Gå til innhold

Test: Iron-X


tessem

Recommended Posts

Hei.

Vil si litt om min nye kjæreste. :-)

Det er i utgangspunktet min hvite Audi, men i dag er jeg nesten blitt forelsket igjen.

Bilen min kom i fjor høst fra tyskland og var da "butikkpolert" og så helt ok ut. Tenkte den hadde fått litt pleie og derav ble det ikke gjort noe før snøen kom.

Har i vinter spylt av bilen noen ganger men har ikke fått gjort bilen helt ren. Det jeg har lagt merke til er at bilen er blitt hvitere og hvitere for vært "strøk" med høytrykk. Noe som tyder på at grunnlaget kanskje ikke var all verden.

Når våren nå er kommet så er det tydelig at så har vært tilfellet. Etter å ha spylt, avfettet, spylt, vasket, spylt, avfettet, spylt, skummet, spylt, vasket, gnikket, avfettet osv osv så fremdeles bilen slik ut:

IMG_1462.jpg

Jeg har da prøvd med mange runder Prikk bort. Har prøvd med Högmann koldavfetting som "spiser" bil, har prøvd med ufortynnet SurfaceHD, sterk CG Gloss såpe og masse annet rart. Det eneste som har virket litt er en skarp neil, men det har gjort meg både sliten i fingrene og er ikke godt for lakken. Etter å ha lest litt om Iron-X fant jeg ut at det måtte være stoffet for meg. Så en liter refil ble bestilt og fylt på sprayflaske.

Bilen ble på nytt avfettet og vasket med såpe på kanon. Så ble Iron-X hatt på bilen. Jeg må si jeg skvatt litt når jeg så hva som skjedde. Produktet er jo blankt og vises ikke når det påføres bilen. Så blir det rød-lilla når det reagerer med jern. så slik ble det....

IMG_1468.jpg

Produktet fikk virke i 3 minutter og ble så tatt av med masse vann og microfibersvamp.

Resultatet ble rimelig bra.

IMG_1471.jpg

Hadde så på en ny runde med Iron-X og lot det virke i nye 3 minutter.

IMG_1473.jpg

Det var tydelig ut ifra effekten at første runde hadde gjort et godt innhogg i gørra på bilen. Men noe var fremdeles igjen.

Etter å ha fjernet runde 2 var all overflate rust borte. Det enete som var igjen var litt asfaltrester. Jeg hadde på et lite lag med 1/6 SurfaceHD avfetting og gikk over med høytrykk. Så ble bilen vasket med "svampen" til SW og såpen deres. Og til slutt tørket. Resultetet ble slik.

IMG_1479.jpg

Så for en oppsummering. Har du piggdekk støv som sitter fast i lakken er dette stoffet helt RÅTT! Som sagt har jeg prøvd med mange produkter og runder med vask uten å få bukt med problemet. dette løste det enkelt. :D

Anbefales!

  • DCN Poeng 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er rå! Prøvde den på noen felger som hadde fått mye rust på seg grunnet bremseklosser som var gått på "jernet". Fikk fjernet alt bare med Iron X!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har store planer om å bestille Wolf`s Brake Duster i Juni.

Den gjør akkurat samme tingen, koster halvparten og kan i tillegg ligge på til den er tørr, uten å skade lakk etc.

-n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Tardis fra Autosmart og Iron-X fra CarPro gjør hver jobb enklere.. Vasketiden før en polering har gått betraktelig ned for å si det sånn! Slipper å gnikke med clayen i en time, samt at merker fra clay kan man se bort fra, noe som er fint om det bare skal vokses :)

Knallprodukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har store planer om å bestille Wolf`s Brake Duster i Juni.

Den gjør akkurat samme tingen, koster halvparten og kan i tillegg ligge på til den er tørr, uten å skade lakk etc.

-n

Hvem selger den? Noen i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har store planer om å bestille Wolf`s Brake Duster i Juni.

Den gjør akkurat samme tingen, koster halvparten og kan i tillegg ligge på til den er tørr, uten å skade lakk etc.

-n

Er i utgangspunktet skeptisk til å legge felgrens over hele bilen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newenergy

Har gjort det samme med min hvite bil, og fikk meg en skikkelig positiv aha-opplevelse jeg og! Utrolig hvor rent og pent, og ikke minst hvitt det ble igjen! Moro med et produkt som virkelig funker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har store planer om å bestille Wolf`s Brake Duster i Juni.

Den gjør akkurat samme tingen, koster halvparten og kan i tillegg ligge på til den er tørr, uten å skade lakk etc.

Er i utgangspunktet skeptisk til å legge felgrens over hele bilen.....

Jeg tenkte akkurat det samme, men så søkte jeg på den og fant denne på polishedbliss.com.

Ser ut til at de har endret navn på Brake Duster til "Decon Gel" i tillegg til at beskrivelsen sier at den kan brukes på alle overflater slik man gjør med Iron X.

Har imidlertid bestilt meg Iron X som en del av vårsalget hos Autobahn bilpleie og gleder meg til å få testet den først og fremst på vinterfelgene siden jeg har mørk bil.

Hadde vært moro om noen med hvit/lys bil kunne gjøre en side-by-side test av ironX og Brake Duster/Decon Gel.

[b]2006 Volvo V70 2.0T[/b]
[s]2001 Volvo S60 2.4[/s]
[s]2003 Volvo V40 1.6[/s]
[s]1988 Nissan Sunny 1.3[/s]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte akkurat det samme, men så søkte jeg på den og fant denne på polishedbliss.com.

Ser ut til at de har endret navn på Brake Duster til "Decon Gel" i tillegg til at beskrivelsen sier at den kan brukes på alle overflater slik man gjør med Iron X.

Har imidlertid bestilt meg Iron X som en del av vårsalget hos Autobahn bilpleie og gleder meg til å få testet den først og fremst på vinterfelgene siden jeg har mørk bil.

Hadde vært moro om noen med hvit/lys bil kunne gjøre en side-by-side test av ironX og Brake Duster/Decon Gel.

Da er saken litt anderledes :)

Skal alikevel ha meg en 5liter IronX før midnatt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

IronX rocks your socks off... knallprodukt

Bra biledbevis også dette her... vakkert :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Prøvde Iron X for første gang i dag. Ja, det lukter dritt, men det er BAD ASS!

Helt rått å se hvordan dritten blir lilla og renner av :D

Flott test, forresten!

Endret av Geir
  • DCN Poeng 1

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I dag skiftet jeg dekk på bilen til samboeren. Sommerhjula var ufattelig bedritne, men se hva Iron X, to børster og en høyttrykkspyler kan gjøre!

Lar bare bildene snakke for seg. Jeg gikk over to ganger, men den andre gangen var egentlig bare for "show", siden jeg hadde folk på besøk. Måtte jo vise hvordan dette funket :D

FØR:

SAM_1359.jpg

SAM_1361.jpg

UNDERVEIS:

SAM_1366.jpg

SAM_1365.jpg

SAM_1364.jpg

ETTER:

SAM_1368.jpg

SAM_1370.jpg

SAM_1373.jpg

  • DCN Poeng 1

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ihvertfall ut som IronX er på innkjøpslisten! Brukte kun Surfex HD i dag men fjernet ikke flekker som satt godt.

Så IronX og Alu-rens er det som må til kanskje? Hadde ikke annet tilgjengelig enn en malekost (liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...