeen har mål t.o.m. 50ml

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...